Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: School Psychologist, EstQF Level 8

General Data
Name in English: ET: Koolipsühholoog, tase 8
EN: School Psychologist, EstQF Level 8
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 01.01.2021
Valid to: 31.12.2025
Occupational qualification standard version no.: 6
Versions:
Awarding Body:
A Description of work
A.1 Description of work
Koolipsühholoogi töö on haridusasutustes õppivate laste ja noorte (edaspidi laste) arengu toetamine koostöös pere, haridustöötajate ja teiste spetsialistidega. 8. taseme koolipsühholoog hindab laste arengut mõjutavaid tegureid, kavandab ja juhib sekkumisi, töötab koostöövõrgustikus teiste erialade ...spetsialistidega.
Teeb psühholoogiaalaseid uurimistöid ning viib läbi koolitusi, juhendab üliõpilasi ja teisi koolipsühholooge, osaleb eriala ja organisatsiooni arendustegevustes, samuti valdkonna poliitika planeerimises.
Koolipsühholoogid töötavad haridus- ja sotsiaalasutustes või erapraksises. Konfidentsiaalsust nõudvateks tööalasteks tegevusteks kasutab koolipsühholoog spetsiaalse sisustusega privaatset tööruumi.
Koolipsühholoogi tööaeg on paindlik. Koolipsühholoog jaotab oma tööaega tööks klientidega, koostööks teiste spetsialistidega, tööks dokumentatsiooniga ja enesetäiendamiseks. Töö toimub pingelises keskkonnas.

Koolipsühholoogi kutsealal on kaks kutset: koolipsühholoog, tase 7 ja koolipsühholoog, tase 8.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Kontakti loomine ja hoidmine
A.2.2 Lapse arengut mõjutavate tegurite ja toimetuleku hindamine
A.2.3 Sekkumise läbiviimine
A.2.4 Koolipsühholoogiaalane teavitamine ja arendustegevus
A.2.5 Juhendamine
A.2.6 Koolitamine
A.2.7 Koolipsühholoogiaalane uurimustöö
A.3 Professional preparation
Koolipsühholoogil on erialane magistrikraad või sellele vastav kvalifikatsioon või koolipsühholoogi kutse.
A.4 Most common occupational titles
Koolipsühholoog, psühholoog.
A.5 Regulations governing profession
Vastavalt haridus- ja teadusministri määrusele nr 30 Direktori, õppealajuhataja, õpetajate ja tugispetsialistide kvalifikatsiooninõuded peab koolipsühholoogil olema erialane magistrikraad või sellele vastav kvalifikatsioon või koolipsühholoogi kutse.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Kutse taotlemisel tuleb tõendada kõik kompetentsid ja üldoskused.
B.2 General skills of School Psychologist, EstQF Level 8
1. Lähtub oma töös koolipsühholoogide kutse-eetikast ning järgib õigusakte, sh isikuandmete kaitsega seotud õigusakte.
2. Töötab oma kompetentsuse piirides, vajadusel kaasates ja tehes koostööd teiste spetsialistidega (nt eripedagoog, sotsiaalpedagoog, kliiniline psühholoog, psühhiaater, sotsiaaltö...
ötaja, lastekaitsetöötaja).
3. Toetub empiiriliselt tõendatud teooriatele ja kasutab kontrollitud psühhomeetriliste omadustega meetodeid.
4. Reflekteerib ja hindab enda erialast tegevust, analüüsib enesearengu vajadusi ning kavandab tegevused enda arendamiseks.
5. Osaleb regulaarselt koolipsühholoogide kovisioonis ja/või supervisioonis.
6. Kasutab sobivat suhtlemisviisi ja -tehnikaid, arvestades suhtluspartneri individuaalseid eripärasid (s.h kultuurilisi, usulisi ja rahvuslikke eripärasid).
7. Lahendab probleeme ja konflikte, kaasates kõiki osapooli; väljendab oma seisukohti kindlalt ja hinnanguvabalt, aktsepteerib enese ja teiste vajadusi.
8. Väljendab ennast nii kõnes kui kirjas struktureeritult, sisutihedalt ja sihtgrupile mõistetavalt.
9. DigComp, algtase (Lisa 1).
10. Kasutab oma töös eesti keelt vähemalt tasemel C1, nõustamisel kasutatavat keelt tasemel C1 (Lisa 2).

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Kontakti loomine ja hoidmine 7

Tegevusnäitajad:
1. Loob lapse ja tema tugivõrgustiku liikmetega juhtumi hindamise ja sekkumise läbiviimiseks empaatilise kontakti.
2. Selgitab välja pöördumise põhjuse, küsitledes osalejaid ja tutvudes asjakohase infoga; sõnastab esialgse probleemi, püstitab esialgsed hüpoteesid ja planeerib hindamistegevuse.
3. Hoiab kontakti kogu hindamise ja sekkumise vältel, kohandades oma tegevusi, arvestades lapse vajadusi, arengu taset ja ümbritseva keskkonna iseärasusi.
B.3.2 Lapse arengut mõjutavate tegurite ja toimetuleku hindamine 7

Tegevusnäitajad:
1. Hindab lapse tunnetusprotsesse, isiksuse omadusi, käitumist ja emotsionaalset seisundit, kasutades teste ja küsimustikke (lapsele, õpetajale, lapsevanemale), arvestades lapse vajadusi, arengu taset ja ümbritseva keskkonna iseärasusi.
2. Hindab vaatluse abil lapse käitumist ja vastastikkust mõju eakaaslaste, õpetajate ja lapsevanematega, kasutades sobivaid tehnikaid, arvestades lapse vajadusi, arengu taset ja ümbritseva keskkonna iseärasusi.
3. Viib läbi intervjuu juhtumiga seotud info kogumiseks, kasutades sobivaid tehnikaid, arvestades lapse vajadusi, arengu taset ja ümbritseva keskkonna iseärasusi.
4. Seostab, analüüsib ja interpreteerib hindamise käigus saadud andmeid ja taustainfot, sh teiste spetsialistide hindamistulemusi, lähtudes esialgsetest hüpoteesidest; kontseptualiseerib juhtumi, sõnastab selgelt ja arusaadavalt sekkumist vajavad põhiprobleemid ja neid mõjutavad tegurid.
5. Annab juhtumiga seotud isikutele sobival viisil ja mahus tagasisidet.
B.3.3 Sekkumise läbiviimine 7

Tegevusnäitajad:
1. Planeerib sekkumised (individuaalne ja grupinõustamine, sh oskuste õpetamine, konsulteerimine), mis vastavad lapse vajadustele ning hindamistulemustele, kaasates vajadusel teisi spetsialiste.
2. Nõustab nii last kui ka teda ümbritseva tugivõrgustiku liikmeid ja viib läbi grupinõustamist, lähtudes lapse vajadustest ja olukorrast, kasutades selleks sobivaid nõustamistehnikaid ja -meetodeid.
3. Konsulteerib lapsevanemaid, õpetajaid, tugispetsialiste ja haridusasutuse juhtkonda, lähtudes lapse vajadustest ja olukorrast.
4. Võrdleb sekkumiseelset ja -järgset olukorda ning hindab selle põhjal sekkumise tõhusust; analüüsib pärast sekkumist põhiprobleemide olemust, vajadusel korrigeerib juhtumi kontseptualiseeringut ning planeerib ja rakendab täiendavaid sekkumisi.
5. Toetab ja nõustab last, lapsevanemaid ja haridusasutuse personali psühhosotsiaalse kriisisekkumise erinevates etappides (sh kriisiennetus ja kriisijärgne tegevus), järgides kriisisekkumise põhimõtteid ja kehtivaid õigusakte.
B.3.4 Koolipsühholoogiaalane teavitamine ja arendustegevus 8

Tegevusnäitajad:
1. Korraldab ja viib läbi haridusasutusele suunatud teavitus- ja ennetustegevusi (nt infomaterjalide koostamine, ettekanded, projektid, tugirühmad, teemapäevad), lähtudes sihtgrupi vajadusest.
2. Osaleb haridusasutuse arendustegevuses lapse vajadusi arvestava arengu- ja õpikeskkonna kujundamisel ning lapse toetamiseks sobivate meetmete valikul.
3. Osaleb koolipsühholoogia valdkonna arendamises ja poliitika kujundamises (nt osaleb töörühmades, aineühenduste juhtimisel).
B.3.5 Juhendamine 8

Tegevusnäitajad:
1. Juhendab üliõpilaste koolipsühholoogiaalast praktikat ja teiste koolipsühholoogide tööd.
2. Viib läbi koolipsühholoogide kovisiooni või supervisiooni, juhtumiarutelusid jm.
B.3.6 Koolitamine 7

Tegevusnäitajad:
1. Analüüsib koolituse sihtrühma õpivajadusi, juhindudes valdkonna arengust; sõnastab koolituse eesmärgid ja õpiväljundid, koostab õppe- või koolituskavu, juhindudes õpetamise teaduslikest põhimõtetest ja sihtrühma õpivajaduse analüüsist.
2. Koostab koolitusmaterjalid, lähtudes valitud metoodikast, sihtrühmast ja koolituse eesmärkidest ja tuginedes asjakohastele allikatele.
3. Viib läbi kursusi, loenguid, seminare, töötubasid, e-õppekursusi jm koolitusi, lähtudes valdkonna teooriatest ja meetoditest; kujundab õppimist soodustava vaimse, sotsiaalse ja füüsilise keskkonna; juhib õppeprotsessi, lähtudes õppekavast, sihtrühma vajadustest ja õppija individuaalsetest õppe-eesmärkidest.
4. Kogub kohaseid meetodeid kasutades tagasisidet õppeprotsessi kohta, analüüsib õpitulemusi ja planeerib edasisi tegevusi.
B.3.7 Koolipsühholoogiaalane uurimistöö 8

Tegevusnäitajad:
1. Korraldab, kavandab ning teeb erialaseid uurimusi või osaleb uurimusprojektides, lähtudes uurimistöö metodoloogiast ning uurimuste tegemise eetikast ja laste uurimise iseärasustest.
2. Analüüsib andmeid, interpreteerib saadud tulemusi tõenduspõhiselt ning teeb põhjendatud järeldusi; rakendab uurimuses saadud tulemusi laste arengu toetamisel, kasutades sobivaid metoodikaid ja tehnikaid.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 23-01102020-2.1.2/6k
Field of occupational activity: Health
Occupational Qualification Council: Health
No. of decision of Occupational Qualification Council: 22
Date of decision of Occupational Qualification Council: 01.10.2020
EstQF level: 8
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 8
Field: HEALTH AND WELFARE
Subfield: Psychology
Occupation: Psychologist
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
26 Legal, Social and Cultural Professionals
263 Social and Religious Professionals
2634 Psychologists
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 03 Social sciences, journalism and information
031 Social and behavioural sciences
0313 Psychology
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): Q HUMAN HEALTH AND SOCIAL WORK ACTIVITIES
86 Human health activities
Annexes
Annex 1 Language skills level descriptions
Annex 2 Scale of self-assessment in digital competence
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Ly Erg Nõo Põhikool
Triin Kahre Eesti Psühholoogide Liit
Eve Kikas Tallinna Ülikool
Karmen Maikalu Eesti Koolipsühholoogide Ühing
Kati Pajuman Tallinna Reaalkool
Astra Schults Tartu Ülikool

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils