Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Adult educator, level 6

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Täiskasvanute koolitaja, tase 6
EN: Adult educator, level 6
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 13.06.2014
Valid to: 31.03.2015
Occupational qualification standard version no.: 7
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Täiskasvanute koolitaja on spetsialist, kes sihipäraselt loodud õpisituatsioonis toetab täiskasvanud inimeste õppimist ja enesearengut. 6. taseme täiskasvanute koolitaja on vähemalt kolmeaastase praktilise kogemusega koolitaja, kes täidab tööülesandeid iseseisvalt ja vastutab oma töö tulemuste ee...st. Ta kavandab õppe ja korraldab koolitusi lähtuvalt sihtrühma vajadustest ning õppekavast tulenevatest eesmärkidest, valmistades selleks ette vajalikud materjalid.
Koolituse läbiviimisel arvestab ta seda, et täiskasvanud õppijad on erineva vanuse, kogemuse, eelneva hariduse ja sotsiaalse staatusega inimesed, kellel on oma väljakujunenud teadmiste süsteem, mõtlemisharjumused, eelarvamused, stereotüübid, hoiakud ja väärtushinnangud, mille nad toovad kaasa õpisituatsiooni.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Õppeprotsessi ettevalmistamine
A.2.2 Õppeprotsessi läbiviimine
A.2.3 Õppeprotsessi analüüs ja hindamine
A.2.4 Arendus-, loome- ja teadustegevus
A.2.5 Professionaalne eneseareng

Tööülesannete täielik loetelu on toodud Lisas 1: Tööosad ja tööülesanded.
A.3 Work environment and specific nature of work
Täiskasvanute koolitaja füüsilisele töökeskkonnale esitatavad nõuded sõltuvad koolituse eesmärgist ja/või valdkonnast, milles koolitust läbi viiakse. Need lepitakse eelnevalt koolituse tellija ja koolitaja vahel kokku. Sotsiaalse ja vaimse keskkonna loob koolitaja õppeprotsessi käigus ise.
A.4 Tools
Täiskasvanute koolitaja peamisteks töövahenditeks on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendid, õppevahendid ja muud õppe tulemuslikuks läbiviimiseks ning loovtegevusteks vajalikud vahendid. Töövahendite kasutamisel lähtub täiskasvanuõppe eripäradest.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Edukat tegutsemist täiskasvanute koolitajana toetavad järgmised võimed ja iseloomuomadused:
õpivõime, koostöövalmidus, verbaalne võimekus, empaatia, pühendumus, pingetaluvus, tolerantsus, eneseregulatsiooni võime, otsustusvõime, kohanemisvõime, loovus, sihikindlus, avatus ja kriitilise mõtlemise võ...
ime.
Täiskasvanute koolitaja põhiväärtusteks on väärikus, ausus, sallivus, vastutus, avatus ja inimest väärtustav hoiak. Oluline on täiskasvanute koolitaja eetikanõuetest kinnipidamine.

More
Hide
A.6 Professional preparation
Kuuenda taseme koolitaja on vähemalt bakalaureusekraadi või rakenduskõrghariduse ja andragoogilise ettevalmistusega koolitaja. Tema kutsealane õpe võib toimuda põhi- või kõrvalaine või lisaeriala õppekava raames kõrgkoolis, kvalifikatsiooni- ja/või täiendõppe kursustel. Vajalikud kompetentsid võib ...omandada ka praktilise tegevuse käigus.
More
Hide
A.7 Most common occupational titles
Täiskasvanute koolitaja kutse ei eelda ühtse ametinimetuse olemasolu. Kutse omanik võib töötada paljudel erinevatel ametikohtadel nagu koolitaja, õpetaja, lektor, õppejõud, tuutor, mentor, konsultant/konsulent jm.
A.8 Regulations governing profession
Sõltuvalt valdkonnast, kus koolitus toimub ja/või konkreetsest koolituse tellijast, võidakse koolitajalt nõuda erinevaid dokumente. Näiteks täiskasvanute koolitaja/andragoogi kutse omamist, erialast kompetentsust tõestavaid dokumente vm.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Täiskasvanute koolitaja tase 6 kutse moodustub kuuest kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.6 tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Õppeprotsessi ettevalmistamine 6

Tegevusnäitajad:
1) Analüüsib konkreetse õpperühma õpivajadusi, juhindudes koolituse sisust ja eesmärkidest.
2) Koostab koolituskava ja planeerib oma tegevuse, lähtudes etteantud/olemasolevast õppekavast.
3) Valmistab ette konkreetse koolituse/tunni sisu ja metoodika, lähtudes õpperühma vajadustest ja õppekavas fikseeritud õpiväljunditest.
4) Koostab uusi ja/või kohandab vanu õppematerjale, lähtudes oma teema käsitlemise loogikast, arvestab õpikeskkonna võimalusi ja konkreetse õpperühma eripära. Loob uusi õppematerjale, mis vastavad uuendustele õppekavas ja/või muudatustele õpikeskkonnas, kasutades mitmekesiseid allikaid.

Teadmised:
1) koolituse eesmärgid ja oodatavad õpiväljundid,
2) andmete kogumine,
3) analüüsimeetodid,
4) õpperühma vajadused,
5) õppekava,
6) õppematerjalidele esitatavad nõuded.

Hindamismeetod(id):
Dokumendid, portfoolio (s.h. eneseanalüüs), tõenduspõhine intervjuu.
B.2.2 Õppeprotsessi läbiviimine 6

Tegevusnäitajad:
1) Toetab õppijaid individuaalsete õpieesmärkide kirjeldamisel, aidates ühitada neid õppekavast tulenevate eesmärkidega.
2) Kujundab õpikeskkonda, rakendades erinevaid võtteid õppimist toetava füüsilise keskkonna loomiseks.
3) Juhib õppeprotsessi, tagades õppeks ettenähtud aja efektiivse ja tulemusliku kasutamise ja järgides õppekavas sätestatud eesmärke.
4) Jälgib õpperühma arengut ja selle mõju iga liikme õpimotivatsioonile ning õppimise tulemuslikkusele. Konflikti ilmnemisel rakendab konflikti lahendamise võtteid, püüeldes “võit-võit“ lahenduse saavutamisele.
5) Toetab õppijate arengut, tuginedes seejuures õppijatelt saadud tagasisidestusele ja soodustades õppijate individuaalsete toimetulekuoskuste kujunemist.

Teadmised:
1) õppekava eesmärgid,
2) füüsiline õpikeskkond,
3) ajakasutuse põhimõtted,
4) grupiprotsesside olemus,
5) õpimotivatsiooni kujundamine,
6) arendava tagasisidestamise põhimõtted.

Hindamismeetod(id):
Dokumendid, portfoolio (s.h. eneseanalüüs), tõenduspõhine intervjuu.
B.2.3 Õppeprotsessi ja õpitulemuste analüüs ning hindamine 6

Tegevusnäitajad:
1) Kogub õppijatelt arvamusi õppeprotsessi kohta, kasutades etteantud meetodeid.
2) Analüüsib õppeprotsessi ja õpitulemusi, lähtudes kavandatud eesmärkidest ja kasutades etteantud meetodeid.
3) Hindab õpperühma kui terviku tegevust õppeprotsessis ja õppijate arengut, kasutades etteantud hindamismeetodeid.
4) Reflekteerides hindab enda tegevust õppeprotsessis, selgitab välja puudused ning võimalused nende kõrvaldamiseks, kasutades eneseanalüüsi vahendeid ja koolitatavatelt saadud hinnanguid.
5) Teavitab kokkuleppel inimesi õppe tulemustest, kasutades kokkulepitud meetodit ja tuginedes faktidele ning argumentidele.

Teadmised:
1) andmete ja arvamuste kogumise meetodid,
2) küsitlusmeetodite kasutamise põhimõtted,
3) hindamismeetodite kasutamise põhimõtted,
4) eneseanalüüs.

Hindamismeetod(id):
Dokumendid, portfoolio (s.h. eneseanalüüs), tõenduspõhine intervjuu koos sellele järgneva analüüsiga.
B.2.4 Arendus-, loome- ja teadustegevus 6

Tegevusnäitajad:
1) Osaleb õppekava arenduses õppeasutuse tasandil ja/või avalikes diskussioonides piirkonna tasandil , avaldades oma arvamust täiskasvanuõpet puudutavates küsimustes.
2) Osaleb koostöövõrgustike tegevuses, jagades kolleegidele oma arvamusi ja ettepanekuid.

Teadmised:
1) õppekava arendus
2) probleemid täiskasvanute koolitamisel,
3) koostöövõrgustikud,
4) koostööprintsiibid,
5) täiskasvanuharidust ja -koolitust reguleerivad dokumendid.

Hindamismeetod(id):
Dokumendid, portfoolio (s.h. eneseanalüüs), tõenduspõhine intervjuu.
B.2.5 Professionaalne eneseareng 6

Tegevusnäitajad:
1) Uuendab õppemeetodeid ja ajakohastab vajadusel õppe sisu, lähtudes valdkonna arengust ja uusimast erialakirjandusest.
2) Tegeleb eneserefleksiooniga, arvestab oma füüsilise, vaimse ja emotsionaalse seisundiga, võttes kasutusele abinõud tasakaalu saavutamiseks ja säilitamiseks.
3) On kursis uuemate suundadega oma erialal ja täiendab end andragoogika valdkonnas, omandades täiskasvanute koolitaja 6. tasemele vastavad kompetentsid.
4) Arendab edukaks tegutsemiseks vajalikke võimeid ja isiksuseomadusi, väärtustades pidevat
enesearengut.

Teadmised:
1) erialase valdkonna areng,
2) uusim erialakirjandus,
3) füüsiline, vaimne ja emotsionaalne seisund,
4) enesejuhtimise alused,
5) täiskasvanute koolitajale vajalikud isiksuseomadused ja võimed,
6) eneseanalüüsi ja -refleksiooni meetodid.

Hindamismeetod(id):
Dokumendid, portfoolio (s.h. eneseanalüüs) ja tõenduspõhine intervjuu.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.6 Täiskasvanute koolitaja kutset läbiv kompetents 6

Tegevusnäitajad:
1. Tunneb koolitustel käsitlevat valdkonda/teemat/ainet.
2. Teab andragoogika põhiprintsiipe ja lähtub koolitusel täiskasvanud õppija eripäradest.
3. Väärtustab täiskasvanud õppijat, peab tähtsaks eetilisi tõekspidamisi, järgib täiskasvanute koolitaja kutse-eetikat (vt Lisa 2: Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks).
4. Loob õppimist ja suhtlemist soodustava keskkonna.
5. Järgib täiskasvanuõpet reguleerivaid seadusi.
6. Käsitleb ennast õppijana, käitub enesearengu subjektina.
7. Kasutab koolitusel eesti keelt (või oma emakeelt) tasemel C1 ja valdab ühte võõrkeelt vähemalt tasemel B1. Vene keelt kui emakeelt koolitusel kasutavad koolitajad valdavad eesti keelt vähemalt tasemel B1 (vt Lisa 3: Keeleoskuse hindamise skaala).
8. Kasutab sobilikke IKT (info- ja kommunikatsioonitehnoloogia) vahendeid õppeprotsessi ettevalmistamisel, läbiviimisel ja hindamisel; oskab allikakriitiliselt veebipõhist infot otsida ja kasutab seda vastavalt autorikaitseseadusele; teab e-õppe võimalusi ja oskab kasutada sobilikke metoodikaid e-õppe läbiviimiseks täiskasvanute koolituses; oskab luua, kasutada ja jagada veebipõhiseid materjale; kasutab sobilikke IKT vahendeid enesearengu toetamisel.

Teadmised:
1) õpetatav valdkond/teema/aine,
2) täiskasvanud õppija eripärad,
3) andragoogika põhiprintsiibid,
4) suhtlemispsühholoogia baasteadmised (kontakt, selge eneseväljendus, aktiivne kuulamine, enesekehtestamine),
5) täiskasvanuharidust ja -koolitust reguleerivad õigusaktid,
6) eneserefleksiooni põhimõtted,
7) täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamisel.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 21-13062014-02/7k
Field of occupational activity: Education
Occupational Qualification Council: Education
No. of decision of Occupational Qualification Council: 15
Date of decision of Occupational Qualification Council: 13.06.2014
EstQF level: 6
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 6
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Consultation and training
Occupation: Adult educator
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
24 Business and Administration Professionals
242 Administration Professionals
2424 Training and Staff Development Professionals
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 01 Education
011 Education
0111 Education science
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): P EDUCATION
85 Education
Annexes
Annex 1 Tööosad ja -ülesanded
Annex 2 Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks
Annex 3 Keelte oskustasemete kirjeldused
Annex 4 Arvuti kasutamise oskused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Talvi Märja ETKA Andras
Larissa Jõgi Tallinna Ülikool
Merle Lõhmus EBS Juhtimiskoolituse Keskus
Kristel Jalak Enics Eesti AS
Heiki Kiidli Tallinna Täiskasvanute Gümnaasium
Tiina Jääger Eesti Vabaharidusliit
Eda Anton Tartu Kutsehariduskeskus
Külli All Haridus- ja Teadusministeerium
Kerttu Taidre ETKA Andras

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils