Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Junior Software Developer, EstQF Level 4

General Data
Name in English: ET: Noorem-tarkvaraarendaja, tase 4
EN: Junior Software Developer, EstQF Level 4
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 02.11.2023
Valid to: 01.11.2028
Occupational qualification standard version no.: 7
Versions:
Awarding Body:
Curricula and Educational institutions
  Educational institution Name of curriculum Code of curriculum Level of curriculum Duration of training programm Date of registration of curriculum Status
1 Kuressaare Ametikool Junior software developer 132337 441 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (kutsekeskharidusõpe) (vv alates 01.09.2013) 3/0 06.03.2024 Avatud
2 Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus Software Developer 128197 442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 2/0 06.05.2024 Avatud
3 Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus Software Developer 210138 441 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (kutsekeskharidusõpe) (vv alates 01.09.2013) 4/0 06.05.2024 Avatud
4 Kuressaare Ametikool Software developer 127797 442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 2/0 06.03.2024 Avatud
A Description of work
A.1 Description of work
Noorem-tarkvaraarendaja, tase 4 põhiliseks tööks on tarkvara lähtekoodi kirjutamine vastavalt väljatöötatud ja kokkulepitud arhitektuurile ning disainile. Ta osaleb süsteemi disaini väljatöötamisel ja pakub välja erinevaid tehnilisi lahendusi, arvestades süsteemi kui tervikut. Tema põhilised tööüles...anded on toote või projekti kavandamine, rakenduse projekteerimine, kavandamine ja väljatöötamine, süsteemide integreerimine, testimine, lahenduse kasutuselevõtt ja dokumenteerimine. Ta oskab leida ebakõlasid ülesande püstitusel ja anda sisendit analüütikule ülesande täpsustamiseks, anda sisendit testijale muudatuste ja arenduste testimiseks.

Tarkvaraarendaja teeb koostööd erineva rahvusliku ning kultuuritaustaga klientide ja kolleegidega. Ta lahendab tööülesandeid iseseisvalt, mõistes ja rakendades meeskonnas kasutatavat tarkvaraarenduse metoodikat.

Tarkvaraarendaja töö eeldab loogilist, analüütilist ja loovat tehnilist mõtlemist ning pidevat kutsealast enesetäiendamist. Ta peab mõistma süsteemi erinevate komponentide omavahelist mõju ning oskama muudatuste ja arenduste tegemisel sellega arvestada. Tarkvaraarendaja töö eeldab head meeskonnatöö oskust, kusjuures meeskonna liikmed võivad asuda üksteisest geograafiliselt kaugel. Oluline on õppimistahe, koostöö- ja kohanemisvõime, suhtlemisvalmidus, orienteeritus tulemustele, vastutus, korrektsus, täpsus, enesedistsipliin ja stressitaluvus.

Tarkavaraarendaja töötab siseruumis ja põhiliselt istudes, riskiteguriteks on sundasend arvutiga töötamisel ning koormus silmadele. Tarkvaraarendaja põhilised töövahendid on arvutustehnika ja tarkvara.

Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) kutsete kirjeldamisel on aluseks Euroopa IKT kompetentside raamistik (e-CF).

Tarkvaraarendaja kutseala koosneb kolmest kutsest:

Noorem-tarkvaraarendaja, tase 4
Tarkvaraarendaja, tase 6
Tarkvaraarenduse insener, tase 7

Kõrgemad tasemed sisaldavad madalamate tasemete kompetentse.

Käesolevas standardis kirjeldatakse 4. taseme noorem-tarkvaraarendaja töökompetentse.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1. Lihtsa toote või projekti kavandamine ja projektihaldus (e-CF kompetents A.4. ja E.2)
A.2.2. Lihtsa rakenduse projekteerimine (e-CF kompetents A.6.)
A.2.3. Arendusprotsessis osalemine (e-CF kompetents B.1.)
A.2.4. Tarkvarasüsteemi realiseerimine (e-CF kompetents B.2.)
A.2.5. Testimine (...
e-CF kompetents B.3.)
A.2.6. Lahenduse juurutamine/paigaldamine/kasutuselevõtt (e-CF kompetents B.4.)
A.2.7. Dokumentatsiooni koostamine (e-CF kompetents B.5.)
A.2.8. Tarkvarasüsteemi toetamine (e-CF kompetents C.1.)

More
Hide
A.3 Professional preparation
Noorem-tarkvaraarendajana töötavad tavaliselt inimesed, kellel on erialane kutseharidus või kõrgharidus. Erandjuhul võivad kutseoskused olla omandatud täiendkoolitustel, töökohal või iseseisvalt õppides.
A.4 Most common occupational titles
Noorem-tarkvaraarendaja, nooremprogrammeerija, juunior tarkvaraarendaja
A.6 Future Skills
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.

Noorem-tarkvaraarendaja hoiab ennast pidevalt kursis tarkvara arengusuundadega, sealhulgas tehisintellekti, suurandmete, pilvetehnoloogia ja küberturvalisuse valdkondades. Omandab jooksvalt valdkonnas kasutatavad mõisted.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Noorem-tarkvaraarendaja, tase 4 kutse taotlemisel tuleb tõendada kõik kutsestandardis kirjeldatud kohustuslikud kompetentsid B.3.1.-B.3.8., kutset läbiv kompetents B.3.9. ja üldoskused B.2.
Educational requirements:
Kutse taotlemisel:

1. Kutseõppe lõpetajale:
1.1. erialase kutseõppe õppekava täies mahus (sh vähemalt 6 kuu pikkune praktika) läbimine.

2. Töömaailma taotlejale:
2.1. vähemalt keskharidus;
2.2. vähemalt 1000 tundi erialast töökogemust tarkvaraarenduse valdkonnas.

Kutse on tähtajatu, mist...
õttu taastõendamise kvalifikatsiooninõudeid ei määrata.

Kutse andmise korraldus on reguleeritud tarkvaraarenduse kutsete kutse andmise korras.

More
Hide
B.2 General skills of Junior Software Developer, EstQF Level 4
Mõtlemisoskused
1. Kasutab mõtlemisel loogikat ja süsteemset arutlust, et näha nähtuste vahelisi suhteid, teha järeldusi, tuvastada alternatiivsete lahenduste tugevad ja nõrgad küljed ning leida probleemide võimalikud lahendamise viisid.
2. Tuvastab ja sõnastab tekkida võivad ning juba tekkinud pr...
obleemid. Hindab võimalusi ja strateegiaid lahenduse leidmiseks.
3. Käsitleb teemat või olukorda eri vaatenurkadest ja kombineerib tähelepanekuid tavapärasest erinevateks uudseteks lahendusteks.

Enesejuhtimisoskused
4. Juhindub oma töös ja kutsealases tegevuses üldtunnustatud ja tööalastest eetikanõuetest, heast tavast ja töökultuurist ning hoiab lahus isiklikud ja organisatsiooni huvid.
5. Kaalub enne tegutsemist oma tegevuse ja otsuste tagajärgede mõju ettevõttele, ümbritsevale keskkonnale ja teistele inimestele ning võtab seda oma käitumises arvesse.
6. Järgib tööd tehes juhiseid, valdkondlikke nõudeid, eeskirju, õigusakte, standardeid, konventsioone jmt. Hindab adekvaatselt küberriske ning käitub digiseadmetega ja internetis vastutustundlikult, võttes kasutusele meetmeid küberohtude minimeerimiseks.
7. Järgib infoturbe põhimõtteid ja teavitab võimalikest turvaintsidentidest. Ta on teadlik organisatsiooni infoturbepoliitikast ja selle mõjust klientidele, tarnijatele ja alltöövõtjatele.

Lävimisoskused
8. Teeb ühiste eesmärkide nimel tõhusat koostööd, mõistes oma ja kolleegide rolli meeskonnas ning käitudes usaldusväärselt ja koostööd soodustavalt.
9. Väljendab end (ka keerukates) suhtlusolukordades viisakalt, arusaadavalt ja olukorrale vastavalt, mõistab teise mõtteid ja seisukohti.
10. Suudab mõtteid, ideid ja kontseptsioone esitades väljendada end selgelt, ladusalt, lühidalt, konkreetselt ja vastuvõtjaile arusaadavalt. Esitab kirjalikud materjalid struktureeritult ja loogiliselt ning keeleliselt korrektselt.
11. Oskab erinevaid osapooli töö käigust objektiivselt ja üheselt mõistetavalt informeerida.
12. Kasutab arvutit tasemel "Iseseisev kasutaja" (vt, Lisa 1 „Digipädevuste enesehindamise skaala“)
13. Valdab eesti keelt tasemel B2 ja inglise keelt tasemel B1 (vt, Lisa 2 “Keelte oskustasemete kirjeldused”)

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Product/service Planning (e-CF competence A.4 ja E.2) 4

Tegevusnäitajad
1. Teeb koostööd kliendiga projekti kavandamiseks vajaliku sisendi, aja ja muude ressursside vajaduse kaardistamise protsessis.
2. Osaleb tehnoloogiate ja töövahendite valiku protsessis.
3. Optimeerib projekti kulud ja väldib ressursside raiskamist keskendudes projekti vaates olulisele.
B.3.2 Application design (e-CF competence A.6) 4

Tegevusnäitajad
1. Osaleb rakenduse planeerimisel, lähtudes projekti funktsionaalsetest ja mittefunktsionaalsetest nõuetest (sh jõudlus, hooldatavus, laiendatavus, mastaabitavus, kättesaadavus, turvalisus ja juurdepääsetavus).
2. Kasutab oma töös prototüüpimisest ja testimisel saadud sisendit.
3. Osaleb kasutajaliidese kavandamisel.
B.3.3 Arendusprotsessis osalemine (e-CF kompetents B.1.) 4

Tegevusnäitajad
1. Osaleb meeskonnatöös järgides kokkulepitud praktikaid ja töökorraldust.
2. Tegutseb kliendi prioriteetidest lähtudes.
B.3.4 Tarkvarasüsteemi realiseerimine (e-CF kompetents B.1. ja B.2) 4

Tegevusnäitajad
1. Hindab olemasolevate piirangutega kooskõlas oleva ning vastuvõtutingimustele vastava lahenduse realiseeritavust.
2. Loob töötavat tarkvara, järgides parimaid praktikaid ja lähtudes vastuvõtu tingimustest.
3. Teostab lihtsamaid liidestusi.
4. Kasutab ja parendab olemasolevat lähtekoodi.
5. Kasutab arendusvahendeid ja versioonihaldussüsteeme eesmärgipäraselt ja efektiivselt.
B.3.5 Testing (e-CF competence B.3) 4

Tegevusnäitajad
1. Kirjutab (automaat) teste enda poolt loodavale ja muudetavale koodile.
2. Testib enda loodud ja muudetud tarkvarakomponentide funktsionaalsust ning nõuetele vastavust, kasutades sobivat ja efektiivset testimise metoodikat.
B.3.6 Solution implementation/installation/adoption (e-CF competence B.4) 4

Tegevusnäitajad
1. Tagab, et loodud tarkvarakomponendid on integreeritavad ja paigaldatavad järgides pideva integratsiooni ja -tarne printsiipe;
2. Paigaldab loodud tarkvarakomponendid nõutavasse keskkonda vastavalt ettevõttes kasutatavale reliisiprotsessile;
3. Osaleb juurutusprotsessis.
B.3.7 Documentation production (e-CF competence B.5) 4

Tegevusnäitajad
1. Tagab dokumentatsiooni olemasolu ja ajakohasuse kogu projektis osalemise jooksul.
2. Dokumenteerimisel lähtub üldlevinud parimatest praktikatest (sh programmeerimiskeelte dokumenteerimisstandardid ja vahendid) ja ettevõttes kehtestatud nõuetest.
B.3.8 Tarkvarasüsteemi toetamine (e-CF kompetents C.1.) 4

Tegevusnäitajad
1. Monitoorib tarkvarasüsteemi, kasutades monitooringusüsteeme ja analüüsivahendeid.
2. Tuvastab, analüüsib ja lahendab veasituatsioone.
3. Juhendab kasutajat.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.3.9 Noorem-tarkvararendaja, tase 4 kutset läbiv kompetents 4

Tegevusnäitajad
1. Teab erinevate arendusmetoodikate põhimõtteid ning järgib meeskonnas kasutatava metoodika põhipraktikaid.
2. Osaleb teadmushalduse protsessides ja jagab parimaid praktikaid.
3. Hoiab end kursis IKT uusimate trendide ja lahendustega, kasutades asjakohaseid informatsiooniallikaid.
4. Järgib organisatsiooni kvaliteedipoliitikat ning vahendab asjakohast teavet.
5. Järgib tarkvara loomisel ja kasutamisel kehtivat seadusandlust ning litsentside tingimusi.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 08-02112023-2.6/7k
Field of occupational activity: Information Technology and Telecommunication
Occupational Qualification Council: Information Technology and Telecommunication
No. of decision of Occupational Qualification Council: 25
Date of decision of Occupational Qualification Council: 02.11.2023
EstQF level: 4
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 4
Field: IT, TELECOMMUNICATIONS AND ELECTRONICS
Subfield: Software development
Occupation: Software developer
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
25 Information and Communications Technology Professionals
251 Software and Applications Developers and Analysts
2519 Software and Applications Developers and Analysts Not Elsewhere Classified
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 06 Information and Communication Technologies
061 Information and Communication Technologies
0613 Software and applications development and analysis
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): J INFORMATION AND COMMUNICATION
62 Computer programming, consultancy and related activities
Annexes
Annex 1 Digital competences - Self-assessment grid
Annex 2 Foreign language competences at language skills levels
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Jens-Kristjan Liivand HEISI IT OÜ
Jaagup Kippar Tallinna Ülikool
Raul Pärnsalu Playtech / ITL
Villu Teearu Elisa Eesti AS
Merje Vaide BCS Koolitus
Marek Kusmin Codeborne OÜ
Signe Vedler Tartu Rakenduslik Kolledž

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils