Müüja töötab kaubandusettevõttes ja tema tööks on klientide teenindamine, kaupade käitlemine, müümine ja arveldamine.
Müüja osaleb müügitöö korraldamisel ja meeskonnatöös, on teenindusvalmis,
täidab oma tööülesandeid nii tava- kui eriolukordades. Müüja vastutab oma tööülesannete täitmise eest ja o...n valmis juhendama teisi töötajaid oma vastutusala piires.
Müüjal on võimalik spetsialiseeruda kindlale kaubagrupile:
1) toidu- ja esmatarbekaubad;
2) aia- ja ehituskaubad;
3) garderoobikaubad;
4) vaba-aja kaubad;
5) elektroonika- ja bürookaubad. MoreHide
Müüja töötab töögraafiku alusel, mis eeldab töötamist päeva-, õhtu- ja öötundidel, puhkepäevadel ja riiklikel pühadel.
A.4 Tools
Müüja põhilised töövahendid on kassasüsteemid või -aparaat, arvuti, kaarditerminal, vöötkoodilugeja, rahakontrollimisseade, rahalugemisseade, kuum- ja külmseadmed, kaalud, hinnapüstol, lõikeseadmed, kaubakärud, tõstukid ja muud kauba käitlemiseks vajalikud vahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Müüja töö on seotud erinevate tegevuste vaheldumisega, mis eeldab füüsilist ja vaimset vastupidavust ja võimet paindlikult lülituda ühelt tegevuselt teisele. Müüja töö eeldab ausust, iseseisvust ja kohusetundlikkust. Töö sujumisele aitab kaasa tolerantsus, kannatlikkus, meeldiv ja viisakas käitumin...e ning hea suhtlemis- ja väljendusoskus. MoreHide
A.6 Professional preparation
Müüjaks saab õppida kutseõppeasutuses, täiskasvanute tööalase koolituse kursustel või töökohal.
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse koosneb viiest kohustuslikust kompetentsist ja läbivatest kompetentsidest.
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel on nõutav kohustuslike kompetentside B.2.1 – B.2.4 tõendamine ja läbivate kompetentside B.2.5 – B.2.10 tõendamine.
Lisaks on võimali...k müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel valida spetsialiseerumine ühele järgnevast kaubagrupist:
1) toidu- ja esmatarbekaubad;
2) aia- ja ehituskaubad;
3) garderoobikaubad;
4) vaba-aja kaubad;
5) elektroonika- ja bürookaubad. MoreHide
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
Competences related to specialisations
Toidu- ja esmatarbekaubad
Competence
EstQF Level
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
View competence
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Aia- ja ehituskaubad
Competence
EstQF Level
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
View competence
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Garderoobikaubad
Competence
EstQF Level
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
View competence
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Vaba-aja kaubad
Competence
EstQF Level
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
View competence
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Elektroonika- ja bürookaubad
Competence
EstQF Level
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.9
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
View competence
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Recurring competences
Competence
EstQF Level
B.2.10
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
B.2.11
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
2) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
B.2.12
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
B.2.13
Hügieeninõuete täitmine
4
View competence
Tegevusnäitajad:
1) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
B.2.14
Kaubanduse valdkonna seadusandlus
4
View competence
1) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
04-09052013-2.1/5k
Field of occupational activity:
Service
Occupational Qualification Council:
Service
No. of decision of Occupational Qualification Council:
11
Date of decision of Occupational Qualification Council:
09.05.2013
EstQF level:
4
Reference to European Qualifications Framework (EQF):