Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Dance specialist, level 5

General Data
Name in English: ET: Tantsuspetsialist, tase 5
EN: Dance specialist, level 5
Specialisations:
  • Eesti rahvatants
Partial occupational qualifications:
Valid from: 19.04.2023
Valid to: 30.06.2024
Occupational qualification standard version no.: 7
Versions:
Awarding Bodies:
A Description of work
A.1 Description of work
Tantsuspetsialist on loominguline töötaja, kes õpetamise ja/või tantsuloome kaudu väärtustab tantsu- ja kultuuritraditsiooni nii harrastuslikul kui professionaalsel tasemel. Töö sisuks on tantsuoskuste, kehalise teadlikkuse, eneseväljendus- ja sotsiaalsete oskuste arendamine.
Tantsuspetsialist, tas...
e 5 on vähema kogemusega ja võib vajada juhendamist.

Kutsealal tegutsevad ka
tantsuspetsialist, tase 6, kes tegutseb iseseisvalt, tal on erialane väljaõpe või pikaajaline (kompetentside kujunemiseks vajalik) töökogemus;
tantsuspetsialist, tase 7, kes on valdkonna arendaja (nt koolitab, on mentoriks), teeb lavastusi, koreograafiaid, viib läbi valdkondlikke projekte;
tantsuspetsialist, tase 8, kes on valdkonna eesvedaja, kogukonna looja, laiaulatusliku mõjuga valdkonna arendaja.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Tantsuks sobiva keskkonna loomine
1. Füüsilise keskkonna tegevusteks ettevalmistamine.
2. Tantsulist tegevust toetava vaimse keskkonna loomine.

A.2.2 Loome- ja õppeprotsessi juhtimine
1. Eesmärkide püstitamine.
2. Loome- ja õppeprotsessi kavandamine.
3. Osalejate füüsiliste ja vaimse...
te võimete ning tantsuoskuste arendamine.
4. Loome- ja õppeprotsessi läbiviimine.
5. Loome- ja õppeprotsessi tulemuse esitlemine.
6. Kokkuvõtete tegemine ja edasise tegevuse planeerimine.

More
Hide
Specialised areas of work
Eesti rahvatants
A.2.3 Eesti rahvatants
1. Rahvatantsu põhisammude ja -liikumiste kasutamine.
2. Olulise repertuaariga kursisolek.
3. Erialase terminoloogia kasutamine.
4. Liikumise sidumine muusikaga.
5. Rahvatantsukollektiivi juhi assisteerimine.
6. Osalemine väljakutöös.
7. Rahvarõivaste...
kandmise väärtustamine.
More
Hide
A.3 Work environment and specific nature of work
Tööaeg on paindlik, võib sisaldada töötamist puhkepäevadel ja pühade ajal. Töö on füüsilist ja vaimset pingutust nõudev, riskiteguriks on vigastuste oht.
A.4 Tools
Töövahenditeks on tantsustiilist lähtuvalt sobivad jalanõud, riietus, rekvisiidid ja vahendid, muusikat mängiv seade või instrument ning infotehnoloogilised vahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Olulised on võimed ja iseloomuomadused, mis toetavad koostööd, inimese arengut ja loovust.
A.6 Professional preparation
Tantsuspetsialist, tase 5 on keskharidusega, kutsealane kompetentsus on omandatud töö käigus ning ta on läbinud erialase täienduskoolituse.
A.7 Most common occupational titles
Tantsuõpetaja, tantsukunstnik, tantsutreener, tantsuspetsialist, ballettmeister, koreograaf, tantsuringi juhendaja, tantsurühma juhendaja, liikumisjuht, repetiitor.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Põhikutse tantsuspetsialist, tase 5 taotlemisel tuleb tõendada kompetentsid B.2.1, B.2.2 ja B.2.4 (läbiv kompetents).

Spetsialiseerumisel eesti rahvatantsule tuleb tõendada kõik kompetentsid.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Tantsuks sobiva keskkonna loomine 5

Tegevusnäitajad:
1. hindab füüsilise keskkonna olukorda ja sobivust erialaseks tegevuseks; loob ohutu keskkonna, arvestades tegevuse eesmärki;
2. loob usaldusliku, loomingulist tegevust ja koostööd soodustava õhkkonna.
B.2.2 Loome- ja õppeprotsessi juhtimine 5

Tegevusnäitajad:
1. määratleb tegevuse lühiajalised eesmärgid, arvestades osalejate eripäraga;
2. kavandab loome- ja õppeprotsessi (vt lisa 1 Kutsestandardis kasutatud terminid), lähtudes püstitatud eesmärkidest, ressurssidest ja ajakavast;
3. hindab osalejate füüsilisi ja vaimseid võimeid ning tantsuoskust, valib sellest lähtuvalt tunni sisu;
4. viib loome- ja õppeprotsessi läbi, lähtudes püstitatud eesmärkidest ja ressurssidest; viib tegevused ellu, püsides kavandatud ajagraafikus;
5. tutvustab osalejatele käitumis- ja esinemiskultuuri; mõtestab esinemise olulisust protsessis; valib esinemisväljundid, lähtudes kogu õppe- ja loomeprotsessi eesmärgist;
6. hindab eesmärkide saavutamist; annab osalejatele ja võtab neilt vastu tagasisidet; analüüsib ennast ja oma tööd antud õppe- ja loomeprotsessis.
Competences related to specialisations
Eesti rahvatants
    Competence EstQF Level
B.2.3 Eesti rahvatants 5

Tegevusnäitajad:
1. kasutab enamlevinud põhisamme ja -liikumisi; loeb sammustikku ja liikumisi taktiosade kaupa;
2. on kursis olulisemate pärimustantsude ja erinevate ajastute autoriloominguga;
3. kasutab eesti rahvatantsu oskussõnavara;
4. orienteerub eesti muusikaloos (sh pärimus- ja rahvamuusika); kohandab liikumise kooskõlas muusikaga;
5. juhib järjepidevalt tegutsevat rahvatantsukollektiivi või assisteerib juhti;
6. loeb väljakujooniseid; juhendab ühte rühma väljakul;
7. arvestab rahvarõiva kandmise põhimõtteid ja leiab vajadusel lisainfot; väärtustab rahvarõiva kandmise kultuuri.

Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.4 Tantsuspetsialist, tase 5 kutset läbiv kompetents 5

Tegevusnäitajad:
1. valdab ühte või mitut tantsustiili, sh kasutab korrektset erialast terminoloogiat; hoiab end kursis valdkondlike traditsioonide ja uuendustega; kasutab muusika põhimõisteid (tempo, takt, löök, rütm, paus jne); tunneb ära meloodia osad;
2. hoiab ja arendab oma kutseoskusi; täiendab ennast erialaselt pidevalt;
3. kasutab teadlikult verbaalset ja mitteverbaalset suhtlemisviisi, arvestades partnerit ja olukorda; kasutab adekvaatseid enesekehtestamise meetodeid; teeb koostööd ja kuulab teisi;
4. järgib oma töös kutsealaga seonduvaid õigusakte; järgib üldisi eetilisi norme; austab teiste loomingut, viitab korrektselt allikatele, arvestades autoriõigusi;
5. töötab tõhusalt meeskonnas ja selle huvides ning kohandub meeskonnaga; arvestab teistega ja täidab oma rolli meeskonnas;
6. kogub ja analüüsib tagasisidet ning teeb vajadusel korrektuure oma tegevuses;
7. kasutab korrektset õpetamise keelt kõnes ja kirjas;
8. kasutab oma töös digioskuste osaoskusi Info haldamine, Suhtlemine digikeskkondades ja Turvalisus (vt lisa 2 Digioskused).

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 19-19042023-2.19/7k
Field of occupational activity: Culture
Occupational Qualification Council: Culture
No. of decision of Occupational Qualification Council: 28
Date of decision of Occupational Qualification Council: 19.04.2023
EstQF level: 5
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 5
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Music and related performing arts
Occupation: Dance specialist
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
26 Legal, Social and Cultural Professionals
265 Creative and Performing Artists
2653 Dancers and Choreographers
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 02 Arts and humanities
021 Arts
0215 Music and performing arts
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): R ARTS, ENTERTAINMENT AND RECREATION
90 Creative, arts and entertainment activities
Annexes
Annex 1 Kutsestandardis kasutatud terminid
Annex 2 Digioskused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Sille Kapper Tallinna Ülikool Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituut
Krõõt Kiviste Shate Tantsukool, Tartu Tantsuakadeemia Villiko Kruuse, Waf Managment OÜ
Agne Kurrikoff-Herman Eesti Rahvatantsuansamblite Liit
Raido Mägi Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia
Silvia Purje Eesti Tantsuspordi Liit
Erika Põlendik Eesti Rahvatantsu ja Rahvamuusika Selts
Anu Sööt Eesti Tantsukunsti ja Tantsuhariduse Liit
Anne Tamm-Kivimets Eesti Tantsukunsti ja Tantsuhariduse Liit, MTÜ Just Tants
Margus Toomla Eesti Rahvatantsu ja Rahvamuusika Selts

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils