Kutseregister Kutseregister
Occupational Qualification Standards: Teacher, EstQF Level 7

General Data
Name in English: ET: Õpetaja, tase 7
EN: Teacher, EstQF Level 7
Specialisations:
Partial occupational qualifications:
Valid from: 01.09.2025
Valid to: 31.08.2030
Occupational qualification standard version no.: 11
Versions:
Awarding Body: Andmed puuduvad
A Description of work
A.1 Description of work
Õpetaja peamine eesmärk on toetada ja suunata õppijate arengut nii nende isiklikuks kui ka ühiskondlikuks toimetulekuks, aidates kaasa teadmiste ja oskuste omandamisele ning väärtuste kujunemisele. Õpetaja arendab süsteemselt oma kutseoskusi ja on kursis haridusuuendustega.

Õpetaja, tase 7 olu...
lisemad valdkonnad on töö iseenda, õppijate, kolleegide, organisatsiooni ja kogukonnaga, sh lastevanematega. Töö toimub eelkõige indiviidi, klassi või rühma, organisatsiooni, aga ka piirkonna tasandil ning eeldab rohket suhtlemist. Seitsmenda kutsetaseme õpetaja võib töötada nii lasteaiaõpetaja, huvihariduse kui ka üldhariduse õpetajana. Üldhariduskooli ja kutseõppeasutuste üldainete õpetaja peab vastama vähemalt standardile õpetaja, tase 7. Seitsmenda kutsetaseme õpetaja tegutseb nii iseseisvalt kui ka meeskonnas ning võib juhtida abiõpetajate tööd. Tema töö on vaheldusrikas ja eeldab süsteemsust, kohanemisvõimet, pingetaluvust ning suutlikkust luua ja toetada iseenda ja teiste heaolu.

Õpetaja kutseid on neljal tasemel kokku viis: lisaks õpetaja, tase 7 kutsele eristatakse kutseid õpetaja, tase 5, õpetaja, tase 6, vanemõpetaja, tase 7 ja meisterõpetaja, tase 8.

Võrreldes 5. taseme õpetajaga võib õpetaja, tase 7 sarnaselt 6. taseme õpetajaga juhtida abiõpetajate tööd. Võrreldes kõrgema taseme õpetajatega keskendub õpetaja tase 7 rohkem õpetamisele, samas kui vanemõpetaja panustab enam kolleegide juhendamisse ja haridusarendusse. Meisterõpetaja juhib ka haridusuuendusi ning tegutseb rahvusvahelisel tasandil.

More
Hide
A.2 Work units
A.2.1. Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine
A.2.2. Õppijate toetamine
A.2.3. Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine
A.2.4. Panustamine laiemas hariduse ökosüsteemis
A.3 Professional preparation
Õpetajal, tase 7 on magistrikraad, töökogemus õpetajana ja läbitud täienduskoolitus(ed).
A.4 Most common occupational titles
Lasteaiaõpetaja, huvihariduse õpetaja, õpetaja
A.5 Regulations governing profession
Põhikooli ja gümnaasiumi õpetaja kvalifikatsiooninõuded on sätestatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses. Selle kohaselt peab õpetajal olema magistrikraad või sellele vastav kvalifikatsioon, õpetajakutse ning eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele.
Lasteaia...
õpetaja kvalifikatsiooninõuded on sätestatud alusharidusseaduses. Selle kohaselt peab lasteaiaõpetajal olema kõrgharidus ja õpetajakutse ning eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele või kõrgharidus, pedagoogilised kompetentsid ning eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele.
More
Hide
A.6 Future Skills
Õpetaja tulevikupädevuseks on kohanemisvõimelisus ja suutlikkus paindlikult reageerida muutuvas keskkonnas, arvestades õppijate, kolleegide ja iseenda vajaduste ning ressurssidega. Veelgi olulisemaks muutub teaduspõhisus – pidev enesetäiendamine nii ainevaldkonnas, pedagoogilistes meetodites kui ka ...õppimise ja õpetamise käsitlustes. Õpetaja peab olema võimeline tõhusalt õpetama kaasavas mitmekultuurilises keskkonnas, pakkudes tuge erineva taustaga ja vajadustega õppijatele. Samuti on oluline oskus kujundada positiivset ja toetavat heaolukeskkonda nii enda, kolleegide kui ka õppijate jaoks. Professionaalne õpetaja oskab analüüsida ja uurida oma tööd, et mõista, mis toetab õppimist ja arengut kõige tõhusamalt, ning kohandada oma praktikat toetudes kogutud andmetele ja teaduspõhistele teadmistele. Tehnoloogiapädevus jääb õpetaja oluliseks kompetentsiks –  tulevikku vaatav õpetaja on kursis nüüdisaegsete tehnoloogiate, sh tehisintellekti ja digitaalsete õppevahendite arenguga ning kasutab neid oma töös arukalt ja eetiliselt.
More
Hide
B Competency Requirements
B.1 Structure of occupation
Competency Requirements: Õpetaja, tase 7 kutse moodustub üldoskustest B.2 ja kohustuslikest kompetentsidest B.3.1 – B.3.4. Kutse taotlemisel on nõutav nende kõigi tõendamine.
Educational requirements:
Nõuded kutse taotlemisel

1. Vähemalt ühe aasta pikkune töökogemus õpetajana.
2. Magistrikraad või sellega võrdsustatud haridustase*
3. Taotletava kutse kompetentsusnõuetega seotud enesetäiendus
4. Eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele

*erandi...
d lähtuvalt kvalifikatsioonimääruse rakendussätetest

Kutse on soovitatavalt tähtajatu ning taastõendamise nõudeid ei kehtestata.

Kutse andmise korraldus on reguleeritud õpetaja kutsete kutse andmise korras.

More
Hide
B.2 General skills of Teacher, EstQF Level 7
Mõtlemisoskused
1. Analüüsi- ja sünteesioskus - kasutab mõtlemisel süsteemset arutlust, mõtestab protsesse, nähtusi ja nendega seotud osapooli ning selgitab nendevahelisi suhteid, valikute tegemisel alternatiivide tugevusi ja nõrkusi ning loob saadud teadmistest uusi tervikuid ja teeb järeldusi.
...
2. Õppimisoskus - valib ja kohandab teadlikult tõhusaid õpistrateegiaid, et omandada uusi pädevusi, ning suudab eesmärgipäraselt juhtida õppimisega seotud motivatsiooni ja emotsioone.
3. Innovatsioonipädevus ¬ läheneb raskustele-probleemidele eri vaatenurkadest, otsib neile loovaid ja tõhusamaid lahendusi ning rakendab uudseid lähenemisviise, meetodeid ja materjale, olles valmis toime tulema ebakindluse ja eksimise võimalustega.
Enesejuhtimisoskused
4. Väärtustest lähtumine - järgib oma tegevuses üldinimlikke ning organisatsiooni väärtusi ja põhimõtteid.
5. Säilenõtkus - tuleb toime muutustega nii tunnete, mõtete kui ka käitumise tasandil, reageerides adekvaatselt ja asjalikult ning taastades enesehoiuks vajaliku tasakaalu.
Lävimisoskused
6. Suhtlemisoskus - loob, hoiab ja arendab teiste inimestega usaldusväärseid ning koostööle suunatud suhteid, väljendades end selgelt ja viisakalt. Märkab enda ja teiste vajadusi, ootusi ja emotsioone ning kohandab suhtlust, toetades positiivset ja mõistvat suhtluskeskkonda.
7. Koostööoskus - seab teistega ühiselt eesmärke ning teeb nende saavutamise nimel tõhusat koostööd, arvestades osapoolte vajaduste ja seisukohtadega.
8. Digipädevus - suhtub positiivselt digivahendite, -keskkondade ja -sisu tähenduslikku eesmärgipärasesse kasutamisse. Rakendab ja kohandab neid tõhusalt, eetiliselt ja vastutustundlikult oma töös. On omandanud vajaminevad digipädevused.

More
Hide
B.3 Competences
Mandatory competences
    Competence EstQF Level
B.3.1 Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine 7

Tegevusnäitajad
1. Tervise hoidmine - hoolitseb enda vaimse, füüsilise, sotsiaalse ja emotsionaalse heaolu eest.
2. Tasakaalu hoidmine ¬ hoolitseb enda töö- ja eraelu tasakaalu eest.
3. Karjääritee kujundamine - kujundab teadlikult enda kui õpetaja karjääriteed ja õppimist, toetudes enda professionaalse tegevuse refleksioonile.
4. Teadmiste ajakohastamine - hoiab ennast kursis valdkonna ning õpetamise- ja õppimisalaste uuenduste, teaduskirjanduse ja uuringutega.
5. Uurimusliku lähenemise rakendamine enda professionaalsuse arendamiseks - analüüsib ja täiustab enda õpetamisoskust rakendades uurimuslikku lähenemist.

Teadmised
Refleksioon ja refleksioonimudelid, teadmised enesehoiust (vaimne, füüsiline, sotsiaalne, emotsionaalne), uurimistöö, sh tegevusuuringu metoodika, andmekirjaoskus ning teaduspõhise info leidmise ja hindamise oskus, õpetajatööd reguleeriv seadusandlus (õigused ja kohustused), õpetajaeetika
B.3.2 Õppijate toetamine 7

Tegevusnäitajad
1. Õppijate tundmaõppimine - õpib tundma igat õppijat ja õppijate rühma, sh nende eripärasid.
2. Suhete loomine, keskkonna kujundamine ja õppijatest hoolimine - loob õppijatega head suhted, kujundab õppimiseks turvalise ja kaasava keskkonna ning hoolib iga õppija arengust.
3. Õpetamise kavandamine ja õpetamine - kavandab õpetamist pedagoogiliselt asjatundlikult, lähtudes õppekavast. Osaleb õppekava arenduses. Käsitleb õppeprotsessi kui tervikut ning kohandab seda, lähtudes õppijate vanusest, võimetest, vajadustest ning vaimsest ja füüsilisest heaolust. Rakendab tervist hoidvaid tegevusi, sh aktiivseid ja liikumisega lõimitud õppetegevusi, sirutus- ja liikumispause.
4. Õppevara valimine, kohandamine, koostamine ja jagamine - valib, kohandab ja koostab õppijatele kohast õppevara, arvestades õppijate eripärasid.
5. Ainesisu käsitlemine ¬ käsitleb ainesisu teadus- ja tõenduspõhiselt ning tekitab aine vastu huvi ja toetab sügavat õppimist.
6. Väärtuste kujundamine ja järgimine - kujundab ja järgib koos õppijatega ühiselt kokkulepitud väärtusi.
7. Üldpädevuste arendamine - toetab õppijate üldpädevuste arengut.
8. Õppijate võimestamine - võimestab õppijaid kolleegi juhendamisel sihipäraselt ning suunab neid aktiivselt vastutust võtma oma õppimise ja arengu eest. Teadvustab stereotüüpide mõju, sh enda hoiakutes, ning väldib nende kinnistamist oma töös.
9. Tagasiside andmine ja hindamine - annab õppijatele õpiprotsessi ja õpitulemuste kohta edasiviivat tagasisidet ning hindab õppijaid, kasutades sobivaid ja õppijaid kaasavaid meetodeid.

Teadmised
Psüühika toimimise alused, motivatsiooniteooriad, arengumõtteviis, sotsiaal-emotsionaalsed oskused, üldpädevused ja nende arendamise võimalused, hindamise ja õppimist toetava tagasiside võimalused, sh andmekirjaoskus, kaasava hariduse olemus ja rakendamine, õppekavad, õppevaldkonna teadmised vastavalt haridusliigile, õpetamismeetodid ja nende valiku põhimõtted sügava õppimise toetamisel, lõimingu olemus ja rakendamine, tehnoloogia rakendamine õppimise toetamisel, õppimist ja õpetamist reguleerivad õigusaktid
B.3.3 Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine 7

Tegevusnäitajad
1. Eesmärkidest ja väärtustest lähtumine - juhindub organisatsiooni eesmärkidest ja väärtustest ning enda õigustest ja kohustustest.
2. Koostöö kolleegidega oma organisatsioonis - tegutseb koostöiselt ja algatab koostööd.
3. Turvaline töökeskkond - kujundab koos kolleegidega toetava ja turvalise töökeskkonna.
4. Kolleegide professionaalse arengu toetamine - toetab kolleegide professionaalset arengut, jagades metoodikaid ja õppematerjale.
5. Suhtlemine ja koostöö lapsevanematega - teeb koostööd lapsevanematega, vahetades ja vahendades teavet ning rakendades suhtlemise aluspõhimõtteid.
6. Info ja andmed organisatsioonis - töötleb infot vastutustundlikult, järgides konfidentsiaalsuse ja andmekaitse põhimõtteid, hinnates info väärtust ja mõju ning võttes vastu otsuseid selle töötlemise kohta.

Teadmised
Andmekaitse, konfliktide lahendamine, kollektiivne tõhusus, koostööprotsessid, kuulamisoskused, nõustamispädevus, organisatsioonikultuur, tööõigus
B.3.4 Panustamine laiemas hariduse ökosüsteemis 7

Tegevusnäitajad:
1. Koostöö ja panustamine valdkonna- või erialaühenduste töösse - osaleb valdkonna- või erialaühenduste tegevuses.
2. Õpetaja elukutse positiivse kuvandi kujundamine - on eeskujuks õpetaja rollis ning panustab ühiskonnas õpetajast positiivse kuvandi loomisse ja õpetajaameti väärtustamisse.
3. Pedagoogilise teadmuse levitamine ühiskonnas - osaleb haridusvaldkonna avalikel üritustel, uurimis- ja/või projektirühmades.

Teadmised
Haridusvaldkonna strateegilised dokumendid, meediakirjaoskus, professionaalsed võrgustikud
C General information and Annexes
Designation of occupational qualification standard in register: 21-16042025-1.3/11k
Field of occupational activity: Education
Occupational Qualification Council: Education
No. of decision of Occupational Qualification Council: 39
Date of decision of Occupational Qualification Council: 16.04.2025
EstQF level: 7
Reference to European Qualifications Framework (EQF): 7
Field: EDUCATION AND CULTURE
Subfield: Teaching
Occupation: Teacher
International Standard Classification of Occupations: 2 Professionals
23 Teaching Professionals
233 Secondary Education Teachers
2330 Secondary Education Teachers
ISCED Fields of Education and Training (ISCED-F 2013): 01 Education
011 Education
0113 Teacher training without subject specialisation
Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE): P EDUCATION
85 Education
Annexes
Annex 1 Õpetajate kutsestandardite võrdlus
Annex 2 Mõisted
Occupational qualification standard compiled by
Name Organisation
Anne Aasamets Õpetajate Ühenduste Koostöökoda
Anneli Eesmaa Eesti Linnade ja Valdade Liit
Karin Klemmer Eesti Haridustöötajate Liit
Katrin Poom-Valickis Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut
Kristi Tarik Eesti Koolijuhtide Ühendus
Liina Õmblus Eesti Eripedagoogide Liit
Margit Timakov Eesti Õpetajate Liit
Margus Pedaste Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut
Rasmus Kits Eesti Teadushuvihariduse Liit
Taavi Kreitsmann Haridus- ja Teadusministeerium
Tiina Kivisalu Eesti Lasteaednike Liit

PIKSEL
Home Occupational Qualifications
Occupational Qualification Standards
Certificate Supplements Competences Awarding Bodies Occupational Qualification Councils