6. taseme hankejuhi töö eesmärk on kindlustada tootmis-, kaubandus-, teenindusettevõtteid ja avaliku sektori asutusi vajalike seadmete, materjalide, toodete, kaupade ja teenustega.
Hankejuht korraldab oma meeskonnaga sise- ja välisklientide vajadustest ning ettevõtte ärihuvidest lähtuvat hanke- ...ja ostutegevust kaubanduse, teeninduse, tootmise ja töötlemisega seotud valdkondades (toidu- ja joogitööstuse, puidutöötlemise, saetööstuse, mööbli tootmise, rõiva-, tekstiili-, metalli-, plasti-, elektroonika-, keemia- ja trükitööstuse jm ettevõtetes).
Valdkonnapõhised kutseoskused omandab hankejuht kutsealal töötamise ja täiendusõppe kaudu.
Hankejuht tegeleb tarnijate leidmise, valiku ja hinnalepetega, tema ülesanne on seostada hanke- ja ostutegevusi ning meetodeid ja analüüsida nende pikemaajalisi tagajärgi.
Hankejuht töötab iseseisvalt ettearvamatustes ja uuenduslikku käsitlust nõudvates olukordades ning vastutab töörühma töötulemuse eest.
A.2.4 Juhtimine ja juhendamine
1. Juhtimine
2. Juhendamine MoreHide
A.3 Work environment and specific nature of work
Töökoormus võib jaotuda ebaühtlaselt, vajadusel tuleb valmis olla töötamiseks puhkepäevadel. Töö arvutiga võib koormata silmi ja tekitada sundasendist tingitud vaevusi.
A.4 Tools
Enamlevinud kontoritehnika ja sidevahendid, digivahendid, ettevõtte majandustarkvara.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Töö eeldab süsteemsust, loogilist mõtlemist ja matemaatilist võimekust.
Oluline on õppimis-, vastutus-, kohanemis- ja mõjutamisvõime, pingetaluvus, suhtlemisvalmidus ning ambitsioonikus.
A.6 Professional preparation
6. taseme hankejuhil on rakenduskõrgharidus või bakalaureusekraad ning tal erialase töö käigus omandatud kutseoskused.
Kutse taotlemisel on nõutav kohustuslike B.2.1-B.2.4 ja läbiva kompetentsi B.2.5 tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Hanketegevuse planeerimine
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1. kategoriseerib kulustruktuurid andmebaaside alusel;
2. analüüsib eelnevaid ostusid ja planeerib ettevõtte tuleviku ostuvajadusi, arvestades ettevõtte müügiprognoosi;
3. analüüsib ettevõtte hankeprotsessi hetkeolukorda mõõdikute, klientide ja tarnijate arvu ning soovitud teenindustaseme määramiseks;
4. teeb kuluanalüüsist lähtuvalt kategooriate mõju- ja riskianalüüsi (nt ABC analüüs (PARETO), Kralijc maatriks), mille alusel teeb põhjendatud ettepanekud juhtkonnale;
5. kaardistab ja analüüsib vajamineva toote ja teenuse saadavust turul, viies läbi infopäringuid (RFI);
6. korrigeerib turuanalüüsi tulemuste alusel toote ja teenuse tehnilist kirjeldust;
7. valib välja potentsiaalsed koostööpartnerid ja teeb finantsriski analüüsi;
8. töötab välja tarnijate kvalifitseerimise tingimused, lähtuvalt organisatsiooni keskkonnajuhtimisest, kliendi nõudmistest, standarditest jm regulatsioonidest;
9. valib igale tootekategooriale vastava ostustrateegia, lähtudes ostupoliitikast, tarnijate turu analüüsist ja ettevõtte vajadusest;
10. määrab kindlaks hanke- ja ostutegevuse tegevusnäitajad (kriteeriumid, raamid), lähtudes ettevõtte eesmärkidest ja ettevõtte tarneahelate juhtimise kavadest;
11. koostab hankeplaani, lähtudes kategooriate olulisusest.
B.2.2
Hanketegevuse korraldamine
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1. kaardistab uusi ja konkurentsivõimelisi tarneallikaid jälgides trende ning arvestades tarnijate kvalifikatsiooninõudeid;
2. viib läbi tarnijate eelkvalifitseerimise, valides igale kategooriale potentsiaalsed tarnijad;
3. kogub konkreetseks hankeks vajaliku toodete, teenuste ja tarnijatega seonduva info (nõudlus, hanke kogus, kvaliteet, hind jm);
4. koostab hanke läbiviimiseks vajaliku dokumentatsiooni (pakkumise kutse, kvalifitseerimise ankeet, hinnapäringu vorm, lepingu üldtingimused jm) ja viib läbi hanke, järgides rangelt konkurentsiseadust ja avaliku sektori hanke läbiviimisega seotud regulatsioone (riigihangete seadus);
5. kvalifitseerib tarnijad ja pakkumused vastavalt hankedokumentatsiooni lähtetingimustele;
6. peab pakkujatega läbirääkimisi, otsustab sobivaima pakkumuse ja sõlmib hankelepingu, mõistes lepingu olemust, struktuuri ja sisu ning järgides lepingutes kohaldatavaid õigusakte (nt võlaõigusseadus ja konkurentsiseadus);
7. planeerib kategooria ostustrateegiast lähtuvalt tarnijate elukaare, kasutades erinevaid tarkvara programme vm meetodeid;
8. viib läbi nõuetekohase tarnijate auditeerimise, kaasates vajadusel sidusgruppide eksperte;
9. arendab koostööd tarnijatega hankeprotsessi tõhustamiseks, arvestades eelnevaid sooritusi ja tuleviku vajadusi;
10. administreerib tarnijate baasi, arvestades erinevate kategooriate ostustrateegiaid.
11. analüüsib perioodiliselt varusid, arvestades nõudluse statistikat ja tarneaegu;
12. rakendab adekvaatseid meetmeid probleemsete, ülemääraste või mittelikviidsete varude realiseerimiseks, utiliseerimiseks või minimaalsete kuludega hävitamiseks, järgides õigusakte ja regulatsioone;
13. otsustab vastavalt varude analüüsi tulemusele ettevõtte varude juhtimise viisid;
14. töötleb varudega seotud andmevooge, salvestades ja analüüsides andmeid.
B.2.3
Ostuprotsessi korraldamine
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1. korraldab ostujuhtide tegevuse ostutoimingute läbiviimisel, lähtudes hankestrateegiast ja ettevõtte ostupoliitikast;
2. analüüsib regulaarselt kategooriatoodete nõudluse vastavust ettevõtte vajadusega;
3. korraldab töötajate tegevust hankelogistika toimingutel (transport, ladustamine, toll jm), tagades optimaalse tööprotsessi ning kontrollides väliskaubanduse regulatsioonidest (tolliregulatsioonid, tollitariifistikud, kindlustustingimused, väliskaubanduspiirangud (sanktsioonid ja tollikvoodid)) kinnipidamist.
B.2.4
Juhtimine ja juhendamine
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1. kavandab ja algatab tegevusi, kogudes tööülesannete kvaliteetseks täitmiseks vajalikku informatsiooni;
2. suunab, kaasab ja innustab hanke- ja ostuspetsialistide tegevust, rakendades sobivaid juhtimise ja tasustamise meetodeid;
3. jälgib ja kontrollib töö tulemuslikkust, annab õigeaegset ja asjakohast tagasisidet;
4. määratleb töötajate arenguvajaduse ja loob võimalused töötajate enesetäiendamiseks;
5. annab edasi oma kutsealaseid oskusi ja teadmisi, koordineerib juhendatavate tööd;
6. viib läbi töötajate atesteerimist vastavalt ettevõttes kehtestatud nõuetele;
7. kavandab töötajate juhendamise protsessi, kirjeldades nõutavad kompetentsid ja seades eesmärgid juhendamise protsessile.
Recurring competences
Competence
EstQF Level
B.2.5
Hankejuht, tase 6 kutset läbiv kompetents
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1. tegutseb eesmärgipäraselt ja vastutustundlikult, järgib töötervishoiu, tööohutuse ja keskkonnahoiu nõudeid;
2. järgib ostueetika põhimõtteid, rahvusvahelisi (nt CIPS Code of Conduct) ja siseriiklikke norme (konkurentsiseadus jm);
3. mõistab tarneahela tervikprotsesse ja ettevõtte rolli tarneahelas;
4. arvestab tarneahela riskiteguritega, võtab kasutusele meetmed riskide maandamiseks ja kahjude vähendamiseks;
5. kasutab ressursse otstarbekalt ja efektiivselt;
6. valib sihtgrupile vastava suhtlemisviisi, suhtleb viisakalt ning korrektselt, esitab teabe arusaadavalt;
7. teeb konstruktiivset koostööd (sh sidusvaldkondades), toetab meeskonna tulemuslikku tegutsemist;
8. kasutab oma töös digivahendeid, IKT riistvara ja kutsealaga seotud tarkvara (majandus-ja valdkonnatarkvara ERP, TMS, WMS jms)
9. Koostab suurtest andmebaasidest risttabeleid, kasutades erinevaid funktsioone (massiivvalemid, diagrammid jm);
10. Koostab erialaga seotud dokumenditekste, esitlusmaterjale jms, kasutades loomiseks vajalikku tarkvara;
11. kasutab IKT rakendusi digitaalseks asjaajamiseks, järgides andmekaitse nõudeid
12. kasutab IKT lahendusi protsesside arendamiseks ja automatiseerimiseks ning võrgustike loomiseks;
13. teeb ettevõtte juhtkonnale ettepanekuid infotehnoloogia süsteemide arendamiseks;
14. kasutab arvutit vastavalt ECDL sertifikaadis kirjeldatud baasmoodulites ja standardmoodulites "Esitlus", "Andmebaasid" ja "IT turvalisus" nõutud tasemel (vt Lisa 1 „Arvuti kasutamise oskused“);
15. kasutab oma töös vähemalt üht võõrkeelt erialase informatsiooni leidmiseks, jagamiseks ja vahetamiseks B2 tasemel (vt Lisa 2 „Keelte oskustasemete kirjeldused“).
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
12-23112017-2.2/2k
Field of occupational activity:
Transport and Logistics
Occupational Qualification Council:
Transport and Logistics
No. of decision of Occupational Qualification Council:
8
Date of decision of Occupational Qualification Council:
23.11.2017
EstQF level:
6
Reference to European Qualifications Framework (EQF):
International Standard Classification of Occupations:
1 Managers13 Production and Specialized Services Managers132 Manufacturing, Mining, Construction and Distribution Managers1324 Supply, Distribution and Related Managers
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013):
10 Services104 Transport services1041 Transport services
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE):
H TRANSPORTATION AND STORAGE52 Warehousing and support activities for transportation