Kutseregister Kutseregister
Teksti suurus
Reavahe suurus
Kontrastsus
Tühista
Taasta vaikimisi seaded
Kutsestandardid: Õpetaja, tase 5
Tagasi: Kutsestandardid |

Üldandmed
Kasutusala: Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus: ET: Õpetaja, tase 5
EN: Teacher, EstQF Level 5
Spetsialiseerumised:
Osakutsed:
Kehtib alates: 01.09.2025
Kehtib kuni: 31.08.2030
Kutsestandardi versiooni number: 1
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
Kutsestandardi versioonid:
Kutse andja: Andmed puuduvad
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Õpetaja peamine eesmärk on toetada ja suunata õppijate arengut nii nende isiklikuks kui ka ühiskondlikuks toimetulekuks, aidates kaasa teadmiste ja oskuste omandamisele ning väärtuste kujunemisele. Õpetaja arendab süsteemselt oma kutseoskusi ja on kursis haridusuuendustega.

Õpetaja, tase 5 töö...
olulisemad valdkonnad on töö iseenda ja õppijatega. Töö toimub peamiselt indiviidi, klassi või rühma tasandil ning eeldab rohket suhtlemist. Viienda kutsetaseme õpetaja töötab abiõpetajana koolis või lasteaias ning alustava huvihariduse õpetajana huvikoolis. Kuigi ta ei täida iseseisvalt kõiki õpetajatööga seotud ülesandeid, tegutseb ta näiteks huvihariduses siiski suhteliselt iseseisvalt, juhendades õppijaid ja viies läbi õppetööd vastavalt õppekavale. Tema töö on vaheldusrikas ning eeldab süsteemsust, kohanemisvõimet, pingetaluvust ning suutlikkust luua ja toetada enda ja teiste heaolu.

Õpetaja kutseid on neljal tasemel kokku viis: lisaks õpetaja, tase 5 kutsele eristatakse kutseid õpetaja, tase 6, õpetaja, tase 7, vanemõpetaja, tase 7 ja meisterõpetaja, tase 8.
Võrreldes kõrgema taseme õpetajatega keskendub viienda taseme õpetaja roll otsesele õppetööle ilma laiemate planeerimis- ja arenduskohustusteta.

Loe edasi
Peida
A.2 Tööosad
A.2.1. Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine
A.2.2. Õppijate toetamine
A.2.3. Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine
A.3 Kutsealane ettevalmistus
Õpetajal, tase 5 on keskharidus ja töökogemus pedagoogilisi kompetentse eeldavaid ülesandeid täites.
A.4 Enamlevinud ametinimetused
Abiõpetaja, huvihariduse õpetaja
A.5 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Regulatsioon puudub
A.6 Tulevikuoskused
Õpetaja tulevikupädevuseks on kohanemisvõimelisus ja suutlikkus paindlikult reageerida muutuvas keskkonnas, arvestades õppijate, kolleegide ja iseenda vajaduste ning ressurssidega. Veelgi olulisemaks muutub teaduspõhisus – pidev enesetäiendamine nii ainevaldkonnas, pedagoogilistes meetodites kui ka ...õppimise ja õpetamise käsitlustes. Õpetaja peab olema võimeline tõhusalt õpetama kaasavas mitmekultuurilises keskkonnas, pakkudes tuge erineva taustaga ja vajadustega õppijatele. Samuti on oluline oskus kujundada positiivset ja toetavat heaolukeskkonda nii enda, kolleegide kui ka õppijate jaoks. Professionaalne õpetaja oskab analüüsida ja uurida oma tööd, et mõista, mis toetab õppimist ja arengut kõige tõhusamalt, ning kohandada oma praktikat toetudes kogutud andmetele ja teaduspõhistele teadmistele. Tehnoloogiapädevus jääb õpetaja oluliseks kompetentsiks –  tulevikku vaatav õpetaja on kursis nüüdisaegsete tehnoloogiate, sh tehisintellekti ja digitaalsete õppevahendite arenguga ning kasutab neid oma töös arukalt ja eetiliselt.
Loe edasi
Peida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid: Õpetaja, tase 5 kutse moodustub üldoskustest B.2 ja kohustuslikest kompetentsidest B.3.1-B.3.3. Kutse taotlemisel on nõutav nende kõigi tõendamine.
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel
1. Keskharidus või sellega võrdsustatud haridustase
2. Eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele
3. Vähemalt ühe õppeaasta pikkune töökogemus pedagoogilisi kompetentse eeldavaid ülesandeid täites.

Kutse on soovitatavalt tähtaj...
atu ning taastõendamise nõudeid ei kehtestata.

Kutse andmise korraldus on reguleeritud õpetaja kutsete kutse andmise korras.

Loe edasi
Peida
B.2 Õpetaja, tase 5 üldoskused
Mõtlemisoskused
1. Analüüsi- ja sünteesioskus - kasutab mõtlemisel süsteemset arutlust, mõtestab protsesse, nähtusi ja nendega seotud osapooli ning selgitab nendevahelisi suhteid, valikute tegemisel alternatiivide tugevusi ja nõrkusi ning loob saadud teadmistest juhendamisel uusi tervikuid ja teeb ...
järeldusi.
2. Õppimisoskus - valib ja kohandab teadlikult tõhusaid õpistrateegiaid, et omandada uusi pädevusi, ning suudab eesmärgipäraselt juhtida õppimisega seotud motivatsiooni ja emotsioone.
3. Innovatsioonipädevus - läheneb raskustele-probleemidele eri vaatenurkadest ning rakendab uudseid lähenemisviise, meetodeid ja materjale, olles valmis toime tulema ebakindluse ja eksimise võimalustega.
Enesejuhtimisoskused
4. Väärtustest lähtumine - järgib oma tegevuses üldinimlikke ning organisatsiooni väärtusi ja põhimõtteid.
5. Säilenõtkus - tuleb toime muutustega nii tunnete, mõtete kui ka käitumise tasandil, reageerides adekvaatselt ja asjalikult ning taastades enesehoiuks vajaliku tasakaalu.
Lävimisoskused
6. Suhtlemisoskus - loob, hoiab ja arendab teiste inimestega usaldusväärseid ning koostööle suunatud suhteid, väljendades end selgelt ja viisakalt. Märkab enda ja teiste vajadusi, ootusi ja emotsioone ning kohandab suhtlust, toetades positiivset ja mõistvat suhtluskeskkonda.
7. Koostööoskus - teeb oma juhendaja või mentoriga eesmärkide saavutamise nimel tõhusat koostööd, arvestades juhendaja või mentori seisukohtadega.
8. Digipädevus - suhtub positiivselt digivahendite, -keskkondade ja -sisu tähenduslikku eesmärgipärasesse kasutamisse. Rakendab ja kohandab neid tõhusalt, eetiliselt ja vastutustundlikult oma töös. On omandanud vajaminevad digipädevused.

Loe edasi
Peida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
    Nimetus EKR tase
B.3.1 Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine 5

Tegevusnäitajad
1. Tervise hoidmine - hoolitseb enda vaimse, füüsilise, sotsiaalse ja emotsionaalse heaolu eest.
2. Tasakaalu hoidmine - hoolitseb enda töö- ja eraelu tasakaalu eest.
3. Karjääritee kujundamine - kujundab teadlikult enda kui õpetaja karjääriteed ja õppimist, toetudes enda professionaalse tegevuse juhendatud refleksioonile.
4. Teadmiste ajakohastamine - hoiab ennast kursis valdkonna ning õpetamise-ja õppimisalaste uuendustega, rakendab saadud teadmisi kolleegide juhendamisel.

Teadmised
Teadmised enesehoiust (vaimne, füüsiline, sotsiaalne, emotsionaalne), terviseteadlikkus, õpetajatööd reguleeriv seadusandlus (õigused ja kohustused), õpetajaeetika
B.3.2 Õppijate toetamine 5

Tegevusnäitajad
1. Õppijate tundmaõppimine - õpib kolleegi juhendamisel tundma igat õppijat, sh tema eripärasid.
2. Suhete loomine, keskkonna kujundamine ja õppijatest hoolimine - loob õppijatega head suhted, kujundab kolleegi juhendamisel õppimiseks turvalise ja kaasava keskkonna ning hoolib iga õppija arengust.
3. Õpetamise kavandamine ja õpetamine - tegutseb õpetamisel pedagoogiliselt asjatundlikult, lähtudes õppekavast. Rakendab vaimset ja füüsilist tervist hoidvaid tegevusi, sh aktiivseid ja liikumisega lõimitud õppetegevusi, sirutus- ja liikumispause.
4. Ainesisu käsitlemine - käsitleb ainesisu teadus- ja tõenduspõhiselt ning tekitab aine vastu huvi ja toetab sügavat õppimist.
5. Väärtuste kujundamine ja järgimine - kujundab ja järgib koos õppijatega ühiselt kokkulepitud väärtusi.
6. Üldpädevuste arendamine - toetab kolleegi juhendamisel õppijate üldpädevuste arengut.
7. Õppijate võimestamine - võimestab õppijaid kolleegi juhendamisel sihipäraselt ning suunab neid aktiivselt vastutust võtma oma õppimise ja arengu eest. Teadvustab stereotüüpide mõju, sh enda hoiakutes, ning väldib nende kinnistamist oma töös.
8. Tagasiside andmine ja hindamine - annab juhendamisel õppijatele õpiprotsessi ja õpitulemuste kohta edasiviivat tagasisidet.

Teadmised
Psüühika toimimise alused, motivatsiooniteooriad, arengumõtteviis, sotsiaal-emotsionaalsed oskused, üldpädevused ja nende arendamise võimalused, hindamise ja õppimist toetava tagasiside võimalused, sh andmekirjaoskus, kaasava hariduse olemus ja rakendamine, õppekavad, õppevaldkonna teadmised vastavalt haridusliigile, õpetamismeetodid ja nende valiku põhimõtted sügava õppimise toetamisel, lõimingu olemus ja rakendamine, tehnoloogia rakendamine õppimise toetamisel, õppimist ja õpetamist reguleerivad õigusaktid
B.3.3 Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine 5

Tegevusnäitajad
1. Eesmärkidest ja väärtustest lähtumine - juhindub organisatsiooni eesmärkidest ja väärtustest ning enda õigustest ja kohustustest.
2. Koostöö kolleegidega oma organisatsioonis - tegutseb koostöiselt.
3. Turvaline töökeskkond - järgib turvalise töökeskkonna põhimõtteid.
4. Suhtlemine ja koostöö lapsevanematega - vahetab lapsevanematega asjakohast teavet, rakendades suhtlemise aluspõhimõtteid.
5. Info ja andmed organisatsioonis - töötleb infot vastutustundlikult, järgides konfidentsiaalsuse ja andmekaitse üldpõhimõtteid.

Teadmised
Andmekaitse, konfliktide lahendamine, kollektiivne tõhusus, koostööprotsessid, kuulamisoskused, nõustamispädevus, organisatsioonikultuur, tööõigus
C Üldteave ja lisad
Kutsestandardi tähis: 21-16042025-1.1/1k
Kutsetegevuse valdkond: Haridus
Vastutav kutsenõukogu: Hariduse Kutsenõukogu
Kutsenõukogu otsuse number: 39
Kutsenõukogu otsuse kuupäev: 16.04.2025
EKR tase: 5
Viide Euroopa kvalifikatsiooniraamistikule (EQF): 5
Valdkond: HARIDUS JA KULTUUR
Kutseala: Õpetamine
Kutse grupp: Õpetaja
Ametite (ISCO) klassifikaator: 5 Teenindus- ja müügitöötajad
53 Isikuhooldustöötajad
531 Lapsehoidjad ja õpetajaabid
5312 Õpetajaabid
ISCED klassifikaator: 01 Haridus
011 Haridus
0112 Koolieelikute õpetajate koolitus
EMTAK klassifikaator: P HARIDUS
85 Haridus
Kutsestandardi lisad
Lisa 1 Õpetaja kutsestandardite võrdlus
Lisa 2 Mõisted
Standardi töörühm
Nimi Institutsioon
Anne Aasamets Õpetajate Ühenduste Koostöökoda
Anneli Eesmaa Eesti Linnade ja Valdade Liit
Karin Klemmer Eesti Haridustöötajate Liit
Katrin Poom-Valickis Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut
Kristi Tarik Eesti Koolijuhtide Ühendus
Liina Õmblus Eesti Eripedagoogide Liit
Margit Timakov Eesti Õpetajate Liit
Margus Pedaste Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut
Rasmus Kits Eesti Teadushuvihariduse Liit
Taavi Kreitsmann Haridus- ja Teadusministeerium
Tiina Kivisalu Eesti Lasteaednike Liit

Tagasi: Kutsestandardid |
PIKSEL
Avaleht Väljastatud kutsed
Kutsestandardid
Kutsetunnistuse lisad Kompetentsid Kutse andjad Kutsenõukogud Väljavõtted kutseregistrist