Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Spatial planner, level 7

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Ruumilise keskkonna planeerija, tase 7
EN: Spatial planner, level 7
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 19.06.2017
Valid to: 18.04.2022
Occupational qualification standard version no.: 2
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Ruumiline planeerimine on aluseks keskkonna ruumilisele arengule ja teadlikule kavandamisele.
Ruumilise keskkonna planeerija (edaspidi planeerija) töö eesmärgiks on riigi ja kohaliku tasandi planeeringute kaudu luua eeldused erinevaid vajadusi ja huve arvestavaks, tasakaalustatud ja kestlikuks ru...
umiliseks arenguks ning kvaliteetse elukeskkonna kujunemiseks.

Planeerija töötab riigi- või kohaliku omavalitsuse asutuses või ruumilise planeerimise alast konsultatsiooni pakkuvas ettevõttes.

Planeerija valdab nii ruumilise planeerimise sisulist kui korralduslikku poolt. Ta on spetsialist ja protsessi juht, kes koostab asjakohase planeerimismeeskonna, selgitab välja planeerimisprotsessis erinevate osapoolte huvid, osaleb planeeringulahenduse väljatöötamises, valmistab ette ruumilist keskkonda puudutavad otsused ja vastutab planeerimislahenduse eest.
Planeerija suhtleb planeerimisprotsessi käigus nii avalikkusega (sh meediaga) kui erinevate huvigruppide esindajatega.
Planeerija mõistab ühiskonnas ja keskkonnas toimuvaid protsesse, analüüsib ruumilist keskkonda ja seda mõjutavaid tegureid.

Käesolev kutsestandard on sisendiks ruumilise keskkonna planeerimise magistritaseme õppekavale või integreerimiseks teiste magistritaseme õppekavadesse.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Planeeringu tervikprotsessi ülesehitamine ja juhtimine
1. Planeeringu vajaduse väljaselgitamine; selle eesmärkide, üldistusastme ja ruumilise ulatuse määratlemine;
2. Keskkonnamõju strateegilise hindamise vajaduse väljaselgitamine;
3. Otsustajatest, võtmeisikutest ja spetsialistidest koosne...
va juhtrühma moodustamine ja ülesannete jagamine;
4. Planeeringu etappide määratlemine ja orienteeruva ajakava koostamine;
5. Toimingute dokumenteerimine.

A.2.2 Planeeringut läbiva koostöö korraldamine huvitatud isikute ja otsustajatega ning avalikkuse kaasamine vastavalt planeeringu liigile ja eripärale
1. Huvitatud isikute ja asjakohaste ametiasutuste väljaselgitamine;
2. Koostöö korraldamine huvitatud isikute ja asjakohaste ametiasutustega;
3. Avalikkuse kaasamine ja osapooltega suhtlemine.

A.2.3 Keskkonna eripära väljaselgitamine ja analüüsimine
1. Lähteandmete kogumine, süstematiseerimine ja analüüsimine;
2. Täiendavate uuringute vajaduse väljaselgitamine;
3. Ruumilise ja funktsionaalse struktuuri ning seoste väljaselgitamine.

A.2.4 Ruumiliste visioonide ja eesmärkide sõnastamine
1. Ühiskonna võtmetegurite ja suundumuste määratlemine ning strateegiliste dokumentide analüüs;
2. Visiooni koostamine ja ruumilise arengu eesmärkide sõnastamine.

A.2.5 Tasakaalustatud ja põhjendatud planeeringulahenduse väljatöötamise korraldamine ja lahenduse koostamine vastavalt oma erialale
1. Planeeringu lahendusvariantide koostamine
2. Planeeringu lahendusvariantide kaalumine ja valiku tegemine
3. Planeeringu koostamine

A.2.6 Planeeringu elluviimise põhimõtete ja tingimuste väljatöötamine
1. Erinevate osapoolte kohustuste määratlemine;
2. Planeeringu elluviimise tegevuskava koostamine;
3. Planeeringu ülevaatamise põhimõtete seadmine.

More
Hide
A.3 Work environment and specific nature of work
Planeerija töötab valdavalt siseruumides, kuid ajuti ka välitingimustes. Töö on loominguline ja periooditi vaimselt pingeline. Töökoormus võib jaotuda planeerimisprotsessi vältel ebaühtlaselt.
A.4 Tools
Planeerija kasutab oma töös tavapärast kontoritarkvara, CAD ja GIS tarkvara, andmebaase. Tööks on vajalikud arvuti ning teised infotehnoloogilised, kommunikatsiooni- ja bürootöövahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Ruumiline mõtlemine, loomingulisus, innovaatilisus;
Loogiline ja analüütiline mõtlemine;
Üldistusvõime, sh olulise ja ebaolulise eristamisvõime;
Otsustamisjulgus ja vastutusvõime;
Koostöövõime ja suhtlemis- ning argumenteerimisoskus;
Pinge- ja kriitikataluvus.
A.6 Professional preparation
Planeerijana töötaval isikul on magistritasemele vastav kõrgharidus ja ruumilise keskkonna planeerimise alane töökogemus. Sobivaimateks loetakse ruumilise planeerimise, arhitektuuri, maastikuarhitektuuri või inimgeograafia erialast haridust.
A.7 Most common occupational titles
Planeerija, ruumilise keskkonna planeerija, planeeringuspetsialist, arhitekt-planeerija, maastikuarhitekt-planeerija, geograaf-planeerija, linnaplaneerija, planeeringute nõunik.
A.8 Regulations governing profession
Planeerimisseadus
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Ruumilise keskkonna planeerija, tase 7 kutse saamiseks on vaja tõendada kõik kutsestandardis kirjeldatud kompetentsid (B.2.1-B.2.7).
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Planeeringu tervikprotsessi ülesehitamine, juhtimine 7

Tegevusnäitajad:
1. Lähtudes avalikust huvist ja väärtustest ning erinevate ühiskonnagruppide ootustest ja osapoolte huvidest selgitab välja planeeringu vajaduse ning määratleb selle eesmärgid, üldistusastme ja ruumilise ulatuse. Arvestab kehtivate õigusaktidega. Sõnastab planeeringu esialgsed lähteseisukohad.
2. Selgitab välja keskkonnamõju strateegilise hindamise vajaduse, pidades silmas planeeringu ala ja ümbruse eripära, planeeringu eesmärke ja eripära ning sellest tulenevalt eeldatava mõju olulisust ja ulatust.
3. Lähtudes planeeringu eripärast moodustab planeeringu koostamiseks pädevatest spetsialistidest koostöövõimelise planeerimismeeskonna, koordineerib tööd ja loob meeskonnatöö jaoks vajaliku õhkkonna, jaotab tööülesanded asjakohaselt ja õiglaselt.
4. Lähtudes planeeringuala asukohast, planeeringu liigist, üldistusastmest ja keerukusest määratleb planeeringu etapid ja koostab orienteeruva ajakava.
5. Dokumenteerib menetlustoimingud vastutustundlikult ja piisavas mahus.

Teadmised:
1) Eesti planeerimissüsteem ja -põhimõtted;
2) planeeringute liikide eripära, sh eesmärgid, võimalused ja omavahelised seosed ja kooskõla;
3) haldusmenetlus ja asjaajamiskord;
4) planeeringu eripärast tulenev valdkondade sidusus;
5) meeskonna koostamise ja töö korraldamise põhimõtted;
6) projektijuhtimise põhimõtted.
B.2.2 Planeeringut läbiva koostöö korraldamine huvitatud isikute ja otsustajatega ning avalikkuse kaasamine vastavalt planeeringu liigile ja eripärale 7

Tegevusnäitajad:
1. Selgitab välja huvitatud isikute ja asjakohaste ametiasutuste ringi, eesmärgiga saavutada võimalikult laiapõhjaline ja tasakaalustatud kokkulepe.
2. Korraldab koostöö avalikkuse, huvitatud isikute ja asjakohaste ametiasutustega, kasutades selleks sobivaid koostöövorme. Algatab suhtlemist ja kuulab ära osapooled. Hangib, haldab ja jaotab planeeringu koostamiseks vajalikku teavet.
3. Tutvustab ja põhjendab planeeringu eesmärke ja lahendusi arusaadavalt ja erapooletult. Nõustab osapooli, tagab teabe kättesaadavuse ning oskab planeeringu eesmärgist tulenevalt välja tuua olulisemaid arutluse punkte. Kasutab lähtuvalt planeeringu liigist ja eripärast erinevaid kaasamismeetodeid ja suhtlemistehnikaid. Korrigeerib vajadusel planeeringu lahendust ja protsessi.

Teadmised:
1) suhtlemise ja kaasamise meetodid;
2) erinevad suhtlusvahendid (sh massimeediakanalid);
3) erinevad esitlustehnikad, nende kasutamise põhimõtted.
B.2.3 Keskkonna eripära väljaselgitamine ja analüüsimine 7

Tegevusnäitajad:
1. Kogub ja analüüsib erinevaid teabeallikaid (nt andmekogud jms) kasutades süsteemselt asjakohaseid andmeid, lähtudes planeeringu üldistusastmest, planeeringualast, asukohast ja eripärast. Selgitab välja edasises tegevuses olulised vajadused, võimalused, õiguslikud ja kokkuleppelised piirangud. Toob välja majandusliku, sotsiaalse, kultuurilise keskkonna ning loodusliku ja ehitatud keskkonna eripära.
2. Selgitab koostöös erinevate erialaspetsialistidega välja täiendavate uuringute vajaduse ja selle rakendatavuse planeeringus.
3. Selgitab erialaspetsialistide kaasabil välja planeeringuala eripärast tulenevalt ruumilise struktuuri (ehitatud ja looduslik keskkond) ja kasutusfunktsioonid ning nende omavahelised seosed.

Teadmised:
1) teabe analüüsimeetodid, järelduste tegemise põhimõtted;
2) ruumianalüüs (sh asustusstruktuuriline, arhitektuurne, maastikuarhitektuurne analüüs) ja teooriad ning analüüsitehnikad;
3) loodus-, inim- ja linnageograafia alused;
4) kultuurilise, sotsiaalse ja majandusliku konteksti mõistmine.
B.2.4 Ruumiliste visioonide ja eesmärkide sõnastamine 7

Tegevusnäitajad:
1. Analüüsib strateegilisi dokumente, ühiskonna võtmetegureid ja suundumusi, selgitamaks nende mõju planeeringualale.
2. Koostöös planeerimismeeskonna ning huvitatud osapool(t)ega sõnastab ja/või visualiseerib lähteseisukohtade alusel visiooni, genereerides uusi ideid ja lähenemisviise. Töötab välja ja sõnastab ruumilise arengu eesmärgid.

Teadmised:
1) üleilmsed arengud ja ühiskonna suundumused;
2) pikaajalise arengu strateegiad ja kavandamise meetodid;
3) ruumi kasutamise ja kavandamise erinevad strateegiad ja nende visualiseerimise meetodid;
4) üldised teadmised ja nende seosed kõikidest sidusvaldkondadest, mis mõjutavad planeeringuvisiooni (näiteks majandus, kultuur, ökoloogia, taristu jms) ja nende seosed;
5) ühiskonnakorralduse põhimõtted.
B.2.5 Tasakaalustatud ja põhjendatud planeeringulahenduse väljatöötamise korraldamine ja lahenduse koostamine vastavalt oma erialale 7

Tegevusnäitajad:
1. Koostab koos planeerimismeeskonnaga visioonist lähtuvad ja koha eripära arvestavad ruumilised lahendusvariandid (arvestades nii ruumilise kui ka ajalise mõõtmega). Lahendusvariantide koostamisel analüüsib ruumi kvaliteeti, sh avalikku ruumi ja sidusvõrgustikke (mh rohe- ja transpordivõrgustik), maakasutust ning ehitamise ja arendamise võimalusi.
2. Koostöös otsustaja ja huvitatud osapooltega analüüsib lahendusvariante ning teeb ettepaneku sobivaima kasuks. Hindab ja võrdleb lahendusvariantide mõju majanduslikule, sotsiaalsele, kultuurilisele, looduslikule ja ehitatud keskkonnale.
3. Eelnevate otsuste alusel töötab koos planeerimismeeskonnaga välja tervikliku ja põhjendatud planeerimisettepaneku, lähtudes muuhulgas avalikust huvist ja väärtustest.

Teadmised:
1) ruumilise keskkonna kavandamise ja arendamise teooriad;
2) ruumilise kompositsiooni alused ja teadmised ruumikvaliteedi kohta;
3) planeeringu graafilised väljendusviisid;
4) planeeringu tekstilise osa struktuur ja sisu;
5) planeeringu vormistamise nõuded.
B.2.6 Planeeringu elluviimise põhimõtete ja tingimuste väljatöötamine 7

Tegevusnäitajad:
1. Määratleb ja sõnastab erinevate osapoolte asjakohased kohustused (vajadusel lepingulised).
2. Koostab planeeringu tegevuskava ja/või rakendusjärjekorra, arvestades kohalikke olusid ning elluviimise tehnilisi ja majanduslikke võimalusi. Seab edaspidise planeerimise ja/või projekteerimise tingimused ja kaalutluspõhimõtted, lähtudes otstarbekusest, jätkusuutlikkusest, heast haldustavast ja loogilisest arengust. Seab planeeringu elluviimise tulemuslikkuse tegevusnäitajad.
3. Määrab planeeringu ülevaatamise põhimõtted (sh vajadusel ajaperioodi), lähtudes eeldatavatest arengutest.

Teadmised:
1) riigi ja kohaliku omavalitsuse strateegiliste dokumentide omavahelised seosed;
2) riigi ja kohaliku omavalitsuse ülesanded planeeringu elluviimisel;
3) lepinguliste suhete olemus planeeringu elluviimiseks vajalike lepingute ja kokkulepete sõlmimisel;
4) arendustegevuse etapilisus;
5) planeeringu elluviimise tulemuslikkuse hindamiseks ja ülevaatamiseks olulised näitajad (sh statistilised).
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.7 Ruumilise keskkonna planeerija, tase 7 kutset läbiv kompetents 7

Tegevusnäitajad:
1. Koordineerib tulemuslikult planeerimismeeskonna tööd ja juhib eesmärgipäraselt ning loovalt planeeringu koostamise protsessi.
2. Tasakaalustab erinevaid huvisid läbi mõistmise, kuidas üksiknähtus on suurema süsteemi osa. Jõuab oma järeldustes keerukate probleemide tuumani.
3. Arvuti kasutamise oskused: arvuti- ja internetikasutamise põhitõed (sh internetiturvalisus, koostöö internetis) teksti- ja tabelitöötlus, esitluste koostamine ja andmebaaside kasutamine (vt. lisa 1 Arvuti kasutamise oskused). Lisaks on teadlik ja kasutab oma töös erialaseid programme, veebi- ja mobiiltelefonirakendusi.
4. Väljendab ennast selgelt ja arusaadavalt nii suulises kui kirjalikus suhtluses.
5. Valdab nii kõnes kui kirjas riigikeelt tasemel C1 (vt. lisa 2 Keelte oskustasemete kirjeldused).

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 22-19062017-1.4/2k
Field of occupational activity: Architecture, Geomatics, Construction and Real Estate
Occupational Qualification Council: Architecture, Geomatics, Construction and Real Estate
No. of decision of Occupational Qualification Council: 7
Date of decision of Occupational Qualification Council: 19.06.2017
EstQF level: 7
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 7
Field: ARCHITECTURE, GEOMATICS, CONSTRUCTION AND REAL ESTATE
Subfield: Architecture
Occupation: Landscape architect
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
21 Science and Engineering Professionals
216 Architects, Planners, Surveyors and Designers
2164 Town and Traffic Planners
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 07 Engineering, manufacturing and construction
073 Architecture and construction
0731 Architecture and town planning
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): M PROFESSIONAL, SCIENTIFIC AND TECHNICAL ACTIVITIES
71 Architectural and engineering activities; technical testing and analysis
Annexes
Annex 1 Arvuti kasutamise oskused
Annex 2 Keelte oskustasemete kirjeldused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Maila Kuusik Eesti Planeerijate Ühing
Mart Hiob Eesti Maastikuarhitektide Liit
Pille Metspalu Hendrikson ja Ko OÜ
Ülle Kadak Eesti Planeerijate Ühing
Tõnu Laigu Eesti Arhitektide Liit
Marje-Ly Rebas Eesti Linnade Liit
Tavo Kikas Rahandusministeerium
Toomas Tammis Eesti Kunstiakadeemia

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils