Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Call-taker, EstQF Level 4

General Data
Name in English: ET: Päästekorraldaja, tase 4
EN: Call-taker, EstQF Level 4
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 14.11.2024
Valid to: 13.11.2029
Occupational qualification standard version no.: 10
Versions:
Awarding Body:
Curricula and Educational institutions
  Educational institution Name of curriculum Code of curriculum Level of curriculum Duration of training programm Date of registration of curriculum Status
1 Sisekaitseakadeemia Call taker 258926 442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 0/10 08.04.2025 Avatud
2 Sisekaitseakadeemia Call talker 130378 442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 1/0 03.04.2024 Avatud
A Description of work
A.1 Description of work
Päästekorraldaja töötab Häirekeskuses, mille ülesanne on menetleda hädaabinumbrile saabuvaid teateid ja täita teisi Häirekeskuse põhimääruses olevaid ülesandeid. Päästekorraldaja töötab riigikaitselisel ametikohal.

Päästekorraldaja ülesanne on võtta vastu ja menetleda viivituseta kõiki hädaabinum...
brile või muudest kanalitest saabuvaid teateid, anda kõigile hädaabiteadetele kiire ja õige ohuhinnang ning edastada esmane informatsioon nii abivajajale kui ka koostööpartnerile. Lisaks täidab 4. taseme päästekorraldaja juhi korraldusi ja võtab vastu iseseisvaid otsuseid oma pädevuse piires, tegutsedes nii üksi kui ka meeskonnas. Töö nõuab palju suhtlemist kasutades erinevaid kommunikatsioonivahendeid (sh videokõne ja reaalajas tekstikõne) nii eesti kui ka vene keeles, oskust täita samaaegselt erinevaid ülesandeid ja head pingetaluvust. Töö eeldab valmisolekut töötamiseks graafiku alusel, sh õhtusel ja öisel ajal ning pühadel.
More
Hide
A.2 Work units
A.2.1. Hädaabiteadete menetlemine
A.2.2. Hädaabiteadeteks mitterealiseeruvate teadete menetlemine
A.2.3. Refleksioon ja professionaalne enesearendamine
Elective areas of work
A.2.4. Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene keel)
A.3 Professional preparation
Päästekorraldajal on vähemalt keskharidus. Kutseoskused on omandatud kutseõppeasutuses või väljaõppel Häirekeskuses, omandatud oskused vastavad päästekorraldaja kutsestandardile.
A.4 Most common occupational titles
Päästekorraldaja
A.5 Regulations governing profession
Töötamiseks on nõutav kutse päästeteenistuse seaduse ning siseministri määruse Päästeteenistujate kutsesobivuse nõuded, sealhulgas füüsilise ettevalmistuse, hariduse- ja tervisenõuded alusel.
A.6 Future Skills
Innovatsiooni ja uue tehnoloogiaga kohanemise oskus.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Päästekorraldaja, tase 4 kutse koosneb üldoskustest, kohustuslikest kompetentsidest, kutset läbivatest kompetentsidest ja valitavast kompetentsist. Kutse taotlemisel on nõutav üldoskuste (B.2), kohustuslike kompetentside (B.3.1−B.3.3) ja kutset läbivate kompetentside (B.3.5) tõendamine. Lisaks on võ...imalik tõendada valitavat kompetentsi B.3.4.
More
Hide
Educational requirements:
Nõuded kutse taotlemisel
Töömaailma taotlejale
1. Keskharidus
2. Väljaõpe Häirekeskuses
Kutseõppe lõpetajale
1. Läbitud täies mahus päästekorraldaja tasemeõppe õppekava ja omandatud õppekavas kirjeldatud kvalifikatsioonile vastavad õpiväljundid

Kutse andmise korraldus on reguleeritud pääste...
valdkonna kutsete kutse andmise korras.
More
Hide
B.2 General skills of Call-taker, EstQF Level 4
Mõtlemisoskused
1. Kasutab mõtlemisel loogikat ja süsteemset arutlust, et teha järeldusi, tuvastada lahenduste tugevad ja nõrgad küljed ning leida probleemide võimalikud lahendamise viisid.
2. Töötleb ja mõistab fakte ning nende seoste kõige olulisemaid aspekte kiiresti ja täpselt.
Enesejuhtimiso...
skused
3. Järgib inimväärikuse austamise põhimõtteid ja tegutseb viisil, mis ei diskrimineeri isikuid soo, rassilise või etnilise päritolu, usutunnistuse või veendumuste, puuete, vanuse või seksuaalse sättumuse tõttu.
4. Järgib oma töös avaliku teenistuse eetikakoodeksit ja lähtub Häirekeskuse põhiväärtustest.
5. Järgib oma tööga seotud õigusakte, muid valdkondlikke ja töökorralduslikke nõudeid.
6. Seostab oma otsuseid ja tegevust võimalike tagajärgedega.
7. Säilitab keerukates olukordades rahu ega kaota enesekontrolli.
Lävimisoskused
8. Kasutab eesti keelt vastavalt keeleseaduses toodud nõuetele ning vene keelt vähemalt tasemel B1 erialase sõnavara kasutamisega (vt lisa 1 − keelte oskustasemete kirjeldused).
9. Kasutab ametikohal vajalikke infotehnoloogiaseadmeid sisuloome ja probleemilahenduse jaoks algtasemel ning infotöötluse, ohutuse ja kommunikatsiooni jaoks iseseisva kasutaja tasemel (vt lisa 2 − digipädevuste enesehindamisskaala).
10. Suhtleb lugupidavalt ja professionaalselt, kasutab konflikti lahendamise meetodeid ennetamaks konflikte, loob positiivse ja konstruktiivse suhtluskeskkonna ning käitub vastavalt headele suhtlemistavadele.
11. Töötab tõhusalt meeskonnas ja selle huvides ning kohandub meeskonnaga, arvestab teistega ja täidab oma rolli meeskonnas, rakendab töös oma teadmisi ning oskusi maksimaalselt lähtudes organisatsiooni eesmärkidest.
12. Arvestab oma töös organisatsiooni struktuuri ning erinevate üksuste funktsioone ja pädevust, osaleb asutusesiseses koostöös.
13. Sisestab kiiresti teksti arvutiklaviatuuril kümne sõrme tehnikaga.
14. Suudab samaaegselt helistajaga suhelda, eristada olulist informatsiooni ja selle kirja panna ning õigeaegselt koostööpartneritele edastada.

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Hädaabiteadete menetlemine 4

Tegevusnäitajad
1. Võtab hädaabinumbrile 112 saabunud teate vastu kõnena või muul õigusaktides sätestatud viisil saabunud teatena, lähtudes juhenditest.
2. Annab ohuhinnangu lähtudes Päästeameti, Politsei- ja Piirivalveameti ning Terviseameti tüüpjuhtumitest ja juhistest.
3. Selgitab välja sündmuse asukoha, kasutades GIS112 kaardi ja positsioneeringu andmeid.
4. Selgitab välja abivajajate arvu ning sisestab reaalajas asjakohase informatsiooni abiandjate väljasaatmiseks andmekogusse vastavalt töökorralduslikele juhenditele ja kordadele.
5. Annab hädaabiteate edastajale juhised vastavalt töökorralduslikele dokumentidele.
B.3.2 Hädaabiteadeteks mitterealiseeruvate teadete menetlemine 4

Tegevusnäitajad
1. Võtab hädaabinumbrile 112 saabunud teate vastu kõnena või muul õigusaktides sätestatud viisil saabunud teatena, lähtudes juhenditest.
2. Annab ohuhinnangu lähtudes Päästeameti, Politsei- ja Piirivalveameti ning Terviseameti tüüpjuhtumitest ja juhistest.
3. Hädaabiteadeteks mitterealiseeruva teate korral registreerib teate andmekogus vastavalt töökorralduslikele õigusaktidele, kordadele ja juhenditele.
4. Annab juhised teatajale probleemi lahendamiseks.
B.3.3 Refleksioon ja professionaalne enesearendamine 4

Tegevusnäitajad
1. Teadvustab arendamist vajavaid oskusi oma töös ning täiendab ja arendab oma teadmisi.
2. Määratleb ja kirjeldab enda tehtud vead konkreetses olukorras, refleksiooni tulemusena muudab oma lähenemist ja tegutsemist.
3. Analüüsib ja arvestab kvaliteedihindamiselt saadud tagasisidet, eristab fakte hinnangutest ja vajadusel parendab oma tegutsemisviise.
4. Jälgib, hindab ja väärtustab oma füüsilist, vaimset ja emotsionaalset tervist ja heaolu, tegutseb nende tasakaalus hoidmise nimel, optimeerides enda aja- ning energiakulu.
5. Otsib probleemide tekkimisel vajadusel abi kolleegidelt ja juhtidelt jt.

Teadmised
Hädaabinumbri 112 kvaliteedijuhtimise mõõdikud ja kvaliteedihindamise kriteeriumid, eneserefleksiooni alused
Optional Competences
    Competence EstQF Level
B.3.4 Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene keel) 5

Tegevusnäitajad
1. Menetleb hädaabiteateid ja hädaabiteadeteks mitterealiseeruvaid teateid kokku lepitud võõrkeeles (v.a vene keel) vastavalt nõuetele, kasutades hädaabiteadete töötlemiseks vajalikku võõrkeelt vähemalt tasemel B1 erialase sõnavara kasutamisega.
2. Abistab teisi teenistujaid võõrkeelsete hädaabiteadete menetlemisel.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.3.5 Päästekorraldaja, tase 4 kutset läbiv kompetents 4

Tegevusnäitajad
1. Kasutab hädaabiteadete menetlemiseks vajalikke info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid ja võimalusi ning infotehnoloogilisi programme.
2. Kasutab andmebaase ja -kogusid järgides andmekaitse ja infoturbenõudeid.

Teadmised
Asutusesiseste info- ja kommunikatsioonitehnoloogia tööprogrammid ja põhimõtted.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 26-14112024-2.1/10k
Field of occupational activity: Property and Personal Protection
Occupational Qualification Council: Property and Personal Protection
No. of decision of Occupational Qualification Council: 33
Date of decision of Occupational Qualification Council: 14.11.2024
EstQF level: 4
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 4
Field: PROTECTION OF PROPERTY AND PERSONS
Subfield: Rescue service
Occupation: Dispatcher
International Standard Classification of Occupations: 4 Clerical Support Workers
42 Customer Services Clerks
422 Client Information Workers
4229 Client Information Workers Not Elsewhere Classified
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 10 Services
103 Security services
1032 Protection of persons and property
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): O AVALIK HALDUS JA RIIGIKAITSE; KOHUSTUSLIK SOTSIAALKINDLUSTUS
84 Public administration and defence; compulsory social security
Annexes
Annex 1 Language skills level descriptions
Annex 2 Scale of self-assessment in digital competence
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Mari-Liis Jaanipere Häirekeskus
Tiina Johkem Eesti Päästeala Töötajate Ametiühingu Häirekeskuse allüksus
Margit Kallas Häirekeskus
Teele Kants Häirekeskus
Kadi Luht-Kallas Siseministeerium
Ülle Mäe Sisekaitseakadeemia päästekolledž
Kalev Pahla Terviseamet
Ivan Puškin Terviseamet
Sirli Seegar Häirekeskus
Kalle Sild Päästeamet
Krislin Tigase Häirekeskus

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils