Sotsiaalpedagoogi töö eesmärk on isikute sotsiaalsete oskuste õpetamine, parendamine, erinevate sotsiaalsete ja toimetulekuprobleemide ennetamine ning leevendamine, tegutsemisvõime ja toimetuleku toetamine nii individuaal- kui võrgustikutöös pedagoogiliste vahenditega.
6. taseme sotsiaalpedagoog ...märkab abivajajaid, informeerib probleemidest võrgustikku, teavitab abivõimalustest ning leiab olukorra parendamiseks sobivad spetsialistid.
Sotisaalpedagoogid töötavad haridusasutustes, turvakodudes, nõustamiskeskustes, vanglates jne.
Sotsiaalpedagoogi kutsealal on ka 7. taseme sotsiaalpedagoog, kelle ülesanneteks on probleemide kaardistamine, ennetamine, hindamine ja koostöö. MoreHide
A.2 Work units
A.2.1 Sotsiaalpedagoogilise tegevuse kavandamine
2.1.1 Sotsiaalsete oskuste hindamine
2.1.2 Töö kavandamine
2.1.3 Erinevate huvigruppide kaasamine
2.1.4 Õppetööd toetavate tegevuste kavandamine
2.1.5 Õppija arengu toetamine
2.1.6 Õppetöövälise tegevuse toetamine ...2.1.7 Metoodiliste materjalide valimine
A.2.2 Sotsiaalpedagoogiline hindamine
2.2.1 Abivajajate väljaselgitamine
2.2.2 Lähikeskkonna võrgustiku ja ressursside väljaselgitamine
2.2.3 Sotsiaalkultuuriliste erinevuste ning integratsiooniga seotud probleemide märkamine, hindamine ja nendega tegelemine
2.2.4 Sotsiaalsete oskuste hindamine
2.2.5 Sotsiaalpedagoogilise sekkumise mõju tõhususe hindamine ja analüüsimine
A.2.3 Juhtumikorraldus ja nõustamine
2.3.1 Olukorra kaardistamine
2.3.2 Esmatasandi sotsiaalpedagoogiline nõustamine
2.3.3 Juhtumitöö
2.3.4 Sotsiaalsete oskuste arendamine
2.3.5 Konfliktolukorras osalenute lepitamine
A.2.4 Turvalise õpi- ja töökeskkonna kujundamine
2.4.1 Vaimse ja emotsionaalse turvalisuse tagamine
2.4.2 Füüsilise turvalisuse tagamine
2.4.3 Ennetustöö turvalise keskkonna säilitamiseks
A.2.5 Refleksioon ja professionaalne enesearendamine
2.5.1 Oma töö analüüsimine ja enesearendamine
2.5.2 Oma füüsilise, vaimse ja emotsionaalse tervise hoidmine ja arendamine
2.5.3 Erinevate spetsialistide nõustamine
A.2.6 Arendustegevus
2.6.1 Organisatsiooni arengut suunavate dokumentide kavandamine või koostamine
2.6.2 Sotsiaalpedagoogilise töö põhimõtete ja praktikate tutvustamine MoreHide
Elective areas of work
A.2.7 Kollektiivi juhtimine
2.7.1 Rühma juhtimine
2.7.2 Ühiskondlike ja/või kutseorganisatsioonide juhtimine
A.3 Work environment and specific nature of work
Sotsiaalpedagoogi tööaeg ja puhkus on reguleeritud töölepingu seadusega ja muude õigusaktidega.
Sotsiaalpedagoogi töö on vaheldusrikas ja väljakutseid pakkuv, nõuab head koostöö- ja suhtlemisoskust ning pingetaluvust.
Sotsiaalpedagoogi töö on paindlik, jagunedes tööks klientidega, iseseisvaks tö...öks, koostööks teiste spetsialistidega ja enesetäiendamiseks.
Sotsiaalpedagoog puutub kokku emotsionaalsete ja füüsiliste ohuteguritega, tal peab olema valmisolek tegutseda igas olukorras. MoreHide
A.4 Tools
Sotsiaalpedagoogi peamised töövahendid on kaasaegsed info- ja kommunikatsioonivahendid, pedagoogilised materjalid (sh kirjandus) ning erivahendid ja -materjalid vastavalt sihtgrupile.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Sotsiaalpedagoogi töös on olulised kohanemisvõime, järjekindlus, pingetaluvus ja empaatia.
A.6 Professional preparation
Tavaliselt on 6. taseme sotsiaalpedagoogil erialane bakalaureusekraad ning kompetentside saavutamiseks vajalik töökogemus. Muu eriala bakalaureusekraadi omamisel peab olema läbitud sotsiaalpedagoogika-alane täiendkoolitus.
A.7 Most common occupational titles
Sotsiaalpedagoog.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Sotsiaalpedagoog, tase 6 kutse koosneb seitsmest kohustuslikust ning ühest valitavast kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1-B.2.6 ja B.2.8 (läbiv kompetents) tõendamine. Lisaks on võimalik täiendavalt tõendada valitav kompetents B.2.7.
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Sotsiaalpedagoogilise tegevuse kavandamine
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1) hindab isiku sotsiaalseid oskusi, kasutades sobivat mõõdikut;
2) kavandab oma tööd lähtuvalt organisatsiooni õppe- /arengu-, tegevuskavast;
3) kaasab sotsiaalpedagoogilise tegevuse planeerimisse teisi spetsialiste vastavalt vajadusele, arvestades organisatsiooni sisekorda;
4) nõustab vastavalt vajadusele kolleege õppetööd toetava tegevuse kavandamisel;
5) koostöös eri osapooltega selgitab isiku arenguvajadused ja tema lähikeskkonnas olevad ressursid;
6) vahendab informatsiooni tugitegevuste võimaluste kohta piirkonnas;
7) valib erialateemade käsitlemiseks vajalikud metoodilised materjalid vastavalt sihtgrupile.
Tegevusnäitajad:
1) märkab abivajajat, arvestades isiku tegelikke toimetulekut ja seda tõenäoliselt mõjutama hakkavaid tegureid;
2) analüüsib isiku toimetulematuse põhjusi ning määratleb lähikeskkonnas olemasolevaid abi- ja tugivõimalusi erinevatel tasanditel;
3) hindab integratsiooniga seotud vajadusi ja isikute staatust rühmas, tuginedes eelinfole ja vaatlustulemustele;
4) analüüsib isiku sotsiaalseid oskusi ning arendamist vajavaid valdkondi;
5) õpetab sotsiaalseid oskusi ja toimetulekustrateegiaid vastavalt isiku probleemide laadile.
Tegevusnäitajad:
1) selgitab probleemi tausta ja olemust ning koostab juhtumipõhise tegevusplaani;
2) nõustab isikut tulenevalt tema vajadustest; jagab infot teiste spetsialistide ja/või abivõimaluste kohta;
3) rakendab isiku vajadusest ja sotsiaalpedagoogilisest hindamisest tulenevaid toetavaid tegevusi;
4) selgitab isikule sotsiaalsete oskuste olemust ja nende arendamise võimalusi;
5) sekkub konfliktiolukorda koheselt, kaasates vajadusel teisi võrgustikuliikmeid.
Tegevusnäitajad:
1) kavandab vaimset ja emotsionaalset turvalisust toetavat ning probleeme ennetavat tegevust oma organisatsioonis, tuginedes õigusaktidele ja organisatsiooni sisekorrale;
2) kavandab füüsilist turvalisust toetavat ning probleeme ennetavat tegevust oma organisatsioonis, tuginedes õigusaktidele ja organisatsiooni sisekorrale;
3) osaleb oma organisatsioonis turvalisust toetavates tegevustes.
Tegevusnäitajad:
1) analüüsib iseseisvalt ja/või juhendamisel oma tööd, kasutades erinevaid eneseanalüüsi meetodeid; täiendab ennast eri-või kutsealanõuetele vastavalt, õppides iseseisvalt ja osaledes täiendkoolitustel;
2) jälgib, hindab ja väärtustab oma füüsilist, vaimset ja emotsionaalset tervist, tegutseb nende tasakaalus hoidmise nimel;
3) informeerib teisi spetsialiste sihtrühma abivajadustest.
Tegevusnäitajad:
1) teeb parendusettepanekuid oma organisatsiooni tasandil;
2) tutvustab sotsiaalpedagoogika põhimõtteid ja praktikaid oma organisatsioonis, tuginedes oma töökogemusele ja erialasele teabele.
Tegevusnäitajad:
1) juhib rühma ja juhendab kolleege rühmade juhendamisel, tuginedes ametijuhendile ja praktilisele kogemusele;
2) juhib ja arendab ühiskondlike ja/või kutseorganisatsioonide tööd, tuginedes uuemale tõenduspõhisele metoodikale.
Tegevusnäitajad:
1) kasutab töökeelt tasemel B2 ning ühte võõrkeelt tasemel B1 (vt lisa 1 „Keeleoskuse hindamise skaala“); kasutab korrektset keelt kõnes ja kirjas ning väljendab ennast arusaadavalt;
2) kasutab sobivaid IKT- vahendeid ja võimalusi; kasutab kaasaegseid IKT-põhiseid suhtlusvahendeid;
3) suheldes näitab üles austust ja hoolivust; aktsepteerib inimeste erinevusi ning arvestab neid koostöö tegemisel;
4) käitub lugupidavalt inimestega erinevatelt tasanditelt ja sihtgruppidest; analüüsib ja arendab oma suhtlemisoskusi;
5) juhindub oma töös üldinimlikest väärtustest; kujundab oma eeskujuga sihtrühma väärtusi;
6) märkab probleeme ja neis peituvaid võimalusi; töötab eesmärgi nimel;
7) järgib sotsiaalpedagoogi tööga seonduvaid õigusakte ja ametieetikat.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult teiste kutsestandardis toodud kompetentsidega.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
21-13122013-03/1k
Field of occupational activity:
Education
Occupational Qualification Council:
Education
No. of decision of Occupational Qualification Council:
13
Date of decision of Occupational Qualification Council:
13.12.2013
EstQF level:
6
Reference to European Qualifications Framework (EQF):