Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid.
Kutsestandardi kasutusalad
1) Tööturu nõudmistele vastavate õppekavade ja koolitusprogrammide koostamine
2) Inimeste kompetentsuse hindamine..., sh enesehindamine ja vastavushindamine kutse andmisel
3) Ametite kirjeldamine ja tutvustamine
4) Karjääri planeerimine ja aluse loomine elukestvaks õppeks
5) Koolitusvajaduste väljaselgitamine ning koolituse planeerimine
6) Ametijuhendite koostamine ja töötajate värbamine
7) Kutsete ja kvalifikatsioonide võrdlemine Loe edasiPeida
Konsultant annab nõu selliste probleemide lahendamisel, milleks klientettevõttes või -organisatsioonis puudub piisav oskusteave või ajaressurss. Nõustamisteenuse kaudu abistatakse juhte ja organisatsioone nende eesmärkide saavutamisel, lahendades juhtimis- ning äriprobleeme, leides ja kasutades uusi... võimalusi, edendades õppimist ning viies ellu muutusi. Konsultandi töö eesmärk on anda kliendile metoodilist, informatiivset, tehnilist ja muud abi, mis aitab kliendil probleemi lahendada. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Kliendisuhete loomine ja hoidmine.
A.2.2 Andmete kogumine, analüüsimine ja järelduste tegemine.
A.2.3 Kliendi abistamine muudatuste juhtimisel.
A.2.4 Kollektiivsete mõtlemisprotsesside juhtimine.
A.2.5 Töö vahe- ja lõpptulemuste presenteerimine.
A.2.6 Enda professionaalsuse arendamine.
A.3 Töö keskkond ja eripära
Iga konsultant valib töökoha, lähtudes kliendi soovidest, töö iseloomust ja vajadustest ning väljakujunenud praktikast. Sageli peab konsultant tegema tööd kliendi juures asuvates büroo-, nõupidamis- ja tootmisruumides.
A.4 Töövahendid
Kõige olulisem töövahend on laua- või sülearvuti, professionaalne (valdkonnale iseloomulik) tarkvara, andmebaasid ja nende erinevad rakendused (sh ekspertsüsteemid) ning esitlusvahendid.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Konsultandi töö on vaimne. Eelkõige peab konsultant olema hea kuulaja ja vestluse või rühmatöö juhtija.
Võimed:
1) analüüsivõime,
2) üldistusvõime,
3) otsustusvõime,
4) kontseptualiseerimisvõime.
Konsultandi erialane väljaõpe toimub kõrgkoolis või kutseõppeasutuses. Konsultandi kutsealane õpe võib toimuda kvalifikatsiooni- ja/või täiendõppe kursustel, mida korraldavad koolitusluba omavad avaliku, era- ja kolmanda sektori koolitusasutused. Oluline osa konsultandi erialast on töötades omandatu...d kogemus. Loe edasiPeida
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Enamlevinud ametinimetused on konsultant, nõustaja, ekspert, spetsialist.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Konsultandi 6. taseme kutse taotlemisel on nõutav kõikide kompetentside (B.2.1-B.2.7) tõendamine.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Kliendisuhete hoidmine ja loomine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Saavutab kliendikontakti, lähtudes kliendi isikupärast, organisatsiooni vajadustest ja eesmärgist.
2. Tekitab usalduse enda ja oma organisatsiooni vastu, selgitades konsultandi kutse-eetika ja enda organisatsiooni toimimispõhimõtteid.
Teadmised:
1. Olukorrale sobiva suhtlusviisi valiku põhimõtted.
2. Eelteadmised kliendist ja konsulteeritavast organisatsioonist.
3. Konsultandi kutse-eetika.
Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon koos sellele järgneva analüüsiga.
B.2.2
Andmete kogumine, analüüsimine ja järelduste tegemine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Valib andmete ja info kogumise metoodika, lähtudes eesmärgist.
2. Kogub andmeid ja infot, kasutades sobivaid infokogumise meetodeid.
3. Analüüsib andmeid, kasutades sobivat analüüsimeetodit.
4. Teeb järeldusi, lähtudes kogutud ja analüüsitud andmetest
5. Prioriseerib probleemid ja arenguvõimalused nende olulisusest lähtuvalt.
6. Selgitab intervjuu ja vestluse abil välja kliendi valmiduse muutuda.
7. Esitab võimalikud lahendusvariandid, presenteerides eri variantide eeliseid ja puudusi.
Teadmised:
1. Andmete kogumise ja analüüsi meetodid.
2. Diagnostikameetodid.
3. Järelduste tegemise meetodid.
4. Ressursside juhtimise põhimõtted.
5. Organisatsiooni arengutsüklid.
Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon koos sellele järgneva analüüsiga.
B.2.3
Kliendi abistamine muudatuste juhtimisel
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Analüüsib võimalikke muutuste suundi, lähtudes kliendi valitud lahendusvariandist.
2. Toetab rakendatava tegevussuuna valimist, suunates kliendi tähelepanu erinevate tegevussuundadega kaasnevatele võimalustele ja riskidele.
3. Toetab muutuste sisseviimist, abistades klienti konkreetse tegevuskava koostamisel.
Teadmised:
1. Riskihindamise põhimõtted.
2. Muutuste juhtimise põhimõtted.
3. Tegevuste planeerimise metoodikad.
4. Finantsmõjude hindamise metoodikad.
5. Grupiprotsessid ja nende juhtimise põhimõtted.
Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon koos sellele järgneva analüüsiga.
B.2.4
Kollektiivsete mõtlemisprotsesside juhtimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Valib olukorrale sobiva arutelumeetodi, lähtudes arutelul osalejate eripäradest ja arutelu teemast.
2. Valmistab ette arutelud, koostades arutluse alla tulevate teemade loetelu ja päevakava.
3. Juhib arutelusid ja teeb kokkuvõtteid iga arutluse all oleva punkti kohta.
Teadmised:
1. Erinevad loovustehnikad.
2. Nõupidamiste juhtimise põhimõtted.
3. Grupidünaamika meetodid.
4. Tagasisidestamise põhimõtted.
Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon koos sellele järgneva analüüsiga.
B.2.5
Töö vahe- ja lõpptulemuste presenteerimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Valib auditooriumist tulenevalt parima esitlusmeetodi.
2. Saavutab esitlusel osalejatega kontakti ning presenteerib,kasutades selleks kaasaegseid esitlustehnikaid ja meetodeid.
Teadmised:
1. Erinevad presentatsioonitehnikad.
2. Erinevad suhtlustehnikad.
3. Ettekannete koostamise ja esitamise põhimõtted.
Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon koos sellele järgneva analüüsiga.
B.2.6
Enda professionaalsuse arendamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Hindab enda pakutava teenuse kvaliteeti, lähtudes saadud tagasisidest ja eneseanalüüsist.
2. Koostab enda arenguplaani, lähtudes seatud eesmärkidest ja karjääri planeerimisest.
3. On kursis uuemate suundadega enda konsulteeritavas valdkonnas, lugedes ja analüüsides uusimat erialakirjandust ja publikatsioone.
4. Hindab arenguplaani elluviimise tulemuslikkust, võrreldes kavandatut saavutatuga.
Teadmised:
1. Konsulteeritava valdkonna funktsioneerimine, muutumine, areng ja põhimõtted.
2. Konsulteeritavat valdkonda puudutavad õigusaktid.
3. Uusim erialakirjandus.
4. Konsultandi kompetentsid.
5. Konsultandile vajalikud isikuomadused.
Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon koos sellele järgneva analüüsiga.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.7
Konsultant, tase 6 kutset läbiv kompetents
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. On hea suhtleja, loob kliendiga usaldusliku suhte.
2. Järgib konsultandi kutse-eetikat.
3. Analüüsib ennast ja oma tööd, kasutades saadud tagasisidet ning planeerib professionaalse arengu. Arvestab oma füüsilise, vaimse ja emotsionaalse seisundiga, võttes tarvitusele abinõud tasakaalu saavutamiseks ja säilitamiseks. Arendab edukaks nõustamiseks vajalikke võimeid ja oskusi, täiendades end erialaselt, sh hoides end kursis uuemate suundadega enda konsulteeritavas ning sellega seonduvates valdkondades.
4. Kasutab valdkonnaspetsiifilisi teadmisi, analüüsib ja tõlgendab numbrilist, verbaalset infot ning erinevaid infoallikaid, hindab neid olemasoleva informatsiooni baasil. Esitab informatsiooni kliendile struktureeritult ja loogiliselt. Läheneb olukordade ja probleemide lahendamisele innovaatiliselt ja loovalt.
5. Püstitab selged tööeesmärgid, planeerib pikki ja lühiajalisi tegevusi ning arvestab võimalike muutustega. Kasutab aega efektiivselt, planeerib ja organiseerib ressursse ülesannete täitmisel, peab tähtaegadest kinni. Töötab süsteemselt ja metoodiliselt. Järgib tööga seotud regulatsioone (õigusaktid, tööohutus jt).
6. Kasutab suhtlemisel riigikeelt tasemel C1 ja valdab ühte võõrkeelt vähemalt tasemel B1 (vt Lisa 1 - Keelte oskustasemete kirjeldused).
7. Kasutab oma töös arvutit tasemel: moodul 1 – Infotehnoloogia põhimõisted ja infoühiskond, moodul 2 – Arvuti kasutamine ja failihaldus, moodul 3 – Tekstitöötlus, moodul 4 – Tabelitöötlus, moodul 5 – Andmebaasid, moodul 6 – Esitlus, moodul 7 – Informatsioon ja kommunikatsioon (vt lisa 2 – „Arvuti kasutamise oskuse kriteeriumid“).
Teadmised:
1. Konsulteeritav valdkond/teema.
2. Suhtlemispsühholoogia baasteadmised (kontakt, selge eneseväljendus, aktiivne kuulamine, enesekehtestamine, konfliktide lahendamine).
3. Konsultandi eetikakoodeks.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamisega.