Kelneritöö kutsealal on koostatud 3. taseme abikelneri, 4. taseme kelneri ja 5. taseme vanemkelneri kutsestandardid.
Kelner on klienditeenindaja, kes töötab toitlustusteenust pakkuvas ettevõttes nagu (restoran, kohvik, pubi, ööklubi, klubi jm). Oma töös lähtub ta klientide vajadustest ja soovides...t ning tegutseb ja käitub vastavalt eetilistele, esteetilistele ja muudele sotsiaalselt heaks kiidetud normidele.
3. taseme abikelner abistab kelnerit teenindusprotsessi ettevalmistamisel, seades valmis serveerimiseks vajalikud vahendid. Abistab kelnerit teenindusprotsessi jooksul toitude ja jookide serveerimisel ning puhastus- ja koristustöödel. Abikelner suhtleb klientidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast. Vajalik on tahe ja oskus töötada meeskonnas ja juhendamise all. MoreHide
A.2 Work units
A.2.1 Töö planeerimine ja korraldamine
A.2.2 Teenindussituatsiooni alustamine
A.2.3 Tellimuste vastuvõtmine ja edastamine
A.2.4 Toitude ja jookide serveerimine
A.2.5 Teenindussituatsiooni lõpetamine
A.2.6 Catering ja peolaudade teenindus
A.2.7 Koristus- ja puhastustööd
A.3 Work environment and specific nature of work
Abikelner töötab toitlustusteenust pakkuvas ettevõttes. Abikelneri kutse eeldab valmisolekut töötada vahetustega, puhkepäevadel, riiklikel pühadel, õhtusel ja öisel ajal. Töö võib olla periooditi pingeline ning eeldab head füüsilist vastupidavust, suhtlemisvalmidust ja oskust suhelda erinevate inime...stega. MoreHide
A.4 Tools
Söögisaali sisustus, lauapesu (tekstiilid), serveerimisvahendid, serviisid, klaasid ja söögiriistad, kohvivalmistamise seadmed, väljastusseadmed, baaritöö vahendid ja seadmed, külmutusseadmed, jäämasinad, nõudepesumasinad, koristamisvahendid jm väikevahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Klientide teenindamine eeldab teenindus- ja suhtlemisvalmidust, kontsentratsioonivõimet, rahulikku meelt, pingetaluvust ja füüsilist vastupidavust, väljendusoskust, selget diktsiooni ja tolerantsust.
A.6 Professional preparation
Abikelneri kutse taotlemisel eeldatakse põhiharidust. Abikelneriks saab õppida töökohal.
A.7 Most common occupational titles
Abikelneri enamlevinud ametinimetused on kelneri õpilane, ettekandja, teenindaja, toitlustusteenindaja, klienditeenindaja jms.
A.8 Regulations governing profession
Tervisetõend.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.7 ja B.2.8 (läbivad kompetentsid) tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Töö planeerimine ja korraldamine
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) tutvub töögraafikuga ja planeerib tööaja;
2) valmistab ette oma töökoha, varustab selle vajalike töövahenditega ja hoiab oma töökoha korras vastavalt etteantud juhistele;
3) küsib infot päevapakkumiste ja muutuste kohta menüüs;
4) valmistab ette lauakatmisvahendid vastavalt etteantud juhistele;
5) linutab ja teeb nõuetekohase eelkatte vastavalt etteantud juhistele;
6) korrastab söögisaali, kasutades puhastusvahendeid vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või kombineeritud meetod.
B.2.2
Teenindussituatsiooni alustamine
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) alustab ja lõpetab kliendikontakti positiivselt, on teenindusvalmis ja suhtleb kliendiga;
2) suunab kliendid söögisaali ja juhatab lauda.
Hindamismeetod(id):
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.3
Tellimuste vastuvõtmine ja edastamine
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) ulatab toidu- ja joogikaardid kliendile;
2) kohandab eelkatet vastavalt juhistele.
Hindamismeetod(id)
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.4
Toitude ja jookide serveerimine
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) serveerib juhendamisel karastus- kohvi- ja teejooke, kasutades õigeid töövõtteid;
2) serveerib juhendamisel portsjonroogi;
3) abistab kelnerit serveerimisel;
4) koristab ja korrastab juhendamisel laua, kasutades õigeid töövõtteid;
5) serveerib juhendamisel toite ja jooke väljastusliinis;
6) abistab kelnerit väljastusliinis.
Hindamismeetod(id):
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.5
Teenindussituatsiooni lõpetamine
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) küsib juhendamisel kliendilt tagasisidet;
2) edastab kliendilt saadud tagasiside oma otsesele juhile;
3) saadab kliendi ära positiivset kliendikontakti hoides, vajadusel abistab klienti.
Hindamismeetod(id):
suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.6
Catering- ja peoteenindus
3
View competence
1) teeb juhendamisel abitöid teenindusruumide ja vahendite ettevalmistamisel;
2) peab meeles vajaliku info ürituse sisu, toitude ja jookide kohta oma tööülesannete piires;
3) abistab kelnerit klientide vastuvõtmisel ja on teenindusvalmis;
4) abistab kelnerit toitude ja jookide serveerimisel ning laudade korrastamisel;
5) abistab kelnerit klientide ärasaatmisel;
6) abistab kelnerit üritusel kasutatavate vahendite kokkupanemisel ja teenidusruumide korrastamisel.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või portfoolio või kombineeritud meetod.
B.2.7
Koristus- ja puhastustööd
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) vajadusel peseb nõusid ja vajalikke tarvikuid vastavalt etteantud juhistele;
2) puhastab ning korrastab ruume vastavalt etteantud juhistele ja kasutades ettenähtud puhastus- ja töövahendeid.
Hindamismeetod(id):
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
Recurring competences
Competence
EstQF Level
B.2.8
Abikelner, tase 3 kutset läbiv kompetents
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) on teadlik esmaabi võimalustest, oskab käituda tulekahju korral ja täidab tööohutuse ja hügieeninõudeid;
2) suhtleb klientidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast;
3) väljendab ennast eesti keeles kõnes selgelt;
4) kohandub meeskonnaga.
Teadmised:
1) klienditeeninduse alused;
2) teeninduses vajalik inventar, töövahendid ja seadmed;
3) lauakatmise alused;
4) jookide ja roogade serveerimise alused;
5) toiduohutuse nõuded;
6) puhastusvahendid ja –keemia.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
04-01122011-4.1/1k
Field of occupational activity:
Service
Occupational Qualification Council:
Service
No. of decision of Occupational Qualification Council:
7
Date of decision of Occupational Qualification Council:
01.12.2011
EstQF level:
3
Reference to European Qualifications Framework (EQF):