Majutusteeninduse kutsealal on koostatud hotelliteenindaja 3, hotelliteenindaja 4 ning hotelliteeninduse spetsialist 5 kutsestandardid.
3. taseme hotelliteenindaja on klienditeenindaja majutusteenust pakkuvas ettevõttes, kes on omandanud nii toateenija kui toitlustusteenindaja kompetentsid.
3.... taseme hotelliteenindaja lähtub oma töös erineva kultuuritaustaga külaliste vajadustest ja soovidest ning tegutseb ja käitub vastavalt eetilistele, esteetilistele ja muudele sotsiaalselt heaks kiidetud normidele. Ta oskab teenindada külalisi, valmistada lihtsamaid toite ja koristada numbritube ning üldkasutatavaid ruume. Ta suhtleb nii välis- kui siseklientidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast. Oluline on väljendus- ja keelteoskus. Tal on tahe ja oskus töötada meeskonnas ja juhendamise all. Vajalik on kohalike huviväärsuste ning turistidele suunatud teenuste tundmine ning oskus neid soovitada.
3. taseme hotelliteenindaja kutse koosneb kahest osakutsest:
1) toateenija 3 osakutse
2) toitlustusteenindaja 3 osakutse. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Puhastusteenindus ja laomajandus
A.2.2 Toitlustusteenindus
A.3 Töö keskkond ja eripära
Hotelliteenindaja 3 töötab majutusteenust ja sellega kaasnevaid teenuseid pakkuvas ettevõttes. Majutusettevõtete liigid on hotell, motell, külalistemaja, hostel, puhkeküla ja -laager, puhkemaja, külaliskorter ja kodumajutus. Töö eeldab valmisolekut töötamiseks ka puhkepäevadel, riiklikel pühadel, õh...tusel ja öisel ajal. Loe edasiPeida
A.4 Töövahendid
Majutusettevõttesisene kommunikatsioon ja infosüsteemid, puhastusvahendid, toitlustusteeninduses kasutatavad seadmed ja vahendid.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Teenindamine eeldab külaliste soovidest ja vajadustest lähtuvat teenindus- ja suhtlemisvalmidust, konfidentsiaalsust, pingetaluvust ja võimet erinevates olukordades kiiresti reageerida. Tööga kaasneb materiaalne vastutus, mis nõuab ausust ja täpsust.
A.6 Kutsealane ettevalmistus
Hotelliteenindajaks saab õppida kutsekoolis või töökohal.
Hotelliteenindaja 3 kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1-B.2.2 ja läbivate kompetentside tõendamine.
Toateenija 3 osakutse taotlemisel on nõutav kompetentsi B.2.1 ja läbivate kompetentside tõendamine.
Toitlustusteenindaja 3 osakutse taotlemisel on nõutav kompetentsi B.2.2 ja läbivate ko...mpetentside tõendamine. Loe edasiPeida
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Puhastusteenindus ja laomajandus
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) hoiab igapäevaselt korras ja puhta oma töökoha;
2) kasutab erinevaid puhastusaineid ja töövahendeid, järgides kasutusjuhendeid;
3) teostab numbritoa hoolduskoristust (päeva- ja lõpukoristus), kasutades õigeid puhastusaineid ja töövahendeid;
4) komplekteerib endale vajalikud töövahendid ja -materjalid;
5) vahetab voodipesu ja rätikuid;
6) kontrollib minibaari seisu, asendab puuduolevad tooted ja peab arvestust kauba liikumise kohta;
7) öövoodi ettevalmistamine (turn down service);
8) paigutab nõuetekohaselt hotellituppa hügieeni- ja reklaamtarvikud;
9) komplekteerib kliendi infomaterjali ja kirjatarbed;
10) registreerib ja hoiustab kliendi poolt hotelli ruumidesse unustatud esemed vastavalt kehtestatud eeskirjadele;
11) teostab hoolduskoristust üldkasutatavates ruumides vastavalt puhastusplaanile, kasutades õigeid puhastusaineid ja töövahendeid;
12) valmistab ette oma tööpiirkonna, vaadates üle töökoha ja töövahendite korrashoiu;
13) vajadusel tellib ja võtab vastu kaubad ning vormistab korrektselt vastava dokumentatsiooni;
14) peab arvestust hotelli pesu kohta, korraldab selle ladustamise ja majasisese liikumise ning õigeaegse pesemise.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.2
Toitlustusteenindus
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb ettevalmistusi vastavalt tehnoloogilisele kaardile või standardretseptuurile ja klientide vajadustele;
2) kasutab õigeid ja asjakohaseid köögitöö tehnikaid, külm- ja kuumtöötlemisvõtteid;
3) ajastab toitude valmimise vastavalt teenindussituatsioonile;
4) valmistab hommikusöögiroogasid vastavalt juhendile või standardretseptuurile või koka korraldusele;
5) arvestab ajaressursiga toitude õigeaegseks valmimiseks;
6) arvestab toitude valmistamisel enamlevinud toidutalumatustega (nt laktoositalumatus, gluteenitalumatus, allergia);
7) vajaduse korral katab lauad vastavalt klientide arvule ja toidu valikule;
8) teeb vajaduse korral eelkatteid iseseisvalt või vastavalt korraldusele;
9) koristab laualt nõud ja ülejäänud söögi;
10) paneb toidu välja, arvestades klientide arvu ja kellaaega;
11) serveerib roogi vastavalt tehnoloogilises kaardis või koka korraldustes ettenähtud temperatuurile ja kogustele;
12) vajadusel serveerib toite ja jooke vastavalt kliendi soovidele kooskõlas ettevõtte võimalustega.
Teadmised:
1) külm- ja kuumtöötlemismeetodid;
2) toitude ja jookide sortiment, kvaliteet, keemiline koostis, toiteväärtus, maitseomadused, kasutamisvõimalused, säilitamistingimused ja realiseerimisajad;
3) köögitöökorraldus;
4) toitlustusettevõtte enesekontrolli süsteem (HACCP);
5) tervisliku toitumise põhimõtted;
6) eritoitumine;
7) Eesti köök;
8) toitlustuse teenindusviisid ja -tehnikad.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
Osakutsega seotud kompetentsid
Toateenija, tase 3
EKR tase: 3
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Puhastusteenindus ja laomajandus
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) hoiab igapäevaselt korras ja puhta oma töökoha;
2) kasutab erinevaid puhastusaineid ja töövahendeid, järgides kasutusjuhendeid;
3) teostab numbritoa hoolduskoristust (päeva- ja lõpukoristus), kasutades õigeid puhastusaineid ja töövahendeid;
4) komplekteerib endale vajalikud töövahendid ja -materjalid;
5) vahetab voodipesu ja rätikuid;
6) kontrollib minibaari seisu, asendab puuduolevad tooted ja peab arvestust kauba liikumise kohta;
7) öövoodi ettevalmistamine (turn down service);
8) paigutab nõuetekohaselt hotellituppa hügieeni- ja reklaamtarvikud;
9) komplekteerib kliendi infomaterjali ja kirjatarbed;
10) registreerib ja hoiustab kliendi poolt hotelli ruumidesse unustatud esemed vastavalt kehtestatud eeskirjadele;
11) teostab hoolduskoristust üldkasutatavates ruumides vastavalt puhastusplaanile, kasutades õigeid puhastusaineid ja töövahendeid;
12) valmistab ette oma tööpiirkonna, vaadates üle töökoha ja töövahendite korrashoiu;
13) vajadusel tellib ja võtab vastu kaubad ning vormistab korrektselt vastava dokumentatsiooni;
14) peab arvestust hotelli pesu kohta, korraldab selle ladustamise ja majasisese liikumise ning õigeaegse pesemise.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.3
Hotelliteenindaja, tase 3 kutset läbiv kompetents
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) järgib tööülesandeid täites ettevõttes kehtivaid standardeid ja protseduure;
2) järgib töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid, arvestades inimeste ja keskkonnaga enda ümber;
3) oskab eesti keelt B1, inglise keelt A2 ja teist võõrkeelt A1 tasemel;
4) suhtleb sõbralikult nii välis- kui sisekliendiga;
5) tagab konfidentsiaalsuse;
6) on kultuuriliselt salliv;
7) arvestab hügieeninõuetega;
8) osaleb meeskonnatöös;
9) on tähelepanelik detailide suhtes ja edastab asjakohast infot vastutavale kolleegile;
10) arvutikasutamise oskus AO1-AO3;
11) annab infot kohalike huviväärsuste kohta.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Toitlustusteenindaja, tase 3
EKR tase: 3
Kompetents
EKR tase
B.2.2
Toitlustusteenindus
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb ettevalmistusi vastavalt tehnoloogilisele kaardile või standardretseptuurile ja klientide vajadustele;
2) kasutab õigeid ja asjakohaseid köögitöö tehnikaid, külm- ja kuumtöötlemisvõtteid;
3) ajastab toitude valmimise vastavalt teenindussituatsioonile;
4) valmistab hommikusöögiroogasid vastavalt juhendile või standardretseptuurile või koka korraldusele;
5) arvestab ajaressursiga toitude õigeaegseks valmimiseks;
6) arvestab toitude valmistamisel enamlevinud toidutalumatustega (nt laktoositalumatus, gluteenitalumatus, allergia);
7) vajaduse korral katab lauad vastavalt klientide arvule ja toidu valikule;
8) teeb vajaduse korral eelkatteid iseseisvalt või vastavalt korraldusele;
9) koristab laualt nõud ja ülejäänud söögi;
10) paneb toidu välja, arvestades klientide arvu ja kellaaega;
11) serveerib roogi vastavalt tehnoloogilises kaardis või koka korraldustes ettenähtud temperatuurile ja kogustele;
12) vajadusel serveerib toite ja jooke vastavalt kliendi soovidele kooskõlas ettevõtte võimalustega.
Teadmised:
1) külm- ja kuumtöötlemismeetodid;
2) toitude ja jookide sortiment, kvaliteet, keemiline koostis, toiteväärtus, maitseomadused, kasutamisvõimalused, säilitamistingimused ja realiseerimisajad;
3) köögitöökorraldus;
4) toitlustusettevõtte enesekontrolli süsteem (HACCP);
5) tervisliku toitumise põhimõtted;
6) eritoitumine;
7) Eesti köök;
8) toitlustuse teenindusviisid ja -tehnikad.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.3
Hotelliteenindaja, tase 3 kutset läbiv kompetents
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) järgib tööülesandeid täites ettevõttes kehtivaid standardeid ja protseduure;
2) järgib töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid, arvestades inimeste ja keskkonnaga enda ümber;
3) oskab eesti keelt B1, inglise keelt A2 ja teist võõrkeelt A1 tasemel;
4) suhtleb sõbralikult nii välis- kui sisekliendiga;
5) tagab konfidentsiaalsuse;
6) on kultuuriliselt salliv;
7) arvestab hügieeninõuetega;
8) osaleb meeskonnatöös;
9) on tähelepanelik detailide suhtes ja edastab asjakohast infot vastutavale kolleegile;
10) arvutikasutamise oskus AO1-AO3;
11) annab infot kohalike huviväärsuste kohta.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.3
Hotelliteenindaja, tase 3 kutset läbiv kompetents
3
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) järgib tööülesandeid täites ettevõttes kehtivaid standardeid ja protseduure;
2) järgib töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid, arvestades inimeste ja keskkonnaga enda ümber;
3) oskab eesti keelt B1, inglise keelt A2 ja teist võõrkeelt A1 tasemel;
4) suhtleb sõbralikult nii välis- kui sisekliendiga;
5) tagab konfidentsiaalsuse;
6) on kultuuriliselt salliv;
7) arvestab hügieeninõuetega;
8) osaleb meeskonnatöös;
9) on tähelepanelik detailide suhtes ja edastab asjakohast infot vastutavale kolleegile;
10) arvutikasutamise oskus AO1-AO3;
11) annab infot kohalike huviväärsuste kohta.