Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Vocational teacher, level 5

Standard is not valid
General Data
Name in English: ET: Kutseõpetaja, tase 5
EN: Vocational teacher, level 5
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 03.09.2014
Valid to: 16.04.2019
Occupational qualification standard version no.: 5
Versions:
Awarding Bodies: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Kutseõpetaja loob oma tegevusega tingimused ja suunab õppeprotsessi õppija tööks vajalike teadmiste ja oskuste omandamiseks. Ta toetab õppija isiksuse arengut ning kujundab tema valmisolekut elukestvaks õppeks. Kutseõpetaja lähtub oma töös õpetaja kutse-eetikast, enese arenguvajadustest ja oma füüsi...lise, vaimse ja emotsionaalse tervise hoidmise vajadusest.

5. taseme kutseõpetaja õpetab põhiliselt praktilisi töövõtteid, kujundades õpilastes tööharjumusi ja praktilisi tööoskusi.

Kutseõpetaja kutsealal on ka kutseõpetaja, tase 6 ja kutseõpetaja, tase 7 kutsed.
6. taseme kutseõpetaja loob õppijale tingimused teadmiste, oskuste ja hoiakute arendamiseks õpetatavas valdkonnas. Koostöös ettevõtetega ja erialaliitudega arendab erialast väljaõpet õppeasutuses.
7. taseme kutseõpetaja annab edasi nii teoreetilisi teadmisi kui õpetab praktilisi tööoskusi.
Koostöös ettevõtetega ja erialaliitudega arendab erialast väljaõpet õppeasutuses ning osaleb eriala arendamises väljaspool õppeasutust. Ta analüüsib, nõustab ja juhendab metoodiliselt teisi kolleege ning kujundab kutseõppe mainet.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1 Õppeprotsessi planeerimine
2.1.1. Enda töö kavandamine õppeaastaks.
2.1.2. Õppetegevuse kavandamine.
2.1.3. Õppetunni ettevalmistamine.
A.2.2 Õpikeskkonna kujundamine
2.2.1. Õpikeskkonna loomine.
2.2.2. Grupiprotsesside suunamine.
2.2.3. Töötervishoiu ja tööohu...
tuse nõuete järgimine.
A.2.3 Õppimise ja õppija arengu toetamine
2.3.1. Õppija arengu- ja õpivajaduste väljaselgitamine.
2.3.2. Õppijate teavitamine õppe eesmärkidest, oodatavatest õpiväljunditest, õppesisust ja hindamisest.
2.3.3. Õppijate arengu toetamine õpieesmärkide saavutamisel.
2.3.4. Õppimist ja õppija arengut toetav tagasiside ja hindamine.
A.2.4 Refleksioon ja professionaalne enesearendamine
2.4.1. Õpetaja oma töö refleksioon, analüüsimine ja enesehindamine.
2.4.2. Arengumapi/portfoolio koostamine ja regulaarne täiendamine.
2.4.3. Eri- ja kutsealane enesearendamine.
2.4.4. Pedagoogilise kogemuse ja parema praktika jagamine.
A.2.5 Erialaõppe arendamine
2.5.1. Osalemine õppekavarühma, kooli arendustegevustes ja kvaliteeditagamise protsessis.
2.5.2. Erialaste kompetentside täiendamine ja kaasajastamine.
A.2.6 Kutseõppe maine kujundamine
2.6.1. Avalikkuse teavitamine oma eriala kutseõppe võimalustest, eriala ja kutsehariduse populariseerimine.
2.6.2. Organisatsiooni kultuuri kujundamine.

More
Hide
Elective areas of work
A.2.7 Praktika korraldamine
2.7.1. Praktika ettevalmistamine.
2.7.2. Praktika juhendamine.
2.7.3. Praktika hindamine.
A.2.8 Juhtimine ja eestvedamine
2.8.1. Grupi või meeskonna juhtimine ja eestvedamine.
2.8.2. Tegevuste juhtimine.
A.2.9 Täiskasvanute täienduskoolituse ...
läbiviimine
2.9.1. Koolitusvajaduse selgitamine.
2.9.2. Koolituse planeerimine.
2.9.3. Täienduskoolituse läbiviimine.
2.9.4. Tagasiside analüüs.
A.2.10 Hariduslike erivajadustega (HEV) õppija toetamine õppeprotsessis
2.10.1. Õppija erivajaduste märkamine.
2.10.2. HEV õppija erialaste võimete ja huvide väljaselgitamine.
2.10.3. HEV õppija individuaalse eripäraga arvestamine.
2.10.4. Õpikeskkonna kohandamine vastavalt HEV õppija vajadusele.

More
Hide
A.3 Work environment and specific nature of work
Kutseõpetaja töökeskkond sõltub õpetatavast erialast. Töö võib toimuda nii siseruumides kui välitingimustes. Siseruumides kehtivad üldised õpperuumidele esitatavad tervisekaitsenõuded. Töökodades, erialalaborites kehtivad erialaspetsiifilised ohutus- ning tervisekaitsenõuded. Välitingimustes töötade...s tuleb jälgida kehtivaid töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid, samuti on oluline õppijates keskkonnasäästlike põhimõtete kujundamine.
Kutseõpetaja töö on vaheldusrikas ja väljakutseid pakkuv, nõuab head suhtlemisoskust. Töö on füüsiliselt ja vaimselt pingeline, nõuab majanduslikku mõtlemist ja ressursside säästlikku kasutamist. Töö kutseõpetajana eeldab head pingetaluvust ning võimet kontrollida oma emotsioone. Kutseõpetaja peab suutma käituda adekvaatselt probleem- ja kriisisituatsioonides.

More
Hide
A.4 Tools
Kutseõpetaja kasutab oma töös erialaõppes vajalikke õppevahendeid (digivahendid, õppevara, töövahendid, tehnoloogilised vahendid jne), vastavalt vajadusele eririietust ja isikukaitsevahendeid.
A.5 Personal qualities required for work: abilities and characteristics
Kutseõpetaja töös on olulised ennastjuhtivus, koostöövõime, ettevõtlikkus, vastutustundlikkus, enesekindlus, loomingulisus, tolerantsus, empaatiavõime, ausus ja positiivsus.
A.6 Professional preparation
Üldjuhul on 5. taseme kutseõpetajal keskharidus või keskeriharidus või kutsekeskharidus või kutseeriharidus. Tal on erialane töökogemus õpetatavas valdkonnas või ta omab kehtivat kutsetunnistust õpetatavas valdkonnas.
A.7 Most common occupational titles
Kutseõpetaja.
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Kutseõpetaja, tase 5 kutse koosneb üheteistkümnest kompetentsist. Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1 – B.2.6 ja B.2.11 (läbiv kompetents) tõendamine. Lisaks on võimalik täiendavalt tõendada valitavaid kompetentse B.2.7 – B 2.10.
B.2 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.2.1 Õppeprotsessi planeerimine 5

Tegevusnäitajad:
1) planeerib koostöös kolleegidega oma tegevused õppeaastaks, arvestades tööülesandeid ja organisatsiooni tööplaani/tegevuskava;
2) kavandab õppetegevust lähtuvalt õppekavast ja sellega seonduvatest dokumentidest, iseseisva töö, praktika ja teooria osakaalust; kohandab koostöös kolleegidega rakenduskava, arvestades sihtrühma vajadusi; teeb koostöös kolleegidega ettepanekuid muudatusteks rakenduskavas; tagab õppetegevuse läbiviimiseks vajalike õppematerjalide õigeaegse olemasolu; valib õppetööks asja- ja ajakohase õppevara, lähtudes õppekavast; planeerib õppekava õpiväljunditest lähtuva hindamise;
3) planeerib õppetunni, lähtudes õppekavast ja tunni ülesehituse loogikast; püstitab tunni eesmärgi lähtuvalt õppekava ja mooduli õpiväljunditest; valib õpiväljunditest ning sihtrühmast lähtuvalt õppemeetodid ja tunni läbiviimiseks vajalikud metoodilised ning muud õppematerjalid; planeerib õpiväljunditest lähtuva hindamise.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.2 Õpikeskkonna kujundamine 5

Tegevusnäitajad:
1) kujundab õppimist ja õppija arengut soodustava vaimselt, sotsiaalselt ja füüsiliselt turvalise õpikeskkonna vastavalt õpiväljunditele, arvestades õppija eripära; tegutseb ohu ja esmaabi vajaduse korral vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele; lahendab probleeme, kaasates vajadusel kolleege, spetsialiste ja lapsevanemaid;
2) märkab grupi mõju iga liikme õpimotivatsioonile,
õppimise tulemuslikkusele ja üldinimlike väärtuste ning hoiakute kujunemisele; toetab oma tegevuse ja isikliku eeskujuga väärtushoiakute kujunemist; lahendab konflikte, kasutades konflikti lahendamise võtteid, kaasates vajadusel kolleege;
3) järgib töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid; osaleb riskianalüüsi koostamisel.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.3 Õppimise ja õppija arengu toetamine 5

Tegevusnäitajad:
1) selgitab koostöös kolleegidega välja õppija ja/või õppegrupi arenguvajadused, lähtudes õppija eripärast; selgitab koostöös õppija ja kolleegidega välja õppija ja/või õppegrupi õpivajadused, arvestades varasemat õpi- ja töökogemust; toetab õppija arengut läbi õpetaja ja õppija ühise arutelu ja refleksiooni;
2) teavitab õppijaid õppe eesmärkidest, oodatavatest õpiväljunditest, õppesisust ja hindamisest lähtuvalt õppekavast;
3) märkab õppija erisusi ja hariduslike erivajaduste korral teeb ettepaneku individuaalse õppekava koostamiseks; rakendab individuaalset õppekava lähtuvalt õppija vajadustest; viib läbi õppetunni, lähtudes rakenduskavast, kasutades õppija arengut toetavaid õppe- ja hindamismeetodeid, töövõtteid, materjale ja vahendeid; lõimib õppeprotsessis teoreetilist ja praktilist õpet ning üld- ja võtmepädevusi; motiveerib õppima, pakkudes õpitava erialaga seotud õppeülesandeid, arvestades varasemaid teadmisi ja oskusi ning luues eduelamuse igale õppijale;
4) selgitab õppijatele hindamise põhimõtteid lähtuvalt õppekorralduslikest dokumentidest ja rakenduskavast; annab õppijatele õpiväljundite saavutamise kohta arengut toetavat tagasisidet kogu õppeprotsessi vältel, arvestades hindamiskriteeriume; hindab õppija õpiväljundite saavutamist, lähtudes väljundipõhise hindamise põhimõtetest ja kasutades õppemeetoditega sidusaid hindamismeetodeid.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.4 Refleksioon ja professionaalne enesearendamine 5

Tegevusnäitajad:
1) reflekteerib oma tööd, tuues välja õnnestumised ja arenguvajadused; küsib oma tööle regulaarselt tagasisidet; analüüsib oma tegevust, toetudes refleksioonile ja tagasisidele; seab endale konkreetseid lühiajalisi arengueesmärke, lähtudes enese arenguvajadustest;
2) koostab oma arengumapi õpetajatöö ning eri-ja kutsealase tegevuse ja arengu kohta; täiendab arengumappi regulaarselt;
3) hoiab end järjepidevalt kursis eri-ja kutseala arengutega ja parimate praktikatega, kasutades neid oma töös; arendab oma erialaseid kompetentse (sh stažeerib ettevõttes), lähtudes oma arenguvajadustest ja püstitatud eesmärkidest;
4) õpib kolleegide parimatest praktikatest.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.5 Erialaõppe arendamine 5

Tegevusnäitajad:
1) osaleb õppekavarühma sisehindamise või akrediteerimise või teistes kvaliteedijuhtimise ning arendustegevuse protsessides vastavalt kavandatule;
2) hoiab end järjepidevalt kursis eri-ja kutseala arengutega ja parimate praktikatega, kasutades neid oma töös; arendab oma erialaseid kompetentse.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, portfoolio/arengumapp, intervjuu.
B.2.6 Kutseõppe maine kujundamine 5

Tegevusnäitajad:
1) osaleb eriala ja kutseharidust populariseerivates tegevustes, käies messidel, koolisisestel kutsevõistlustel, eriala tutvustavatel üritustel jne;
2) kannab organisatsiooni väärtusi ja annab neid edasi õppijatele.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
Optional Competences
    Competence EstQF Level
B.2.7 Praktika korraldamine 5

Tegevusnäitajad:
1) osaleb õppijate praktikaks ettevalmistusel; jagab infot praktikakohtade kohta; korraldab praktikadokumentide ettevalmistuse enne praktika algust;
2) juhendab eesmärgipäraselt koostöös praktikakohapoolse juhendajaga õppija praktikat, lähtudes praktikakorralduse kavast ja õppija individuaalsetest eesmärkidest;
3) osaleb praktika hindamise protsessis, lähtudes praktikakorralduse kavast.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.8 Juhtimine ja eestvedamine 6

Tegevusnäitajad:
1) loob meeskonna lähtuvalt eesmärkidest; juhib meeskonda või töögruppi eesmärgipäraselt; motiveerib ja innustab meeskonnakaaslasi või töögrupi liikmeid, kaasab kolleege; delegeerib ja jagab meeskonnaliikmetele tööülesandeid otstarbekalt ning annab selgeid juhiseid; annab asjakohast tagasisidet; võtab vastutuse enda ja meeskonna eest;
2) algatab ja käivitab tegevused lähtuvalt eesmärkidest; planeerib ja leiab ressursid tegevuste läbiviimiseks; jälgib tegevuste läbiviimist, vajadusel kavandab muudatusi; analüüsib ja hindab tegevusi ning tulemusi, annab tagasisidet; korraldab probleemide lahendamise.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.9 Täiskasvanute täienduskoolituse läbiviimine 5

Tegevusnäitajad:
1) selgitab koostöös kolleegidega välja täienduskoolitusel osalejate koolitusvajadused, lähtudes õppijate/õppegrupi eripärast;
2) kavandab täienduskoolituse lähtuvalt koolituskavast ja õppijate eripärast, valides täienduskoolituse läbiviimiseks asja- ja ajakohased õppematerjalid ning tagades nende õigeaegse olemasolu ja kavandades koolituskavast lähtuvalt õpikeskkonna ning õppe- ja hindamismeetodid;
3) viib täienduskoolituse läbi, lähtudes kavandatust ning õpi- või töökeskkonna eripärast, ohutusnõuetest ja õppijate/sihtrühma eripärast;
4) kogub tagasisidet õppijatelt täienduskoolituse kavas ettenähtud meetodil; tagasisidest lähtuvalt teeb muudatusi oma koolituste läbiviimise protsessis.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
B.2.10 Hariduslike erivajadustega õppija toetamine õppeprotsessis 5

Tegevusnäitajad:
1) märkab õppija hariduslikku erivajadust ning algatab koostöö tugispetsialistidega/kolleegidega;
2) märkab ja aktsepteerib HEV õppija erinevaid võimeid ja huvisid oma õppetegevuse raames; planeerib õppetegevust, lähtudes HEV õppija eripärast;
3) HEV õppija toimetuleku toetamiseks teeb koostööd õppija ja tugispetsialistidega/kolleegidega; kohandab õppekava, arvestades HEV õppija individuaalset eripära; kasutab kohandatud õppematerjali ning erinevaid meetodeid; annab HEV õppijale jt osapooltele tagasisidet õppija arengu kohta;
4) informeerib vajadusest teha muudatusi või kohandusi õpikeskkonnas vastavalt HEV õppija vajadusele.

Hindamismeetod(id): eneseanalüüs, arengumapp, intervjuu.
Recurring competences
    Competence EstQF Level
B.2.11 Kutseõpetaja kutset läbiv kompetents 6

Tegevusnäitajad:
1) juhindub oma töös õpetaja kutse-eetikast; toetab oma tegevuse kaudu kutse-eetika ja õpetaja ameti laiemat teadvustamist ning väärtustamist ühiskonnas; järgib ühiskonna väärtusi ja norme erinevates keskkondades, kujundades oma eeskujuga õppijate väärtusi;
2) kasutab oma töös korrektset õpetamiskeelt kõnes ja kirjas ning väljendab ennast arusaadavalt; kasutab ühte võõrkeelt tasemel B2 (vt lisa 1 "Keelte oskustasemete kirjeldused"); valdab eesti keelt vastavalt keeleseaduse nõuetele;
3) märkab, tunnustab, innustab õppijat, lapsevanemat või kolleegi; motiveerib ja innustab teisi;
4) hindab end ennastjuhtiva õppijana, määratledes enda õpistrateegiaid, õpiprotsessi, -vajadusi ja -võimalusi ning enda tugevaid ja nõrku külgi elukestva õppijana; arendab ennast eesmärgipäraselt;
5) suheldes näitab üles austust ja hoolivust; seab inimesed esikohale, töötab tõhusalt üksikisikutega ja meeskonnas; aktsepteerib inimeste erinevusi ning arvestab neid koostöö tegemisel, väärtustab koostööd kui lisaväärtuse tootjat;
6) loob positiivse suhtluskeskkonna ja käitub vastavalt headele suhtlemistavadele; suhtleb edukalt erinevate tasandite ja sihtgruppide inimestega, loob koostööks vajalikke suhtevõrgustikke; kujundab õppijate kommunikatsiooni-/ suhtlemisoskusi; analüüsib ja arendab oma suhtlemisoskusi, teeb konstruktiivset kriitikat ja on sellele avatud;
7) vahendab oma töös Eesti ja Euroopa kultuuripärandit ja -saavutusi, arvestades erinevate regioonide kultuurilist ja keelelist mitmekesisust ja vajadust seda säilitada ning loomingulise eneseväljendamise olulisust igapäevaelus;
8) tegutseb teadliku ja vastutustundliku kodanikuna, toetades ühiskonna demokraatlikku arengut;
9) tunneb oma tugevaid ja nõrku külgi ning teostab ennast neid arvestades; töötab oma võimete kohaselt;
10) järgib säästva arengu põhimõtteid ja käitub keskkonnasäästlikult; vahendab jätkusuutlikkuse ja keskkonnateadlikkuse põhimõtteid;
11) kasutab oma töös matemaatilisi termineid, mõisteid, mõttemudeleid, sh loogikat ja ruumilist mõtlemist ning esitusviise, sh graafikuid, valemeid, skeeme; kasutab õppe-eesmärkide saavutamiseks sobivaid tehnoloogiaid ja tehnoloogilisi vahendeid;
12) on orienteeritud tulemustele ja isiklike tööeesmärkide saavutamisele; otsib võimalusi enesearendamiseks ja karjääris edasiliikumiseks; märkab probleeme ja neis peituvaid võimalusi; reageerib paindlikult muutustele ja võtab arukaid riske; kasutab ära arengu- ja koolitusvõimalused;
13) kasutab sobivaid IKT- vahendeid ja võimalusi, kujundades õpikeskkonda ja viies läbi õpitegevusi; kasutab e-õppeks sobivaid keskkondi ja õppemeetodeid; kasutab kaasaegseid IKT-põhiseid suhtlusvahendeid; hindab ja arendab oma haridustehnoloogilisi pädevusi vastavalt organisatsiooni International Society for Technology in Education (ISTE) õpetajate haridustehnoloogilistele pädevustele (http://www.e-ope.ee/images/50001035/ISTE%20NETS.T.pdf);
14) järgib kutseharidust ja õpetatavat eriala reguleerivaid õigusakte.

Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 21-03092014-01/5k
Field of occupational activity: Education
Occupational Qualification Council: Education
No. of decision of Occupational Qualification Council: 16
Date of decision of Occupational Qualification Council: 03.09.2014
EstQF level: 5
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 5
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Teaching
Occupation: Vocational teacher
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
23 Teaching Professionals
232 Vocational Education Teachers
2320 Vocational Education Teachers
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 01 Education
011 Education
0114 Teacher training with subject specialisation
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): P EDUCATION
85 Education
Annexes
Annex 1 Keelte oskustasemete kirjeldused
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Külli All HTM Täiskasvanuhariduse osakond
Riina Müürsepp Pärnumaa Kutsehariduskeskus
Kaie Piiskop SA Innove õppekavakeskus
Liivi Raudsepp Tartu Kutsehariduskeskus
Sirje Rekkor Tallinna Ülikool
Varje Tipp Pärnumaa Kutsehariduskeskus

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils