Täiskasvanute koolitaja, tase 5 on oma eriala spetsialist, kes sihipäraselt loodud õppesituatsioonis koolitab täiskasvanuid. 5. taseme täiskasvanute koolitaja koolitab enamasti konkreetses valdkonnas või on vähese koolitajakogemusega. Ta valmistab ette õppe läbiviimiseks vajalikud materjalid ja korr...aldab koolitusi õppekavas ettenähtud teemal. Ta võib vajada õppeprotsessi kavandamisel ja läbiviimisel juhendamist/nõustamist.
Kutsealal tegutsevad ka 6., 7. ja 8. taseme täiskasvanute koolitajad (vt lisa 1 Täiskasvanute koolitaja kutsete kirjeldused). MoreHide
A.2 Work units
A.2.1 Õppeprotsessi ettevalmistamine
1. Õpperühma õpivajaduste täpsustamine.
2. Koolituse planeerimine.
3. Koolituse sisu ettevalmistamine.
4. Õppematerjalide ja -vahendite koostamine, valimine, kohandamine ja uuendamine.
A.2.3 Õppeprotsessi analüüs ja hindamine
1. Informatsiooni kogumine.
2. Huvitatud osapoolte teavitamine õppe tulemustest.
A.2.4 Professionaalne enesearendamine
1. Enda tegevuse hindamine õppeprotsessis.
2. Oma füüsilise, vaimse ja emotsionaalse tervise hoidmine.
3. Kutse- ja erialane enesetäiendamine. MoreHide
A.3 Work environment and specific nature of work
Töökeskkonnale esitatavad nõuded sõltuvad õppijate erivajadustest, koolituse eesmärgist, õpiväljunditest ja valdkonnast, milles koolitust läbi viiakse. Koolitaja võtab vastutuse töökeskkonna nõuetele vastavuse eest.
A.4 Tools
Töövahenditeks on õpet toetavad, sh info- ja kommunikatsioonitehnoloogia ja muud õppe läbiviimiseks ning loovtegevusteks vajalikud vahendid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Täiskasvanute koolitajale on olulised võimed ja iseloomuomadused, mis toetavad koostööd, inimese arengut ja loovust.
A.6 Professional preparation
Täiskasvanute koolitaja, tase 5 on enamasti kesk-, kutse- või kõrgharidusega spetsialist, kes on täiskasvanute koolitaja kompetentsid omandanud praktilise tegevuse käigus.
A.7 Most common occupational titles
Täiskasvanute koolitaja kutse ei eelda ühtse ametinimetuse olemasolu. Kutse omanik võib töötada erinevatel ametikohtadel.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements:
Selle kutse taotlemisel tuleb tõendada kõik kompetentsid.
B.2 Competences
Mandatory competences
Competence
EstQF Level
B.2.1
Õppeprotsessi ettevalmistamine
5
View competence
Tegevusnäitajad:
1. Täpsustab konkreetse õpperühma õpi- ja erivajadusi, juhindudes koolituse sisust, eesmärkidest ja õpiväljunditest (vt lisa 2 Kutsestandardis kasutatud terminid).
2. Planeerib oma tegevuse, lähtudes etteantud/olemasolevast koolitusprogrammist ja õppekavast.
3. Valmistab ette konkreetse koolituse sisu ja valib metoodika, lähtudes koolitusprogrammis/õppekavas fikseeritud õpiväljunditest ja varasemast tagasisidest.
4. Koostab ja/või kohandab õppematerjale, lähtudes õppekavast ja või koolitusprogrammist, teema käsitlemise loogikast ning õppekeskkonna võimalustest. Viitab korrektselt allikatele, arvestades autoriõigusi.
B.2.2
Õppeprotsessi läbiviimine
5
View competence
Tegevusnäitajad:
1. Selgitab õppijatele õppekavas ja/või koolitusprogrammis seatud õppe eesmärke.
2. Tagab õppe läbiviimiseks sobiva füüsilise keskkonna.
3. Viib läbi õppeprotsessi, lähtudes õppekavast ja/või koolitusprogrammist.
4. Hindab õpiväljundite saavutamist vastavalt etteantud hindamisjuhendile, annab tagasisidet.
B.2.3
Õppeprotsessi analüüs ja hindamine
5
View competence
Tegevusnäitajad:
1. Kogub õppijatelt arvamusi õppeprotsessi kohta, kasutades etteantud/olemasolevaid meetodeid.
2. Teavitab seotud isikuid õppe tulemustest, kasutades kokkulepitud meetodit ja tuginedes faktidele.
B.2.4
Professionaalne enesearendamine
5
View competence
Tegevusnäitajad:
1. Kirjeldab enda tegevust õppeprotsessis, seostades oma käitumist õpitulemustega.
2. Reageerib füüsilisele ja vaimsele üleväsimusele, vähendades oma koormust.
3. Käsitleb ennast õppijana, vastutab enda arengu eest.
Recurring competences
Competence
EstQF Level
B.2.5
Täiskasvanute koolitaja kutset läbiv kompetents
6
View competence
Tegevusnäitajad:
1. Valdab koolitusel käsitletavat valdkonda/teemat/ainet, hoiab end kursis valdkondlike uuendustega, arvestades valdkonna- ja ainealase teadmuse, teaduspõhisuse ja parimate praktikate ning õppekavast/koolitusprogrammist tulenevate nõuetega.
2. Teab täiskasvanuõppe põhiprintsiipe ja lähtub koolitusel täiskasvanud õppija eripäradest.
3. Väärtustab täiskasvanud õppijat, järgib oma töös eetilisi norme (vt lisa 3 Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks) ja konfidentsiaalsusnõudeid; hoiab kutse mainet.
4. Järgib täiskasvanuõpet ja teisi valdkonna tegevusi reguleerivaid õigusakte.
5. Annab õppijatele tagasisidet kogu koolitusprotsessi vältel.
6. Kasutab korrektset koolituse läbiviimise keelt kõnes ja kirjas.
7. Kasutab asjakohaseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid õppeprotsessi ettevalmistamisel, läbiviimisel, hindamisel ja enesearengu toetamisel; oskab allikakriitiliselt veebipõhist infot otsida; teab digiõppe võimalusi ja oskab kasutada sobilikke meetodeid digiõppe läbiviimiseks täiskasvanute koolituses; oskab luua, kasutada ja jagada veebipõhiseid materjale.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register:
21-16042025-1.5/9k
Field of occupational activity:
Education
Occupational Qualification Council:
Education
No. of decision of Occupational Qualification Council:
39
Date of decision of Occupational Qualification Council:
16.04.2025
EstQF level:
5
Reference to European Qualifications Framework (EQF):