Kooridirigendi töö on loominguline, mis eeldab muusikalist ettevalmistust. Kooridirigent on vokaalmuusika interpreet, kelle tööülesanneteks on laulude õpetamine koorile ja esitamine kontserdil. Töö eesmärk on koori kunstiline juhtimine ning publikule kõrgetasemelise muusikaelamuse pakkumine. Koorid...irigendi töö on olemuselt pedagoogiline ning eeldab lisaks muusikalistele oskustele ka iseseisvat tööd kooriga ning metoodika ja psühholoogia tundmist.
Koorijuhi kutsealal on viis kutset.
Koorijuht, tase 4 töötab üldjuhul abidirigendina või oma kooriga.
Koorijuht, tase 5 töötab üldjuhul dirigendina. Tal võib olla oma koor või töötab abidirigendina. Osaleb oma koori(de)ga konkurssidel, festivalidel ja annab kontserte.
Koorijuht, tase 6 töötab üldjuhul dirigendina. Tal võib olla oma koor või töötab abidirigendina kontsertkoori juures. Osaleb oma koori(de)ga konkurssidel, festivalidel ja annab kontserte. Tema koorid osalevad aktiivselt kontserttegevuses. Koolitab vajadusel madalama taseme koorijuhte ja muusikaõpetajaid.
Koorijuht, tase 7 töötab üldjuhul dirigendina. On tunnustatud oma ala spetsialist, keda kutsutakse juhatama ühendkoore laulupäevadel ja/või laulupidudel, üleriigilisel laulupeol või on liigijuht/kunstiline juht. On hinnatud koori hääleseadja ja koori vokaaltöö spetsialist.Osaleb oma koori(de)ga konkurssidel, festivalidel ja annab kontserte. Kooridel on aktiivne kontserttegevus. Viib läbi seminare, koolitusi mentorina, leiab koolituste läbiviimiseks vajaliku metoodika ning vajadusel koostab õppematerjale. Osaleb konkurssidel žürii liikmena . Juhib muusikalisi projekte (kunstilise juhi töö laulupidudel, laulupäevadel, galakontsertidel).
Koorijuht, tase 8 on professionaalse koorimuusika tippinterpreet ja ekspert, rahvusvaheliselt tunnustatud dirigent, keda kutsutakse (oma kooriga) mainekatele rahvusvahelistele koorimuusika suursündmustele (dirigendina, koolitajana). On kunstiline juht ja arvamusliider rahvusvahelistel kõrgetasemelistel koorimuusikasündmustel. Osaleb rahvusvahelisel konkursil või festivalil interpreedi või koolitajana. Juhatab vokaal-sümfoonilisi suurvorme orkestriga. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Repertuaari ettevalmistamine
1.1 Repertuaari valimine ja esinemiskava koostamine
1.2 Muusikalise materjali ettevalmistamine
A.2.2 Repertuaari omandamine, harjutamine ja musitseerimine
2.1 Repertuaari omandamine/ettevalmistamine harjutamiseks
2.2 Harjutamine
2.3 Esinemine
A.2.3 Töö repe...rtuaariga
3.1 Repertuaari ettevalmistamine
3.2 Repertuaari õpetamine
3.3 Kooriansambli kujundamine
A.2.4 Koori loominguline juhtimine
4.1 Kontserttegevus
4.2 Laulupeoprotsessis osalemine
4.3 Koori kui organisatsiooni juhtimine
A.2.5 Valdkonna arendamine
5.1 Kooriliikumise edendamine
5.2 Kooriliikumise tutvustamine meedias
5.3 Dokumentatsiooni haldamine Loe edasiPeida
Valitavad tööosad
A.2.6 Töö vokaaliga
6.1 Hääleseade rühmades
6.2 Hääleseade kooriga
A.2.7 Solfedžo õpetamine
7.1 Rütmiõpetus
7.2 Laadi ja astmetaju arendamine
7.3 Noodilugemisoskuse arendamine
A.2.8 Muusika loomine
8.1 Arranžeerimine
8.2 Komponeerimine
A.2.9 Noodigraafika- ja muusikaprogrammide kasutamine ...
9.1 Noodigraafika-programmide kasutamine
9.2 Muusikasalvestus-programmide kasutamine
A.2.10 Koori administreerimine
10.1 Töö koostööpartneritega
10.2 Töö meediaga
10.3 Projekti elluviimine Loe edasiPeida
A.3 Töö keskkond ja eripära
Kooridirigendi tööaeg on paindlik. Töötatakse ka puhkepäevadel ja pühade ajal. Töötatakse üldjuhul siseruumides, kuid esinetakse ka väljas.
Tavaliselt on 8. taseme kooridirigendil kooridirigeerimise või koolimuusika magistri- või doktorikraad ning kompetentside saavutamiseks vajalik töökogemus.
Kutse taotlemise eeldused on kirjas kutse andmise korras.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Koorijuht, kooridirigent.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Koorijuht, tase 8 kutse taotlemisel tuleb tõendada kohustuslikud (B.2.1 - B.2.5) ja läbivad (B.2.11) kompetentsid.
Taotleja soovi korral võib tõendada valitavaid kompetentse B.2.6 – B.2.10.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Repertuaari ettevalmistamine
8
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Valib repertuaari või koostab tervikliku esinemiskava, lähtudes eesmärgi sisust ning muusikute võimekusest. Vajadusel kasutab juhendaja abi.
2. Analüüsib muusikalise materjali sisu ning valmistab ette noodimaterjali lähtuvalt vajadusest.
B.2.2
Repertuaari omandamine, harjutamine ja musitseerimine
8
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Loeb ja analüüsib nooditeksti ning kujundab sellele toetudes oma muusikalise tõlgenduse.
2. Planeerib harjutamisprotsessi ja harjutab eesmärgipäraselt, lähtudes ajast, repertuaari tehnilistest ja sisulistest vajadustest ning ergonoomikast.
3. Esitab põhjalikult ettevalmistatud kava, lähtudes heast esinemiskultuurist. Tuleb toime esinemisega kaasneva psühholoogilise pingega ning vajadusel suhtleb publikuga olukorrale vastavalt.
B.2.3
Töö repertuaariga
8
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Juhatab kõrgel kunstilisel tasemel professionaalseid kollektiive või kõrgetasemelisi kontsertkoore, lähtudes kunstilistest taotlusest. Õpetab ulatuslikumaid ja komplitseeritumaid kooriteoseid ja/või suurvorme ning juhatab kollektiivi kõrgel kunstilisel tasemel.
2. Juhatab suurvorme ja/või oopereid kõrgel kunstilisel tasemel.
3. Õpetab koorile erinevate ajastute ja stiilide muusikat.
4. Interpreteerib muusikat kõrgel kunstilisel tasemel.
5. Töötab tulemuslikult koori intonatsiooni, artikulatsiooni ja vokaaliga.
6. Kasutab mitmekülgset metoodikat laulude õpetamisel, lähtudes koori eripärast ning muusika eesmärgist.
7. Detailne töö kõikide interpretatsiooniliste nüanssidega , mõtestab teose olemust;
8. Avab lauljatele teose tausta (ajastu jms), tutvustab teose autorit, autoreid ning vajadusel tõlgib ja mõtestab teose teksti.
9. Õpetab ulatuslikumaid ja komplitseeritumaid kooriteoseid ja/või suurvorme, lähtudes kunstilistest eesmärkidest.
10. Leiab muusika interpreteerimisel varjundirikkaid nüansse, arendab ja laiendab koori kõlaskaalat eri stiilides, lähtudes repertuaari nõudlikkusest ja kunstilisest eesmärgist.
B.2.4
Koori loominguline juhtimine
8
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Juhatab dirigent-interpreedina mitmekülgse kavaga kontserte Eestis ja mujal maailmas.
2. Laulupeol kunstilise juhina või liigijuhina koostab laulupidude kontserdikavad, lähtudes sündmuse eesmärgist, kunstilistest taotlustest.
3. Valib dirigendid, tutvustab sündmuse sisu, oma ootusi neile ja viib läbi proovi ning juhatab kontserti kõrgel kunstilisel tasemel.
4. Juhendab professionaalse kollektiivi tööd kõrgel tasemel.
B.2.5
Valdkonna arendamine
8
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Edendab kooriliikumist kohalikul, vabariiklikul ja rahvusvahelisel tasandil: lööb kaasa õpitubades, valdkonna seltsides jms, suurendades huvi koorimuusika vastu.
2. Selgitab vajaduse, pakub välja idee lähtuvalt loomingulistest eesmärkidest, koostab meeskonna, tegevusplaani, valmistab ette, viib läbi ürituse/sündmuse. Analüüsib kunstilist tulemust, kogub tagasisidet osalejatelt/publikult ning edastab selle huvitatud osapooltele.
3. Loob koori, lähtudes kohalikest võimalustest ja oludest.
4. Moodustab projektkoori, valides lauljate koosseisu, lähtudes ürituse või teose vajadustest ning eesmärgist.
5. Töötab tulemuslikult vabariigi noortekollektiividega.
6. Osaleb aktiivselt kooriühingu alaliitude ja/või muusikanõukogu ja/või laulupeo kunstilise toimkonna töös, lähtudes eesmärgist.
7. Osaleb arendus-, loome- ja/või teadustegevuses, kogudes ja analüüsides vajalikku informatsiooni.
8. Kirjutab erialaseid publikatsioone (nt artikleid, arvustusi jne), annab intervjuusid, osaleb ise/koos kooriga raadio- ja telesaadetes.
9. Korraldab järjepidevalt erialaseid täienduskoolitusi, valib koolituse metoodika, lähtudes tellimuse ning koolituse eesmärgist nii vabariigis kui ka välismaal.
10. Juhendab mentorina koori vokaaltöö seminare ja töötubasid, lähtudes koori vajadusest ja repertuaari nõudlikkusest.
11. Analüüsib koolituse tulemust ja annab tagasisidet koolitusel osalejatele.
12. Osaleb žüriiliikmena koori konkurssidel ja laulupeo ettelaulmistel, andes hinnangu ja põhjendatud tagasisidet.
13. Taotleb raha koori tegevuseks , organiseerib avaliku esinemise load, koostab lepingud autorite ühinguga ja vajadusel töölepingud jms ning aruandluse vastavalt nõuetele.
Taotleja soovi korral võib tõendada valitavaid kompetentse B.2.5 – B.2.10.
Nimetus
EKR tase
B.2.6
Töö vokaaliga
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Juhendab tulemuslikult erinevas vanuses ja arengutasemel koorilauljaid, lähtudes vokaal- ja hingamistehnikast.
2. Kasutab töös erinevaid vokaaltehnilisi metoodikaid, lähtudes lauljate hääle omapärast ja repertuaari nõudlikkusest.
3. Juhendab lauljaid erinevate ajastute ja stiilide vokaalesteetikast lähtudes.
Hindamismeetod(id): portfoolio, vajadusel proovi/kontsertide vaatlus ja analüüs.
B.2.7
Solfedžo õpetamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Õpetab lauljatele meetrumi ja rütmi põhialuseid, erinevaid rütmivältusi ja taktimõõte vastavalt õpetatava repertuaari vajadusele.
2. Õpetab lauljaid tundma astme-, päris- ja/või tähtnimesid ning alteratsioonimärke.
3. Tutvustab helistikke, intervalle, võtmeid ja akorde vastavalt õpetatava repertuaari vajadusele.
4. Koostab lauljatele jõukohaseid harjutusi noodist laulmiseks.
5. Teeb jõukohaseid rütmidiktaate ja meloodilisi diktaate.
B.2.8
Muusika loomine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Kujundab keerukama faktuuriga seade kõikidele kooriliikidele.
2. Kujundab muusikaliselt keerukamad ja komplitseeritumad seaded.
3. Seab erinevatele kooriliikidele mitmesuguse raskusastmega muusikat.
4. Komponeerib erinevatele kooriliikidele isesuguse raskusastmega (ka komplitseerituma vormi ja faktuuriga) koorilaule.
5. Loob koorilaule, mis on kõrge muusikalise ja sisulise kvaliteediga ning levivad kooride repertuaaris ja kõlavad piirkondlikel laulupäevadel, suurtel laulupidudel, rahvusvahelistel festivalidel ja konkurssidel.
Teadmised
1. Kompositsiooni alused ( -õpetus).
2. Noodigraafika.
B.2.9
Noodigraafika- ja muusikaprogrammide kasutamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Rakendab erinevaid failihalduse ja tekstitöötluse programme, lähtudes töö eesmärgist.
2. Sisestab noote arvutiklaviatuuri või MIDI-süntesaatori abil, kasutades erinevaid noteerimisprogramme.
3. Salvestab arvutisse helifaile, lähtudes salvestuse eesmärgist.
4. Konventeerib helifaile vastavalt töö eesmärgile ja vajadusele.
5. Kasutab erinevate faktuuridega partituuride faile, lähtudes salvestuse eesmärgist.
Teadmised:
1. Muusikaprogrammid ja -failid.
2. Noodigraafika programmid ja -failid.
B.2.10
Koori administreerimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Suhtleb koostööpartneritega ning sõlmib vajadusel lepinguid, tuginedes kehtivatele õigusaktidele. Vahendab muusikalise kollektiivi korralduslikke ning tehnilisi vajadusi (näit noodipult ja kolm kasti õlut! jm).
2. Koostab või laseb koostada kontserttegevust kajastavaid reklaame (plakat, kodulehekülg, infovoldik jms) ja/või kasutab selleks sotsiaalmeedia kanaleid ja/või suhtleb meediapartneritega.
3. Kavandab ja viib ellu muusikalise projekti (kontserdiprogrammi, plaadisalvestuse vm), lähtudes vajadusest. Vajadusel taotleb (lisa)rahastust, täites vormikohase dokumentatsiooni.
Teadmised:
1. Projektikirjutamise ja - juhtimise põhimõtted.
2. Suhtlemise alused.
3. Sotsiaalmeedia vahendid.
4. Juhtimise ja meeskonnatöö põhimõtted.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.11
Koorijuht, tase 8 kutset läbiv kompetents
8
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Järgib esinemiskultuuri häid tavasid ja esinemistraditsioone; suhtleb kolleegidega vastavalt tunnustatud hea tava põhimõtetele ning juhindub oma töös kooridirigendi kutse-eetika normidest.
2. Täidab võetud kohustusi ja saavutab tööeesmärgid määratud aja jooksul; annab ratsionaalseid hinnanguid ja analüüsib tagasisidet ning võtab vastu asjakohaseid otsuseid ning vastutab nende täitmise eest.
3. Viib läbi või osaleb erialaga seonduvates töötubades, meistrikursustel, täiendkoolitustel jms; analüüsib oma ja teiste koorijuhtide oskusi ning on teadlik arenguvajadustest. On kursis oma erialal toimuvaga; külastab kontserte; vajadusel võtab eratunde oma ala meistritelt ning õpib lisapilli.
4. On avatud koostööle, juhib meeskonnatööd, jagab teistega vajalikku ja kasulikku informatsiooni, tegutseb parima ühise tulemuse saavutamise nimel; lahendab konflikte.
5. Tahab, oskab ja julgeb esitada ning kaitsta argumenteeritult oma seisukohti; omab vajalikke teadmisi ja oskusi kaastöötajate juhendamiseks; esitab kirjalikud materjalid struktureeritult ja loogiliselt.
6. Hindab tööga kaasnevaid ohte ning võtab kasutusele abinõud nende maandamiseks, juhindudes ohutusnõuetest; järgib tööprotsessis ohutusnõuete täitmist ning vastutab nende täitmise eest; hoiab korras oma töökoha.
7. Kasutab töös eesti keelt vähemalt tasemel C1 ja kahte võõrkeelt vähemalt tasemel B (vt lisa 1);
8. Kasutab töös arvutit moodul 1 - moodul 3 ja moodul 7 (vt lisa 2) piires ning valdkonna eriprogramme.
9. Järgib oma töös kutsealaga seonduvaid õigusakte.