Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Care worker, level 4

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Hooldustöötaja, tase 4
EN: Care worker, level 4
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 01.09.2015
Valid to: 17.12.2019
Occupational qualification standard version no.: 10
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Hooldustöötaja on erialase ettevalmistusega töötaja, kes on omandanud tööks vajalikud teadmised ja oskused abivajaja hooldamiseks, juhendamiseks ning rehabilitatsiooniks vastava plaani (nt rehabilitatsiooniplaan, hooldusplaan vm) alusel.
Hooldustöötaja on hoolekande- ja tervishoiuvaldkonna töötaja....
Tema töö eesmärk on toetada ja abistada abivajajat väärika elu korraldamisel ja võimalikult kõrge elukvaliteedi saavutamisel. Ta hoolitseb abivajaja füüsiliste, sotsiaalsete ja psüühiliste vajaduste rahuldamise eest, juhendab ja toetab teda.
4. taseme hooldustöötaja töötab erineva ea ja kultuuritaustaga inimestega, kes oma elusituatsiooni tõttu või muul põhjusel vajavad abi, hooldust, juhendamist või tuge.
Ta lähtub oma töös abivajajast kui tervikust ja tema vajadustest, jõuvarudest, toimetulekuvõimest ning tõekspidamistest iseseisvuse toetamisel. Hooldustöötaja järgib inimõigusi, kutse-eetikat ja võrdse kohtlemise põhimõtteid.
Ta teeb koostööd ja suhtleb abivajaja, tema lähedaste, sugulaste ja teiste võrgustiku töötajatega. Hooldustöötaja töös on oluline pidev enesetäiendamine ja elukestev õpe.
Hooldustöötaja kutsealal on olemas ka hooldustöötaja, tase 3 kutse.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Abistamine elamistoimingutes ja hooldustegevuste läbiviimine
1) Turvalise keskkonna korraldamine ja võimalusel kohandamine.
2) Hooldustegevuste planeerimine ja tegemine.
3) Tervislikust toitumisest teavitamine, toidukõlblikkuse ja toiduhügieeni jälgimine.
4) Toitumise jälgimine.
5) Riiet...
e otstarbekuse ja mugavuse hindamine.
6) Hügieeni- ja ilutoimingute juhendamine ning abistamine.
7) Füüsilise, psüühilise ja sotsiaalse tegevuse taset aktiveerivate tegevuste toetamine.
8) Seksuaalkäitumise juhendamine ja toetamine.
9) Hooldusega seotud toimingute läbiviimine.
10) Ravimite hankimine.
11) Õe abistamine õendustoimingute sooritamisel.
12) Toimetulekut toetavate rehabilitatsiooni-, sotisaal- ja tervishoiuteenuste korraldamine.
13) Lähedaste toetamine ja juhendamine surija hooldusel või surija hooldamine.

A.2.2 Majapidamistööde korraldamine
1) Pesu- ja puhastusteenuste tegemine.
2) Majapidamises vajalike tööde korraldamine.

A.2.3 Töö lastega
1) Laste ja perede probleemide märkamine.
2) Lapse ja pere toetamine väärtuste kujundamisel.
3) Sotsiaalse võrgustiku aktiveerimise toetamine.

A.2.4 Töö eakatega
1) Füüsiliste, psüühiliste ja sotsiaalsete muutuste mõju hindamine.
2) Igapäevaelus toimetuleku abistamine ja juhendamine.
3) Terviseprobleemide märkamine.

A.2.5 Töö erivajadustega inimestega
1) Probleemide hindamine ja nendele lahenduste leidmine.
2) Motiveerimine.
3) Abivahendite kasutamise juhendamine.
4) Toetamine rehabilitatsiooniplaani täitmisel.

A.2.6 Suhtlemine
1) Probleemidega tegelemine ja lahendamine.
2) Suutlikkuse hindamine suhtlusvõrgustikuga suheldes.
3) Konfliktsete olukordade märkamine ja lahenduse leidmine.
4) Suhtlemisviisi valimine.
5) Suhtlemine erineva positsiooni, kultuuritausta ja maailmavaatega inimestega.
6) Konfliktide ennetamine.
7) Probleemide lahendamine.

A.2.7 Esmaabi andmine
1) Tervisliku seisundi määratlemine.
2) Esmaabi andmine haigushoogude, õnnetusjuhtumite ja traumade korral.
3) Elustamine.

More
Hide
Elective areas of work
A.2.8 Meeskonnatöö korraldamine ja juhendamine
1) Meeskonnatöö korraldamine.
2) Kolleegide toetamine.
3) Töö delegeerimine.
A.3 Work environment and specific nature of work
Hooldustöötaja võib töötada nii avahoolduses kui ka hoolekande- ja tervishoiuasutustes. Töö võib toimuda graafiku alusel, sh puhkepäevadel ja öösiti. Töö on emotsionaalselt pingeline ning füüsiliselt raske, nii individuaalne kui ka meeskonnatöö.
A.4 Tools
Hooldustöötaja kasutab oma töös sobivaid abi-, kaitse-, hooldus- ja puhastusvahendeid, kodu- ja majapidamistehnikat ja vajadusel erinevaid infotehnoloogia- ja kommunikatsioonivahendeid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Hooldustöötaja on empaatia- ja vastutusvõimeline, hooliv, usaldusväärne ja aus. Oluline on kohusetundlikkus oma töös. Ta on hea suhtleja ja koostööaldis. Hooldustöötaja töö eeldab kõrget kõlbelist hoiakut, pingetaluvust, inimkeskseid väärtushoiakuid ja tolerantsust. Samuti on tähtsad analüüsivõime, ...sihikindlus ja järjepidevus.
More
Hide
A.6 Professional preparation
Tavaliselt on hooldustöötaja, tase 4 lõpetanud hooldustöötaja eriala õppekava kutsehariduse või kutsekeskhariduse tasemel või omandanud praktilised kutsealased oskused töö käigus ja läbinud erialased kursused.
A.7 Most common occupational titles
Hooldustöötaja, hooldaja, sotsiaalhooldaja.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Hooldustöötaja, tase 4 kutse koosneb kaheksast kohustuslikust ja ühest valitavast kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kohustuslike kompetentside B.2.1 - B.2.7 ja B.2.9 (läbiv kompetents) tõendamine. Lisaks on võimalik täiendavalt tõendada valitav kompetents B.2.8.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Assisting with housing and care activities 4

Performance indicators:
1) creates and, if possible, adapts a safe environment to the person in need based on their condition and needs, taking into account the care plan; introduces assistive devices and possibilities to obtain these, providing guidance on usage;
2) plans and carries out necessary care activities based on the care plan and condition of the person being cared for;
3) informs the person in need of healthy eating and food hygiene in accordance with the basic principles of nutrition education, taking into account the nutritional needs and characteristics of the person; determines if food is past its best and monitors food hygiene, taking into account health protection requirements; considers the needs and wishes of the person in need and, where possible, value for money, when acquiring food;
4) monitors the eating habits of the client based on their condition, instructs and feeds the client if necessary; takes into account cultural and religious differences in dietary practices and care;
5) assesses the suitability and comfort of clothing based on the client's health, special needs, weather, room and body temperature; assists and guides the person in need on how to dress and, if necessary, dresses the person using appropriate aids;
6) guides, assists and, if necessary, carries out hygiene procedures using appropriate aids; arranges beauty services (e.g. manicure, pedicure and hairdresser) if needed;
7) stimulates the physical, mental and social activities of the person;
8) guides and supports the person in need in expressing their sexuality;
9) performs various care duties according to the instructions (e.g. measuring body temperature, heart and breathing rate, blood sugar and blood pressure; care of pressure sores and skin; bandaging; etc.) taking into account the health status and by using appropriate tools; documents care duties;
10) acquires medications based on the instructions from the doctor, the basics of pharmacology and the condition of the person in need; observes and assists the person with administering medicines; if necessary, administers them according to the instructions given;
11) assists with nursing duties according to the instructions;
12) organises rehabilitative, social and health services that support daily management together with other specialists in the network, based on the list of services provided by legislation;
13) cares for the dying person if needed or supports and mentors relatives about how to care for the dying person; takes part in caring for the body after death, respecting professional ethics and cultural traditions.
B.2.2 Arranging household duties 3

Performance indicators:
1) plans and performs housekeeping, cleaning and tidying up, taking into account modern cleaning principles and requirements for the use of household chemicals in accordance with the manufacturer's instructions on the product label; motivates the person in need to participate in these activities considering their needs and abilities; uses personal protective equipment;
2) arranges household chores, minor repairs and home appliance repairs.
B.2.3 Working with children 4

Performance indicators:
1) notes the problems children and their families are having, evaluates their need for help and supports them with onward referral to a specialist, as needed, relying on the requirements of child protection legislation;
2) supports the daily or financial coping of a family with children by providing guidance on family budgeting;
3) supports the child and family in shaping values and getting involved and orienting in society;
4) supports the involvement of a social network in alleviating or resolving the child's or family's problems.
B.2.4 Working with the elderly 4

Performance indicators:
1) assesses the effects of physical, psychological and social changes that occur with aging on daily coping based on abilities and environment;
2) supports and assists the elderly in their daily activities, maintaining their independence and self-control as much as possible;
3) notes health problems based on the fundamentals of geriatrics, helps the elderly in coping with health problems.
B.2.5 Working with people with special needs 4

Performance indicators:
1) notes problems related to special needs and looks for services and support to alleviate them; informs the required specialist based on the system and proceeds according to the instructions received;
2) motivates and supports the person in setting goals and making decisions (choosing a place to work and live, continuing education, maintaining relationships, taking care of their health, etc.) taking into account their age, disability, daily coping and environment;
3) introduces opportunities to obtain assistive devices, helps with the procedure, motivates and instructs the person with special needs and their family members on how to use the device; notes the need to adapt the living environment of the person and makes necessary proposals, involving other specialists if needed;
4) supports the person in the fulfilment of their rehabilitation plan.
B.2.6 Communicating 4

Performance indicators:
1) dealing with the problems of the person in need and being oriented towards solving them, following the legal basis of welfare work;
2) assesses the social network and supports the person in need when interacting with the network, if needed;
3) notes conflict situations and finds suitable solutions for the person in need using appropriate means of communication (incl. alternative communication possibilities and sign language);
4) selects a communication method according to the target group; uses appropriate forms and means of communication to establish a relationship of trust with the client, their family members, caregivers and others;
5) communicates effectively with people from different backgrounds and cultures and with different views on life;
6) prevents conflicts using a suitable method derived from communication psychology;
7) solves problems within the limits of their competence by listening actively and emphatically to the person in need.
B.2.7 Providing first aid 4

Performance indicators:
1) determines the health status of the person in need by assessing their consciousness, breathing and heart rate, and taking into account their special needs;
2) provides first aid in cases of illnesses, accidents and trauma taking into account the medical condition and/or the extent of the trauma and, if necessary, calls for assistance; uses first aid techniques and equipment as appropriate;
3) resuscitates the person in a state of clinical death considering their medical condition, calls for assistance.
Optional Competences
    Competence EstQF Level
B.2.8 Managing teamwork and providing supervision 4

Performance indicators:
1) plans and organises teamwork, taking into account the specific nature of their organisation and the needs of their clients; supervises the working group in accordance with the assigned tasks and work allocation and cooperates with representatives of related supportive fields, using appropriate methods;
2) supports colleagues in identifying and assessing problems that may arise in their work and in selecting appropriate measures to address them; behaves in a self-confident manner, considering the foundations of communication psychology;
3) delegates work in an appropriate and fair manner, with regard to the competence of their staff; motivates colleagues.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.9 Hooldustöötaja, tase 4 kutset läbiv kompetents 4

Tegevusnäitajad:
1) kasutab oma töös eesti keelt tasemel B1, vene keelt osaoskuste mõistmine ja rääkimine osas tasemel A2 (vt lisa 1 „Keelte oskustasemete kirjeldused“);
2) kasutab elektroonilisi seadmeid ja võrke ning loob ja haldab faile, arvestades andmekaitse ja andmete varundamise põhimõtteid; kasutab interneti infootsingumootoreid ja elektroonse kommunikatsiooni seadeid: e-kirjade saatmist ja vastuvõtmist, e-kirjade organiseerimist ja otsingut, arvestades turvalise interneti kasutamise põhimõtteid (vt lisa 2 „Arvuti kasutamise oskused“);
3) rakendab võrdsuse ja mitmekülgsuse põhimõtteid; austab abivajajaid, nende elukogemust, valikuid ja eelistusi; järgib väärtusi, millel põhineb kvaliteetne hooldus: väärikus, austus, privaatsus ja konfidentsiaalsus; töötab vastavalt eetilistele põhimõtetele;
4) vastutab oma tegude, tööalastest kokkulepetest kinnipidamise ja oma järjepideva arengu eest; märkab olukordi, kus ei piisa tema teadmistest, oskustest ja pädevusest ning vajadusel kutsub abi;
5) järgib valdkonnaga seotud õigusakte;
6) järgib töötervishoiu ja tööohutuse reegleid ning ohutustehnika nõudeid;
7) kasutab hooldustoimingute sooritamisel ergonoomilisi võtteid;
8) püstitab selged eesmärgid; valib vahendid ja ressursid ülesannete täitmiseks; kasutab aega tõhusalt; peab kinni tähtaegadest ja ajakavast;
9) kasutab enda ja teiste ressursse asjakohaselt ja säästlikult, tegutseb tema käsutuses olevatele vahenditele ja keskkonnale vastavalt.

Hindamine:
Läbivat kompetentsi hinnatakse integreeritult teiste kutsestandardis toodud kompetentsidega.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 05-28052015-1.2/10k
Field of occupational activity: Social Care
Occupational Qualification Council: Health Care and Social Work
No. of decision of Occupational Qualification Council: 25
Date of decision of Occupational Qualification Council: 28.05.2015
EstQF level: 4
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 4
Field: HEALTH AND WELFARE
Subfield: Social Care
Occupation: Care worker
International Standard Classification of Occupations: 5 Services and Sales Workers
53 Personal Care Workers
532 Personal Care Workers in Health Services
5321 Health Care Assistants
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 09 Health and welfare
092 Welfare
0921 Care of the elderly and of disabled adults
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): Q HUMAN HEALTH AND SOCIAL WORK ACTIVITIES
88 Social work activities without accommodation
Annexes
Annex 1 Keelte oskustasemete kirjeldused
Annex 2 Arvuti kasutamise oskused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Terje Kraanvelt Iru Hooldekodu, Eesti Sotsiaalasutuste Juhtide Nõukoda
Merike Kravets Tallinna Tervishoiu Kõrgkool
Piret Kruuser Eesti Tervishoiualatöötajate Ametiühingute Liit
Maarika Kärp Paljassaare Sotsiaalmaja, ESTA
Jaanika Luus Koduhoolduskeskus Certis, ESTA
Iris Meristo Kristiine Sotsiaalmaja, ESTA
Anu Tuuksam SA Innove

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils