Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Dispatcher, level 5

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Päästekorraldaja-logistik, tase 5
EN: Dispatcher, level 5
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 02.04.2024
Valid to: 31.03.2025
Occupational qualification standard version no.: 9
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Päästekorraldaja-logistik, tase 5 töö on päästeasutusele ja kiirabibrigaadidele õigeaegselt väljasõidukorralduse andmine ning väljasõidukorralduse saanud päästeasutusega ja kiirabibrigaadidega side pidamine, info kogumine, vahendamine ja selle dokumenteerimine.

5. taseme päästekorraldaja-logistik...
menetleb hädaabiteateid iseseisvalt, langetab otsuseid ja võtab nendega kaasneva vastutuse. Töö eeldab meeskonnatööoskust ning suhtlemist klientide ja koostööpartneritega.

Päästekorraldaja kutsealal on ka päästekorraldaja, tase 4 ja päästekorraldaja-valvevahetuse juht, tase 6 kutsed.
4. taseme päästekorraldaja töö on võtta vastu ja töödelda viivitamatult kõiki hädaabinumbrile saabuvaid teateid, anda kõigile hädaabiteadetele kiire ja õige ohuhinnang ning edastada vastavalt kehtivatele nõuetele esmast informatsiooni.
6. taseme päästekorraldaja-valvevahetuse juhi töö on tagada hädaabiteadete viivitamatu ja nõuetekohane menetlemine läbi päästekorraldaja, tase 4 ja päästekorraldaja-logistik, tase 5 teenistusülesannete täitmise kontrollimise ja nende tegevuse toetamise.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Väljasõidukorralduse andmine
1) Operatiivressursi paiknemisest ning hõivatusest pideva ülevaate omamine.
2) Väljakutsete jälgimine.
3) Operatiivressursi väljasaatmine sündmuskohale.
4) Teisest teeninduspiirkonnast operatiivressursi kaasamine.
5) Suhtlemine klientide ja koostööpartneritega...
.

A.2.2 Hädaabiteadete menetlemisega seotud informatsiooni reaalajas infosüsteemi sisestamine
1) Hädaabiteadete menetlemisega seotud esmase informatsiooni reaalajas infosüsteemi sisestamine.
2) Hädaabiteadete menetlemisega seotud täiendava informatsiooni reaalajas infosüsteemi sisestamine.

A.2.3 Hädaabiteadete esmase informatsiooni edastamine
1) Hädaabiteate töötlemise käigus saadud esmase informatsiooni edastamine.
2) Hädaabiteate esmasele informatsioonile lisandunud teabe edastamine.

A.2.4 Sündmuse käigus saadud informatsiooni reaalajas vahendamine
1) Sündmusega seotud operatiivse informatsiooni vahendamine.
2) Hädaabiteadete menetlemisega seotud informatsiooni kogumine ja analüüsimine.

A.2.5 Professionaalne eneseareng
1) Oma töö analüüs, enesetäiendamine.
2) Tööks vajalike isikuomaduste arendamine.
3) Oma füüsilise, vaimse ja emotsionaalse tervise hoidmine.

More
Hide
Elective areas of work
A.2.6 Koolituste ettevalmistamine ja läbiviimine
1) Koolituste läbiviimine.
2) Koolitustegevuse dokumenteerimine.

A.2.7 Juhendamine
1) Uute ja täiendavat juhendamist vajavate teenistujate juhendamine.
2) Praktikantide juhendamine.

A.2.8 Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene kee...
l)
1) Teiste teenistujate abistamine võõrkeelsete hädaabiteadete töötlemisel.
2) Võõrkeele kasutamine.

More
Hide
A.3 Work environment and specific nature of work
Päästekorraldaja-logistiku töö on korraldatud ööpäevaringselt valvevahetustega, sõltumata puhkepäevadest ja riigipühadest. Tema töö on vastutusrikas ja psüühilist pingutust nõudev ning eeldab valmisolekut ja oskust erinevate olukordade lahendamiseks. Päästekorraldaja-logistik on valmis töötama pidev...alt muutuvates olukordades ning taluma ooteloleku aega ja teadmatust.
More
Hide
A.4 Tools
Päästekorraldaja-logistiku töövahendid on erinevad hädaabiteadete menetlemiseks vajalikud side- ja infotehnoloogia vahendid, andmebaasid ja -kogud.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Tööks vajalikud isikuomadused on kohusetundlikkus, empaatiavõime, pinge- ja stressitaluvus, ausus, korrektsus, analüüsivõime, usaldusväärsus.
A.6 Professional preparation
Tavaliselt on päästekorraldaja-logistikul vähemalt keskharidus, kutseoskused on omandatud töö käigus. Nõutav on eelnev töökogemus päästekorraldajana.
A.7 Most common occupational titles
Päästekorraldaja-logistik, logistik.
A.8 Regulations governing profession
Töö päästeteenistujana on reguleeritud päästeteenistuse seadusega.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 - B.2.5 ja B.2.9 (läbiv kompetents) tõendamine. Lisaks on võimalik täiendavalt tõendada valitavaid kompetentse B.2.6, B.2.7 ja B.2.8.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Väljasõidukorralduse andmine 5

Tegevusnäitajad:
1. jälgib teeninduspiirkonna operatiivressurssi ja omab pidevat ülevaadet keskuse teeninduspiirkonna kiirabibrigaadide ja päästeasutuse operatiivsest valmisolekust ja hõivatusest; arvestab operatiivressursi operatiivse valmisolekuga seotud teabe muutustega;
2. jälgib väljakutseid ja omab nendest pidevat ülevaadet vastavalt töökorraldusjuhendile, tagamaks nõuetekohase päästeasutuse ja kiirabibrigaadide väljasõidukorralduse andmise;
3. annab väljasõidukorralduse päästeasutusele ja kiirabibrigaadidele vastavalt õigusaktidele ja töökorralduslikele juhenditele, saadab lisaressursi vastavalt sündmuse juhilt saadud korraldusele; edastab päästemeeskondade väljasaatmisega tekkinud probleemid valvevahetuse juhile ning kiirabibrigaadide väljasaatmisega tekkinud probleemid Häirekeskuse arstile;
4. kaasab operatiivressurssi teisest teeninduspiirkonnast vastavalt väljasõiduplaanile ja/või vajadusele; vajadusel annab väljasõidukorralduse teise teeninduspiirkonna operatiivressursile;
5. alustab kõnet selgelt ja positiivselt; kasutab hinnanguvaba tooni, on heatahtlik; kuulab tähelepanelikult ja aktiivselt; lõpetab kõne viisakalt, rõhutades sündmuse fikseerimist ja abi saatmist.

Teadmised:
1) teeninduspiirkonna iseärasused.
B.2.2 Hädaabiteadete menetlemisega seotud informatsiooni reaalajas infosüsteemi sisestamine 5

Tegevusnäitajad:
1. kontrollib juba sisestatud hädaabiteadet ja vajadusel täiendab sisestatud informatsiooni; omab ülevaadet reaalajas sisestatud hädaabiteadete üle, vältimaks topeltkutseid;
2. kontrollib juba sisestatud hädaabiteadete töötlemisel saadud täiendavat informatsiooni ja vajadusel täiendab seda; otsustab täiendava informatsiooni edastamise vajalikkuse sündmuskohale ja/või teistele ametkondadele.
B.2.3 Hädaabiteadete esmase informatsiooni edastamine 5

Tegevusnäitajad:
1. edastab asutusesiseselt ja teistele asutustele hädaabiteate töötlemise ja dokumenteerimise järgselt hädaabiteates sisalduva esmase informatsiooni vastavalt õigusaktidele ja teistele dokumentidele;
2. edastab hädaabiteate esmasele informatsioonile lisandunud teabe sündmuskohale saadetud operatiivressursile viivitamata; edastab hädaabiteate esmasele informatsioonile lisandunud teabe töösaali siseselt vastavalt operatiivinfo edastamise korrale; edastab päästetöö juhi, kiirabibrigaadi juhi või demineerimistöö juhi korraldusel sündmusega seotud informatsiooni tema poolt määratud asutustele ja isikutele.
B.2.4 Sündmuse käigus saadud informatsiooni reaalajas vahendamine 5

Tegevusnäitajad:
1. vahendab viivitamata operatiivinformatsiooni organisatsiooni siseselt ja asjaomastele asutustele vastavalt õigusaktidele ja teistele dokumentidele;
2. kogub ja analüüsib hädaabiteatest selgunud, sündmuskohalt vahendatud ja infosüsteemi registreeritud informatsiooni; analüüsitud informatsiooni põhjal langetab vajadusel otsuseid hädaabiteadete paremaks menetlemiseks; edastab väljakutse teenindamist takistava informatsiooni valvevahetuse juhile.
B.2.5 Professionaalne eneseareng 5

Tegevusnäitajad:
1. analüüsib ja hindab pidevalt oma tööd, lähtudes kutse-eetikast ja klienditöö põhimõtetest; täiendab end pidevalt erialaselt läbi erinevate täiendkoolituste, seminaride jne; analüüsib ja arvestab klientide, kolleegide, kõrgemal tasanditel olevate juhtide kvaliteedihindamise käigus saadud tagasisidet ja vajadusel parendab oma tegutsemisviise;
2. tegeleb enda tööks vajalike isikuomaduste arendamisega;
3. jälgib, hindab ja väärtustab oma füüsilist, vaimset ja emotsionaalset tervist, tegutseb nende tasakaalus hoidmise nimel, optimeerides iseenda aja- ning energiakulu; otsib probleemide tekkimisel vajadusel abi kolleegidelt, juhendajalt, keskuse juhtkonnalt jt; märkab kolleegi edusamme ja tunnustab teda.
Optional Competences
    Competence EstQF Level
B.2.6 Koolituste ettevalmistamine ja läbiviimine 5

Tegevusnäitajad:
1. valmistab ette konkreetse koolituse sisu, lähtudes koolituse eesmärgist; koostab uusi ja/või kohandab vanu õppematerjale, lähtudes oma teema käsitlemise loogikast ja arvestades õpikeskkonna võimalusi; viib läbi koolitust, kindlustades oma teema edastamise;
2. dokumenteerib koolitustegevuse vastavalt kokkuleppele.

Teadmised:
1) täiskasvanute koolitamise põhimõtted.
B.2.7 Juhendamine 5

Tegevusnäitajad:
1. juhendab teenistujat, lähtudes juhendamise programmist ja teenistuja tööd reguleerivatest juhenditest; tutvustab juhendatavale asutuse struktuuriüksuste töövaldkondi ja ülesandeid; vastutab juhendamise perioodil juhendatava poolt tehtud töö kvaliteedi eest;
2. juhendab teenistujat, lähtudes praktika programmist ja juhendist ning teenistuja tööd reguleerivatest juhenditest; tutvustab juhendatavale asutuse struktuuriüksuste töövaldkondi ja ülesandeid; jälgib, juhendab ja kontrollib juhendatava koostatud praktikadokumentide igapäevast täitmist; hindab juhendatava tööd; koostab vajamineva aruandluse; vastutab juhendamise perioodil juhendatava poolt tehtud töö kvaliteedi eest.

Teadmised:
1) täiskasvanute koolitamise alused.
B.2.8 Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene keel) 5

Tegevusnäitajad:
1. abistab teisi teenistujaid kokku lepitud võõrkeelsete (vt lisa 1 Päästekorraldaja töös nõutavad keeled) hädaabiteadete töötlemisel, tuginedes hädaabiteadete vastuvõtmise ja töötlemise nõuetele;
2. kasutab hädaabiteadete töötlemiseks vajalikku võõrkeelt (v.a vene keel) vähemalt tasemel B1 osaoskuste mõistmine ja rääkimine osas koos erialase sõnavaraga.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.9 Päästekorraldaja-logistik, tase 5 kutset läbiv kompetents 5

Tegevusnäitajad:
1. kasutab oma töös riigikeelt tasemel C1, vene keelt osaoskuste mõistmine ja rääkimine osas tasemel B1 (vt lisa 2 Keelte oskustasemete kirjeldused);
2. kasutab oma töös arvutit vastavalt arvuti kasutamise oskuste baasmoodulitele Arvuti põhitõed, Interneti põhitõed, Tekstitöötlus, Tabelitöötlus, standardmoodulitele Andmebaasid, IT-turvalisus ja Koostöö internetis (vt lisa 3 Arvuti kasutamise oskused); kasutab hädaabiteadete menetlemiseks vajalikke side- ja infotehnoloogilisi programme, andmebaase ja -kogusid;
3. töötab tõhusalt meeskonnas ja selle huvides ning kohandub meeskonnaga; arvestab teistega ja täidab oma rolli meeskonnas; loob positiivse suhtluskeskkonna ja käitub vastavalt headele suhtlemistavadele; suheldes näitab üles austust ja hoolivust; aktsepteerib inimeste erinevusi ning arvestab neid koostöö tegemisel, väärtustab koostööd kui lisaväärtuse tootjat; realiseerib oma täielikku potentsiaali (rakendab töös oma teadmisi ning oskusi maksimaalselt), lähtudes organisatsiooni eesmärkidest;
4. lähtub oma tegevuses seadusandlusest ning organisatsiooni reeglistikust;
5. järgib oma töös päästeteenistuja kutse-eetikat ja avaliku teenistuse eetikakoodeksit.

Teadmised:
1) päästeseadus;
2) politsei- ja piirivalveseadus;
3) hädaabiteadete menetlemise kord ja hädaabiteadete menetlemiseks vajalikele vahenditele esitatavad nõuded;
4) teised valdkonda reguleerivad õigusaktid.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 26-02042024-1.8/9k
Field of occupational activity: Property and Personal Protection
Occupational Qualification Council: Property and Personal Protection
No. of decision of Occupational Qualification Council: 30
Date of decision of Occupational Qualification Council: 02.04.2024
EstQF level: 5
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 5
Field: PROTECTION OF PROPERTY AND PERSONS
Subfield: Rescue service
Occupation: Dispatcher
International Standard Classification of Occupations: 4 Clerical Support Workers
42 Customer Services Clerks
422 Client Information Workers
4229 Client Information Workers Not Elsewhere Classified
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 10 Services
103 Security services
1032 Protection of persons and property
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): O AVALIK HALDUS JA RIIGIKAITSE; KOHUSTUSLIK SOTSIAALKINDLUSTUS
84 Public administration and defence; compulsory social security
Annexes
Annex 1 Päästekorraldaja töös nõutavad keeled
Annex 2 Keelte oskustasemete kirjeldused
Annex 3 Arvuti kasutamise oskused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Ludmilla Alliksaar valdkonna ekspert
Ülle Jõessar Sisekaitseakadeemia Päästekolledž
Katre Kurvits Häirekeskus
Meelis Mesi Häirekeskus
Ott Nauts Häirekeskus
Kaire Saage Sisekaitseakadeemia Päästekolledž
Kaili Tamm Häirekeskus

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils