Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Stage lighting designer, level 6

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Valguskujundaja, tase 6
EN: Stage lighting designer, level 6
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 20.11.2014
Valid to: 09.04.2019
Occupational qualification standard version no.: 3
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Valguskujundaja töö eesmärk on sündmuse valguskontseptsiooni loomine.
Valguskujundaja tutvub ettevalmistatava sündmuse materjaliga (tekst, muusika, stsenaarium jm), arutab lavastajaga (produtsendiga) sündmuse valguskontseptsiooni, koostab režiitabeli ehk lina või storyboardi või mõlemad, koostab...
sündmusele valgustehnika montaaži- ja suunaplaani, samuti valgusproovide toimumise ajagraafiku , osaleb valgusproovides ning salvestab valguspildid valguspulti või kasutab salvestamisel valguskujundaja assistenti/valguspuldi operaatorit ja osaleb vajadusel sündmuse taastusproovides. Ta orienteerub valgustuse iseärasustes ja väljendusvahendites ning leiab sobiva tehnoloogilise lahenduse, kasutades erinevaid seadmeid ja arvestades looduslikke ning tehnilisi tingimusi. Valguskujundaja on võimeline lahendama mittestandardseid olukordi ja looma luua positiivse suhtluskeskkonna. Ta võib töötada kollektiivi liikmena, vabakutselise loovisikuna jne. Vajalik on pidev enesetäiendamine. Takistuseks valgustajana töötamisele võivad olla nägemis- ja kuulmiskahjustused ning epilepsia.

Valgustaja kutsealal on kolm kutset:
4. taseme valgustaja teeb vajadusel lihtsamaid hooldusi (nt lambivahetus, aegunud värvifiltrite vahetus jm), monteerib/demonteerib valgustehnikat vastavalt etteantud joonistele, paigaldab valgustehnika vastavalt juhistele, töötab artisti jälgiva valgustehnikaga (followspot) ning järgib valgustehnikaga töötamisel kehtestatud ohutusnõudeid.
6. taseme valgusmeister teeb lisaks valgustajatööle tootja ettenähtud perioodilist valgustehnika hooldust ja juhendab selle tegemist, tunneb sündmuse stsenaariumit ning valgustehnilisi vajadusi, juhendab sündmuse valgustehnilist montaaži ning suunamist ja töötab valguspuldiga, mängib maha sündmuse eelprogrammeeritud valguspartituuri.
6. taseme valguskujundaja tutvub ettevalmistatava sündmuse materjaliga (tekst, muusika, stsenaarium jm), arutab lavastajaga (produtsendiga) sündmuse valguskontseptsiooni, koostab režiitabeli ehk lina või storyboardi või mõlemad, koostab sündmusele valgustehnika montaaži- ja suunaplaani, samuti valgusproovide toimumise ajagraafiku, osaleb valgusproovides ning salvestab valguspildid valguspulti või kasutab salvestamisel valguskujundaja assistenti/valguspuldi operaatorit ja osaleb vajadusel sündmuse taastusproovides.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Valgustustehnika planeerimine.
A.2.2 Valgusrežii loomine.
A.2.3 Töötamine valguspuldiga.
A.2.4 Valgustehnika paigaldamine, säilitamine ja hooldamine.
A.2.5 Sündmuse teenindamine.
A.2.6 Ohutusnõuete järgimine.
A.2.7 Valgustaja kutseline käitumine ja tegutsemine.
A.3 Work environment and specific nature of work
Valgustaja töö on loominguline. Töö võib toimuda nii ruumis kui vabas õhus ja on vahelduva iseloomuga.
A.4 Tools
Valgusaparatuur, valguspult.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
1) loovus;
2) analüüsivõime;
3) pingetaluvus;
4) vastutustunne;
5) suhtlemisvalmidus;
6) tulemusele orienteeritus.
A.6 Professional preparation
Valguskujundajaks saab õppida õppeasutuses või erialal töötades ja end pidevalt täiendades.
A.7 Most common occupational titles
Valgusalajuht/valguskujundaja.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Valguskujundaja 6. taseme kutse taotlemisel on vajalik kõikide kompetentside tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Valgustustehnika planeerimine 6

Tegevusnäitajad:
1. Koostab riputusplaani, arvestades mehhaanilisi koormusi.
2. Koostab optimaalse kaabelduse plaani (energiajaotusplaan), arvestades seadmete energiavõimsuste tarbimist ning lähtudes olemasolevatest energiaressurssidest. Vajadusel muudab valgusrežiid/pilti, säilitades võimalikult täpselt sündmusele loodud valgusrežii plaani.
3. Koostab optimaalse signaalijaotusplaani (sh konverterid ja signaalijagajad), lähtudes vajalikust kanalite arvust.
4. Koostab sündmuse valgustamiseks vajalike seadmete loetelu.
5. Kasutab oma töös joonestamistarkvara.

Teadmised:
1) teoreetiline mehhaanika,
2) elektrotehnika.
B.2.2 Valgusrežii loomine 6

Tegevusnäitajad:
1. Tutvub sündmuse sisu ja eesmärgiga.
2. Osaleb lavastusmeeskonna liikmena aktiivselt sündmuse kontseptsiooni väljatöötamises.
3. Valib valgustehnilised vahendid, lähtudes sündmuse sisust, koostab paigutusplaani.
4. Koostab valgusrežii/pildid, lähtudes lavastusmeeskonna kokkulepitud kontseptsioonist, ja salvestab selle, lähtudes sündmuse stsenaariumist.
5. Vormistab valgustusrežii/pildi dokumentatsiooni - mõõtkava arvestav paigutusplaan, suunanimekiri/-plaan, valguspiltide nimekiri selgitavate märgetega.
B.2.3 Töötamine valguspuldiga 6

Tegevusnäitajad:
1. Sünkroniseerib valguspuldi ja seadmed.
2. Sisestab valguspildid valguspulti, vajadusel töötleb neid.
3. Taasesitab valgusrežii, lähtudes kokkulepitud kontseptsioonist.
B.2.4 Valgustehnika paigaldamine, säilitamine ja hooldamine 6

Tegevusnäitajad:
1. Juhendab seadmete paigaldamist, vajadusel paigaldab seadmed vastavalt joonistele (paigutusplaan, signaali jaotusplaan ja energia jaotusplaan) ja arvestades ohutusnõudeid (nt ettenähtud turvatrossid, riputuskonksud jm). Probleemide ilmnemisel teavitab vahetut juhti.
2. Juhendab seadmete suunamist, vajadusel suunab seadmed vastavalt suunanimekirja/plaanile ja valguskujundaja juhendamisele.
3. Juhendab ja kontrollib seadmete säilitamist, vajadusel säilitab seadmed selleks ettenähtud kohas ja viisil (nt transportkastid, ladu jm), arvestades ohutusnõudeid.
4. Juhendab ja kontrollib seadmete hooldamist, vastutab seadmete korrektse ja õige hooldamise eest (nt tootja nõuded, asutuses kehtestatud hooldusjuhend jm).
5. Tagab seadmete turvalise pakendamise seadmete transportimiseks, lähtudes juhenditest ja ohutusnõuetest, vajadusel juhendab pakendamist.
B.2.5 Sündmuse teenindamine 6

Tegevusnäitajad:
1. Vajadusel ja võimalusel kõrvaldab sündmuse ajal tekkinud rikked, sh valguspuldis.
2. Kasutab sündmuse jooksul jälgimisprožektorit, lähtudes sündmuse kontseptsioonist.
3. Paigutab seadmed sündmuse ajal ümber, lähtudes kontseptsioonist ja paigutusplaanist.
4. Vajadusel kasutab sündmuse ajal eriefektide seadmeid (nt tossumasin, mullimasin, vahumasin, tuleefekt jt), lähtudes kasutusjuhenditest.
5. Vastutab tekkinud valgustusse puutuvate probleemide eest ja otsustab, kuidas need lahendada.
6. kasutab oma töös võõrkeelt tasemel A2 (vt lisa 1).

Teadmised:
1. Erialane terminoloogia inglise keeles
B.2.6 Ohutusnõuete järgimine 6

Tegevusnäitajad:
1. Järgib oma töös üldiseid ohutustehnikanõudeid, töötamisel jälgib ja vajadusel juhendab valgustusmeeskonna tegevust ohutusnõuete järgimisel.
2. Hindab töökeskkonna võimalikke riske (nt valgustamisel libedal pinnasel, kõrguses, liikluses, sadamas, tehases, autoralli jm) ja töötamisel jälgib ning vajadusel juhendab valgustusmeeskonna tegevust ohutusnõuete järgimisel. Probleemide ilmnemisel teavitab koheselt vahetut juhti.
3. Järgib valgustehnika eripäraseid ohutusnõudeid (nt valgustustehnika kinnitamine, valgustustehnika kaal ja konstruktsioon ning aluste stabiilsus jm), töötamisel jälgib ja juhendab valgustusmeeskonna tegevust ohutusnõuete järgimisel.
B.2.7 Valguskujundaja kutseline käitumine ja tegutsemine 6

Tegevusnäitajad:
1. Arendab tööalaseid teadmisi läbi pideva professionaalse arengu.
2. Töötab hästi situatsioonides, mis nõuavad avatust uute ideede ja kogemuste suhtes. Otsib õppimisvõimalusi. Läheneb olukordade ja probleemide lahendamisele innovaatiliselt ja loovalt.
3. Reageerib ootamatutele olukordadele adekvaatselt.
4. Reageerib muutustele ja kohaneb nendega hästi. Talub pinget ja tuleb hästi toime tagasilöökidega.
5. Analüüsib ebaõnnestumisi ja oskab eksimustest õppida.
6. Talub ebamääraseid olukordi ja situatsioone ning oskab ära kasutada neist tulenevaid positiivseid võimalusi.
7. Arvestab protsesside ja tegevuste finantsilist poolt.
8. Suhtub kriitikasse mõistvalt ja suudab sellest õppida.
9. Määratleb isiklikud arengustrateegiad, mis on vajalikud karjäärieesmärkide saavutamiseks. Kasutab ära arengu- ja koolitusvõimalused.
10. Kohaneb meeskonnaga ja loob meeskonnavaimu.
11. Järgib tööeeskirju ja ohutusnõudeid.
12. Järgib omatöös kutsealaga seonduvaid õigusakte.
13. Langetab kiireid ja selgeid otsuseid ka mittetäieliku info alusel (ka rasked ja riski sisaldavad otsused).
14. Võtab vastutuse projektide, tegude ja inimeste eest.
15. On algatusvõimeline, tegutseb enesekindlalt ilma välise juhendamiseta.
16. Seab asjakohased käitumisstandardid
17. Delegeerib töö asjakohaselt ja õiglaselt.
18. Loob alluvatele arenguvõimalusi ja juhendab neid nende töö tegemisel.
19. Peab tähtsaks eetilisi tõekspidamisi ja väärtusi.
20. Lahendab valgustusala probleemid.
21. Planeerib ette tegevusi ja projekte ning arvestab võimalike muutustega.
22. Tuvastab ja organiseerib ressursse ülesannete täitmiseks.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 19-20112014-2.2/3k
Field of occupational activity: Culture
Occupational Qualification Council: Culture
No. of decision of Occupational Qualification Council: 22
Date of decision of Occupational Qualification Council: 20.11.2014
EstQF level: 6
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 6
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Performing arts support services
Occupation: Lighting technician
International Standard Classification of Occupations: 3 Technicians and Associate Professionals
35 Information and Communications Technicians
352 Telecommunications and Broadcasting Technicians
3521 Broadcasting and Audiovisual Technicians
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 02 Arts and humanities
021 Arts
0211 Audio-visual techniques and media production
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): R ARTS, ENTERTAINMENT AND RECREATION
90 Creative, arts and entertainment activities
Annexes
Annex 1 Keelte oskustasemete kirjeldused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Margus Vaigur TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia, Endla Teater
Anton Kulagin Rahvusooper Estonia
Rein Pruul Balti Filmi- ja Meediakool
Olev Luhaäär E&T OÜ
Taavo Kongi Eesti Rahvusringhääling

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils