Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Sales Representative, EstQF Level 5

General Data
Name in English: ET: Müügiesindaja, tase 5
EN: Sales Representative, EstQF Level 5
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 22.04.2025
Valid to: 21.04.2028
Occupational qualification standard version no.: 6
Versions:
Awarding Body:
Curricula and Educational institutions
  Educational institution Name of curriculum Code of curriculum Level of curriculum Duration of training programm Date of registration of curriculum Status
1 Kuressaare Ametikool Sales Representative 221843 452 Viienda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 1/6 21.04.2021 Avatud
2 Tallinna Tööstushariduskeskus Sales representative 222027 452 Viienda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 1/6 31.05.2021 Avatud
3 Tartu Rakenduslik Kolledž Sales representative 221824 452 Viienda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 1/6 27.04.2021 Avatud
4 Tartu Rakenduslik Kolledž Sales representative 138979 452 Viienda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 2/0 01.07.2020 Avatud
A Description of work
A.1 Description of work
Müügiesindaja töö eesmärgiks on esindada tootjaid, teenusepakkujaid, jae- ja hulgimüüjaid suhtluses nii äri- kui eraklientidega, toodete ja teenuste tutvustamiseks ning kasumlikuks müügiks olemasolevatele kui ka uutele klientidele, et tagada esindatava ettevõtte ärieesmärkide täitmine ja lojaalne kl...iendibaas. Müügiesindaja töös vajalikud omadused on iseseisvus, otsustusvõime, paindlikkus ja loovus, et tegutseda ja võtta vastu otsuseid talle antud vastutusala ja volituste piires ning ettevõtte ärieesmärke arvestavalt. Müügiesindaja on oluliseks infovahendajaks klientide ja esindatava ettevõtte vahel. Müügiesindajal on head suhtlemis-, läbirääkimis- ja aja planeerimisoskused, ta on teenindusvalmis ja ta on orienteeritud klientide vajaduste rahuldamisele ja probleemide lahendamisele. Meeskonnajuhina juhendab kaastöötajaid ja osaliselt vastutab nende väljaõpetamise eest ning osaleb tulemuslikult meeskondade töös.
More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Kliendibaasi loomine ja haldamine
A.2.2 Turundustegevuste läbiviimine
A.2.3 Müügitegevuse planeerimine ja juhtimine
A.2.4 Müük, müügieesmärkide täitmine ja müügitulemuste analüüs
A.3 Professional preparation
Müügiesindaja, tase 5 kutsel on nõutav vähemalt keskharidus. Müügiesindajaks saab õppida kutseõppeasutuses ja töökohal.
A.4 Most common occupational titles
Müügiesindaja, kliendihaldur, müügijuht, müügiagent, müügiedendaja, müügiassistent.
A.6 Future Skills
Kasvav tähtsus on digioskustel, probleemide lahendamisel, kriitilisel mõtlemisel, loovusel, algatusvõimel, inimeste juhendamisel, koostööoskusel, emotsionaalsel intelligentsusel, otsusekindlusel ja julgusel, teenindusvalmidusel, läbirääkimiste oskusel ning kognitiivsel paindlikkusel.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Kutse taotlemisel tuleb tõendada kõik kompetentsid.
B.2 General skills of Sales Representative, EstQF Level 5
Tegevusnäitajad:
1) järgib ärieetika põhimõtteid ja klienditeeninduse head tava;
2) suhtleb lugupidaval ja korrektsel moel;
3) esineb ja esitleb asjatundlikult ja enesekindlalt;
4) korraldab oma tööd kasutades ajajuhtimise põhimõtteid;
5) motiveerib iseennast ja meeskonda ning suunab ühistele...
eesmärkidele liikumisele;
6) kasutab oma töös valdkonda reguleerivaid õigusakte;
7) mõistab kultuuride mitmekesisust;
8) käitub keskkonna- ja terviseteadlikult ning järgib turvanõuded;
9) kasutab oma töös riigikeelt tasemel B2 ning vähemalt ühte võõrkeelt tasemel B1 ja teist võõrkeelt tasemel A2 (vt lisa 1 Keelte oskustasemete kirjeldused);
10) kasutab tööalaselt arvutit algaja kasutaja tasemel ja järgmisi digioskusi: sisuloome ja probleemilahendus; iseseisva kasutaja tasemel: ohutus, infotöötlemine ja kommunikatsioon (vt lisa 2 Digipädevuste enesehindamisskaala);
11) kasutab e-kaubanduse ja veebiturunduse võimalusi;
12) kasutab erinevaid müügi- ja kaubandustegevusega seotud tarkvarasid;

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Kliendibaasi loomine ja haldamine 5

Tegevusnäitajad:
1. Uute müügikanalite/müügivõimaluste leidmine: selgitab välja uued müügivõimalused ja -kanalid.
2. Kliendibaasi loomine ja laiendamine: loob kliendikontakti ja leiab uusi kliente ning haldab olemasolevat kliendibaasi.
3. Kliendisuhete oskuslik juhtimine ja arendamine: loob hea kliendisuhte ning säilitab ja arendab seda.
4. Läbirääkimiste pidamine: peab läbirääkimisi erinevate huvigruppidega või osapooltega ja aitab leida sobivaimaid lahendusi kliendi vajadustest ja ettevõtte võimalustest lähtuvalt.
5. Dokumentatsiooni haldamine: teostab lepingutega ja muu kliendihaldusdokumentatsiooniga seotud tegevusi.
B.3.2 Turundustegevuste läbiviimine 5

Tegevusnäitajad:
1. Turu olukorra ja vajaduste analüüs: jälgib turusituatsiooni ja kogub informatsiooni ning võrdleb seda ettevõtte vajadustega.
2. Suunatud turunduse planeerimine: kavandab turundustegevusi vastavalt turusituatsioonile ja/või ettevõtte turundusplaanile.
3. Turundusmaterjalide paigutamine: leiab koostöös kliendiga sobivaimad väljundid turundusmaterjalide eksponeerimiseks ja levitamiseks.
4. Kaupade/ teenuste tutvustamine: tunneb põhjalikult toodet ja tutvustab asjatundlikult pakutavat kaupa/teenust.
5. Turundusürituste läbiviimine: korraldab ja/või viib läbi erinevaid turundusüritusi vastavalt ettevõtte turundusplaanile.
6. Tootearendus protsessides osalemine: teeb ettepanekuid tootearenduseks ja/või sortimendi kujundamiseks lähtuvalt turuvajadustest.
B.3.3 Müügitegevuse planeerimine ja juhtimine 5

Tegevusnäitajad:
1. Müügieesmärkide püstitamine: järgib ettevõtte seatud müügieesmärke ja suunab oma tegevused nende täideviimiseks.
2. Müügitegevuste organiseerimine ja tööjaotuse korraldamine: planeerib müügitegevusi süsteemselt ja tulemuslikult.
3. Müügivaldkonna jooksvate probleemide lahendamine: lahendab oskuslikult ette tulevaid probleeme.
4. Ressursside ja kaubavarude planeerimine: hindab ressursside ja varude olemasolu ja planeerib nende kasutamist ning arvestab ettevõtte logistikakokkuleppeid.
5. Kaubakategooria juhtimine: kasutab kaubakategooria juhtimise põhimõtteid oma töös.
6. Sortimendi ja kampaaniate planeerimine: kujundab kaupade/teenuste sortimenti ja/või teeb ettepanekuid sortimendi muutmiseks ning kampaaniate korraldamiseks arvestades müügitulemusi ja turusituatsiooni.
7. Hinna kujundamine: kujundab hinda kasutades sobivaid hinnakujunduse meetodeid ja arvestades ettevõtte põhimõtteid.
8. Mitmesuunalise infovahetuse tagamine: tagab osapooltele tõese ja päevakohase informatsiooni vahendamise.
B.3.4 Müük, müügieesmärkide täitmine ja müügitulemuste analüüs 5

Tegevusnäitajad:
1. Müügiprotsessi läbiviimine: viib läbi erinevaid müügitegevusi kasutades sobivaid müügitehnikaid.
2. Turuosa kasvatamine/säilitamine: tagab olemasoleva turuosa säilimise ja suurendab ettevõtte osakaalu turul.
3. Müügiprotsessi efektiivsuse tagamine: tagab oma tegevustega tulemusliku müügitehingu toimumise parimal võimalikul moel.
4. Müügitulemuste ja seatud eesmärkide täitmise analüüs: analüüsib müügitulemusi ja seatud eesmärkide täitmist.
5. Müügiaruandluse tagamine: tagab osapooltele vajaduspõhise aruandluse.
6. Müügijärgne järelteenindus ja nõustamine: korraldab müügijärgse klientide teeninduse ja nõustamise.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 04-22042025-2/6k
Field of occupational activity: Service
Occupational Qualification Council: Service
No. of decision of Occupational Qualification Council: 41
Date of decision of Occupational Qualification Council: 22.04.2025
EstQF level: 5
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 5
Field: SERVICES
Subfield: Commerce
Occupation: Sales agent
International Standard Classification of Occupations: 3 Technicians and Associate Professionals
33 Business and Administration Associate Professionals
332 Sales and Purchasing Agents and Brokers
3322 Commercial Sales Representatives
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 04 Business, administration and law
041 Business and administration
0416 Wholesale and retail sales
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): G WHOLESALE AND RETAIL TRADE; REPAIR OF MOTOR VEHICLES AND MOTORCYCLES
47 Retail trade, except of motor vehicles and motorcycles
Annexes
Annex 1 Language skills level descriptions
Annex 2 Scale of self-assessment in digital competence
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Anu Eha Elisa Eesti AS
Diana Eller Tartu Kutsehariduskeskus
Marika Merilai Kaubanduse Kutseeksamikeskus
Taimi Ojasoo Charlot OÜ
Marek Pihlak OÜ Estover
Riina Tenno Tallinna Tööstushariduskeskus
Sigrid Õige AS Infotark

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils