Kutseregister Kutseregister
Teksti suurus
Reavahe suurus
Kontrastsus
Tühista
Taasta vaikimisi seaded
Kutsestandardid: Disainer, tase 6

Üldandmed
Kasutusala: Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus: ET: Disainer, tase 6
EN: Designer, EstQF Level 6
Spetsialiseerumised:
  • Digitootedisainer, tase 6
  • Disainikorraldaja, tase 6
  • Graafiline disainer, tase 6
  • Teenusedisainer, tase 6
  • Tootedisainer, tase 6
Vaata veelPeida
Osakutsed:
Kehtib alates: 05.11.2024
Kehtib kuni: 04.11.2029
Kutsestandardi versiooni number: 1
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
Kutsestandardi versioonid:
Kutse andja: Andmed puuduvad
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Disaineri töö sisuks on disainiprobleemide lahendamine ja disainilahenduste väljatöötamine, sh loominguline visualiseerimine ja modelleerimine. Disaineri töö eesmärgiks on lahendada ühiskondlikke väljakutseid disaini vahenditega sotsiaalselt, majanduslikult ja ökoloogiliselt vastutustundlikult, loom...inguliselt, tehnoloogiliselt teostatavalt, esteetiliselt, tähenduslikult, funktsionaalselt, tõhusalt, kasutajaid ja huvirühmi kaasavalt ning selgelt kommunikeeritult.

Disainer lähtub oma töös kaasaegsetest erialastest teadmistest, oskustest ja hoiakutest, ühiskondlikust väljakutsest, püstitatud lähteülesandest, intellektuaalomandi kasutamise heast tavast ja disainieetikast.

Disainer, tase 6 tegutseb iseseisvalt uudsetes ja keerulistes olukordades, tal on erialane kõrgharidus või kompetentside kujunemiseks vajalik mitmeaastane töökogemus. Ta juhib väiksemat loomingulist ja tehnilist meeskonda ning teeb koostööd teiste osapoolte ja huvirühmadega. Tema portfoolios esitatud tööd on oma disainierialaselt mitmekesised ja kvaliteetsed.

Tööaeg võib olla paindlik või fikseeritud. Töö nõuab tõhusat enese- ja ajajuhtimisoskust. Töö sisaldab nii loomingulisi kui ka rutiinseid ülesandeid. Töötamine võib kohati toimuda sundasendis (nt arvutiga) ning vajab ergonoomilist töökeskkonda. Disaineri töövahenditeks on erialane riist- ja tarkvara, disainierialaspetsiifilised seadmed ja materjalid, maketeerimis-, kunsti- ja kirjatarbed, mõõtmis- ja lõikamistarbed, foto-, filmi- ja skaneerimisvarustus, eritüübilised printerid ja lõikurid.
Kutsealal on ka
Disainer, tase 4
Disainer, tase 5
Disainer, tase 7
Disainer, tase 8

Loe edasi
Peida
A.2 Tööosad
Kohustuslikud tööosad
A.2.1. Disaini kontekstualiseerimine ja disaineri positsioneerimine
A.2.2. Disainiuuringute tegemine
A.2.3. Disainiprotsessi juhtimine
A.2.4. Disainilahenduse loomine ja teostamine
A.2.5. Kaasav disain
A.2.6. Kestlik disain
A.2.7. Andmepõhine disain
A.2.8. Disainiantrop...
oloogia
A.2.9. Visuaalne kirjaoskus

Loe edasi
Peida
Spetsialiseerumisega seotud tööosad
Disainikorraldaja
A.2.10. Disainijuhtimine
Teenusedisainer
A.2.11. Teenusedisain
Tootedisainer
A.2.12. Toote- ja tööstusdisain
Graafiline disainer
A.2.13. Graafiline disain
Digitootedisainer
A.2.14. Interaktsioonidisain
A.3 Kutsealane ettevalmistus
Tavaliselt on 6. taseme disaineril erialane kõrgharidus ja töökogemus või mitmeaastane erialane töökogemus.
A.4 Enamlevinud ametinimetused
Disainer
A.5 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Regulatsioon puudub
A.6 Tulevikuoskused
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.
Õppimisoskus; suhtlemis- ja meeskonnatööoskus; algatusoskus, analüüsioskus; probleemilahendusoskus; enesejuhtimisoskus; oskus kasutada ressursse tõhusalt ja vältides raiskamist; erialased ja valdkondlikud digioskused.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Disainer, tase 6 kutse moodustub üldoskustest, kohustuslikest ja spetsialiseerumisega seotud kompetentsidest. Kutse taotlemisel on nõutud üldoskuste (B.2) ja kohustuslike kompetentside (B.3.1−B.3.9) tõendamine ning spetsialiseerumiseks tuleb tõendada vähemalt ühe spetsialiseerumisega seotud kompeten...tsid B.3.10−B.3.14.
Loe edasi
Peida
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel
Töömaailma taotlejale
1. Keskharidus ja erialane töökogemus või erialane I astme kõrgharidus ja kompetentside kujunemiseks vajalik töökogemus

Nõuded kutse taastõendamisel
1. Sama taseme kehtiv kutse
2. Erialane töökogemus
3. Läbitud erialased täiendkoolitused

Kut...
se andmise korraldus on reguleeritud disaineri kutsete kutse andmise korras.
Loe edasi
Peida
B.2 Disainer, tase 6 üldoskused
Enesejuhtimisoskused
1. Juhindub oma töös ja kutsealases tegevuses üldtunnustatud eetikanõuetest. Peab lugu ja arvestab ka teiste kutsevaldkondade spetsialistide käitumise aluseks olevate heade tavade ja standarditega.
2. Austab ja tunnustab teiste kultuuride, religioonide, rahvuste, soolise ident...
iteedi jm väärtusi ja norme ning arvestab oma tegevuses nendega.
3. Mõistab juriidilist teksti ja kasutab õigusaktides (seadused, määrused, eeskirjad jmt), lepingutes jm esitatavat teavet. Järgib tööd tehes juhiseid, valdkondlikke nõudeid, eeskirju, õigusakte (sh intellektuaalomand, autorikaitse), standardeid, konventsioone jmt.
4. Kasutab oma tegevuses enda ja teiste tervist säästvaid tööviise, isikukaitsevahendeid ning järgib ohutusnõudeid. Järgib töötervishoiust lähtuvaid ergonoomilise töökeskkonna nõudeid.
5. Reguleerib oma käitumist ka keerukates olukordades, säilitab rahu ja enesekontrolli.
Lävimisoskused
6. Kasutab oma valdkonnas või konkreetseks tööks vajalikke kokkulepitud oskuskeele mõisteid ja termineid.
7. Mõistab ingliskeelset erialateksti, sh peamisi termineid, ning on võimeline ametis nõutud tasemel inglise keeles suhtlema.
8. Rakendab digipädevusi vilunud kasutaja tasemel (lisa 1 - digipädevuste enesehindamisskaala).
9. Teeb eesmärgi saavutamiseks või ülesande lahendamiseks tõhusat koostööd, täites oma rolli loovas meeskonnas ning käitudes usaldusväärselt, loovalt ja koostööd soodustavalt.
10. Seab meeskonnaliikmete tööle organisatsiooni eesmärkidest lähtuvad eesmärgid. Planeerib ja koordineerib meeskonna, töötajate või õpilaste rühma tegevusi. Valib ja värbab meeskonda või kollektiivi sobivate oskustega inimesed, et tagada tööülesannete täitmine ja eesmärkide saavutamine.
11. Teeb eesmärgi saavutamiseks koostööd erinevate valdkondade spetsialistidega. Lahendab valdkondadeüleseid probleeme.
12. Väljendab end ka keerukates suhtlusolukordades viisakalt ja teistega arvestavalt, arusaadavalt ja olukorrale vastavalt.
13. Küsib eesmärgistatud tagasisidet kolleegilt, koostööpartnerilt, kliendilt või institutsioonilt. Analüüsib saadud tagasisidet. Eristab fakte hinnangutest. Võtab arvesse saadud infot. Põhjendab valikuid, tuues selgelt ja tasakaalustatult välja positiivsed ja negatiivsed aspektid ning perspektiivid. Mõistab tagasiside vajalikkust. Annab selget, põhjendatud ja konstruktiivset tagasisidet.

Loe edasi
Peida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
    Nimetus EKR tase
B.3.1 Disaini kontekstualiseerimine ja disaineri positsioneerimine 6

Tegevusnäitajad
1. Rakendab disaini mõtteviisi, põhimõtteid, meetodeid ja töövõtteid.
2. Analüüsib disaini mõju ühiskonnas ja majanduses ning selle seoseid enda disainipraktikaga läbi jätkusuutlikkuse, majanduslike, sotsiaalsete, keskkondlike ja kultuuriliste tahkude.
3. Loeb erialaseid tekste orienteerudes disaini taustsüsteemis, põhimõtetes ja mõistetes ning reflekteerib oma disainiprotsessi nende teooriate kontekstis.
4. Rakendab inimkeskse disaini protsessi ja selle enamlevinud töömeetodeid.
5. Analüüsib disainiprobleemi konteksti ja võimalusi, sõnastab soovitud muutust, kirjeldab probleemistikku.
6. Analüüsib inimeste erinevaid vajadusi, kasutajakogemust ja arvestab nendega disainilahendust luues.
7. Kirjeldab disainitud lahenduse ja selle konteksti seoseid, sõnastab lahenduse laiema mõju kogukonnale, ühiskonnale.
B.3.2 Disainiuuringute tegemine 6

Tegevusnäitajad
1. Jälgib oma tööd puudutavate teooriate arenguid, tuginedes rahvusvahelisele teaduskirjandusele; hindab uuringute asjakohasust püstitatud uurimise eesmärgist ja uurimisküsimustest lähtuvalt, kasutab neid oma töös; kasutab oma töös asjakohast erialast terminoloogiat.
2. Analüüsib probleemi/ülesande konteksti ning sellest lähtuvalt sõnastab uuringu (nt sihtrühma analüüs, kasutaja teekonna kaardistamine, tegevusharu analüüs) eesmärgi; valib eesmärgi saavutamiseks asjakohase metoodika.
3. Kogub esmaseid ja teiseseid empiirilisi andmeid, kasutades kvalitatiivseid ning kvantitatiivseid meetodeid (nt uurija visuaalne päevik, autoetnograafia, visuaalsed kaardistused); dokumenteerib oma uurimis- ja disainiprotsessi nii visuaalselt kui tekstiliselt; analüüsib, valideerib ja mõtestab andmeid sünteesivalt (nt disainikeelt).
4. Annab põhjendatud hinnangu kogutud ja süstematiseeritud andmetele; sõnastab uurimistulemuste põhjal järeldused ja neist lähtuvad ettepanekud osapooltele.
B.3.3 Disainiprotsessi juhtimine 6

Tegevusnäitajad
1. Algatab disainiprojekti, tegutsedes disaini eestvedaja, looja ja teostajana; koostab juhendi disainiprojekti läbiviimiseks.
2. Analüüsib probleemi kirjeldavaid lähteandmeid ja koostab neist tulenevalt disainiprojektile lähteülesande; disainiprotsessi käigus jälgib ja hindab kriitiliselt lähteülesande adekvaatsust ning vajadusel korrigeerib lähteülesande püstitust; hindab tulemuse vastavust lähteülesandele.
3. Kaardistab disainiprojekti läbiviimiseks olemasolevad ning vajalikud ressursid (aeg, personal, finantsid, materjal, informatsioon jm); vastavalt kasutada olevatele ressurssidele koostab disainiprojekti eelarve ning meeskonda arvestava aja- ja tegevuskava, vajadusel korrigeerib neid.
4. Hindab kriitiliselt disainiprojekti eduka läbiviimise võimalust lähtuvalt ressursside (aeg, personal, finantsid, informatsioon jm) kättesaadavusest ja võtab vastu otsuse disainiprojekti edasise kulgemise osas (algatamine, jätkamine, katkestamine); arvestab disainiprojektiga seotud piirangutega.
5. Koostab riskianalüüsi, lähtudes lähteülesandest; võtab arvesse ja teeb ettepanekud loodud disainilahenduse jätkusuutlikkuse, tasuvus- ja riskianalüüsi aspektides portfelli/brändi/organisatsiooni tasandil.
6. Korraldab disainiprotsessi ja disainiprojekti meeskonna tööd arvestades disainmõtlemise printsiipe ning jälgides planeeritud aja- ja tegevuskava ning eelarvet.
B.3.4 Disainilahenduse loomine ja teostamine 6

Tegevusnäitajad
1. Loob kogutud info alusel ülevaatlikke, mitmekülgseid idee- ja vajadusel inspiratsioonikaarte disaini kontseptsiooni loomiseks; lähtudes eesmärgist genereerib uued ideed ja visualiseerib nende kavandid; argumenteerib ja visualiseerib kontseptsiooni.
2. Disainib ja analüüsib lahendusi, lähtudes kõigile terve elukaare ulatuses sobivusest ja ligipääsetavuse miinimumnõuetest; selgitab neid meeskonnaliikmetele ja koostööpartnerile.
3. Loob ja testib prototüüpe/makette/mudeleid disainilahenduse iteratiivse arenduse toetamiseks, kasutades otstarbekohaseid töövõtteid ja -vahendeid ja/või sisendseadmeid ning tarkvara; arendab disainilahendust vastavalt analüüside ja testide tulemustele.
4. Vormistab ja valmistab rakendamiseks ette eelnevalt välja töötatud ja testitud disainilahenduse vastavalt tehnilistele nõuetele/standarditele ja kokkulepetele või korraldab disainilahenduse vormistamise ja ettevalmistuse rakendamiseks; kontrollib tulemuse kvaliteeti vastavalt tehnilistele nõuetele ja standarditele; teostab tööjoonised, spetsifikatsiooni ja kaaskirja vastavalt kokkulepetele; korraldab disainilahendusega seotud materjalide edastamise vastavalt kokkulepetele; esitleb argumenteeritult ja visuaalselt sidusalt oma töö tulemusi.
B.3.5 Kaasav disain 6

Tegevusnäitajad
1. Kombineerib disainides kasutajakeskse disaini meetodeid vastavalt ülesande iseloomule; kaasab sihtrühma esindajaid ülesande konteksti mõistmiseks; testib lahendust sihtrühma esindajatega.
2. Loob persoonasid elukaarepõhisest lähenemisest lähtuvalt, arvestades erinevate keelte (sh viipekeel, punktkiri, pildiline keel, lihtsustatud keel jm), meelte ja tajumise viisidega; loob erineva profiiliga persoonasid vastavalt töö iseloomule; analüüsib ja rakendab persoonasid suutmissurvest (ableism) lähtuvalt.
3. Disainib kasutajateekondi ja -kogemusi holistlikust perspektiivist lähtudes.
4. Disainib ja analüüsib lahendusi, lähtudes kõigile terve elukaare ulatuses sobivusest ja ligipääsetavuse miinimumnõuetest; selgitab neid meeskonnaliikmetele ja koostööpartnerile.
5. Disainib lahendusi nii, et neid saab kohandada vastavalt erinevate persoonade profiilidele.
B.3.6 Kestlik disain 6

Tegevusnäitajad
1. Rakendab oma töös kestlikkust edendavaid põhimõtteid.
2. Analüüsib olemasolevaid oma valdkonna disainilahendusi kestlikkuse põhimõtetest lähtuvalt ja rakendab neid oma töös.
3. Hindab disainilahenduse mõju kestlikkuse kriteeriumidest lähtuvalt.
B.3.7 Andmepõhine disain 6

Tegevusnäitajad
1. Kasutab andmeid disainiprojekti sisendina, arvestades konteksti ja disainiprojekti iseloomu.
2. Kogub projektiga seotud asjakohaseid andmeid.
3. Hierarhiseerib, süstematiseerib ja seostab andmestikku vastavalt projekti iseloomule.
4. Kirjeldab andmestiku põhjal lihtsamaid protsesse.
5. Tunneb erinevaid andmetüüpe ja valib visualiseerimise viisi ja vormi, lähtuvalt andmete tüübist ja väljundist.
6. Rakendab ja visualiseerib andmeid asjakohasel viisil oma töölõigu piires; lähtub projekti eesmärgist.
7. Analüüsib andmeid lähteülesande eesmärgist tulenevalt.
8. Kirjeldab andmestiku põhjal lihtsamaid protsesse ja kasutajate käitumist.
9. Argumenteerib andmetest lähtuvaid otsuseid, arvestab koostööpartnerite tagasisidega ja arendab disainilahendust.
B.3.8 Disainiantropoloogia 6

Tegevusnäitajad
1. Lähtub tegutsemisel kultuurirelativismi põhimõttest; eristab sisemist ja välimist lähenemist kultuurile või konkreetsetele aspektidele kultuuris; arvestab disainiprotsessis kultuuride kontekstuaalsusega.
2. Arvestab uurimistöös peamiste eetiliste põhimõtetega; kasutab lihtsamaid (auto)etnograafilisi meetodeid (nt intervjuu, vaatlus, päevik), et paigutada oma tegevus kultuurilisse konteksti.
B.3.9 Visuaalne kirjaoskus 6

Tegevusnäitajad
1. Väljendab end loominguliselt visualiseerides ja maketeerides ideid.
2. Rakendab proportsiooniõpetust kasutades rakendusgraafilisi võttestikke, tehnikaid ja vahendeid ning materjale.
3. Rakendab kompositsiooni põhiprintsiipe ja loomingulist mehhanismi töötades abstraktsete esteetiliste vahenditega iseseisvalt.
4. Rakendab värvusteooriat oma ideede visualiseerimisel ja maketeerimisel.
5. Loob kahe- ja kolmemõõtmelisi kompositsioone, töötades pinna ja vormi paigutuse ja proportsioonidega ning analüüsides kompositsioonilist tervikut.
6. Valib ja rakendab tehnilisi vahendeid ning võimalusi tasapinnalise ja ruumilise kompositsiooni loomisel, kujundades ja juhtides individuaalseid esteetilisi süsteeme.
7. Analüüsib kriitiliselt enda ja teiste visuaalseid mõttearendusi.
8. Rakendab erinevaid visandamise viise laial skaalal alates vormiuuringutest kuni tähenduseloome ja piltjutustuse komponeerimiseni; kasutab visandiraamatut kui visuaalse ja sõnalise protsessi päevikut.
9. Kujutab kujundit ja materjali, kasutades teadlikult kompositsiooni võttestikku.
10. Kasutab erinevaid joonistus- ja maalimisvahendeid, -materjale, tehnikaid ja töövõtteid.
Spetsialiseerumistega seotud kompetentsid
Kutse taotlemisel on nõutav vähemalt ühe spetsialiseerumisega seotud kompetentsi B.3.10 – B.3.14 tõendamine.
Disainikorraldaja, tase 6
    Kompetents EKR tase
B.3.10 Disainijuhtimine 6

Tegevusnäitajad
1. Viib ette antud disainistrateegia, sh toote/teenuse- ja brändistrateegia, ellu koostöös meeskonnaliikmetega.
2. Juhib disainimeeskonda, sh tagab meeskonnale tööks vajalikud ressursid; juhib osapoolte koostööd, vastutab ajajuhtimise ja disainiprojekti eelarves püsimise eest.
3. Tagab meeskonna ülesannete täitmise operatiivsel tasandil hoides koosloomele suunatud meeskonna kultuuri ning joondades ja motiveerides meeskonnaliikmeid ühise eesmärgi saavutamisele.
4. Juhib disainiprotsessi, sh ideede genereerimist, nende vastavusse viimist lähteülesandega, disainilahenduse arendamist ja teostamist, prototüüpimist, testimist, lahenduse itereerimist ning nende esitlemist ja lansseerimist.
5. Tagab ette antud disainikvaliteedi standardi järgimise.
6. Tagab disainiprojekti finantsiliste eesmärkide planeerimise ja täitmise.
7. Tagab disainilahenduse kasutajate ja disainimeeskonna jaoks oluliste väärtuste ning mõjude hindamise ja nende poole liikumise.
8. Tagab planeedi ja keskkonna jaoks disainilahendusega loodud muutuste hindamise ja mõõtmise.
9. Peegeldab disainilahendusega seotud mõjude ning muudatuste hindamise tulemusi meeskonnale ja parandab vajadusel esialgselt planeeritud tegevuskava.
 
Teenusedisainer, tase 6
    Kompetents EKR tase
B.3.11 Teenusedisain 6

Tegevusnäitajad
1. Eristab ja seostab teenusedisaini teenuse turundamise, teenuse brändimise, disainimõtlemise, kasutajakogemuse disaini jt lähedaste distsipliinidega.
2. Osaleb teenusedisaini protsessi juhtimisel ning on tuttav peamiste meetodite ja tööriistadega, mida kasutatakse erinevates protsessi etappides.
3. Tuvastab asjakohased huvirühmad, nende seosed omavahel ning teenuse kontekstiga.
4. Kaardistab kasutajad ning loob kogutud info põhjal teenuse persoonad.
5. Kaardistab olemasoleva teenuse teekonna rakendades kasutajauuringu põhimõtteid ja meetodeid, persoonasid ning disainib uue kasutaja teekonna.
6. Disainib lihtsamaid teenuseid avalikule, era- ja kolmandale sektorile.
7. Kasutab erinevaid visualiseerimistööriistu teenuse analüüsimiseks ning uue lahenduse selgitamiseks.
8. Töötab koosloomeliselt teenusedisaini kogukonnaga.
 
Tootedisainer, tase 6
    Kompetents EKR tase
B.3.12 Toote- ja tööstusdisain 6

Tegevusnäitajad
1. Loob lähteülesandele vastava disainilahenduse rakendades esteetika, värvi-, kompositsiooni- ja vormiõpetuse, konstrueerimise, ergonoomika ning kasutajakogemuse peamisi põhimõtteid.
2. Analüüsib ja arendab toote esteetikat, funktsiooni, ergonoomikat, konstruktsiooni, vormi, toodetavust ja kasutatavust.
3. Arvestab disainilahendust luues materjali ja tehnoloogia võimalustega.
4. Valmistab tootedisainilahenduse eri taseme prototüüpe disainilahenduse katsetamiseks kasutades sobivaid tehnoloogiaid ja materjale.
5. Valmistab tootedisaini lahenduse algtasemel tehnilised joonised.
6. Disainib tootele füüsilise pakendi.
7. Sünteesib tootedisaini kontseptsioone ja lahendusi, mis on eelneva töö või ettevõtte brändi- ja tootestrateegiaga ning tootmisvõimalustega ja ärieesmärkidega kooskõlas.
 
Graafiline disainer, tase 6
    Kompetents EKR tase
B.3.13 Graafiline disain 6

Tegevusnäitajad
1. Analüüsib mitmekülgset ja mahukat informatsiooni ning loob narratiivi; planeerib, loob, teostab ja arendab eritüübilisi funktsionaalseid ja visuaalselt terviklikke, meediumile optimeeritud kujundusi ja terviklahendusi; kombineerib loovalt tehnoloogilisi võimalusi; loob muutuvas olukorras iseseisvalt ja koostöiselt.
2. Juhib graafilise disaini projekti, juhendab ja õpetab erialaselt loomingulise meeskonna liikmeid, kujundab töökeskkonda.
3. Koostab graafilise disaini idee ja lahenduse kontseptsiooni, visuaalse disainisüsteemi, -hierarhia, brändi juhised, lähtudes visuaalse kommunikatsiooni eesmärkidest ja põhimõtetest.
4. Disainib info- ja navigatsioonisüsteeme järgides selge loetavuse ja mõistetavuse põhimõtteid.
5. Loob visuaalseid identiteete ja märgisüsteeme.
6. Kujundab trükiseid, nt perioodika, raamatud, õpikud, reklaamid, pakendid, viidad, majajuhid.
7. Loob graafilist disaini digikeskkondadele, nt kodulehed, e-poed, digirakendused, juhtimislauad.
Määrab disainiprojekti kunstilise ja tehnilise lahenduse kriteeriumid, valib väljendusvahendid ja juhib terviklahenduse teostamise protsessi.
8. Planeerib ja loob, ja arendab kommunikatsiooni standardi eesmärgipäraseks tervikuks, arvestades sihtgrupi ja ristmeedias kasutatavusega, tajub oma tegevuse sotsiaalseid, majanduslikke ja kultuurilisi seoseid ja tagajärgi.
9. Planeerib eesmärgipäraselt disainiprotsessiks vajalikud tööriistad, seadmed, tehnoloogiad, tarkvarad ja nende laiendused (nt skriptid) ning keskkonnad ristkasutuse põhimõttel; juhib uuenduslike töövõtete kasutuselevõtmist.
 
Digitootedisainer, tase 6
    Kompetents EKR tase
B.3.14 Interaktsioonidisain 6

Tegevusnäitajad
1. Disainib eesmärkidele vastavaid digitaalseid kasutajakogemusi.
2. Rakendab inimkeskse disaini protsessi, kaasab seotud osapooli ja valdab selleks enamlevinud töömeetodeid.
3. Kujundab visuaalselt koherentseid digitaalseid ja füüsilisi kasutajaliideseid.
4. Disainib interaktiivseid digitaalseid ja füüsilisi prototüüpe kasutades erinevaid prototüüpimise meetodid.
5. Loob digidisaini prototüüpe, valides olukorrale sobiva detailsusastme, testib prototüüpe ja rakendab tagasisidet.
6. Dokumenteerib ja esitleb disaini tööprotsessi, selgitab ja põhjendab selle käigus tehtud otsuseid.
7. Kohandab disainilahendused vastavaks tehnoloogia ja digitootedisaini arengutega, mida ta pidevalt analüüsib.

C Üldteave ja lisad
Kutsestandardi tähis: 19-05112024-3.7/1k
Kutsetegevuse valdkond: Kultuur
Vastutav kutsenõukogu: Kultuuri Kutsenõukogu
Kutsenõukogu otsuse number: 34
Kutsenõukogu otsuse kuupäev: 05.11.2024
EKR tase: 6
Viide Euroopa kvalifikatsiooniraamistikule (EQF): 6
Valdkond: HARIDUS JA KULTUUR
Kutseala: Kunst, fotograafia ja disain
Kutse grupp: Kujundaja
Ametite (ISCO) klassifikaator: 2 Tippspetsialistid
21 Loodus- ja tehnikateaduste tippspetsialistid
216 Arhitektid, planeerijad, maamõõtjad ja disainerid
2166 Kujundajad ja multimeediadisainerid
ISCED klassifikaator: 02 Humanitaaria ja kunstid
021 Kunstid
0211 Audiovisuaalsed tehnikad ja meedia tootmine
EMTAK klassifikaator: M KUTSE-, TEADUS- JA TEHNIKAALANE TEGEVUS
74 Muu kutse-, teadus- ja tehnikaalane tegevus
Kutsestandardi lisad
Lisa 1 Digipädevuste enesehindamise skaala
Standardi töörühm
Nimi Institutsioon
Jaanus Eensalu Kõrgem Kunstikool Pallas
Kadi Kreis Tartu Kunstikool
Ruth-Helene Melioranski Meliorad OÜ
Maila Juns-Veldre Kuressaare Ametikool
Ave Matsin Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia
Gerda Mihhailova Tartu Ülikooli Pärnu kolledž
Janika Nõmmela Tartu Kunstikool
Kaire Rannik Eesti Disainikeskus
Tiia Vihand Eesti Disainikeskus

PIKSEL
Avaleht Väljastatud kutsed
Kutsestandardid
Kutsetunnistuse lisad Kompetentsid Kutse andjad Kutsenõukogud Väljavõtted kutseregistrist