Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Librarian, level 6

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Raamatukoguhoidja, tase 6
EN: Librarian, level 6
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 14.03.2013
Valid to: 21.11.2017
Occupational qualification standard version no.: 4
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Raamatukoguhoidja töö sisu on kogude kujundamine, töötlemine, säilitamine, ja inforessursside vahendamine, tagades nii raamatukogukasutajate vajaduste rahuldamise kui ka kultuuripärandi säilimise tulevastele põlvkondadele.

Raamatukoguhoidja töö peamine eesmärk on pakkuda kõrgetasemelist raamatu...
kogu- ja infoteenust kõikidele teabevajajatele, võimaldades juurdepääsu kasutajate infovajadustele vastavalt komplekteeritud ja korrastatud inforessurssidele, olenemata infokandjast. Raamatukoguhoidja osaleb eesti rahvusliku teabevaramu loomisel, rahvusvahelises infovahetuses ning toetab teadus- ja arendustegevust, elukestvat õpet ja kultuuridevahelist suhtlemist. Tulemuslik töö eeldab pidevat enesetäiendamist ja valmisolekut tutvustada raamatukogu- ja infotööd.

Raamatukoguhoidja, tase 6 töö koosneb standardite ja juhendite järgi täidetavatest tööülesannetest, mis hõlmavad raamatukogu töö põhiprotsesse, on korduva iseloomuga, vähese või keskmise uudsusega ning nõuavad iseseisvat otsustamist kindlate ülesannete piires.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Kogude kujundamine
1.1. Infovajaduse väljaselgitamine ja kogutava info valimine
1.2. Teavikute hankimine
1.3. Teavikute kustutamine
1.3. Kogude inventuuri läbiviimine
A.2.2 Kogude töötlemine
2.1. Teavikute arvelevõtmine
2.2. Teavikute kataloogimine (kirjeldamine, liigitamine, märksõ...
nastamine) ja bibliografeerimine
2.3. Teavikute raamatukogunduslik töötlemine
A.2.3 Kogude säilitamine
3.1. Kogude säilitustingimuste jälgimine ja parendamine
3.2. Teavikute seisundi jälgimine ja parendamine
A.2.4 Lugejateenindus; Andmekogude loomine ja vahendamine
4.1. Erinevate teenindusviiside rakendamine (nt teavikute kohalkasutus või kojulaenutus, raamatukogudevaheline laenutus, jm)
4.2. Erinevate raamatukogu- ja infoteenuste vahendamine (nt teatmeteenindus, elektrooniline dokumendiedastus, valikteadistus, eritingimustes ja erivajadustega inimeste teenindamine, bibliograafiate ja referaatväljaannete koostamine jm).
4.3. Kogude ja teenuste tutvustamine (sh kasutajakoolitus, näituste ja teiste ürituste korraldamine, teavitusmaterjalide koostamine jm)
4.4. Inforessursside loomine
A.2.5 Arendustegevus
5.1. Raamatukogude ja teiste asutuste ning organisatsioonide vahelises rahvusvahelises koostöös osalemine
5.2. Raamatukogude ja teiste asutuste ning organisatsioonide vahelises siseriiklikus koostöös osalemine
5.3. Raamatukogu- ja infoteenuse arendamine
5.4. Koostöövõrgustiku haldamine ja arendamine strateegiliste partneritega (nt ülikoolid, kutse- ja eriala liidud, valitsusasutused, KOV jne)

More
Hide
A.3 Work environment and specific nature of work
Raamatukoguhoidjad töötavad üldjuhul siseruumides: lugemissaalides, hoidlates ja muudes tööruumides.
Töö iseloom võib olla kas rutiinne või vahelduv, sisaldades mitmesuguseid tööülesandeid.
Tööaja korraldus võib olla kindlalt fikseeritud tööaja alguse ja lõpu sätestamisega või paindlikult summeer...
itud tööajakava alusel (töötamine puhkepäevadel).
Võib esineda allergiarisk (tolm, trükivärv jne).

More
Hide
A.4 Tools
Raamatukoguhoidja põhitöövahendiks on arvuti ja spetsiaalne tarkvara.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
1) analüüsi- ja üldistamisvõime;
2) empaatiavõime;
3) kohanemisvõime ja pingetaluvus;
4) õpivalmidus;
5) täpsus;
6) kohusetunne;
7) vastutustunne;
8) koostöövalmidus;
9) iseseisvus;
10) suhtlemisvalmidus.
A.6 Professional preparation
Raamatukoguhoidja, tase 6 esmakutse antakse pärast bakalaureuseõppe või rakenduskõrgharidusõppe õppekava täiemahulist läbimist.

Raamatukoguhoidja, tase 6 kutsetunnistust on võimalik taotleda kutsealal töötaval inimesel, kel on läbitud täies mahus bakalaureuseõppe või rakenduskõrgharidusõppe õppek...
ava
- raamatukogunduses või infoteadustes (kui bakalaureuse kraadi omistamisest või rakenduskõrghariduse omandamisest on möödunud 5 või rohkem aastat, on nõutav kutsealane täienduskoolitus);
- muul erialal ning lisaks on läbitud raamatukoguhoidja kutsekoolitus;
või
- keskharidusega kutsealal töötaja, kes on läbinud kutsekoolituse.

Nõuded töökogemusele ja täienduskoolitusele on toodud kutse andmise korras.

More
Hide
A.7 Most common occupational titles
Raamatukoguhoidja, lugejateenindaja, kataloogija, bibliograaf, digiteerija, konsultant, liigitaja-märksõnastaja, komplekteerija
A.8 Regulations governing profession
Rahvaraamatukogu seadus: https://www.riigiteataja.ee/akt/12798044
Kooliraamatukogude töökorralduse alused: https://www.riigiteataja.ee/akt/13351557
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.5 ja B.2.6 (läbiv kompetents) tõendamine.
Raamatukoguhoidja, tase 6 kutsetunnistuse taotlemisel peavad olema tõendatud kõik kompetentsid vahemikus B.2.1 – B.2.5 ja B.2.6 (läbiv kompetents). Taseme tõendanud taotlejale väljastatakse kutsetu...
nnistus.
More
Hide
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Kogude kujundamine 6

Tegevusnäitajad:
1) selgitab välja ja valib kogutava info lähtudes raamatukogu eesmärkidest ja sihtrühmade infovajadusest;
2) lähtub kogude kujundamisel juhend- ja alusdokumentatsioonist;
3) hangib teavikuid, kasutades erinevaid komplekteerimise viise (ost, vahetus, annetus jne) ja allikaid (raamatu kauplused, kirjastused jne);
4) teeb ettepaneku teaviku kustutamiseks, lähtudes vajadusest (teavik lagunenud, kadunud, aegunud vm) ja vastavalt raamatukogus kehtestatud reeglitele;
5) korraldab inventuuri ja vormistab dokumentatsiooni vastavalt inventuuride ajakavale ja kehtestatud korrale.

Teadmised:
1) tunneb kogude kujundamise põhimõtteid;
2) tunneb infovajaduse väljaselgitamise meetodeid;
3) omab ülevaadet ilmunud või ilmumisel olevatest teavikutest;
4) teab komplekteerimise viise ja allikad;
5) tunneb intellektuaalse omandi kaitset reguleerivaid dokumente (sh autoriõiguse seadust);
6) tunneb raamatukogude komplekteerimiskoostöö printsiipe;
7) teab kogude paigutusviise;
8) tunneb teavikute kogust eemaldamise põhimõtteid;
9) teab inventuuri läbiviimise korda.

Hindamismeetod:
Dokumentide alusel:
- kõrgharidust tõendav dokument
- tunnistus või tõend koolitustel osalemise kohta koos läbitud tundide arvuga
- enesehindamine
vajaduse korral taotleja vestlus kutsekomisjoniga.
B.2.2 Kogude töötlemine 6

Tegevusnäitajad:
1) võtab teavikud arvele, lähtudes raamatukogude tööd reguleerivatest eeskirjadest ja kogude arvestuse juhendist;
2) kataloogib teavikuid, järgides rahvusvahelisi kataloogimis- ja kirjeldamisreegleid ning elektronkataloogimise vorminguid (ISBD, angloameerika kataloogimisreeglid, MARC);
3) kasutab oma töös Eesti märksõnastikku ja universaalset kümnendliigitust (UDK) ning raamatukogu infosüsteemi (URRAM, RIKS, Millennium jt);
4) töötleb teavikuid raamatukogunduslikult vastavalt kehtestatud korrale.

Teadmised:
1) tunneb rahvusvahelisi kataloogimis- ja kirjeldamisreegleid (ISBD, angloameerika kataloogimisreeglid, MARC vorming) ning metaandmete standardeid;
2) tunneb Eesti märksõnastikku ja UDK (universaalne kümnendliigitus) liigitussüsteemi;
3) tunneb raamatukogus kasutatavaid infosüsteeme: URRAM, RIKS, Millennium jt.

Hindamismeetod:
Dokumentide alusel:
- kõrgharidust tõendav dokument
- tunnistus või tõend koolitustel osalemise kohta koos läbitud tundide arvuga
- enesehindamine
vajaduse korral taotleja vestlus kutsekomisjoniga.
B.2.3 Kogude säilitamine 6

Tegevusnäitajad:
1) jälgib regulaarselt säilitustingimuste (temperatuur, õhuniiskus jm tegurid) vastavust normidele ja vajaduse korral võtab kasutusele meetmed kogude säilimise tagamiseks;
2) jälgib teavikute seisundit, vajadusest ja ressurssidest lähtudes korraldab teaviku ennistamise (uuesti köitmine, restaureerimine, konserveerimine, reprodutseerimine jne);
3) võtab kasutusele meetmed kogude säilimise tagamiseks, lähtudes vajadustest ja ressurssidest.

Teadmised
1) teab kogude säilitustingimuste norme;
2) tunneb teavikute ennistamise ja reprodutseerimise võimalusi;
3) teab raamatukogudes rakendatavaid teavikute elektroonilisi kaitsesüsteeme.

Hindamismeetod:
Dokumentide alusel:
- kõrgharidust tõendav dokument
- tunnistus või tõend koolitustel osalemise kohta koos läbitud tundide arvuga
- enesehindamine
vajaduse korral taotleja vestlus kutsekomisjoniga.
B.2.4 Lugejateenindus; andmekogude loomine ja vahendamine 6

Tegevusnäitajad:
1) rakendab erinevaid teenindusviise lähtuvalt sihtrühma vajadustest ja raamatukogu kasutamise eeskirjast;
2) kasutab erinevaid suhtlemisviise kasutajasõbraliku teeninduskeskkonna loomiseks (sh erivajadustega ja erineva kultuuritaustaga inimestele), suudab probleeme ennetada ning konfliktidega toime tulla;
3) vahendab erinevaid raamatukogu- ja infoteenuseid lähtuvalt sihtrühma vajadustest ja raamatukogu kasutamise eeskirjast;
4) korraldab raamatukogu kogusid ja teenuseid tutvustavaid kasutajakoolitusi, näitusi ja muid üritusi, lähtudes raamatukogu tegevuskavast ja sihtrühma vajadustest; koostab vajadusel teavitusmaterjale (kasutusjuhendid, brošüürid, infolehed jne);
5) osaleb uute andmekogude loomise meeskonnas (bibliograafilised ja faktiandmebaasid, auditoorse ja/või e-õppe kursused, õpiobjektid jm), lähtudes etteantud juhistest.

Teadmised:
1) tunneb infovajaduse väljaselgitamise viise ja meetodeid;
2) tunneb raamatukoguteeninduse erivorme ja -meetodeid (kohal- ja kojulaenutus, RVL (raamatukogudevaheline laenutus), elektroonilised andmete ja dokumentide edastusviisid);
3) tunneb raamatukogu- ja infoteeninduses kasutatavaid inforessursse ning infootsingu meetodeid ja vahendeid;
4) tunneb teenindusega seotud juhendeid;
5) tunneb erinevaid koolitusvorme (auditoorne, e-koolitus) ning meetodeid (rühmatöö, individuaaltöö jm);
6) tunneb suhtlemispsühholoogia aluseid ja erinevaid suhtlemistehnikaid.

Hindamismeetod:
Dokumentide alusel:
- kõrgharidust tõendav dokument
- tunnistus või tõend koolitustel osalemise kohta koos läbitud tundide arvuga
- enesehindamine
vajaduse korral taotleja vestlus kutsekomisjoniga.
B.2.5 Arendustegevus 6

Tegevusnäitajad:
1. teeb ettepanekuid töö parendamiseks, lähtudes tõenduspõhistest uurimustest; osaleb protseduuride tegevusjuhendite koostamisel;
2. teeb töökohal erialaseid ettekandeid, tutvustades tõenduspõhiseid arengusuundi.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.6 Raamatukoguhoidja, tase 6 kutset läbiv kompetents 6

1) rakendab oma töös põhiteadmisi raamatukogunduse alustest, raamatukogu- ja infotegevuse põhivaldkondadest, raamatu- ja raamatukogunduse arenguloost;
2) lähtub töös lugejaga lugejateeninduse alustest ning väljendab ennast selgelt, üheselt arusaadavalt ja veatult;
3) kasutab oma töös korrektset ja kaasaegset info- ja raamatukogutöö terminoloogiat;
4) kasutab oma töös tulemuslikult info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid ning on kursis selle valdkonna uuenduslike rakendustega;
5) koostab oma vastutusala piires eelarve ja jälgib selle täitmist;
6) planeerib oma tegevuse raamatukoguvaldkonna õiguslikust raamistikust lähtuvalt: rahvaraamatukogu seadus, ülikooliseadus, põhikooli- ja gümnaasiumiseadus, sundeksemplari seadus, autoriõiguse seadus, isikuandmete kaitse seadus, avaliku teabe seadus, Eesti Rahvusraamatukogu seadus, töölepingu seadus.
7) kasutab töös riigikeelt tasemel C1 ning vähemalt ühte võõrkeelt tasemel B2 ning ühte võõrkeelt tasemel B1 (vt. lisa 2);
8) kasutab töös arvutit tasemel- moodulid AO1-AO3, AO5 (punktid 3,4,5), AO7 (lisa 1).

Teadmised:
1) tunneb raamatukogunduse aluseid ja mõisteid;
2) tunneb raamatu ja raamatukogunduse arengulugu ning raamatukogu- ja infotegevuse põhivaldkondi;
3) tunneb majandusarvestuse põhialuseid;
4) tunneb oma tööga seotud õigusakte ja juhendmaterjale.

Hindamismeetod(id):
Läbivat kompetentsi hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentsidega integreeritult.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 19-14032013-10/4k
Field of occupational activity: Culture
Occupational Qualification Council: Culture
No. of decision of Occupational Qualification Council: 14
Date of decision of Occupational Qualification Council: 14.03.2013
EstQF level: 6
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 6
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Librarianship
Occupation: Librarian
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
26 Legal, Social and Cultural Professionals
262 Librarians, Archivists and Curators
2622 Librarians and Related Information Professionals
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 03 Social sciences, journalism and information
032 Journalism and information
0322 Library, information and archival studies
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): R ARTS, ENTERTAINMENT AND RECREATION
91 Libraries, archives, museums and other cultural activities
Annexes
Annex 1 Arvuti kasutamise oskused
Annex 2 Keelte oskustasemete kirjeldused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Janne Andresoo Eesti Rahvusraamatukogu
Kaie Holm Tallinna Keskraamatukogu
Aira Lepik Tallinna Ülikool
Sigrid Mandre TLÜ Akadeemiline Raamatukogu
Heli Priimets Tallinna Majanduskool
Piia Selge Arte Gümnaasiumi Raamatukogu
Anneli Sepp Tartu Ülikooli Raamatukogu
Ülle Siska Jüri Raamatukogu
Ilmar Vaaro Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils