Treener on liikumisharrastuse ja spordispetsialist, kes juhib käitumisharjumuste kujundamise ja kehaliste ning vaimsete harjutuste abil inimese tervist toetavate ja sportlike eesmärkide saavutamist.
Treeneri ülesanne on sportlike ja kehaliste võimete terviklik, tulemuslik ja ohutu arendamine.
Tree...ner töötab iseseisvalt, meeskonna liikmena või liidrina, kaasates erinevaid
spetsialiste. Treeneritöö eeldab vastutustunnet, loomingulisust, saavutusvajadust, täpsust ja ausust. Vajalik on perioodiline treeningtööd toetavate teadmiste ja oskuste tulemuslik täiendamine ning kogemuste ja teadmiste edasiandmine kolleegidele. Oluline on oskus mõjutada treenitavaid isikliku eeskujuga. Treener järgib treenerite eetikakoodeksit (vt Lisa 1).
ELIITTREENER, tase 8 täidab valitud erialal eriti arenenud ja spetsialiseeritud oskusi ning tehnikaid eeldavaid tööülesandeid, kasutades tulemuslikult kõige edumeelsemaid ja piirialadel olevaid teadmisi kõikides liikumisharrastuse ning spordi valdkondades ja tasemetel. On omandanud kutsealased tipposkused ja -teadmised akadeemilise kõrgtasemega võrreldaval määral ning need on rahvusvahelisel tipptasemel korduvalt tõestatud tulemusliku treeneritöö kaudu. Omab rahvusvahelist autoriteeti, kujundab eeskuju ja käitumise kaudu spordiala kultuuri rahvusvahelisel tasemel. Demonstreerib oma novaatorlikkust, iseseisvust, teadus- ja kutsealast meisterlikkust ning pidevat pühendumust uute ideede või protsesside arendamisel töö- või õppesituatsioonides. MoreHide
A.2 Work units
A.2.1 Sportimise organiseerimine ja arendamine:
1) treenitava valimine või treeningrühma komplekteerimine;
2) treeningute plaani koostamine;
3) teiste spetsialistide kaasamine treeningprotsessi;
4) teiste treenerite juhendamine;
5) treenitava tervisliku eriolukorra arvestamine treeningprotsessi...s;
6) koolitamine ja metoodiliste materjalide väljatöötamine.
A.2.2 Õppe-treeningprotsessi läbiviimine:
1) kehaliste võimete arendamine;
2) spordialaspetsiifiliste oskuste arendamine;
3) sotsiaalsete võimete arendamine ja spordiala kultuuri õpetamine;
4) taastumisvahendite kasutamine;
5) spordivarustuse ja treeningvahendite soovitamine ja kasutamine;
6) treenitava juhendamine võistlusel;
7) toitumisharjumuste suunamine;
8) treenitava tervikarengu planeerimine, mõõtmine, analüüsimine ja tagasiside andmine;
9) taktikaline ning psühholoogiline ettevalmistamine valitud spordialal. MoreHide
Specialised areas of work
Spetsialiseerumine toimub sõltuvalt spordiala spetsiifikast, spordialal kasutatavatest vahendidest ja harrastamiskeskkonnast. Spordiala spetsiifikast tulenevalt on kutse andjal õigus kehtestada erinõudeid.
Spetsialiseerumine on otseselt seotud kutsestandardis kirjeldatud tööosadega.
A.3 Work environment and specific nature of work
Treeneritöö eeldab valmisolekut töötada sõltumata aastaajast nii sise- kui ka välistingimustes, õhtusel ajal ja puhkepäevadel, kodust eemal (treeningulaagrid, võistlused, koolitused jms.).
A.4 Tools
Kasutab treeningprotsessis vajalikke vahendeid vastavalt spordialale.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Eliittreener on nõutava koolituse läbinud ja tasemele vastava erialase töökogemusega isik.
Kutse taotlemise eeltingimused on kirjas kutse andmise korras.
A.7 Most common occupational titles
Treener.
A.8 Regulations governing profession
Töö treenerina on reguleeritud spordiseadusega.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Eliittreener, tase 8 kutse taotlemisel on nõutav kõikide kompetentside tõendamine.
Kutsesiseselt spetsialiseerutakse käesolevas kutsestandardis nimetatud spordialale, kompetentside hindamine toimub vastavalt spetsialiseerumisele.
Spetsialiseerumised nagu matkasport, suusatamine, uisutamine ja v...eeremängud jagunevad omakorda:
Tegevusnäitajad:
1) loob hindamiskriteeriumid sportlase koondisesse valimiseks, lähtudes sportlaste vanusest, soost, võimekusest ja spordialast;
2) valib treenitavad, komplekteerib treeningurühma ja/või koondise, lähtudes püstitatud eesmärkidest;
3) koostab kõikehõlmavaid ettevalmistusplaane (sh finantsplaneerimine, võistluskalender, funktsionaalne ja meditsiiniline testimine ning muude tugiteenuste vajadus) ja püstitab pikaajalisi eesmärke;
4) kaasab vajadusel spetsialiste (nt massöör, psühholoog, toitumisspetsialist, teadlased jne);
5) nõustab treenereid spetsiifilistes küsimustes kasutades oma kogemusi ja innovaatilisi lahendusi;
6) juhendab teisi treenereid kõrgtasemel;
7) arendab spordiala metoodikaid ning koostab õppematerjale, mis aitavad kaasa treenitava meisterlikkuse kasvule;
8) töötab välja innovaatilisi lahendusi, mis aitavad kaasa meisterlikkuse kasvule;
9) koolitab treenereid lähtudes koolituse eesmärgist.
Teadmised:
1) sportliku tegevuse planeerimise põhimõtted;
2) spordisotsioloogia ja spordiökonoomika;
3) spordiala ajalugu ja –kultuur, võistlusmäärused;
4) siseriiklik ja rahvusvaheline spordikorraldus;
5) projektijuhtimine ja asjaajamine;
6) spordi- ja liikumisharrastusega piirnevate valdkondade rakendusvõimalused.
Hindamismeetod(id): Intervjuu ja eksperthinnang.
B.2.2
Õppe-treeningprotsessi läbiviimine
8
View competence
Tegevusnäitajad:
1) hindab kriitiliselt ja lahendab treenitavate võimete arendamise eriolukordi;
2) koostab kõrgemate eesmärkidega treenitavatele ja koondvõistkonna tasemel sportlaste treeningplaane;
3) analüüsib treeningplaane ja nõustab nende koostamist rahvusvaheliselt tunnustatud tasemel;
4) hindab, analüüsib ja rakendab kõige edumeelsemaid, isikukeskseid, erialaseid ja valdkonna piirialadel olevaid teadmisi treeningplaani koostamisel, tehnikate ja taktikate õpetamisel;
5) juhib füüsiliste ja erialaste võimete täpset ajastamist komplitseeritud võistlustingimustes;
6) rakendab keerulisemaid ja arenenumaid testimismeetodeid sportlase tehnilise, taktikalise, kehalise ning psühholoogilise arengu tervikjuhtimiseks;
7) pakub välja isikukeskseid eriti arenenud ja innovaatilisi lahendusi toitumiskava koostamisel ja toidulisandite kasutamisel;
8) loob unikaalseid isikukeskseid taastumisviise kõrgendatud eesmärkide saavutamisele suunatud eriolukordades;
9) arendab sportimisvahendeid treenitava jaoks isikukeskselt kõrgendatud eesmärkide saavutamisele suunatud eriolukordades kaasates spetsialiste;
10) kujundab eeskuju ja käitumise kaudu spordiala kultuuri rahvusvahelisel tasemel, olles spordikultuuri autoriteediks.
Teadmised:
1) anatoomia ja füsioloogia;
2) pedagoogika, didaktika ja psühholoogia;
3) treeningprotsessi põhimõtted ja treeningute strateegiline planeerimine;
4) spordiala, ea, soo, kvalifikatsiooni ja tervisliku seisundi seosed;
5) kehaliste võimete arendamise kaasaegsed teooriad ja metoodikad;
6) sportlik valik;
7) treeninguandmete analüüsi ja hindamise põhimõtted;
8) spordiala tehnikad ja harjutusvara;
9) spordiala rahvusvaheline terminoloogia;
10) spordiala kultuur;
11) taastumisvahendid, füsioteraapia, massaaž;
12) ohutus ja esmaabi.
Hindamismeetod(id): Intervjuu ja eksperthinnang.
Competences related to specialisations
Aerutamine
Aeroobika ja rühmatreeningud
Aikido
Allveesport
Ameerika jalgpall
Ammulaskmine
Automudelism
Autosport
Capoeira
Curling
Golf
Iaido
Indiaca
Jalgpall
Jalgrattasport
Judo
Ju-jutsu
Jõutõstmine
Jäähoki
Jääpall
Kabe
Karate
Kelgutamine
Kepikõnd
Kergejõustik
Kickboxing
Kobudo
Koroona ja novus
Korvpall
Kriket
Kudo
Kujundujumine
Kulturism ja fitness
Kurnimäng
Käsipall
Laskesuusatamine
Laskmine
Lauatennis
Lennusport
Maadlus
Maahoki
Male
Matkasport
Moodne viievõistlus
Mootorrattasport
Orienteerumine
Petank
Pesapall
Piljard
Poks
Purjetamine
Raadiosport
Ragbi
Ratsutamine
Rulluisutamine
Saalihoki
Sambo
personaaltreener
Sport chanbara
Squash
Sulgpall
Sumo
Suusatamine
Sõudmine
Taekwon-do ITF
Taekwondo WTF
Taipoks
Tennis
Triatlon
Turniiribridž
Tõstesport
Uisutamine
Ujumine
Veemoto
Veepall
Veeremängud
Vehklemine
Vesiaeroobika
Vettehüpped
Vibusport
Võimlemine
Võistlustants
Võrkpall
Wu-shu
Optional Competences
Competence
alpinism
jalgsimatkamine
jalgrattamatkamine
mägimatkamine
veematkamine
murdmaasuusatamine
mäesuusatamine
lumelauasport
kahevõistlus ja suusahüpped
iluuisutamine
kiiruisutamine
bowling
sportkeegel
Recurring competences
Competence
EstQF Level
B.2.3
Eliittreener, tase 8 kutset läbiv kompetents
8
View competence
Tegevusnäitajad:
1) tagab treeningprotsessis (sh võistlused, laagrid) treenitavate ning ümbritsevate inimeste ja keskkonna ohutuse;
2) hindab abivajaja olukorda, annab esmaabi ja/või kutsub abi;
3) kasutab korrektselt erialaterminoloogiat;
4) kasutab sobivaid suhtlemisviise, loob positiivse suhtluskeskkonna ja käitub vastavalt headele suhtlemistavadele;
5) suunab treenitava hügieeniharjumusi;
6) propageerib ning järgib ausa mängu ja treeneritöös tunnustatud hea tava põhimõtteid ning treeneri kutse-eetikat;
7) kasutab tööülesannetele vastavaid sidekanaleid ning info-ja kommunikatsioonitehnoloogiaid;
8) täiendab pidevalt oma erialaseid teadmisi ja praktilisi oskusi;
9) kasutab töös riigikeelt ja ühte võõrkeelt tasemel C1 ja teist võõrkeelt tasemel B2.
Teadmised:
1) valdkonnaga seotud seadused ja õigusaktid;
2) suhtlemine ja meeskonnatöö;
3) sportliku treeningu põhimõtted;
4) ohutus ja esmaabi;
5) organisatsioonikultuur;
6) spordipedagoogika ja -psühholoogia;
7) ettevõtluse alused.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamisega.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
19-20112013-2.5.6/1k
Field of occupational activity:
Culture
Occupational Qualification Council:
Culture
No. of decision of Occupational Qualification Council:
17
Date of decision of Occupational Qualification Council:
20.11.2013
EstQF level:
8
Reference to European Qualifications Framework (EQF):
International Standard Classification of Occupations:
3 Technicians and Associate Professionals34 Legal, Social, Cultural and Related Associate Professionals342 Sports and Fitness Workers3422 Sports Coaches, Instructors and Officials
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013):
10 Services101 Personal services1014 Sports
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE):
R ARTS, ENTERTAINMENT AND RECREATION93 Sports activities and amusement and recreation activities