Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks. Teabehaldur, tase 6 kutsestandard on kutse andmise aluseks.
Nimetus:
ET: Teabehaldur, tase 6EN: Information Manager, EstQF Level 6
Spetsialiseerumised:
Arhiivi haldamine
Osakutsed:
Kehtib alates:
08.05.2025
Kehtib kuni:
07.05.2030
Kutsestandardi versiooni number:
9
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
1. Muutus kutse nimetus senisest teabehalduse korraldajast teabehalduriks.
2. Sõnastati A.6. „Tulevikuoskused“ ja B.2. „Üldoskused“.
3. Lisati B.1.1 Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele kutsete taotlemisel ja taastõendamisel.
4. Muudeti kohustuslike kompetentside nimetusi ja sisu. Endiste kohustuslike kompetentside „Teabehalduse põhimõtete rakendamine teenuste halduses“, „Teabehalduse korraldamine“ ja „Koolitamine ja nõustamine“ asemele sõnastati kohustuslikud kompetentsid „Tea...behalduse põhimõtete rakendamine“, „Dokumentide haldamine“ ja „Infovarade haldamine“.
5. Sõnastati spetsialiseerumisega seotud kompetents „Arhiivi haldamine“. Nimetatud spetsialiseerumise eesmärgiks on pakkuda kutse saamise võimalust senise arhivaar, tase 6 kutse asemel.
6. Korrastati sõnastusi kogu kutsestandardi ulatuses. Loe edasiPeida
Teabehaldur on spetsialist, kelle ülesandeks on organisatsioonis teabehalduse korraldamine ja selle põhimõtete rakendamine tegevusvaldkondade toetamiseks, arvestades organisatsiooni vajadusi. Ta teeb koostööd juhtkonnaga ja teiste valdkondade esindajatega. Teabehaldur on omandanud valdkonnaalased ba...asteadmised ja -oskused.
Oma töös teabe kaitse ja juurdepääsu korraldamisel puutub ta kokku konfidentsiaalse informatsiooniga, mis seab sellel ametikohal töötavale isikule kõrged eetilised nõudmised. Teabehalduri töö on vaheldusrikas ja kohati vaimselt pingeline, mis eeldab kohanemisvõimet, suhtlemis- ja meeskonnatöö oskust, loogilist mõtlemist, analüüsivõimet, täpsust, vastutustunnet, iseseisvust ning toimetulekut psühholoogiliste ja füsioloogiliste ohuteguritega.
Tema töövahenditeks on tavapärased kontoritöö vahendid ning erinevad kaasaegsed infotehnoloogilised vahendid ja tarkvaralahendused. Loe edasiPeida
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.
Teabehalduri tulevikuoskuste tõusev trend on digitehnoloogia, pilvelahenduste ja tehisintellekti võimaluste kasutamine. Järjest olulisemaks muutuvad oskused suurte andmemahtude töötlemisel, analüüsimisel ja visualiseerimisel ning a...utomatiseeritud tööriistade kasutamine andmepõhiste otsuste tegemisel ja teabe haldamisel. Kasvava tähtsusega on teadmised küberturvalisusest, andmekaitsest ja teabe-eetikast ning nende rakendamisest praktikas. Oluline on tagada organisatsiooni teabehalduse jätkusuutlikkus ootamatutes ja kriisiolukordades. Tähtis on arvestada kultuuridevahelise kommunikatsiooni ja globaalse perspektiiviga teabevahetuses ning teabe ja tehnoloogia mõjuga ühiskonnale ja organisatsioonile. Loe edasiPeida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Teabehalduri kutse taotlemisel tuleb tõendada B.2. üldoskused ja kompetentsid B.3.1.-B.3.3. Lisaks on võimalik tõendada spetsialiseerumisega seotud kompetentsi B.3.4.
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel
VARIANT 1
1. Täies mahus läbitud vastava eriala kõrgharidusõppe õppekava
või
VARIANT 2
1. kõrgharidus ja
2. erialane või lähedase valdkonna töökogemus ja
3. läbitud kutsestandardi kompetentsusnõuetega seotud erialased täienduskoolitused.
Nõuded kutse taastõendam...isel
1. Eelnevalt antud teabehalduse korraldaja, tase 6 või teabehaldur, tase 6 kutse, mille kehtivuse lõppemisest ei ole möödunud enam kui üks aasta ja
2. vähemalt 3-aastane erialane töökogemus kutsetunnistuse kehtivusaja jooksul ja
3. läbitud kutsestandardi kompetentsusnõuetega seotud erialased täienduskoolitused viimase 3 aasta jooksul.
Mõtlemisoskused
1. Analüüsioskus ̶ kasutab mõtlemisel loogikat ja süsteemset arutlust, et näha nähtustevahelisi suhteid, teha järeldusi, tuvastada alternatiivsete lahenduste tugevad ja nõrgad küljed ning leida probleemide võimalikud lahendamise viisid.
2. Probleemidega tegelemine ̶ tuvastab ja... sõnastab tekkida võivad ning juba tekkinud probleemid. Hindab võimalusi ja strateegiaid lahenduse leidmiseks.
3. Õppimisoskus ̶ omandab uusi erialaseid teadmisi ja oskusi. Mõtestab ja väärtustab õpitu sisulist tähendust.
4. Loovmõtlemine ̶ käsitleb teemat või olukorda eri vaatenurkadest ja kombineerib tähelepanekuid tavapärasest erinevateks uudseteks lahendusteks. Kasutab, täiustab või sobitab olemasolevaid ja uudseid tööviise, tooteid ja teenuseid.
Enesejuhtimisoskused
5. Väärtustest lähtumine ̶ järgib oma tegevuses nii isiklikke, ühiskondlikke kui ka organisatsiooni väärtusi ja põhimõtteid.
6. Juhistest ja nõuetest lähtumine ̶ järgib tööd tehes juhiseid, valdkondlikke nõudeid, eeskirju, õigusakte, standardeid, konventsioone jmt.
7. Kohanemisoskus ̶ tuleb probleemideta toime muutuvate olukordade ja keskkonnatingimustega. Reageerib muutustele ja ootamatustele adekvaatselt ja asjalikult.
8. Stressijuhtimine ̶ mõistab pingelistes ja keerulistes olukordades oma tunnete, mõtete ja käitumise põhjuseid, sümptomeid ja tagajärgi ning reguleerib neid vastavalt olukorrale.
9. Iseseisev tegutsemine ̶ lahendab teiste või iseenda püstitatud ülesandeid minimaalse juhendamisega.
10. Eesmärkide saavutamine ̶ teeb eesmärgi saavutamiseks kohaseid valikuid ja otsuseid. Tegutseb järjekindlalt ülesande täitmise või tegevuse lõpuleviimise nimel.
11. Tervist säästev tegutsemine ̶ kasutab töö tegemist soodustavaid ning enda ja teiste tervist säästvaid tööviise, asendeid, vahendeid ja võtteid.
12. Vastutuse võtmine ̶ seostab oma otsuseid ja tegevust võimalike tagajärgedega ning on valmis ja võimeline tulemustest aru andma.
Lävimisoskused
13. Suhete loomine ja hoidmine ̶ loob ja arendab pikaajalisi ning usaldusväärseid suhteid arvestades nii organisatsiooni kui üldisi ühiskondlikke väärtushoiakuid.
14. Suhtlemisoskus ̶ väljendab end ka keerukates suhtlusolukordades viisakalt, austavalt, arusaadavalt ja olukorrale vastavalt. Püüab mõista teise mõtteid ja seisukohti.
15. Meeskonna- ja koostööoskus ̶ teeb koostööd nii ühiste eesmärkide saavutamise nimel kui ka erinevate eesmärkide korral, arvestades kõigi poolte vajaduste ja seisukohtadega.
16. Eestvedamisoskus ̶ motiveerib teisi ühise eesmärgi nimel tegutsema ja soovitud tulemusi saavutama.
17. Teabe esitamine ̶ esitab avalikkusele, sihtrühmale või isikule selgelt asjakohast teavet suuliselt, kirjalikult või visuaalselt, sh. kasutades korrektset erialaterminoloogiat.
18. Keeleoskus ̶ väljendab ennast eesti keeles selgelt ja arusaadavalt tasemel C1 ning suhtleb tööalaselt vähemalt ühes võõrkeeles (soovitavalt inglise keeles) tasemel B2 (Lisa 1. Keelte oskustasemete kirjeldused).
19. Digitaalne kirjaoskus ̶ kasutab tööalaselt erinevaid kaasaegseid infotehnoloogilisi vahendeid ja lahendusi vilunud kasutaja tasemel (Lisa 2. Digipädevuste enesehindamise skaala). Loe edasiPeida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.1
Teabehalduse põhimõtete rakendamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Osaleb koostöös juhtkonna ja tegevusvaldkondade vastutavate isikutega organisatsiooni äriprotsesside kirjeldamisel, saades ülevaate protsesside seostest tekkiva teabega.
2. Analüüsib ja hindab tekkiva teabe väärtust ja vastavust organisatsiooni vajadustele, teabe töötlemise kvaliteeti ja kooskõla juhendite ning õigusaktidega.
3. Määratleb tekkiva teabe muutmise või parendamise vajaduse ja esitab parendusettepanekud.
4. Töötab koostöös valdkondade esindajatega välja teabehalduse põhimõtted ja korraldab nende rakendamiseks vajalike juhendite väljatöötamise.
5. Koordineerib valdkondade vahelist teabehaldusega seotud koostööd ja jälgib kokkulepitud rollide ning tööjaotuse efektiivsust.
6. Analüüsib organisatsiooni infohaldussüsteemide sobivust äriprotsessidega ja vastavust teabehalduse põhimõtetega.
7. Kirjeldab teabe haldamisega seotud nõuded infohaldussüsteemidele. Osaleb infohaldussüsteemide hankimisel ja juurutamisel.
8. Määratleb, analüüsib ja hindab teabehaldusega, sh teabe säilitamise, vahetamise ja kasutamisega seotud riske ning esitab ettepanekud riskide maandamiseks ja kulude optimeerimiseks.
9. Juhendab, nõustab või koolitab organisatsiooni töötajaid teabehalduse korraldamisel.
B.3.2
Dokumentide haldamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Korraldab dokumendihaldust, määratledes dokumenteeritavad tegevused ja dokumentidena hõlmatava teabe, juhindudes valdkonna õigusaktidest ning organisatsiooni nõuetest ja vajadustest.
2. Koostab või ajakohastab liigitusskeemi selle haldamiseks, määrates säilitustähtajad, säilitus- ja juurdepääsutingimused.
3. Määrab kindlaks dokumendiliikide metaandmed, arvestades tegevuse tõendamise vajadust ja dokumentide leitavust. Jälgib metaandmete kasutamise kvaliteeti.
4. Koostab dokumendimallid, lähtudes dokumendiliigi kujundus- ja vormistusreeglitest ning arvestades kasutatavate infohaldussüsteemide funktsionaalsust.
5. Korraldab dokumentide hõlmamise ja registreerimise, arvestades dokumentide leitavust, edasist kasutamist, juurdepääsuõigusi ning säilitamise vajadust.
6. Loob sisuliselt ja keeleliselt korrektseid dokumente, kontrollib dokumentide tähtajalist täitmist ning jälgib dokumentide kehtivust.
7. Korraldab dokumentide eraldamise edasiseks hoidmiseks või hävitamiseks ning nende tegevuste dokumenteerimise.
8. Juhendab, nõustab või koolitab organisatsiooni töötajaid dokumendihalduses.
B.3.3
Infovarade haldamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Koostab metoodika infovarade määratlemiseks ning loob infovarade nimekirja ja kirjelduse.
2. Korraldab vajaliku info ülekandmise ja organiseerimise uute infohaldussüsteemide kasutuselevõtul.
3. Korraldab ja tagab infovarade leitavuse ning kasutatavuse, hinnates nende tõhusust kasutajate tagasiside ja otsingustatistika põhjal.
4. Arendab ja haldab infovarade juurdepääsuprotsesse, sealhulgas õiguste määramist ning ajakohastamist.
5. Järgib infovarade kvaliteedinõudeid, mis võimaldavad vältida info põhjendamatut dubleerimist ja eristada kavandeid lõppversioonidest.
6. Jälgib infovarade elukäiguhaldust, korraldades infovarade eraldamise edasiseks hoidmiseks või hävitamiseks ning nende tegevuste dokumenteerimise.
7. Juhendab, nõustab või koolitab organisatsiooni töötajaid infovarade haldamisel.
Spetsialiseerumistega seotud kompetentsid
Lisaks on võimalik tõendada spetsialiseerumisega seotud kompetentsi B.3.4.
Arhiivi haldamine
Kompetents
EKR tase
B.3.4
Arhiivi haldamne
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Arhiveerib organisatsiooni teabe, juhindudes valdkonna õigusaktidest ning organisatsiooni nõuetest ja vajadustest.
2. Peab liigitusskeemile vastavat ja ajakohast organisatsiooni arhiivi ülevaadet, sh kindlustab, et teave oleks leitav ja kättesaadav.
3. Moodustab ja tähistab säilikud lähtuvalt teabe säilitusväärtusest, eemaldades mittearhiiviainese, kasutades sobivat tarkvara ja vorminguid, säilimist tagavaid ning sobilikke materjale ja töövahendeid.
4. Koostab või täiendab arhiivikirjeldust, hindab ja analüüsib arhiivikirjelduse ja -korrastuse kvaliteeti.
5. Osaleb arhiivi kasutamise korra koostamisel ja rakendamisel ning korraldab ja dokumenteerib teabe kasutamist arhiivis.
6. Planeerib arhivaalide üleandmist avalikku arhiivi, määratleb vajalikud ressursid ja annab arhivaalid üle, juhindudes õigusaktidest.
7. Koostab säilitustegevuste kava. Valib teabe säilitamiseks sobivad lahendused, juhindudes valdkonna õigusaktidest ning organisatsiooni nõuetest ja vajadustest, arvestades säilitatava teabe mahtu, juurdekasvu, andmekandjate tüüpe jms.
8. Valmistab ette, testib ja rakendab säilitamise toiminguid, analüüsib regulaarselt failivormingute kasutamatuks muutumise riske.
9. Hindab arhiivi seisundit ja teeb ettepanekuid selle parandamiseks.
10. Valib teabe hävitamise jaoks sobivad tehnilised ja korralduslikud lahendused, et hävitamine oleks pöördumatu, turvaline, õigeaegne, õiguspärane ja keskkonnasõbralik.
11. Viib läbi ja dokumenteerib hävitamistoimingud.
12. Juhendab, nõustab või koolitab organisatsiooni töötajaid arhiivihalduses.