Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Waiter, level 3

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Abikelner, tase 3
EN: Waiter, level 3
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 01.12.2011
Valid to: 02.03.2016
Occupational qualification standard version no.: 1
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Kelneritöö kutsealal on koostatud 3. taseme abikelneri, 4. taseme kelneri ja 5. taseme vanemkelneri kutsestandardid.

Kelner on klienditeenindaja, kes töötab toitlustusteenust pakkuvas ettevõttes nagu (restoran, kohvik, pubi, ööklubi, klubi jm). Oma töös lähtub ta klientide vajadustest ja soovides...
t ning tegutseb ja käitub vastavalt eetilistele, esteetilistele ja muudele sotsiaalselt heaks kiidetud normidele.

3. taseme abikelner abistab kelnerit teenindusprotsessi ettevalmistamisel, seades valmis serveerimiseks vajalikud vahendid. Abistab kelnerit teenindusprotsessi jooksul toitude ja jookide serveerimisel ning puhastus- ja koristustöödel. Abikelner suhtleb klientidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast. Vajalik on tahe ja oskus töötada meeskonnas ja juhendamise all.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Töö planeerimine ja korraldamine
A.2.2 Teenindussituatsiooni alustamine
A.2.3 Tellimuste vastuvõtmine ja edastamine
A.2.4 Toitude ja jookide serveerimine
A.2.5 Teenindussituatsiooni lõpetamine
A.2.6 Catering ja peolaudade teenindus
A.2.7 Koristus- ja puhastustööd
A.3 Work environment and specific nature of work
Abikelner töötab toitlustusteenust pakkuvas ettevõttes. Abikelneri kutse eeldab valmisolekut töötada vahetustega, puhkepäevadel, riiklikel pühadel, õhtusel ja öisel ajal. Töö võib olla periooditi pingeline ning eeldab head füüsilist vastupidavust, suhtlemisvalmidust ja oskust suhelda erinevate inime...stega.
More
Hide
A.4 Tools
Söögisaali sisustus, lauapesu (tekstiilid), serveerimisvahendid, serviisid, klaasid ja söögiriistad, kohvivalmistamise seadmed, väljastusseadmed, baaritöö vahendid ja seadmed, külmutusseadmed, jäämasinad, nõudepesumasinad, koristamisvahendid jm väikevahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Klientide teenindamine eeldab teenindus- ja suhtlemisvalmidust, kontsentratsioonivõimet, rahulikku meelt, pingetaluvust ja füüsilist vastupidavust, väljendusoskust, selget diktsiooni ja tolerantsust.
A.6 Professional preparation
Abikelneri kutse taotlemisel eeldatakse põhiharidust. Abikelneriks saab õppida töökohal.
A.7 Most common occupational titles
Abikelneri enamlevinud ametinimetused on kelneri õpilane, ettekandja, teenindaja, toitlustusteenindaja, klienditeenindaja jms.
A.8 Regulations governing profession
Tervisetõend.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.7 ja B.2.8 (läbivad kompetentsid) tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Töö planeerimine ja korraldamine 3

Tegevusnäitajad:
1) tutvub töögraafikuga ja planeerib tööaja;
2) valmistab ette oma töökoha, varustab selle vajalike töövahenditega ja hoiab oma töökoha korras vastavalt etteantud juhistele;
3) küsib infot päevapakkumiste ja muutuste kohta menüüs;
4) valmistab ette lauakatmisvahendid vastavalt etteantud juhistele;
5) linutab ja teeb nõuetekohase eelkatte vastavalt etteantud juhistele;
6) korrastab söögisaali, kasutades puhastusvahendeid vastavalt etteantud juhistele.

Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või kombineeritud meetod.
B.2.2 Teenindussituatsiooni alustamine 3

Tegevusnäitajad:
1) alustab ja lõpetab kliendikontakti positiivselt, on teenindusvalmis ja suhtleb kliendiga;
2) suunab kliendid söögisaali ja juhatab lauda.

Hindamismeetod(id):
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.3 Tellimuste vastuvõtmine ja edastamine 3

Tegevusnäitajad:
1) ulatab toidu- ja joogikaardid kliendile;
2) kohandab eelkatet vastavalt juhistele.

Hindamismeetod(id)
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.4 Toitude ja jookide serveerimine 3

Tegevusnäitajad:
1) serveerib juhendamisel karastus- kohvi- ja teejooke, kasutades õigeid töövõtteid;
2) serveerib juhendamisel portsjonroogi;
3) abistab kelnerit serveerimisel;
4) koristab ja korrastab juhendamisel laua, kasutades õigeid töövõtteid;
5) serveerib juhendamisel toite ja jooke väljastusliinis;
6) abistab kelnerit väljastusliinis.

Hindamismeetod(id):
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.5 Teenindussituatsiooni lõpetamine 3

Tegevusnäitajad:
1) küsib juhendamisel kliendilt tagasisidet;
2) edastab kliendilt saadud tagasiside oma otsesele juhile;
3) saadab kliendi ära positiivset kliendikontakti hoides, vajadusel abistab klienti.

Hindamismeetod(id):
suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
B.2.6 Catering- ja peoteenindus 3

1) teeb juhendamisel abitöid teenindusruumide ja vahendite ettevalmistamisel;
2) peab meeles vajaliku info ürituse sisu, toitude ja jookide kohta oma tööülesannete piires;
3) abistab kelnerit klientide vastuvõtmisel ja on teenindusvalmis;
4) abistab kelnerit toitude ja jookide serveerimisel ning laudade korrastamisel;
5) abistab kelnerit klientide ärasaatmisel;
6) abistab kelnerit üritusel kasutatavate vahendite kokkupanemisel ja teenidusruumide korrastamisel.

Hindamismeetod(id):
Kirjalik aruanne või intervjuu/suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või portfoolio või kombineeritud meetod.
B.2.7 Koristus- ja puhastustööd 3

Tegevusnäitajad:
1) vajadusel peseb nõusid ja vajalikke tarvikuid vastavalt etteantud juhistele;
2) puhastab ning korrastab ruume vastavalt etteantud juhistele ja kasutades ettenähtud puhastus- ja töövahendeid.

Hindamismeetod(id):
Suuline küsitlus või proovitöö või jälgimine praktilise töö käigus või jälgimine töökohas või eneseanalüüs või tööalase tegevuse hinnang või kombineeritud meetod.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.8 Abikelner, tase 3 kutset läbiv kompetents 3

Tegevusnäitajad:
1) on teadlik esmaabi võimalustest, oskab käituda tulekahju korral ja täidab tööohutuse ja hügieeninõudeid;
2) suhtleb klientidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast;
3) väljendab ennast eesti keeles kõnes selgelt;
4) kohandub meeskonnaga.

Teadmised:
1) klienditeeninduse alused;
2) teeninduses vajalik inventar, töövahendid ja seadmed;
3) lauakatmise alused;
4) jookide ja roogade serveerimise alused;
5) toiduohutuse nõuded;
6) puhastusvahendid ja –keemia.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 04-01122011-4.1/1k
Field of occupational activity: Service
Occupational Qualification Council: Service
No. of decision of Occupational Qualification Council: 7
Date of decision of Occupational Qualification Council: 01.12.2011
EstQF level: 3
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 3
Field: SERVICES
Subfield: Catering and accommodation
Occupation: Waiter
International Standard Classification of Occupations: 5 Services and Sales Workers
51 Personal Services Workers
513 Waiters and Bartenders
5131 Waiters
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 10 Services
101 Personal services
1013 Hotel, restaurants and catering
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): I ACCOMMODATION AND FOOD SERVICE ACTIVITIES
56 Food and beverage service activities
Annexes
Annex 1 Tööosad ja tööülesanded
Annex 2 Arvuti kasutamise oskused
Annex 3 Keelte oskustasemete kirjeldused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Allan Vainu Teie Kelner OÜ, Eesti Kelnerite- ja Ettekandjate Liit
Kaido Ladva Piano Baltic OÜ, Restoran Vapiano
Reelika Eerik Eesti Hotelli- ja Turismikõrgkool, Eesti Kelnerite ja Ettekandjate Liit
Sirje Rekkor Tallinna Ülikool, Eesti Hotellide ja Restoranide Liit
Tiiu Parm Teie Kelner OÜ, Eesti Kelnerite- ja Ettekandjate Liit
Ülle Parbo Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils