Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Adult educator, level 5

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Täiskasvanute koolitaja, tase 5
EN: Adult educator, level 5
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 23.11.2011
Valid to: 12.06.2014
Occupational qualification standard version no.: 4
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
5. taseme täiskasvanute koolitaja on väheste praktiliste kogemustega koolitaja. Ta valmistab ette õppe läbiviimiseks vajalikud materjalid ja korraldab koolitusi õppekavas ettenähtud teemal, arvestades seda, et täiskasvanud õppijad on erineva vanuse, kogemuse, eelneva hariduse ja sotsiaalse staatuse...ga inimesed, kellel on oma väljakujunenud teadmiste süsteem, mõtlemisharjumused, eelarvamused, stereotüübid, hoiakud ja väärtushinnangud, mille nad toovad kaasa õpisituatsiooni.
Koolitab kitsas valdkonnas.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Õppeprotsessi ettevalmistamine
A.2.2 Õppeprotsessi läbiviimine
A.2.3 Õppeprotsessi analüüs ja hindamine
A.2.4 Professionaalne eneseareng
A.3 Work environment and specific nature of work
Täiskasvanute koolitaja füüsilisele töökeskkonnale esitatavad nõuded sõltuvad koolituse eesmärgist ja/või valdkonnast, milles koolitust läbi viiakse. Need lepitakse eelnevalt koolituse tellija ja koolitaja vahel kokku. Sotsiaalse ja vaimse keskkonna loob koolitaja õppeprotsessi käigus ise.
A.4 Tools
Täiskasvanute koolitaja peamisteks töövahenditeks on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendid, õppevahendid ja muud õppe tulemuslikuks läbiviimiseks ning loovtegevusteks vajalikud vahendid. Töövahendite kasutamisel lähtutakse täiskasvanuõppe eripärast.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Edukat tegutsemist täiskasvanute koolitajana toetavad järgmised võimed ja iseloomuomadused:
õpivõime, koostöövalmidus, verbaalne võimekus, empaatia, pühendumus, pingetaluvus, tolerantsus, eneseregulatsiooni võime, otsustusvõime, kohanemisvõime, loovus, sihikindlus, avatus ja kriitilise mõtlemise võ...
ime.
Täiskasvanute koolitaja põhiväärtusteks on väärikus, ausus, sallivus, vastutus, avatus ja inimest väärtustav hoiak. Oluline on täiskasvanute koolitaja eetikanõuetest kinnipidamine.

More
Hide
A.6 Professional preparation
Viienda taseme täiskasvanute koolitaja on enamasti kesk- või kõrgharidusega spetsialist, kellel puudub andragoogi ettevalmistus. Vajalikud kompetentsid on ta omandanud praktilise tegevuse käigus.
A.7 Most common occupational titles
Täiskasvanute koolitaja kutse ei eelda ühtse ametinimetuse olemasolu. Kutse omanik võib töötada paljudel erinevatel ametikohtadel nagu koolitaja, õpetaja, lektor, õppejõud, tuutor, mentor, konsultant/konsulent jm.
A.8 Regulations governing profession
Sõltuvalt valdkonnast, kus koolitus toimub ja/või konkreetsest koolituse tellijast, võidakse koolitajalt nõuda erinevaid dokumente. Näiteks täiskasvanute koolitaja kutse omamist, erialast kompetentsust tõestavaid dokumente vm.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Täiskasvanute koolitaja tase 5 kutse moodustub viiest kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.5 tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Õppeprotsessi ettevalmistamine 5

Tegevusnäitajad:
1) Valmistab ette konkreetse koolituse/tunni sisu, lähtudes õppekavas fikseeritud õpitulemustest.
2) Koostab uusi ja/või kohandab vanu õppematerjale, lähtudes oma teema käsitlemise loogikast ja arvestades õpikeskkonna võimalusi. Kasutab kohaseid allikaid ning standardaluseid.

Teadmised:
1) õppematerjalide koostamisele esitatavad nõuded,
2) oodatavad õpiväljundid,
3) allikate otsingu ja valiku põhimõtted,
4) tekstide jm allikatega töötamine.

Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon sellele järgneva analüüsiga.
B.2.2 Õppeprotsessi läbiviimine 5

Tegevusnäitajad:
1) Toetab õppijaid õpieesmärkide seadmisel, teavitades neid koolitusprogrammist tulenevatest eesmärkidest.
2) Kujundab õpikeskkonda, rakendades füüsilisele õpikeskkonnale esitatavaid nõudeid.
3) Juhib õppeprotsessi, kindlustades oma teema edastamise õppeks ettenähtud aja piires.

Teadmised:
1) eesmärgistamise põhimõtted,
2) füüsilise õpikeskkonna kujundamine,
3) ajakasutuse juhtimise põhimõtted.

Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon sellele järgneva analüüsiga.
B.2.3 Õppeprotsessi ja õpitulemuste analüüs ja hindamine 5

Tegevusnäitajad:
1) Hindab õppeprotsessi, lähtudes kavandatud eesmärkidest.
2) Hindab õpitulemusi, võrreldes individuaalseid tulemusi koolitusprogrammist tulenevate oodatavate
tulemustega.
3) Reflekteerides kirjeldab enda tegevust õppeprotsessis, seostades oma käitumist õpitulemustega.

Teadmised:
1) andmete kogumise põhimõtted,
2) analüüsimeetodid,
3) hindamisjuhendite kasutamine.

Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon sellele järgneva analüüsiga.
B.2.4 Professionaalne enesearendamine 5

Tegevusnäitajad:
1) Uuendab õppe sisu ja -meetodeid, neid vajadusel ajakohastades.
2) Reageerib füüsilisele ja vaimsele üleväsimusele, vähendades oma koormust.
3) Täiendab end erialaselt oma aine/teema valdkonnas, hoides end kursis uuemate suundadega.
4) Tegeleb oma rollikäitumise analüüsiga, otsides probleemi tekkimisel abi.

Teadmised:
1) kaasaegsed õppemeetodid,
2) enesejuhtimise (sh stressijuhtimise) alused,
3) uued suunad erialal,
4) koolitaja rollid.

Hindamismeetod(id):
Vestlus, eneseanalüüs ja portfoolio või supervisioon sellele järgneva analüüsiga.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.5 Täiskasvanute koolitaja, tase 5 kutset läbiv kompetents 5

Tegevusnäitajad:
1) Rakendab koolitusel täiskasvanute õppimise ja õpetamise eripärasid.
2) Väärtustab täiskasvanud õppijat, peab tähtsaks eetilisi tõekspidamisi, järgib täiskasvanute koolitaja kutse-eetikat (vt Lisa 2: Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks).
3) On hea suhtleja, loob õppimist soodustava keskkonna.
4) Järgib täiskasvanuõpet reguleerivaid seadusi.
5) Käsitleb ennast õppijana, käitub enesearengu subjektina.
6) Kasutab koolitusel eesti keelt (või oma emakeelt) tasemel C1 ja valdab ühte võõrkeelt vähemalt tasemel B1. Vene keelt kui emakeelt koolitusel kasutavad koolitajad valdavad eesti keelt vähemalt tasemel B1 (vt Lisa 3: Keeleoskuse hindamise skaala).
7) Kasutab oma töös arvutit tasemel: AO1 – Infotehnoloogia põhimõisted ja infoühiskond, AO2 – Arvuti kasutamine ja failihaldus, AO3 – Tekstitöötlus, AO4 – Tabelitöötlus, AO5 – Andmebaasid, AO6 – Esitlus, AO7 – Informatsioon ja kommunikatsioon (vt Lisa 4: Arvuti kasutamise oskuse kriteeriumid).

Teadmised:
1) õpetatav valdkond/teema/aine,
2) täiskasvanud õppija eripärad,
3) andragoogika põhiprintsiibid,
4) suhtlemispsühholoogia baasteadmised (kontakt, selge eneseväljendus, aktiivne kuulamine, enesekehtestamine),
5) täiskasvanuharidust ja -koolitust reguleerivad õigusaktid,
6) eneserefleksiooni põhimõtted,
7) täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamisel.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 21-23112011-1.1/4k
Field of occupational activity: Education
Occupational Qualification Council: Education
No. of decision of Occupational Qualification Council: 7
Date of decision of Occupational Qualification Council: 23.11.2011
EstQF level: 5
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 5
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Consultation and training
Occupation: Adult educator
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
24 Business and Administration Professionals
242 Administration Professionals
2424 Training and Staff Development Professionals
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 01 Education
011 Education
0111 Education science
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): P EDUCATION
85 Education
Annexes
Annex 1 Tööosad ja -ülesanded
Annex 2 Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks
Annex 3 Keelte oskustasemete kirjeldused
Annex 4 Arvuti kasutamise oskused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Talvi Märja ETKA Andras
Larissa Jõgi Tallinna Ülikool
Merle Lõhmus EBS Juhtimiskoolituse Keskus
Kristel Jalak Enics Eesti AS
Heiki Kiidli Tallinna Täiskasvanute Gümnaasium
Tiina Jääger Eesti Vabaharidusliit
Eda Anton Tartu Kutsehariduskeskus
Külli All Haridus- ja Teadusministeerium
Kerttu Taidre ETKA Andras

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils