Rütmimuusiku töö on nii loominguline kui ka administratiivne. See eeldab nii muusikalist ettevalmistust kui ka teadmisi kutsevaldkonda puudutava seadusandluse ja tööelu korralduse kohta. Rütmimuusik võib olla samaaegselt muusika esitaja ja selle looja nii autori kui ka arranžeerijana. Rütmimuusiku t...öö eesmärgid on:
● Musitseerida kontserdil, helisalvestusstuudios, ansambliproovis ning arendada oma erialaseid oskusi iseseisvalt.
● Seada ja/või luua muusikat nii elava ettekande kui ka stuudiosalvestuse jaoks.
● Esindada ennast ja/või muusikalist kollektiivi avalikus ruumis (sotsiaal- või trükimeedia, raadio, televisioon jm). Suhelda koostööpartneritega (kontserdikorraldajad, festivalid jne) ning juhtida vajadusel ise muusikalisi projekte (salvestamine, kontserdi korraldamine vm).
● Juhendada õpilasi individuaalselt ning rühmades.
Rütmimuusiku kutsealal on kaks kutset:
4. taseme rütmimuusik töötab enamasti ansamblites muusikuna, vahel ka ansamblijuhina. Seab ja vahel ka loob muusikat oma ansamblite tarvis. Esindab ennast avalikus ruumis (peamiselt sotsiaalmeedias) ning lepingulistes suhetes koostööpartneritega. Juhendab õpilasi individuaalselt.
5. taseme rütmimuusik töötab muusiku ning ansamblijuhina. Arranžeerib ja loob muusikat mitmesugustele koosseisudele ning produtseerib muusikat stuudios. Kavandab ja korraldab oma tööelu, leiab oma kunstilisele tegevusele ise väljundeid või algatab selleks vajalikke koostööpartnerlusi. Esindab ennast ning enda juhitavaid ansambleid ja projekte lepingulistes suhetes ning avalikus ruumis. Algatab ja juhib vajadusel mitmesuguseid muusikalisi projekte. Juhendab muusikaõpilasi nii individuaalselt kui ka rühmades. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Töö repertuaariga
1.1 Muusika kuulamine, analüüsimine ja repertuaari valimine.
1.2 Esinemiskava koostamine.
1.3 Muusikalise materjali ettevalmistamine harjutamiseks ja esinemiseks.
1.4 Instrumendi (sh hääle) harjutamine.
A.2.2 Arranžeerimine ja muusika loomine
2.1 Repertuaari arranžee...rimine mitmesugustele koosseisudele.
2.2 Arranžeeringu vormistamine.
2.3 Muusika loomine.
A.2.3 Muusika esitamine kontserdil ja/või salvestusel
3.1 Heliproovis osalemine.
3.2 Musitseerimine kontserdil ja/või salvestusel.
3.3 Publikuga suhtlemine
A.2.4 Töötamine muusikalise kollektiiviga
4.1 Osalemine ansambli töös.
4.2 Muusikalise kollektiivi loomine.
4.3 Proovi ettevalmistamine.
4.4 Proovi juhtimine ja sisuline töö ansambli interpretatsiooniliste ja improvisatsiooniliste koosmängu aspektidega.
A.2.5 Muusikatehnoloogiliste vahendite kasutamine
5.1 Arvuti kasutamine.
5.2 Noodistusprogrammide kasutamine.
5.3 Salvestusprogrammide kasutamine.
A.2.6 Administreerimine
6.1 Iseenda ja/või muusikalise kollektiivi esindamine.
6.2 Muusikategevuse kajastamine.
6.3 Muusikalise projekti korraldamine.
6.4 Muusika levitamine Loe edasiPeida
Valitavad tööosad
A.2.7 Juhendamine
7.1 Pilliõppe juhendamine oma erialal.
7.2 Grupiõppe juhendamine.
A.3 Töö keskkond ja eripära
Rütmimuusiku tööaeg on paindlik. Töötatakse ka puhkepäevadel ja pühade ajal. Töötatakse üldjuhul siseruumides, kuid esinetakse ka väljas.
A.4 Töövahendid
Muusikainstrumendid, muud tehnilised vahendid (nt pillivõimendid jms), noodimaterjal, arvutitarkvara.
Üldjuhul on rütmimuusik keskhariduse, erialase koolituse ja töökogemusega isik. Kutse taotlemise eeldused on kirjas kutse andmise korras.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Kitarrist, bassist, laulja, trummar, klahvpillimängija, saksofonist, trompetist jne.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
4. taseme rütmimuusiku kutse taotlemisel tuleb tõendada kohustuslikud kompetentsid B.2.1 –B.2.6.
Taotleja võib soovi korral tõendada valitava kompetentsi B.2.7.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Töö repertuaariga
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Kuulab muusikat, analüüsides selle vormi, stiili ning mängutehnilisi aspekte ning valib sellest lähtudes repertuaari. Tunneb rütmimuusika põhilisi stiile ning eristab stiilielemente (nt 20. sajandi olulisemad rütmimuusika stiilid nagu rokk- ja džässmuusika jms).
2. Koostab kava, lähtudes esinemise eesmärgist ning sisust, võttes arvesse muusikasündmuse (nt avalik või privaatne esinemine, muusikaline kujundamine vms) terviklikkust ja eripära.
3. Analüüsib muusikalist materjali ning valmistab ette (hangib, toimetab ning vajadusel loob) lihtsa noodimaterjali (teema, harmoonia, vorm vms). Transkribeerib või seab olemasolevat noodimaterjali lihtsamale ansamblikoosseisule (nt rütmigrupp koos lauljaga).
4. Kavandab oma harjutamist sihiga esitada valitud repertuaari muusikaliselt ja tehniliselt eesmärgiks seatud tasemel ning arendada instrumendi valdamise üldist taset. Lähtub harjutades seatud muusikalistest eesmärkidest, arendades oma mängutehnikat, noodistlugemist ja improviseerimist ning pidades silmas ergonoomika põhimõtteid.
B.2.2
Arranžeerimine ja muusika loomine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Seab või kohandab muusikat peamistele rütmimuusika koosseisudele (nt rütmigrupp lauljaga).
2. Vormistab seade teema/harmoonia/vormi noodi korrektselt ja loetavalt.
3. Kirjutab laule ja/või instrumentaalmuusikat ning seab seda ansamblile. Salvestab oma loomingust demosalvestused, kasutades selleks sobivaid tehnilisi vahendeid.
B.2.3
Muusika esitamine kontserdil ja/või salvestusel
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. On heliproovis kohal õigeaegselt, kaasas vajalikud töökorras vahendid. Osaleb heliproovis aktiivselt, järgides helindaja juhtnööre ning andes omapoolset tagasisidet lavaplaani, monitoride helinivoo ning instrumentide balansi jm osas.
2. Musitseerib stuudiosalvestusel ja/või esinemisel, lähtudes noodimaterjalist ja/või improviseerides. Musitseerimisel lähtub üldistest koosmängu põhimõtetest ning stiiliteadlikkusest, sobivast lava- ning käitumiskultuurist.
3. Konfereerib vajadusel oma juhitava ansambli kontserti ja/või suhtleb publikuga situatsioonile kohaselt.
B.2.4
Töötamine muusikalise kollektiiviga
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. On proovis kohal õigeaegselt, kaasas töökorras vahendid ning vajadusel muu materjal (noodid, salvestused jms). Osaleb proovis aktiivselt, järgides proovi juhendaja juhiseid ning panustades proovi eesmärgi saavutamisse. Musitseerimisel lähtub üldistest koosmängu põhimõtetest, stiiliteadlikkusest ning ergonoomikast. On avatud koostööle, osaleb meeskonnatöös, jagab teistega vajalikku ja kasulikku informatsiooni, tegutseb parima ühise tulemuse saavutamise nimel.
2. Moodustab ansambli, lähtudes esitatava või koos loodava muusika iseloomust, kutsudes kokku selleks sobivad muusikud.
3. Planeerib ansambliproovi sisu, valmistab ette vajaliku noodimaterjali ja/või kontseptsiooni koos musitseerimiseks. Organiseerib sobiva ruumi ja tehnilised vahendid.
4. Juhib ansambliproovi:
1) vajadusel kommenteerib ning põhjendab valitud repertuaari, selgitab eelseisva kontserdi või esinemise olusid, eesmärke ning esitatava muusika rolli selles;
2) vajadusel juhib koosmusitseerimist (annab tempod, näitab sisse vormiosad jms);
3) peab proovi juhtimisel kinni korralduslikest kokkulepetest ning plaanidest;
4) proovi tehes peab kinni töötervishoiu ja tööohutuse nõuetest;
5) tunneb üldisi koosmängupõhimõtteid ning oskab neist lähtudes teha ettepanekuid ansambli koosmängu parendamiseks;
6) on avatud koostööle, jagab teistega vajalikku ja kasulikku informatsiooni, tegutseb parima ühise tulemuse saavutamise nimel ning lahendab konflikte.
B.2.5
Muusikatehnoloogiliste vahendite kasutamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Kasutab noodistusprogramme ning vajadusel valmistab nende abil ette noodimaterjali.
2. Salvestab vajadusel proovi, demo- või kontsertesitust, kasutades selleks kaasaegset salvestustarkvara ja -vahendeid.
B.2.6
Administreerimine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Mõistab lepingu sisu. Suhtleb teisi arvestavalt, korrektselt ja viisakalt. Kasutab töös eesti keelt tasemel B2 ja üht võõrkeelt tasemel A2 (vt lisa 3).
2. Loob artisti/kollektiivi portfoolio (sh muusikalist tegevust kajastavad tekstid, pildid, demod, kontaktandmed). Jagab portfooliot kontserdikorraldajatele ning levitab seda ka sotsiaalmeedias. Koostab, loob või tellib muusikalist tegevust kajastavaid reklaammaterjale (plakat, bännerid, kutsed jms) ning oskab suunata neid õigetesse turunduskanalitesse.
3. Planeerib kavandatava projekti ajakava, etapid ning loob sellele vastava eelarve. Taotleb vajadusel projekti elluviimiseks toetusi. Suhtleb projekti kõikide osapooltega, sõlmib korralduslikud kokkulepped ning tagab infoliikumise ja tingimused projekti edukaks elluviimiseks.
4. Levitab endale kuuluvat muusikat erinevatel helikandjatel või kasutades digilevi võimalusi (nt Soundcloud, Spotify, iTunes jt)
Valitavad kompetentsid
Taotleja võib soovi korral tõendada valitava kompetentsi B.2.7.
Nimetus
EKR tase
B.2.7
Juhendamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Omab algteadmisi pedagoogikast ning oma eriala didaktikast ja rakendab neid pilliõppe praktikas.
2. Juhendab rütmimuusika ansamblit, lähtudes peamistest grupiõppe metoodikatest ning rütmimuusika ansamblikoosseisu spetsiifikast.
Teadmised:
1. pedagoogika ja didaktika;
2. ergonoomika;
3. õpetajatöö spetsiifika omal erialal.