Koorijuht, tase 6 kutsestandard on rakenduskõrghariduse taseme ja täiendõppe õppekavade koostamise, esmase kutse andmise ning isikute kompetentsuse hindamise alus kutse andmisel.
Kooridirigendi töö on loominguline, mis eeldab muusikalist ettevalmistust. Kooridirigent on vokaalmuusika interpreet, kelle tööülesanneteks on laulude õpetamine koorile ja esitamine kontserdil. Töö eesmärk on koori kunstiline juhtimine ning publikule kõrgetasemelise muusikaelamuse pakkumine. Kooridi...rigendi töö on oma olemuselt pedagoogiline ning eeldab lisaks muusikalistele oskustele ka iseseisvat tööd kooriga ning metoodika ja psühholoogia tundmist.
Koorijuhi kutsealal on viis kutset.
Koorijuht, tase 4 töötab üldjuhul abidirigendina või oma kooriga.
Koorijuht, tase 5 töötab üldjuhul dirigendina. Tal võib olla oma koor või töötab abidirigendina. Osaleb oma koori(de)ga konkurssidel, festivalidel ja annab kontserte.
Koorijuht, tase 6 töötab üldjuhul dirigendina. Tal võib olla oma koor või töötab abidirigendina kontsertkoori juures. Osaleb oma koori(de)ga konkurssidel, festivalidel ja annab kontserte. Tema koorid osalevad aktiivselt kontserttegevuses. Koolitab vajadusel madalama taseme koorijuhte ja muusikaõpetajaid.
Koorijuht, tase 7 töötab üldjuhul dirigendina. On tunnustatud oma ala spetsialist, keda kutsutakse juhatama ühendkoore laulupäevadel ja/või laulupidudel, üleriigilisel laulupeol või on liigijuht/kunstiline juht. On hinnatud koori hääleseadja ja koori vokaaltöö spetsialist.
Osaleb oma koori(de)ga konkurssidel, festivalidel ja annab kontserte. Kooridel on aktiivne kontserttegevus. Viib läbi seminare, koolitusi mentorina, leiab koolituste läbiviimiseks vajaliku metoodika ning vajadusel koostab õppematerjale. Osaleb konkurssidel žürii liikmena..
Juhib muusikalisi projekte (kunstilise juhi töö laulupidudel, laulupäevadel, galakontsertidel).
Koorijuht, tase 8 on professionaalse koorimuusika tippinterpreet ja ekspert, rahvusvaheliselt tunnustatud dirigent, keda kutsutakse (oma kooriga) mainekatele rahvusvahelistele koorimuusika suursündmustele (dirigendina, koolitajana). On kunstiline juht ja arvamusliider erinevatel rahvusvahelistel kõrgetasemelistel koorimuusikasündmustel. Osaleb rahvusvahelisel konkursil või festivalil interpreedi või koolitajana. Juhatab vokaal-sümfoonilisi suurvorme orkestriga. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Repertuaari ettevalmistamine
1.1 Repertuaari valimine ja esinemiskava koostamine
1.2 Muusikalise materjali ettevalmistamine tööks
Üldjuhul on 6. taseme kooridirigent lõpetanud kooridirigeerimise/koolimuusika bakalaureuseõppe, läbinud erialase täienduskoolituse ja on töökogemusega isik.
Kutse taotlemise eeldused on kirjas kutse andmise korras.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Koorijuht, kooridirigent, koormeister.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Koorijuht, tase 6 kutse taotlemisel tuleb tõendada kohustuslikud B.2.1 - B.2.4 ja läbivad B.2.14 kompetentsid.
Taotleja soovi korral võib tõendada valitavaid kompetentse B.2.5 – B.2.13.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Repertuaari ettevalmistamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Valib repertuaari või koostab tervikliku esinemiskava, lähtudes eesmärgi sisust ning muusikute võimekusest. Vajadusel konsulteerib koorimuusika eksperdi või mentoriga.
2. Analüüsib muusikalise materjali sisu ning valmistab ette noodimaterjali lähtuvalt vajadusest.
B.2.2
Repertuaari omandamine, harjutamine ja musitseerimine
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Loeb ja analüüsib nooditeksti ning kujundab sellele toetudes oma muusikalise tõlgenduse.
2. Planeerib harjutamisprotsessi ja harjutab eesmärgipäraselt, lähtudes ajaressursist, repertuaari tehnilistest ja sisulistest vajadustest ning ergonoomikast.
3. Esitab põhjalikult ettevalmistatud kava lähtudes heast esinemiskultuurist. Tuleb toime esinemisega kaasneva psühholoogilise pingega ning vajadusel suhtleb publikuga olukorrale vastavalt.
4. Sõltuvalt repertuaarist dirigeerib vajadusel orkestrisaatega kooriteoseid
B.2.3
Töö repertuaariga
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Juhatab ja õpetab erineva raskusastmega laule ja suurvormide osi, kasutades mitmekülgset dirigeerimistehnikat laulude interpreteerimisel ning leides tehnilisi lahendusi keerukamatele taktimõõtudele ja agoogilistele muudatustele laulus.
2. Tõlgendab muusikat isikupäraselt, kunstiliselt veenvalt ja helilooja soove arvestades.
3. Valmistab ette mitmeid kontsertprogramme erinevates muusikastiilides lähtudes sündmuse eesmärgist.
4. Õpetab koorile koormeistrina lihtsamaid suurvorme või nende osi lähtudes partituuri nõudmistest ja peadirigendi kunstilistest taotlustest.
5. Loeb mitmerealist partituuri, analüüsib ning mõistab teose sisu ja kujundab sellest lähtuvalt oma interpretatsiooni.
6. Kuulab ja analüüsib õpetatavate teoste erinevaid interpretatsioone oma lahenduse leidmiseks.
7. Õpetab koorile erinevate ajastute ja stiilide muusikat.
8. Musitseerib kooriga, interpreteerib muusikat heal kunstilisel tasemel.
9. Töötab koori intonatsiooni, artikulatsiooni ja vokaaliga, lähtudes partituurist ja interpretatsioonilisest eesmärgist.
10. Leiab metoodika laulude õpetamiseks, lähtudes koori eripärast ning muusika eesmärgist.
11. Avab lauljatele teose tausta (ajastu jms), tutvustab teose autorit, autoreid ning vajadusel tõlgib ja selgitab teose teksti.
12. Õpetab ulatuslikumaid ja komplitseeritumaid kooriteoseid ja/või suurvorme, lähtudes kunstilistest eesmärkidest.
13. Valib lauljaid koori vastavalt nende võimekusele ning koori eesmärkidele.
14. Arendab lauljate vokaalseid võimeid läbi hääleseade vastavate harjutuste, kujundab kogu koori kõla ja ansamblit, lähtudes koori kunstilisest eesmärgist.
15. Arendab lauljate muusikalisi võimeid läbi noodiõpetuse, lähtudes repertuaari nõudlikkusest.
B.2.4
Koori loominguline juhtimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Kujundab koori hooaja ja kontsertprogrammid, valib mitmekülgse arendava repertuaari ja annab kontserte mitme erineva kontserdikavaga lähtudes koori hooaja eesmärkidest.
2. Õpetab koorile selgeks konkursil/festivalil osalemiseks repertuaari ning osaleb paikkondlikel, vabariiklikel ja rahvusvahelisel konkursil/festivalil vastavalt kokkulepetele ja vajadustele.
3. Valib konkursi või festivali vastavalt koori tasemele.
4. Töötab vajadusel kunstilises toimkonnas maakondlikel laulupäevadel ja -pidudel, juhendab laulupeo maakondlikke eelproove.
5. Osaleb laulupeo seminaridel ja omandab laulupeo repertuaari ning õpetab selle oma koorile nõutaval tasemel selgeks.
6. Esitab enda juhatatava kooriga laulupeo repertuaari üldjuhtidele ettelaulmistel, kooriliikide laulupäevadel, paikkondlikel laulupäevadel jms, juhindudes laulupeo liigijuhtide nõuetest.
7. Võtab kooriga osa piirkondlikest ühislaulmistest ja kohalikust kultuurielust, esitades selleks vajalikku ja sobilikku repertuaari. Valib vajadusel maakondliku laulupäeva repertuaari vastavalt kooride võimekusele.
8. Töötab välja koori tegevusstrateegia (sh majanduslik tegevus), lähtudes koori kunstilistest eesmärkidest.
9. Koostab koostöös koori juhatusega koori hooaja tööplaani ning toetustegevused (proovigraafikud, laululaagrid, ühisproovid jne), lähtudes koori kunstilistest eesmärkidest.
10. Komplekteerib koori, täiendades regulaarselt häälerühmi vajalike lauljatega.
Valitavad kompetentsid
Taotleja soovi korral võib tõendada valitavaid kompetentse B.2.5 – B.2.13.
Nimetus
EKR tase
B.2.5
Kooriliikumise edendamine
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Edendab kooriliikumist kohalikul või vabariiklikul tasandil: lööb kaasa õpitubades, valdkonna seltsides jms, suurendades huvi koorimuusika vastu.
2. Osaleb laulupeo ettevalmistusprotsessis eelproovide läbiviimisel.
B.2.6
Kontsertprojekti korraldamine
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Selgitab vajaduse, pakub välja idee lähtuvalt loomingulistest eesmärkidest, koostab meeskonna, tegevusplaani.
2. Valmistab ette ja koostab koori tegevuseks vajalikke rahataotlusi, organiseerib avaliku esinemise load.
3. Koostab lepingud autorite ühinguga ja vajadusel töölepingud jms, ning koostab aruandluse vastavalt nõuetele. Viib läbi ürituse/sündmuse.
4. Analüüsib kunstilist tulemust, kogub tagasisidet osalejatelt/publikult ning edastab selle huvitatud osapooltele.
B.2.7
Koori loomine ja arendustegevus
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1) Loob koori, lähtudes kohalikest võimalustest ja oludest;
2) moodustab projektkoori, valides lauljate koosseisu, lähtudes ürituse või teose vajadustest ning eesmärgist;
3) töötab tulemuslikult vabariigi noortekollektiividega.
B.2.8
Koolitus- või teadustegevus
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1) Osaleb arendus-, loome- ja/või teadustegevuses, kogudes ja analüüsides vastavat informatsiooni.
2) Kirjutab erialaseid publikatsioone (nt artikleid, arvustusi jne), annab intervjuusid, võimalusel osaleb ise/koos kooriga raadio- ja telesaadetes.
3) Viib läbi järjepidevalt erialaseid täienduskoolitusi, valides koolituse metoodika, lähtudes tellimuse ning koolituse eesmärgist nii vabariigis kui ka välismaal.
4) Juhendab mentorina koori vokaaltöö seminare ja töötube, lähtudes koori vajadusest ja repertuaari nõudlikkusest ja/või analüüsib koolituse tulemust ja annab tagasisidet koolitusel osalejatele ja/või osaleb žüriiliikmena koori konkurssidel ja laulupeo ettelaulmistel, andes hinnangu ja põhjendatud tagasisidet.
B.2.9
Töö vokaaliga
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Viib läbi individuaalseid hääleseadetunde, arvestades laulja hääle omapära ja võimalusi, lähtudes laulutehnika õpetamise põhimõtetest (hingamine, hääle tekitamine, hääle tervishoid jms).
2. Korraldab erinevatele häälerühmadele hääleseadetunde, lähtudes repertuaarist ja selle vokaalsetest nõudmistest.
3. Õpetab lauljate arendamiseks erinevaid hingamis- ja laulutehnikaid, lähtudes lauljate võimekuses.
4. Leiab metoodika ja võtted erinevate individuaalsete vokaalprobleemide lahendamiseks, lähtudes laulja hääle omapärast ja võimetest.
5. Koostab hääleharjutusi vokaalseks tööks kooriga vastavalt lauljate vokaalsele arengutasemele ja -vajadusele.
6. Ühtlustab vokaalset ansamblit rühmas/kooris, pöörates tähelepanu õigetele laululistele harjumustele ja tehnilistele võtetele.
Tegevusnäitajad:
1. Õpetab lauljatele noodikirja (meetrum, rütm, võtmemärgid, helistikud jm) põhialuseid vastavalt õpetatavale repertuaarile. Koostab lauljatele jõukohaseid harjutusi noodist laulmiseks. Teeb jõukohaseid rütmi- ja meloodilisi diktaate.
2. Õpetab lauljaid tundma noodi-, astme-, ja/või tähtnimesid ja alteratsioonimärke. Tutvustab helistikke, intervalle, võtmeid ja akorde vastavalt õpetatavale repertuaarile.
B.2.11
Muusika loomine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Kujundab keerukama faktuuriga seade kõikidele kooriliikidele.
2. Kujundab muusikaliselt keerukamad ja komplitseeritumad seaded.
3. Seab erinevatele kooriliikidele mitmesuguse raskusastmega muusikat.
4. Komponeerib erinevatele kooriliikidele isesuguse raskusastmega (ka komplitseerituma vormi ja faktuuriga) koorilaule.
5. Loob koorilaule, mis on kõrge muusikalise ja sisulise kvaliteediga ning levivad kooride repertuaaris ja kõlavad piirkondlikel laulupäevadel, suurtel laulupidudel, rahvusvahelistel festivalidel ja konkurssidel.
Teadmised
1. Kompositsiooni alused (-õpetus).
2. Noodigraafika.
B.2.12
Noodigraafika- ja muusikaprogrammide kasutamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Rakendab erinevaid failihalduse ja tekstitöötluse programme, lähtudes töö eesmärgist.
2. Sisestab noote arvutiklaviatuuri või MIDI-süntesaatori abil, kasutades erinevaid noteerimisprogramme.
3. Salvestab arvutisse helifaile, lähtudes salvestuse eesmärgist.
4. Konventeerib helifaile vastavalt töö eesmärgile ja vajadusele.
5. Kasutab erinevate faktuuridega partituuride faile, lähtudes salvestuse eesmärgist.
Teadmised:
1. Muusikaprogrammid ja -failid.
2. Noodigraafika programmid ja -failid.
B.2.13
Koori administreerimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Suhtleb koostööpartneritega ning sõlmib vajadusel lepinguid, tuginedes kehtivatele õigusaktidele. Vahendab muusikalise kollektiivi korralduslikke ning tehnilisi vajadusi (näit noodipult, poodium jm).
2. Koostab või laseb koostada kontserttegevust kajastavaid reklaame (plakat, kodulehekülg, infovoldik jms) ja/või kasutab selleks sotsiaalmeedia kanaleid ja/või suhtleb meediapartneritega.
3. Kavandab ja viib ellu muusikalise projekti (kontsertprogrammi, plaadisalvestuse vm), lähtudes vajadusest. Vajadusel taotleb (lisa)rahastust, täites vormikohase dokumentatsiooni.
Teadmised:
1. Projektikirjutamise ja -juhtimise põhimõtted;
2. Suhtlemise alused;
3. Sotsiaalmeedia vahendid;
4. Juhtimise ja meeskonnatöö põhimõtted.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.14
Koorijuht, tase 6 kutset läbiv kompetents
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Järgib esinemiskultuuri häid tavasid ja esinemistraditsioone; suhtleb kolleegidega vastavalt tunnustatud hea tava põhimõtetele ning juhindub oma töös kooridirigendi kutse-eetika normidest.
2. Täidab võetud kohustusi ja saavutab tööeesmärgid määratud aja jooksul; annab ratsionaalseid hinnanguid ja analüüsib tagasisidet ning võtab vastu asjakohaseid otsuseid ning vastutab nende täitmise eest.
3. Osaleb erialaga seonduvates töötubades, meistrikursustel, täiendkoolitustel jms; analüüsib oma oskusi ning on teadlik arenguvajadustest. On kursis oma erialal toimuvaga; külastab kontserte ja kultuurisündmusi; vajadusel võtab eratunde oma ala meistritelt ning õpib lisapilli.
4. On avatud koostööle, osaleb meeskonnatöös, jagab teistega vajalikku ja kasulikku informatsiooni, tegutseb parima ühise tulemuse saavutamise nimel; lahendab konflikte.
5. Tahab, oskab ja julgeb esitada ning kaitsta argumenteeritult oma seisukohti; omab vajalikke teadmisi ja oskusi kaastöötajate juhendamiseks; esitab kirjalikud materjalid struktureeritult ja loogiliselt.
6. Hindab tööga kaasnevaid ohte ning võtab kasutusele abinõud nende maandamiseks, juhindudes ohutusnõuetest; järgib tööprotsessis ohutusnõuete täitmist ning vastutab nende täitmise eest; hoiab korras oma töökoha.
7. Kasutab töös eesti keelt vähemalt tasemel B2 ja üht võõrkeelt vähemalt tasemel B1, ühte võõrkeelt tasemel B2 (vt lisa 1).
8. Kasutab töös arvutit vastavalt baasmoodulitele arvuti põhitõed, interneti põhitõed ja tekstitöötlus (vt lisa 2) ning valdkonna eriprogramme.
9. Järgib oma töös kutsealaga seonduvaid õigusakte.