Raamatupidamine on kitsamas mõttes finantsarvestuse osa, mis tegeleb raamatupidamiskannetega (raamatupidamisregistrite pidamisega).
Laiemas mõttes hõlmab ta sama majandusüksuse majandusanalüüsi, tegevuse planeerimist (kavandamist, eelarvestamist) ja sisekontrolli.
Vanemraamatupidaja tegeleb järg...miste majandusarvestuse valdkondadega - finantsarvestusega, juhtimisarvestusega, kuluarvestusega, finantsaruannete analüüsiga, maksuarvestusega ja eelarvestusega.
Vanemraamatupidajad töötavad äri-, avalikus- ja mittetulundussektoris. Vanemraamatupidaja korraldab raamatupidamist nii, et oleks tagatud aktuaalse, olulise, objektiivse ja võrreldava info saamine majandusüksuse finantsseisundist ja tegevustulemusest.
Vanemraamatupidaja juhindub Eesti heast raamatupidamistavast ja/ või Euroopa Liidus tunnustatud standarditest, arvestuse ja aruandluse põhimõtetest ning järgib kutse-eetika nõudeid. Vanemraamatupidaja põhilised tööülesanded on seotud igapäevase raamatupidamise tööga, eelarvete ning finantsaruannete ettevalmistamise ja/või koostamisega, vajadusel planeerimise ja juhtimisega, finantstegevuse analüüsimisega, tagades ülesannete õigeaegse ja efektiivse täitmise.
Vanemraamatupidaja töö eeldab märkimisväärset vastutust ja iseseisvust ning vajadusel teiste meeskonnaliikmete kontrollimist ja juhendamist.
Vanemraamatupidaja peab oskama planeerida oma tööd ja aega, olema täpne ja kohusetundlik ning hea suhtleja. Tööga toimetuleku eelduseks on iseseisvus, distsiplineeritus, vastutus- ja otsustusvõime, hea suhtlemisoskus, arenenud suuline ja kirjalik väljendusoskus ning planeerimisoskus. Loe edasiPeida
Vanemraamatupidaja kutse tase 6 taotlemisel on üldjuhul nõutav bakalaureuse kraad või rakendus-kõrgharidus ja 2-aastane töökogemus raamatupidajana.
Vajalik on pidev enesetäiendamine, et olla kursis regulatsioonide muutustega.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Enamlevinud ametinimetused on raamatupidaja, vanemraamatupidaja, pearaamatupidaja.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Selle kutse taotlemisel on nõutav kompetentside B.2.1, B.2.2, B.2.3 ja B.2.4 (läbiv kompetents) tõendamine.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Finantsarvestus
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Järgib raamatupidamisseaduses ja muudes normatiivaktides väike- ja keskettevõttele sätestatut.
2. Koostab iseseisvalt väike-ja keskettevõttele majandusüksuse raamatupidamise sise-eeskirja, arvestades ettevõtte eripära.
3. Kirjeldab finantsarvestussüsteemi valikuks, kasutamiseks ja arendamiseks vajalikku funktsionaalsust.
4. Koostab iseseisvalt raamatupidamise aruandeid väike- ja keskettevõttele, võttes aluseks kirjendatud ja dokumenteeritud majandussündmused.
5. Koostab iseseisvalt mitmesuguseid statistilisi aruandeid vastavalt etteantud nõuetele.
6. Analüüsib koostatud põhiaruandeid, tuginedes sise-eeskirjas toodud informatsioonile.
7. Korraldab dokumendikäivet vastavalt juhendmaterjalidele.
Teadmised:
1) süvateadmised raamatupidamisest ja seda reguleerivatest õigusaktidest;
2) auditi alused.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik eksam, test
B.2.2
Maksuarvestus
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Kogub andmed, täidab ja esitab deklaratsioonid vastavalt seadusandlusele.
2. Analüüsib ja planeerib majandusüksuse makse, lähtudes eelarvestatud majandustegevusest.
Teadmised:
1) maksundus ja seda reguleerivad õigusaktid.
Hindamismeetod(id):
Kirjalik eksam, test
B.2.3
Juhtimisarvestus
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Teostab analüüsi, kasutades majandusanalüüsi põhimeetodeid ja presenteerib analüüsi tulemusi.
2. Kasutab kuluarvestuse meetodeid, mis lähtuvad majandusüksuse eripärast ja sobivad juhtimisotsuste langetamiseks.
3. Koostab eelarveid, jälgib ja analüüsib nende täitmist, tuginedes eelarve koostamise juhendile ja lähtudes majandusüksuse eripärast.
Tegevusnäitajad:
1. Vajadusel moodustab meeskondi, korraldab ülesannete täitmist ja delegeerimist, tegutseb parima ühise tulemuse nimel, jagab teistega vajalikku ja kasulikku informatsiooni.
2. Mõistab kultuurilisi ja keelelisi erinevusi ja suhtleb erinevate inimestega, esitab ja kaitseb oma seisukohti suuliselt ja kirjalikult, töötab efektiivselt multikultuurses keskkonnas.
3. Kasutab oma töös korrektset riigikeelt tasemel C1 ja ühte võõrkeelt tasemel B1 (vt Lisa: Keelte oskustasemete kirjeldused).
4. Kasutab oma töös arvutit tasemel: AO1 – Infotehnoloogia põhimõisted ja infoühiskond, AO2 – Arvuti kasutamine ja failihaldus, AO3 – Tekstitöötlus, AO4 – Tabelitöötlus, AO5 – Andmebaasid, AO6 – Esitlus, AO7 – Informatsioon ja kommunikatsioon (vt Lisa: Arvuti kasutamise oskused).
5. Täiendab end sihipäraselt oma erialal, tutvub erialase kirjandusega, analüüsib regulatsioonides toimunud muudatuste mõju lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast, omab ülevaadet üldistest suundadest finantsarvestuse standardite arengutes.
Teadmised:
1) majandusteooria (mikro-ja makroökonoomika);
2) ettevõtluse alused;
3) organisatsioonikäitumine ja –juhtimine,
4) ettevõtte rahandus;
5) majandusmatemaatika ja –statistika;
6) raamatupidamistarkvara.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.