Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid.
Hoolekandeasutuse juht, tase 6 kutsestandard on aluseks koolitusprogrammide koostamisele ning isikute kompetentsuse hindamisele kutse andmisel.
Nimetus:
ET: Hoolekandeasutuse juht, tase 6EN: Manager of Social Care Institution, level 6
Hoolekandeasutuse juhi töö eesmärk on hoolekandeasutuse (edaspidi: asutuse) töö korraldamine.
Hoolekandeasutuse juhi ülesanneteks on asutuse strateegiline juhtimine, töö operatiivne juhtimine, töötajate juhtimine ja asutuse esindamine.
A.2 Tööosad
A.2.1. Hoolekandeasutuse strateegiline juhtimine
2.1.1. Asutuse arengukava koostamine.
2.1.2. Asutuse arengu- ja tegevuskava rakendamine.
2.1.3. Asutuse eelarvestrateegia kavandamine.
2.1.4. Asutuse struktuuri kujundamine.
2.1.5. Asutuse sisekontrolli korraldamine.
2.1....6. Asutuse dokumentide ja protseduurireeglite väljatöötamine.
A.2.2. Hoolekandeasutuse töö operatiivne juhtimine
2.2.1. Asutuse üldine töö korraldamine.
2.2.2. Töö dokumentidega.
A.2.3. Hoolekandeasutuse töötajate juhtimine
2.3.1. Mehitamine: personali planeerimine, värbamine ja valik.
2.3.2. Tööülesannete delegeerimine.
2.3.3. Meeskonnatöö kujundamine ja koostöö koordineerimine.
2.3.4. Töötajate juhendamine, nõustamine ja innustamine.
2.3.5. Töötajate motiveerimine ja arendamine.
2.3.6. Töötulemuste kontrollimine ja tulemustest teavitamine.
A.2.4. Hoolekandeasutuse esindamine
2.4.1. Asutuse/kliendi esindamine õigustoimingutes.
2.4.2. Suhtlemine koostööpartnerite ja avalikkusega.
A.2.5. Refleksioon ja enesearendamine
2.5.1. Oma töö analüüsimine.
2.5.2. Töövõime hoidmine.
2.5.3. Enesetäiendamine ja kutseoskuste arendamine. Loe edasiPeida
A.3 Töö keskkond ja eripära
Hoolekandeasutuse juht töötab siseruumides, tööaeg on paindlik.
Ta võib kokku puutuda ohuteguritega (infektsioonid, emotsionaalsed ja/või füüsilised rünnakud, kõrgendatud emotsionaalne pinge jm).
A.4 Töövahendid
Hoolekandeasutuse juhi töövahenditeks on IKT vahendid, infosüsteemid, bürootarbed jne.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Hoolekandeasutuse juhi töö nõuab usaldusväärsust, sihikindlust, pingetaluvust, ettevõtlikkust, analüüsi- ja sünteesivõimet, koostöövõimet ning otsustus- ja vastutusvõimet.
A.6 Kutsealane ettevalmistus
Tavaliselt on hoolekandeasutuse juhil kõrgharidus ja läbitud hoolekandeasutuse juhi koolitus.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Hoolekandeasutuse juhataja, hoolekandeasutuse direktor, hoolekandeasutuse juht, direktor, juhataja, juht.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Hoolekandeasutuse juht, tase 6 kutse koosneb kuuest kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kõikide kompetentside tõendamine.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Hoolekandeasutuse strateegiline juhtimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kogub ja analüüsib asutuse tööd mõjutavat informatsiooni, kasutades selleks erinevaid infokanaleid; koostab arengukava lähtuvalt vajadustest, kaasates väljatöötamisse huvirühmi, eksperte jt osapooli; kujundab personalistrateegia ja -poliitika, arvestades asutuse eripära ja arengusuundi; tutvustab ja selgitab arengukava töötajatele ja koostööpartneritele; koostab tegevuskava asutuse arengukava elluviimiseks;
2) korraldab asutuse töö, lähtudes arengu- ja tegevuskavas määratletud eesmärkidest ja tegevustest; analüüsib ja hindab perioodiliselt asutuse arengu- ja tegevuskava elluviimist ning teavitab muudatuste vajadustest asjaosalisi isikuid/osapooli;
3) analüüsib süsteemselt asutuse tegevust ja määratleb vajalikud ressursid; koostab eelarve ning tagab vahendite efektiivse kasutuse; korraldab raamatupidamisarvestuse Eesti Hea Raamatupidamistava kohaselt;
4) määratleb asutuse tööjaotuse põhimõtted, käsuliinid ja juhtimistasandid, lähtudes asutuse eripärast ja arengusuundadest; koostab asutuse struktuuri ja loob ametikohad, arvestades kvaliteedijuhtimise ja tööjaotuse põhimõtteid, klientide vajadusi ja õigusakte;
5) töötab välja asutuse sisekontrolli põhimõtted, kaasates eksperte, struktuuriüksuste juhte ja teisi vajalikke isikuid; korraldab asutuse sisekontrolli, juhindudes seadusandlusest ja välishindamise ettepanekutest;
6) töötab välja asutuse tegutsemiseks vajaliku asjaajamiskorra, arvestades õigusakte ja asutuse põhikirja; töötab välja asutuse töökorralduse reeglid, arvestades asutuse eripära ja teenuste vajaduste spetsiifikat; töötab välja asutuse teenusstandardid, arvestades hoolekandeasutuse eripära, klientide vajadusi ja õigusakte.
Hindamismeetodid: portfoolio, eneseanalüüs ja vestlus.
B.2.2
Hoolekandeasutuse töö operatiivne juhtimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) jälgib, suunab ja vajadusel korrigeerib asutuse tööd, juhindudes asutuse üldisest töökorraldusest, õigusaktidest ja regulatsioonidest; loob töö korraldamiseks vajaliku teabe vahetamise süsteemi;
2) töötab/loeb igapäevaselt läbi kirjavahetuse ja muud dokumendid; vajadusel määrab täitmise eest vastutajad ja tähtajad.
Hindamismeetodid: portfoolio, eneseanalüüs ja vestlus.
B.2.3
Hoolekandeasutuse töötajate juhtimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) tagab asutuse tööks vajaliku personali; valib töötajad, arvestades asutuse vajadusi ja võimalusi ning töötajate kompetentse; sõlmib töötajaga lepingu;
2) delegeerib tööülesandeid vastavalt kinnitatud tööjaotusele, andes selgeid ja täpseid juhiseid ning korraldusi; annab alluvatele võimaluse tegutseda ja vastutada nende pädevuse piires;
3) kujundab positiivse, usaldusliku, teineteist toetava töökeskkonna; loob hästi funktsioneerivad meeskonnad, koostades ühtsed alused nende tööks; toetab meeskonnaliikmeid ja aitab lahendada tööülesannete täitmisel tekkinud probleeme;
4) juhendab töötajaid, valides juhendatava vajadusi ja eeldusi arvestava juhendamisstiili; seab juhendamisele selged eesmärgid, planeerib ja kavandab juhendamisprotsessi; nõustab ja innustab meeskonna liikmeid asutuse eesmärkide saavutamisel ja annab neile tagasisidet; korraldab uuendusi tutvustavaid teabepäevi, kaasates vajadusel erialaspetsialiste;
5) korraldab regulaarselt töötajate arenguvestlusi koos tagasiside andmisega; loob töötajate tasustamis-, hindamis- ja koolitussüsteemi, juhindudes asutuse vajadustest ja võimalusest ning töötajate arengupotentsiaalist; loob asutuse optimaalse motivatsioonisüsteemi; tunnustab ja julgustab töötajaid ning annab neile töötulemuste põhjal tagasisidet;
6) töötulemuste kontrollimiseks töötab välja ja rakendab sisekontrolli süsteemi; analüüsib sisekontrolli tulemusi ning planeerib vajalikud muudatused; korraldab sisekontrolli tulemustest tagaside töötajatele.
Hindamismeetodid: portfoolio, eneseanalüüs ja vestlus.
B.2.4
Hoolekandeasutuse esindamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) esindab asutust põhikirja (põhimääruse), isikuga sõlmitud töö- ja/või juhatuse liikme lepingu volituste alusel; korraldab klientide esindamise volikirjade alusel; korraldab lepingute sõlmimist koostööpartnerite või klientidega määratud volituste piires;
2) korraldab koostööpartneritega läbirääkimisi, kohtumisi, tänuüritusi jne; korraldab vastavalt vajadustele ja võimalustele asutuse tegevuse kajastamise, kasutades erinevaid meediakanaleid; teeb koostööd teiste asutustega.
Hindamismeetodid: portfoolio, eneseanalüüs ja vestlus.
B.2.5
Refleksioon ja enesearendamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) analüüsib regulaarselt oma tööd ning sellest tulenevalt määratleb lühi- ja pikaajalised tööalase arengu eesmärgid; kogub tagasisidet enda tegevuste ja nende tulemuste kohta, analüüsib saadud tulemusi ning vajadusel kohandab enda tegevusi;
2) jälgib, hindab ja väärtustab oma füüsilist, vaimset ja emotsionaalset tervist, tegutseb nende tasakaalus hoidmise nimel, optimeerides iseenda aja- ning energiakulu;
3) arendab end pidevalt, lugedes (erialast) kirjandust, osaledes valdkonnaga seotud täienduskoolitustel (konverentsid, seminarid, töötoad, veebipõhised koolitussüsteemid jne); hoiab end kursis valdkonna riikliku ja rahvusvahelise arenguga.
Hindamismeetodid: portfoolio, eneseanalüüs ja vestlus.
Tegevusnäitajad:
1) kasutab oma töös riigikeelt tasemel B2 (vt lisa 1 „Keeleoskuse hindamise skaala“) ning vähemalt ühte võõrkeelt osaoskuste mõistmine ja rääkimine osas tasemel B1 ;
2) kasutab oma töös arvutit tasemetel: AO1 – Info- ja sidetehnoloogia, AO2 – Arvuti kasutamine ja failihaldus, AO3 – Tekstitöötlus, AO4 – Arvutustabelid, AO5 – Andmebaaside kasutamine, AO6 - Esitlus, AO7 – Veebisirvimine ja suhtlus, AO12 – Turvalisus (vt lisa 2 „Arvutikasutamise oskus");
3) hoiab end kursis tööga seotud valdkondade õigusaktide nõuetega ning rakendab neid, arvestades konkreetseid juhtumeid ja nendest tulenevaid vajadusi;
4) järgib oma töös sotsiaalala töötaja eetikakoodeksit.
Hindamismeetodid:
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.