Kelneritöö kutsealal on koostatud 3. taseme abikelneri, 4. taseme kelneri ja 5. taseme vanemkelneri kutsestandardid.
Kelner on klienditeenindaja, kes töötab toitlustusteenust pakkuvas ettevõttes nagu (restoran, kohvik, pubi, ööklubi, klubi jm). Oma töös lähtub ta klientide vajadustest ja soovides...t ning tegutseb ja käitub vastavalt eetilistele, esteetilistele ja muudele sotsiaalselt heaks kiidetud normidele.
3. taseme abikelner abistab kelnerit teenindusprotsessi ettevalmistamisel, seades valmis serveerimiseks vajalikud vahendid. Abistab kelnerit teenindusprotsessi jooksul toitude ja jookide serveerimisel ning puhastus- ja koristustöödel. Abikelner suhtleb klientidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast. Vajalik on tahe ja oskus töötada meeskonnas ja juhendamise all. MoreHide
A.2 Work units
A.2.1 Töö planeerimine ja korraldamine
1. töökoha ettevalmistamine ja korrashoid
2. koostöö köögiga
3. koristus- ja puhastustööd
4. eelkatete tegemine
A.2.2 Teenindamine ja müügitöö
1. klientide vastuvõtmine ja soovide väljaselgitamine
2. jookide ja toitude serveerimine
3. teenindussitu...atsiooni lõpetamine
4. catering ja peoteenindus MoreHide
A.3 Work environment and specific nature of work
Abikelner töötab toitlustusteenust pakkuvas ettevõttes. Abikelneri kutse eeldab valmisolekut töötada vahetustega, puhkepäevadel, riiklikel pühadel, õhtusel ja öisel ajal. Töö võib olla periooditi pingeline ning eeldab head füüsilist vastupidavust, suhtlemisvalmidust ja oskust suhelda erinevate inime...stega. MoreHide
A.4 Tools
Söögisaali sisustus, lauapesu (tekstiilid), serveerimisvahendid, serviisid, klaasid ja söögiriistad, kohvivalmistamise seadmed, väljastusseadmed, baaritöö vahendid ja seadmed, külmutusseadmed, jäämasinad, nõudepesumasinad, koristustarvikud ja -ained.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Klientide teenindamine eeldab teenindus- ja suhtlemisvalmidust, keskendumisvõimet, rahulikku meelt, pingetaluvust ja füüsilist vastupidavust, väljendusoskust, selget diktsiooni ja tolerantsust. Töö eeldab kohusetunnet.
A.6 Professional preparation
Abikelneriks saab õppida töökohal ja kutseõppeasutuses.
A.7 Most common occupational titles
Abikelneri enamlevinud ametinimetused on kelneri õpilane, ettekandja, teenindaja, toitlustusteenindaja, klienditeenindaja jms.
A.8 Regulations governing profession
Tervisetõend, hügieenikoolituse tõend.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.2 ja B.2.3 (läbivad kompetentsid) tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Töö planeerimine ja korraldamine
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) planeerib tööaja vastavalt töögraafikule;
2) valmistab ette oma töökoha, varustab selle vajalike töövahenditega ja hoiab oma töökoha korras vastavalt etteantud juhistele;
3) täpsustab menüüd ja päevapakkumisi;
4) puhastab ning korrastab ruume vastavalt puhastusplaanile;
5) peseb vajadusel nõusid ja vajalikke tarvikuid vastavalt etteantud juhistele;
6) valmistab ette lauakatmisvahendid ja teeb eelkatte vastavalt etteantud juhistele.
B.2.2
Teenindamine ja müügitöö
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) on teenindusvalmis ja suhtleb kliendiga oma vastutusala piires, suunab kliendid söögisaali ja juhatab lauda;
2) kohandab eelkatet vastavalt juhistele;
3) serveerib juhendamisel lihtsamaid toite ja jooke;
4) abistab kelnerit serveerimisel;
5) saadab kliendi ära positiivset kliendikontakti hoides, vajadusel abistab klienti;
6) teeb juhendamisel abitöid teenindusruumide ja vahendite ettevalmistamisel;
7) peab meeles vajaliku info ürituse sisust, toitudest ja jookidest oma tööülesannete piires;
8) abistab kelnerit toitude ja jookide serveerimisel ning laudade korrastamisel;
9) abistab kelnerit üritusel kasutatavate vahendite kokkupanemisel ja teenidusruumide korrastamisel.
Recurring competences
Competence
EstQF Level
B.2.3
Abikelner, tase 3 kutset läbiv kompetents
3
View competence
Tegevusnäitajad:
1) täidab ja kontrollib tööohutus- ja toiduohutusnõudeid, kannab nõuetekohast vormiriietust, on teadlik esmaabi võimalustest ning oskab käituda tulekahju korral;
2) suhtleb klientidega ja kolleegidega sõbralikult ja lähtuvalt heast tavast;
3) väljendab ennast eesti keeles kõnes selgelt;
4) kohandub meeskonnaga;
5) hoiab korras kasutatavaid töövahendeid ja seadmeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
04-03032016-4.1/2k
Field of occupational activity:
Service
Occupational Qualification Council:
Service
No. of decision of Occupational Qualification Council:
1
Date of decision of Occupational Qualification Council:
03.03.2016
EstQF level:
3
Reference to European Qualifications Framework (EQF):