Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Teacher, EstQF Level 5

General Data
Name in English: ET: Õpetaja, tase 5
EN: Teacher, EstQF Level 5
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 01.09.2025
Valid to: 31.08.2030
Occupational qualification standard version no.: 1
Versions:
Awarding Body: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Õpetaja peamine eesmärk on toetada ja suunata õppijate arengut nii nende isiklikuks kui ka ühiskondlikuks toimetulekuks, aidates kaasa teadmiste ja oskuste omandamisele ning väärtuste kujunemisele. Õpetaja arendab süsteemselt oma kutseoskusi ja on kursis haridusuuendustega.

Õpetaja, tase 5 töö...
olulisemad valdkonnad on töö iseenda ja õppijatega. Töö toimub peamiselt indiviidi, klassi või rühma tasandil ning eeldab rohket suhtlemist. Viienda kutsetaseme õpetaja töötab abiõpetajana koolis või lasteaias ning alustava huvihariduse õpetajana huvikoolis. Kuigi ta ei täida iseseisvalt kõiki õpetajatööga seotud ülesandeid, tegutseb ta näiteks huvihariduses siiski suhteliselt iseseisvalt, juhendades õppijaid ja viies läbi õppetööd vastavalt õppekavale. Tema töö on vaheldusrikas ning eeldab süsteemsust, kohanemisvõimet, pingetaluvust ning suutlikkust luua ja toetada enda ja teiste heaolu.

Õpetaja kutseid on neljal tasemel kokku viis: lisaks õpetaja, tase 5 kutsele eristatakse kutseid õpetaja, tase 6, õpetaja, tase 7, vanemõpetaja, tase 7 ja meisterõpetaja, tase 8.
Võrreldes kõrgema taseme õpetajatega keskendub viienda taseme õpetaja roll otsesele õppetööle ilma laiemate planeerimis- ja arenduskohustusteta.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1. Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine
A.2.2. Õppijate toetamine
A.2.3. Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine
A.3 Professional preparation
Õpetajal, tase 5 on keskharidus ja töökogemus pedagoogilisi kompetentse eeldavaid ülesandeid täites.
A.4 Most common occupational titles
Abiõpetaja, huvihariduse õpetaja
A.5 Regulations governing profession
Regulatsioon puudub
A.6 Future Skills
Õpetaja tulevikupädevuseks on kohanemisvõimelisus ja suutlikkus paindlikult reageerida muutuvas keskkonnas, arvestades õppijate, kolleegide ja iseenda vajaduste ning ressurssidega. Veelgi olulisemaks muutub teaduspõhisus – pidev enesetäiendamine nii ainevaldkonnas, pedagoogilistes meetodites kui ka ...õppimise ja õpetamise käsitlustes. Õpetaja peab olema võimeline tõhusalt õpetama kaasavas mitmekultuurilises keskkonnas, pakkudes tuge erineva taustaga ja vajadustega õppijatele. Samuti on oluline oskus kujundada positiivset ja toetavat heaolukeskkonda nii enda, kolleegide kui ka õppijate jaoks. Professionaalne õpetaja oskab analüüsida ja uurida oma tööd, et mõista, mis toetab õppimist ja arengut kõige tõhusamalt, ning kohandada oma praktikat toetudes kogutud andmetele ja teaduspõhistele teadmistele. Tehnoloogiapädevus jääb õpetaja oluliseks kompetentsiks –  tulevikku vaatav õpetaja on kursis nüüdisaegsete tehnoloogiate, sh tehisintellekti ja digitaalsete õppevahendite arenguga ning kasutab neid oma töös arukalt ja eetiliselt.
More
Hide
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Õpetaja, tase 5 kutse moodustub üldoskustest B.2 ja kohustuslikest kompetentsidest B.3.1-B.3.3. Kutse taotlemisel on nõutav nende kõigi tõendamine.
Educational requirements:
Nõuded kutse taotlemisel
1. Keskharidus või sellega võrdsustatud haridustase
2. Eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele
3. Vähemalt ühe õppeaasta pikkune töökogemus pedagoogilisi kompetentse eeldavaid ülesandeid täites.

Kutse on soovitatavalt tähtaj...
atu ning taastõendamise nõudeid ei kehtestata.

Kutse andmise korraldus on reguleeritud õpetaja kutsete kutse andmise korras.

More
Hide
B.2 General skills of Teacher, EstQF Level 5
Mõtlemisoskused
1. Analüüsi- ja sünteesioskus - kasutab mõtlemisel süsteemset arutlust, mõtestab protsesse, nähtusi ja nendega seotud osapooli ning selgitab nendevahelisi suhteid, valikute tegemisel alternatiivide tugevusi ja nõrkusi ning loob saadud teadmistest juhendamisel uusi tervikuid ja teeb ...
järeldusi.
2. Õppimisoskus - valib ja kohandab teadlikult tõhusaid õpistrateegiaid, et omandada uusi pädevusi, ning suudab eesmärgipäraselt juhtida õppimisega seotud motivatsiooni ja emotsioone.
3. Innovatsioonipädevus - läheneb raskustele-probleemidele eri vaatenurkadest ning rakendab uudseid lähenemisviise, meetodeid ja materjale, olles valmis toime tulema ebakindluse ja eksimise võimalustega.
Enesejuhtimisoskused
4. Väärtustest lähtumine - järgib oma tegevuses üldinimlikke ning organisatsiooni väärtusi ja põhimõtteid.
5. Säilenõtkus - tuleb toime muutustega nii tunnete, mõtete kui ka käitumise tasandil, reageerides adekvaatselt ja asjalikult ning taastades enesehoiuks vajaliku tasakaalu.
Lävimisoskused
6. Suhtlemisoskus - loob, hoiab ja arendab teiste inimestega usaldusväärseid ning koostööle suunatud suhteid, väljendades end selgelt ja viisakalt. Märkab enda ja teiste vajadusi, ootusi ja emotsioone ning kohandab suhtlust, toetades positiivset ja mõistvat suhtluskeskkonda.
7. Koostööoskus - teeb oma juhendaja või mentoriga eesmärkide saavutamise nimel tõhusat koostööd, arvestades juhendaja või mentori seisukohtadega.
8. Digipädevus - suhtub positiivselt digivahendite, -keskkondade ja -sisu tähenduslikku eesmärgipärasesse kasutamisse. Rakendab ja kohandab neid tõhusalt, eetiliselt ja vastutustundlikult oma töös. On omandanud vajaminevad digipädevused.

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine 5

Tegevusnäitajad
1. Tervise hoidmine - hoolitseb enda vaimse, füüsilise, sotsiaalse ja emotsionaalse heaolu eest.
2. Tasakaalu hoidmine - hoolitseb enda töö- ja eraelu tasakaalu eest.
3. Karjääritee kujundamine - kujundab teadlikult enda kui õpetaja karjääriteed ja õppimist, toetudes enda professionaalse tegevuse juhendatud refleksioonile.
4. Teadmiste ajakohastamine - hoiab ennast kursis valdkonna ning õpetamise-ja õppimisalaste uuendustega, rakendab saadud teadmisi kolleegide juhendamisel.

Teadmised
Teadmised enesehoiust (vaimne, füüsiline, sotsiaalne, emotsionaalne), terviseteadlikkus, õpetajatööd reguleeriv seadusandlus (õigused ja kohustused), õpetajaeetika
B.3.2 Õppijate toetamine 5

Tegevusnäitajad
1. Õppijate tundmaõppimine - õpib kolleegi juhendamisel tundma igat õppijat, sh tema eripärasid.
2. Suhete loomine, keskkonna kujundamine ja õppijatest hoolimine - loob õppijatega head suhted, kujundab kolleegi juhendamisel õppimiseks turvalise ja kaasava keskkonna ning hoolib iga õppija arengust.
3. Õpetamise kavandamine ja õpetamine - tegutseb õpetamisel pedagoogiliselt asjatundlikult, lähtudes õppekavast. Rakendab vaimset ja füüsilist tervist hoidvaid tegevusi, sh aktiivseid ja liikumisega lõimitud õppetegevusi, sirutus- ja liikumispause.
4. Ainesisu käsitlemine - käsitleb ainesisu teadus- ja tõenduspõhiselt ning tekitab aine vastu huvi ja toetab sügavat õppimist.
5. Väärtuste kujundamine ja järgimine - kujundab ja järgib koos õppijatega ühiselt kokkulepitud väärtusi.
6. Üldpädevuste arendamine - toetab kolleegi juhendamisel õppijate üldpädevuste arengut.
7. Õppijate võimestamine - võimestab õppijaid kolleegi juhendamisel sihipäraselt ning suunab neid aktiivselt vastutust võtma oma õppimise ja arengu eest. Teadvustab stereotüüpide mõju, sh enda hoiakutes, ning väldib nende kinnistamist oma töös.
8. Tagasiside andmine ja hindamine - annab juhendamisel õppijatele õpiprotsessi ja õpitulemuste kohta edasiviivat tagasisidet.

Teadmised
Psüühika toimimise alused, motivatsiooniteooriad, arengumõtteviis, sotsiaal-emotsionaalsed oskused, üldpädevused ja nende arendamise võimalused, hindamise ja õppimist toetava tagasiside võimalused, sh andmekirjaoskus, kaasava hariduse olemus ja rakendamine, õppekavad, õppevaldkonna teadmised vastavalt haridusliigile, õpetamismeetodid ja nende valiku põhimõtted sügava õppimise toetamisel, lõimingu olemus ja rakendamine, tehnoloogia rakendamine õppimise toetamisel, õppimist ja õpetamist reguleerivad õigusaktid
B.3.3 Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine 5

Tegevusnäitajad
1. Eesmärkidest ja väärtustest lähtumine - juhindub organisatsiooni eesmärkidest ja väärtustest ning enda õigustest ja kohustustest.
2. Koostöö kolleegidega oma organisatsioonis - tegutseb koostöiselt.
3. Turvaline töökeskkond - järgib turvalise töökeskkonna põhimõtteid.
4. Suhtlemine ja koostöö lapsevanematega - vahetab lapsevanematega asjakohast teavet, rakendades suhtlemise aluspõhimõtteid.
5. Info ja andmed organisatsioonis - töötleb infot vastutustundlikult, järgides konfidentsiaalsuse ja andmekaitse üldpõhimõtteid.

Teadmised
Andmekaitse, konfliktide lahendamine, kollektiivne tõhusus, koostööprotsessid, kuulamisoskused, nõustamispädevus, organisatsioonikultuur, tööõigus
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 21-16042025-1.1/1k
Field of occupational activity: Education
Occupational Qualification Council: Education
No. of decision of Occupational Qualification Council: 39
Date of decision of Occupational Qualification Council: 16.04.2025
EstQF level: 5
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 5
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Teaching
Occupation: Teacher
International Standard Classification of Occupations: 5 Services and Sales Workers
53 Personal Care Workers
531 Child Care Workers and Teachers’ Aides
5312 Teachers’ Aides
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 01 Education
011 Education
0112 Training for pre-school teachers
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): P EDUCATION
85 Education
Annexes
Annex 1 Õpetajate kutsestandardite võrdlus
Annex 2 Mõisted
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Anne Aasamets Õpetajate Ühenduste Koostöökoda
Anneli Eesmaa Eesti Linnade ja Valdade Liit
Karin Klemmer Eesti Haridustöötajate Liit
Katrin Poom-Valickis Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut
Kristi Tarik Eesti Koolijuhtide Ühendus
Liina Õmblus Eesti Eripedagoogide Liit
Margit Timakov Eesti Õpetajate Liit
Margus Pedaste Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut
Rasmus Kits Eesti Teadushuvihariduse Liit
Taavi Kreitsmann Haridus- ja Teadusministeerium
Tiina Kivisalu Eesti Lasteaednike Liit

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils