Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Dance specialist, EstQF Level 6

General Data
Name in English: ET: Tantsuspetsialist, tase 6
EN: Dance specialist, EstQF Level 6
Specialisations:
  • Eesti rahvatants
Partial occupational qualifications:
Valid from: 01.07.2024
Valid to: 30.06.2029
Occupational qualification standard version no.: 8
Versions:
Awarding Body: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Tantsuspetsialist on loominguline töötaja, kes õpetamise ja/või tantsuloome kaudu väärtustab ning arendab tantsukunsti ja -haridust. Tantsuspetsialist arendab tantsutehnikat ja etendamise oskust; loovust ja eneseväljendust; mõtestamise oskust ja kultuuriteadlikkust.
Tantsuspetsialist, tase 6 tegut...
seb iseseisvalt uudsetes ja keerulistes olukordades, tal on erialane väljaõpe või pikaajaline (kompetentside kujunemiseks vajalik) töökogemus.

Kutsealal tegutsevad ka
tantsuspetsialist, tase 4, kes on vähese kogemusega ja vajab juhendamist;
tantsuspetsialist, tase 5, kes on vähese kogemusega ja töötab iseseisvalt;
tantsuspetsialist, tase 7, kes on valdkonna arendaja (nt koolitab, on mentoriks), teeb lavastusi, koreograafiaid, viib läbi valdkondlikke projekte;
tantsuspetsialist, tase 8, kes on valdkonna eestvedaja, kogukonna looja, laiaulatusliku mõjuga valdkonna arendaja.

Tööaeg on paindlik, võib sisaldada töötamist puhkepäevadel ja pühade ajal. Töö on füüsilist ja vaimset pingutust nõudev, riskiteguriks on vigastuste oht.
Töövahenditeks on tantsustiilist lähtuvalt sobivad jalanõud, riietus, rekvisiidid ja vahendid, muusikat mängiv seade või instrument ning infotehnoloogilised vahendid.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Tantsuks sobiva keskkonna loomine
A.2.2 Loome- ja õppeprotsessi juhtimine
Specialised areas of work
A.2.3 Eesti rahvatants
Elective areas of work
A.2.4 Koreograafia loomine
A.2.5 Lavastamine
A.2.6 Eestvedamine
A.3 Professional preparation
Tantsuspetsialist, tase 6 on erialane kõrgharidus või kompetentside kujunemiseks vajalik töökogemus ja läbitud erialane täienduskoolitus.
A.4 Most common occupational titles
Tantsuõpetaja, tantsukunstnik, tantsuspetsialist, liikumisjuht, koreograaf, tantsuringi, rühma, stuudio juhendaja.
A.6 Future Skills
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.
Oskus töötada andmemahtudega, teisendada neid arusaadavateks mõisteteks ja aru saada andmetepõhisest otsustamisest.
Suhtlemisoskus.
Oskus kriitiliselt hinnata ja luua meediasisu ning kasutada seda veenvaks kommunikatsiooniks.
Osk...
us ja tahe kogu aeg õppida midagi uut ning võime mõtestada ja väärtustada õpitu sisulist tähendust.
Oskus asjakohaselt reageerida ootamatutele situatsioonidele ja muutustele.
Enesejuhtimise oskused, sh info filtreerimine tähtsuse järgi, koormuse ohjamine jne.
Oskus töötada tulemuslikult erinevates (ka virtuaalsetes) töörühmades, hoida inimesi pühendunud ja motiveeritud ning tekitada neis kollektiivi tunnet.
Oskus elada ja tegutseda loodust ja keskkonda säästes.

More
Hide
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Tantsuspetsialist, tase 6 kutse moodustub üldoskustest, kohustuslikest, spetsialiseerumisega seotud ja valitavatest kompetentsidest. Kutse taotlemisel on nõutav üldoskuste (B2), kohustuslike kompetentside B.3.1, B.3.2 ja B.3.7 tõendamine ning spetsialiseerumisel eesti rahvatantsule tuleb tõendada sp...etsialiseerumisega seotud kompetents B.3.3. Lisaks on võimalik tõendada valitavaid kompetentse B.3.4−B.3.6.
More
Hide
Educational requirements:
Nõuded kutse taotlemisel
1. Erialane kõrgharidus või muu valdkonna kõrgharidus ja kompetentside kujunemiseks vajalik töökogemus
2. Erialase koolituse läbimine vm kutse kompetentsusnõuetega seotud enesetäiendamine kogumahus vähemalt 120 akadeemilist tundi viimase 5 aasta jooksul

Nõuded kutse taa...
stõendamisel
1. Taastõendatava kutsega seotud töökogemus
2. Eelnevalt väljastatud sama või võrdsustatud taseme kutse, mille kehtivuse lõpust ei ole möödunud rohkem kui 18 kuud

More
Hide
B.2 General skills of Dance specialist, EstQF Level 6
Mõtlemisoskused
1. Lahendab teiste või iseenda püstitatud ülesandeid minimaalse juhendamisega.
2. Määratleb oma lühiajalised, keskpikad ja pikaajalised eesmärgid, arvestades erinevate karjäärivõimalustega.
3. Omandab uusi harjumusi, kui tööülesanded või vahendid muutuvad.
4. Mõistab oma tunnete,...
mõtete ja käitumise tagamaid ning reguleerib neid kriitilistes situatsioonides.
Enesejuhtimisoskused
5. Järgib oma tegevuses nii isiklikke, ühiskondlikke kui ka organisatsiooni väärtusi ja põhimõtteid.
6. Juhindub oma töös ja kutsealases tegevuses tantsuspetsialisti heast tavast (lisa 1).
7. Järgib oma tegudes õige ja vale üldtunnustatud põhimõtteid, käitub teiste inimestega ja tööülesandeid täites viisakalt, ausalt, õiglaselt, läbipaistvalt ja erapooletult.
8. Austab teiste väärikust ja privaatsust, kaitseb nende konfidentsiaalset teavet.
9. Austab oma ja teiste kultuuride, religioonide, identiteedi jm väärtusi ja norme ning arvestab oma tegevuses nendega.
10. Väldib oma tegevuses diskrimineerimist etnilise, religioosse, haridusliku või majandusliku tausta, seksuaalse identiteedi või sättumuse, soo, vanuse, puude vmt alusel.
11. Lähtub oma töös ja tegemistes organisatsiooni strateegilistest alustest (missioon, visioon, väärtused).
12. Väljendab oma käitumise ja väljaütlemistega organisatsiooni suhtes lojaalsust ja usaldusväärsust.
13. Lähtub oma tegevuses töökoha, kooli, hobiasutuse vmt organisatsiooni väärtustest.
14. Seisab rahulikult, viisakalt ja väärikalt oma põhimõtete, ideede ja õiguste eest.
15. Säilitab keerukates olukordades rahu ega kaota enesekontrolli.
16. Tuleb toime ebaühtlase töökoormusega. Talub koormuse ajutisi kõikumisi (sh ületunnitöö ja töötaolek).
17. Järgib tööd tehes asjakohaseid juhiseid, nõudeid, eeskirju, õigusakte, standardeid jmt.
18. Käitub tasakaalukalt ja läbimõeldult nii enda kui ka teiste tunnete korral. Vajaduse korral jagab muret asjakohaste inimestega ja otsib abi.
19. Tuleb toime varieeruvusega. Reageerib muutustele ja ootamatustele adekvaatselt ja asjalikult.
20. Väldib vaimset heaolu ähvardavaid ohte (nt digitehnoloogia liigne kasutamine, töö- ja eraelu tasakaalust välja viimine) ning arvestab halbade harjumuste mõjuga iseendale ja teistele.
21. Mõistab ületöötamisega kaasnevaid riske ning puhkamise olulisust nii vaimse kui ka füüsilise tervise toetamisel. Teeb regulaarselt lühemaid puhkepause tööpäeva sees ning peab kinni üldtunnustatud puhkamissoovitustest nädala ja aasta lõikes.
22. Reageerib viivitamata vaenulikule käitumisele, võttes adekvaatseid ja seaduslikke meetmeid agressiivse käitumise takistamiseks.
23. Osaleb avalikku huvi pakkuvates tegevustes (nt avalikud sündmused, kodanikualgatused, kogukonnatöö, erialaliidud, ühendused jmt).
24. Tuvastab ühiskonnas või selle rühmades toimuva rõhumise või ebaõigluse ja pakub tuge, et kodanikud saaksid võtta meetmeid elu ja keskkonna parandamiseks või muutmiseks.
25. Esitab argumente mingi tõekspidamise, idee, poliitika, huvi vmt kaitsmiseks teiste inimeste või kogukonna huvides.
Lävimisoskused
26. Kasutab oma töös arvutit infotöötluse, ohutuse ja kommunikatsiooni jaoks algtasemel (lisa 2 − digipädevuste enesehindamisskaala).
27. Teeb ühiste eesmärkide nimel tõhusat koostööd, mõistes oma ja kolleegide rolli meeskonnas ning käitudes usaldusväärselt ja koostööd soodustavalt.
28. Küsib oma tegevuse või teadmiste kohta tagasisidet teiselt inimeselt (nt kolleeg, ülemus, koostööpartner) või institutsioonilt, et täiendada oma teadmisi ja lihvida oskusi mingi ülesandega toimetulemisel.
29. Eristab fakte hinnangutest, suhtub saadud tagasisidesse rahulikult ning võimaluse korral arvestab tagasisidega edasises tegevuses.
30. Suhtleb, vahetab teavet, peab nõu ja teeb koostööd isikute ja isikute rühmadega, et leida ühine mõistmine, leppida vajaduse korral kokku kompromissides ja tagada töö maksimaalne tõhusus.
31. Küsib abi kolleegilt, tuttavalt, võõralt inimeselt või vastavalt institutsioonilt, kui tunneb, et oma teadmistest, oskustest või võimalustest ei piisa.
32. Kuulab kõnelejat tähelepanelikult, keskendunult ja katkestamata, andes vajaduse korral oma kaasamõtlemisest märku kehakeelega, peegeldavalt, täpsustades ja kuuldut ümber sõnastades.

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Tantsuks sobiva keskkonna loomine 5

Tegevusnäitajad
1. Hindab füüsilise keskkonna olukorda ja sobivust erialaseks tegevuseks; loob ohutu keskkonna.
2. Loob usaldusliku, loomingulist tegevust ja koostööd soodustava õhkkonna.
3. Tantsuks sobiva keskkonna loomisel arvestab tegevuse eesmärki ja osalejate eripära.
B.3.2 Loome- ja õppeprotsessi juhtimine 6

Tegevusnäitajad
1. Seab osalejatest lähtuvalt lühi- ja pikaajalised eesmärgid, valib sisu ja meetodid ning kavandab tegevused.
2. Arvestab loome- ja õppeprotsessis (lisa 3 − kutsestandardis kasutatud terminid) osalejate kehaliste ja vaimsete võimetega.
3. Arendab tantsu kaudu osalejate kehalisi, vaimseid ning sotsiaalseid oskusi.
4. Viib loome- ja õppeprotsessi läbi, püsides kavandatud ajagraafikus, arvestades ressursse ja osalejate valmidust.
5. Järgib tantsuspetsialisti head tava ja tutvustab osalejatele tantsukultuuri (käitumine erinevates tantsuga seotud olukordades).
6. Hindab eesmärkide saavutamist; annab osalejatele ja võtab neilt vastu tagasisidet; reflekteerib ennast ja oma tööd, teeb järeldused ja arvestab nendega edasise tegevuse planeerimisel.

Teadmised
Anatoomia, füsioloogia, kehaliste võimete arendamise kaasaegsed teooriad ja metoodikad.
Competences related to specialisations
Eesti rahvatants
    Competence EstQF Level
B.3.3 Eesti rahvatants 6

Tegevusnäitajad
1. Kasutab põhisamme ja -liikumisi ilma abimaterjalideta; leiab vähemlevinud põhisammud ja liikumised erialastest allikatest; loeb sammustikku ja liikumisi taktiosade kaupa.
2. On kursis olulisemate pärimustantsude ja erinevate ajastute autoriloominguga.
3. Kasutab eesti rahvatantsu oskussõnavara vastavalt sihtgrupile ja olukorrale.
4. Orienteerub eesti pärimusmuusika maastikul; valib liikumisega sobiva muusika, kohandab liikumise muusikale; teeb või on teinud koostööd muusiku(te)ga.
5. Juhib iseseisvalt järjepidevalt tegutsevat rahvatantsukollektiivi.
6. Loeb väljakujooniseid, juhendab ühte või mitut rühma väljakul või kohandab rühma esinemise vastavalt olukorrale ja keskkonnale.
7. Arvestab rahvarõiva kandmise põhimõtteid ja leiab vajadusel lisainfot; väärtustab rahvarõiva kandmise kultuuri.

Optional Competences
    Competence EstQF Level
B.3.4 Koreograafia loomine 6

Tegevusnäitajad
1. Loob tähenduslikuks tervikuks seatud liikumise.
2. Sõnastab tähenduslikuks tervikuks seatud liikumise idee.
B.3.5 Lavastamine 7

Tegevusnäitajad
1. Sõnastab lavastusliku idee, täpsustab kontseptsiooni, valib vormi.
2. Valib lähtudes kontseptsioonist ja vormist meeskonna, lavastust toetavad komponendid.
3. Loob või arendab stsenaariumi.
4. Juhib lavastuse loomingulist protsessi, tagades lavastuse valmimise.
5. Teeb koos lavastusmeeskonnaga kokkuvõtte kogu lavastusprotsessist.
B.3.6 Eestvedamine 7

Tegevusnäitajad
1. Käivitab protsessi lähtuvalt eesmärkidest kaasates olulisi osapooli; planeerib ja leiab ressursid protsesside läbiviimiseks.
2. Jälgib tegevuste läbiviimist, prioriseerib tegevused, vajadusel kavandab muudatusi; analüüsib ja hindab tegevusi ning tulemusi, annab tagasisidet; korraldab probleemide lahendamise.
3. Korraldab meeskonna tööd, andes meeskonna liikmetele asjakohaseid ülesandeid vastavalt nende oskustele, võimetele ja isikuomadustele ja kasutades sobivaid juhtimisvõtteid; delegeerib tööülesandeid otstarbekalt ning annab selgeid juhiseid.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.3.7 Tantsuspetsialist, tase 6 kutset läbiv kompetents 6

Tegevusnäitajad
1. Valdab ühte või mitut tantsustiili või tantsutehnikat, sh kasutab erialast terminoloogiat; hoiab end kursis valdkondlike traditsioonide ja uuendustega.
2. Orienteerub muusikas vastavalt tantsustiili eripärale ja vajadustele.
3. Kasutab teadlikult verbaalset ja mitteverbaalset suhtlemisviisi, lähtuvalt kaaslastest ja olukorrast.
4. Osutab esmaabi haigetele või vigastatud isikutele.
5. Suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning elab ja tegutseb loodust ja keskkonda säästes.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 19-26032024-2.7/8k
Field of occupational activity: Culture
Occupational Qualification Council: Culture
No. of decision of Occupational Qualification Council: 32
Date of decision of Occupational Qualification Council: 26.03.2024
EstQF level: 6
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 6
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Music and related performing arts
Occupation: Dance specialist
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
26 Legal, Social and Cultural Professionals
265 Creative and Performing Artists
2653 Dancers and Choreographers
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 02 Arts and humanities
021 Arts
0215 Music and performing arts
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): R ARTS, ENTERTAINMENT AND RECREATION
90 Creative, arts and entertainment activities
Annexes
Annex 1 Tantsuspetsialisti hea tava
Annex 2 Digital competences - Self-assessment grid
Annex 3 Kutsestandardis kasutatud terminid
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Sille Kapper-Tiisler Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituut
Heili Lindepuu Ilieh teater ja koolituskeskus
Jane Miller-Pärnamägi Eesti Tantsuhuvihariduse Liit, Eesti Tantsuagentuur
Erika Põlendik Eesti Rahvatantsu ja Rahvamuusika Selts
Karin Soosalu Eesti Rahvatantsu ja Rahvamuusika Selts
Anu Sööt Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia
Anne Tamm-Kivimets Eesti Tantsukunsti ja Tantsuhariduse Liit, MTÜ Just Tants
Maria Uppin-Sarv Eesti Rahvatantsuansamblite Liit

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils