Täiskasvanute koolitaja toetab sihipäraselt loodud õpisituatsioonis täiskasvanud inimeste õppimist ja enesearengut. 5. taseme täiskasvanute koolitaja on väheste praktiliste kogemustega koolitaja. Ta valmistab ette õppe läbiviimiseks vajalikud materjalid ja korraldab koolitusi õppekavas ettenähtud t...eemal, arvestades seda, et täiskasvanud õppijad on erineva vanuse, kogemuse, eelneva hariduse ja sotsiaalse staatusega inimesed, kellel on oma väljakujunenud teadmiste süsteem, mõtlemisharjumused, eelarvamused, stereotüübid, hoiakud ja väärtushinnangud, mille nad toovad kaasa õpisituatsiooni.
Koolitab kitsas valdkonnas. MoreHide
Tööülesannete täielik loetelu on toodud Lisas 1: Tööosad ja tööülesanded.
A.3 Work environment and specific nature of work
Täiskasvanute koolitaja füüsilisele töökeskkonnale esitatavad nõuded sõltuvad koolituse eesmärgist ja/või valdkonnast, milles koolitust läbi viiakse. Need lepitakse eelnevalt koolituse tellija ja koolitaja vahel kokku. Sotsiaalse ja vaimse keskkonna loob koolitaja õppeprotsessi käigus ise.
A.4 Tools
Täiskasvanute koolitaja peamisteks töövahenditeks on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendid, õppevahendid ja muud õppe tulemuslikuks läbiviimiseks ning loovtegevusteks vajalikud vahendid. Töövahendite kasutamisel lähtutakse täiskasvanuõppe eripärast.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Edukat tegutsemist täiskasvanute koolitajana toetavad järgmised võimed ja iseloomuomadused:
õpivõime, koostöövalmidus, verbaalne võimekus, empaatia, pühendumus, pingetaluvus, tolerantsus, eneseregulatsiooni võime, otsustusvõime, kohanemisvõime, loovus, sihikindlus, avatus ja kriitilise mõtlemise võ...ime.
Täiskasvanute koolitaja põhiväärtusteks on väärikus, ausus, sallivus, vastutus, avatus ja inimest väärtustav hoiak. Oluline on täiskasvanute koolitaja eetikanõuetest kinnipidamine. MoreHide
A.6 Professional preparation
Viienda taseme täiskasvanute koolitaja on enamasti kesk- või kõrgharidusega spetsialist, kellel puudub andragoogi ettevalmistus. Vajalikud kompetentsid on ta omandanud praktilise tegevuse käigus.
A.7 Most common occupational titles
Täiskasvanute koolitaja kutse ei eelda ühtse ametinimetuse olemasolu. Kutse omanik võib töötada paljudel erinevatel ametikohtadel nagu koolitaja, õpetaja, lektor, õppejõud, tuutor, mentor, konsultant/konsulent jm.
A.8 Regulations governing profession
Sõltuvalt valdkonnast, kus koolitus toimub ja/või konkreetsest koolituse tellijast, võidakse koolitajalt nõuda erinevaid dokumente. Näiteks täiskasvanute koolitaja kutse omamist, erialast kompetentsust tõestavaid dokumente vm.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Täiskasvanute koolitaja, tase 5 kutse moodustub viiest kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.5 tõendamine.
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Õppeprotsessi ettevalmistamine
5
View competence
Tegevusnäitajad:
1) Valmistab ette konkreetse koolituse/tunni sisu ja valib metoodika, lähtudes õppekavas fikseeritud õpiväljunditest.
2) Koostab uusi ja/või kohandab vanu õppematerjale, lähtudes oma teema käsitlemise loogikast ja arvestades õpikeskkonna võimalusi. Kasutab kohaseid allikaid ning standardaluseid.
Teadmised:
1) õppematerjalide koostamisele esitatavad nõuded,
2) meetodite tundmine,
3) oodatavad õpiväljundid,
4) allikate otsingu ja valiku põhimõtted ning nendega töötamine.
Tegevusnäitajad:
1) Toetab õppijaid õpieesmärkide seadmisel, teavitades neid koolitusprogrammist tulenevatest eesmärkidest.
2) Kujundab õpikeskkonda, rakendades füüsilisele õpikeskkonnale esitatavaid nõudeid.
3) Juhib õppeprotsessi, kindlustades oma teema edastamise õppeks ettenähtud aja piires.
Teadmised:
1) eesmärgistamise põhimõtted,
2) füüsilise õpikeskkonna kujundamine,
3) ajakasutuse juhtimise põhimõtted.
Õppeprotsessi ja õpitulemuste analüüs ja hindamine
5
View competence
Tegevusnäitajad:
1.Hindab õppeprotsessi, lähtudes kavandatud eesmärkidest.
2.Hindab õppija individuaalseid õpitulemusi, võrreldes neid õppekavas fikseeritud õpiväljunditega.
3.Reflekteerides kirjeldab enda tegevust õppeprotsessis, seostades oma käitumist õpitulemustega.
Teadmised:
1) andmete kogumise põhimõtted,
2) analüüsimeetodid,
3) hindamisjuhendite kasutamine.
Tegevusnäitajad:
1) Uuendab õppe sisu ja -meetodeid, neid vajadusel ajakohastades.
2) Reageerib füüsilisele ja vaimsele üleväsimusele, vähendades oma koormust.
3) Täiendab end erialaselt oma aine/teema valdkonnas, hoides end kursis uuemate suundadega.
4) Tegeleb oma rollikäitumise analüüsiga, otsides probleemi tekkimisel lahendust.
Tegevusnäitajad:
1. Tunneb koolitustel käsitlevat valdkonda/teemat/ainet.
2. Teab andragoogika põhiprintsiipe ja lähtub koolitusel täiskasvanud õppija eripäradest.
3. Väärtustab täiskasvanud õppijat, peab tähtsaks eetilisi tõekspidamisi, järgib täiskasvanute koolitaja kutse-eetikat (vt Lisa 2: Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks).
4. Loob õppimist ja suhtlemist soodustava keskkonna.
5. Järgib täiskasvanuõpet reguleerivaid seadusi.
6. Käsitleb ennast õppijana, käitub enesearengu subjektina.
7. Kasutab koolitusel eesti keelt (või oma emakeelt) tasemel C1 ja valdab ühte võõrkeelt vähemalt tasemel B1. Vene keelt kui emakeelt koolitusel kasutavad koolitajad valdavad eesti keelt vähemalt tasemel B1 (vt Lisa 3: Keeleoskuse hindamise skaala).
8. Kasutab sobilikke IKT (info- ja kommunikatsioonitehnoloogia) vahendeid õppeprotsessi ettevalmistamisel, läbiviimisel ja hindamisel; oskab allikakriitiliselt veebipõhist infot otsida ja kasutab seda vastavalt autorikaitseseadusele; teab e-õppe võimalusi ja oskab kasutada sobilikke metoodikaid e-õppe läbiviimiseks täiskasvanute koolituses; oskab luua, kasutada ja jagada veebipõhiseid materjale; kasutab sobilikke IKT vahendeid enesearengu toetamisel.
Teadmised:
1) õpetatav valdkond/teema/aine,
2) täiskasvanud õppija eripärad,
3) andragoogika põhiprintsiibid,
4) suhtlemispsühholoogia baasteadmised (kontakt, selge eneseväljendus, aktiivne kuulamine, enesekehtestamine),
5) täiskasvanuharidust ja -koolitust reguleerivad õigusaktid,
6) eneserefleksiooni põhimõtted,
7) täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamisel.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
21-13062014-01/5k
Field of occupational activity:
Education
Occupational Qualification Council:
Education
No. of decision of Occupational Qualification Council:
15
Date of decision of Occupational Qualification Council:
13.06.2014
EstQF level:
5
Reference to European Qualifications Framework (EQF):