Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Shop assistant, level 4

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Müüja-klienditeenindaja, tase 4
EN: Shop assistant, level 4
Specialisations:
  • Aia- ja ehituskaubad
  • Elektroonika- ja bürookaubad
  • Garderoobikaubad
  • Toidu- ja esmatarbekaubad
  • Vaba-aja kaubad
Show more...Hide
Partial occupational qualifications:
Valid from: 09.05.2013
Valid to: 30.10.2013
Occupational qualification standard version no.: 5
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Müüja töötab kaubandusettevõttes ja tema tööks on klientide teenindamine, kaupade käitlemine, müümine ja arveldamine.
Müüja osaleb müügitöö korraldamisel ja meeskonnatöös, on teenindusvalmis,
täidab oma tööülesandeid nii tava- kui eriolukordades. Müüja vastutab oma tööülesannete täitmise eest ja o...
n valmis juhendama teisi töötajaid oma vastutusala piires.

Müüjal on võimalik spetsialiseeruda kindlale kaubagrupile:
1) toidu- ja esmatarbekaubad;
2) aia- ja ehituskaubad;
3) garderoobikaubad;
4) vaba-aja kaubad;
5) elektroonika- ja bürookaubad.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine:
1) kaupade vastuvõtmine;
2) kaupade ladustamine;
3) kaupade ettevalmistamine müügiks ja müügisaali paigutamine;
4) pakendite, taara ja ohtlike jäätmete käitlemine;
5) kaupade realiseerimisaegade jälgimine;
6) kaupade inventeerimine;
7) kaupade kval...
iteedi hindamine;
8) kaubagruppide liigitamine.

A.2.2 Teenindamine ja müümine:
1) kliendikontakti loomine ja kliendi vajaduste väljaselgitamine;
2) kaupade tutvustamine, kliendi nõustamine, müümine;
3) kliendikontakti lõpetamine;
4) müügijärgne teenindamine.

A.2.3 Kassatöö:
1) kassatoimingud ja arvete koostamine;
2) raha käitlemine;
3) kassaaruande koostamine.

A.2.4 Müügitöö korraldamine:
1) kliendi tagasiside edastamine;
2) kaubavarude juhtimine (tellimine, laovarude ja müügianalüüs;)
3) hindade kujundamine;
4) kaupade väljapanekute kujundamine.

More
Hide
A.3 Work environment and specific nature of work
Müüja töötab töögraafiku alusel, mis eeldab töötamist päeva-, õhtu- ja öötundidel, puhkepäevadel ja riiklikel pühadel.
A.4 Tools
Müüja põhilised töövahendid on kassasüsteemid või -aparaat, arvuti, kaarditerminal, vöötkoodilugeja, rahakontrollimisseade, rahalugemisseade, kuum- ja külmseadmed, kaalud, hinnapüstol, lõikeseadmed, kaubakärud, tõstukid ja muud kauba käitlemiseks vajalikud vahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Müüja töö on seotud erinevate tegevuste vaheldumisega, mis eeldab füüsilist ja vaimset vastupidavust ja võimet paindlikult lülituda ühelt tegevuselt teisele. Müüja töö eeldab ausust, iseseisvust ja kohusetundlikkust. Töö sujumisele aitab kaasa tolerantsus, kannatlikkus, meeldiv ja viisakas käitumin...e ning hea suhtlemis- ja väljendusoskus.
More
Hide
A.6 Professional preparation
Müüjaks saab õppida kutseõppeasutuses, täiskasvanute tööalase koolituse kursustel või töökohal.
A.7 Most common occupational titles
Müüja, klienditeenindaja, kassapidaja, müüja–konsultant.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse koosneb viiest kohustuslikust kompetentsist ja läbivatest kompetentsidest.
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel on nõutav kohustuslike kompetentside B.2.1 – B.2.4 tõendamine ja läbivate kompetentside B.2.5 – B.2.10 tõendamine.

Lisaks on võimali...
k müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel valida spetsialiseerumine ühele järgnevast kaubagrupist:
1) toidu- ja esmatarbekaubad;
2) aia- ja ehituskaubad;
3) garderoobikaubad;
4) vaba-aja kaubad;
5) elektroonika- ja bürookaubad.

More
Hide
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine 4

Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.

Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2 Teenindamine ja müümine 4

Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad;
3) Kaubatundmine.

Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3 Kassatöö 4

Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4 Müügitöö korraldamine 4

Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
Competences related to specialisations
Toidu- ja esmatarbekaubad
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine 4

Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.

Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2 Teenindamine ja müümine 4

Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad;
3) Kaubatundmine.

Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3 Kassatöö 4

Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4 Müügitöö korraldamine 4

Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5 Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid 4

Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
 
Aia- ja ehituskaubad
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine 4

Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.

Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2 Teenindamine ja müümine 4

Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad;
3) Kaubatundmine.

Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3 Kassatöö 4

Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4 Müügitöö korraldamine 4

Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5 Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid 4

Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
 
Garderoobikaubad
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine 4

Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.

Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2 Teenindamine ja müümine 4

Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad;
3) Kaubatundmine.

Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3 Kassatöö 4

Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4 Müügitöö korraldamine 4

Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5 Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid 4

Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
 
Vaba-aja kaubad
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine 4

Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.

Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2 Teenindamine ja müümine 4

Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad;
3) Kaubatundmine.

Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3 Kassatöö 4

Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4 Müügitöö korraldamine 4

Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5 Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid 4

Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
 
Elektroonika- ja bürookaubad
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kaupade käitlemine ja kaubatundmine 4

Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.

Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2 Teenindamine ja müümine 4

Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad;
3) Kaubatundmine.

Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3 Kassatöö 4

Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.

Teadmised:
1) klienditeeninduse põhimõtted;
2) müügitehnikad.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4 Müügitöö korraldamine 4

Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.9 Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid 4

Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.

Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.10 Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine 4

Tegevusnäitajad:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
B.2.11 Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid 4

Tegevusnäitajad:
1) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
2) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
B.2.12 Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine 4

Tegevusnäitajad:
1) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
B.2.13 Hügieeninõuete täitmine 4

Tegevusnäitajad:
1) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
B.2.14 Kaubanduse valdkonna seadusandlus 4

1) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 04-09052013-2.1/5k
Field of occupational activity: Service
Occupational Qualification Council: Service
No. of decision of Occupational Qualification Council: 11
Date of decision of Occupational Qualification Council: 09.05.2013
EstQF level: 4
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 4
Field: SERVICES
Subfield: Commerce
Occupation: Shop assistant
International Standard Classification of Occupations: 5 Services and Sales Workers
52 Sales Workers
522 Shop Salespersons
5223 Shop Sales Assistants
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 04 Business, administration and law
041 Business and administration
0416 Wholesale and retail sales
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): G WHOLESALE AND RETAIL TRADE; REPAIR OF MOTOR VEHICLES AND MOTORCYCLES
47 Retail trade, except of motor vehicles and motorcycles
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Kaido Kaljuvee Elisa Eesti AS
Heldi Kikas Tallinna Ülikool
Katrin Kuldkepp Eesti Kaupmeeste Liit
Õrne Lainde Rimi Eesti Food AS
Marika Merilai Eesti Kaupmeeste Liit
Anu Moosel SA Innove
Kaie Pärn Pärnumaa KHK
Reet Ratas Prisma Peremarket AS
Edda Sõõru Tartu KHK

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils