Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid
Tantsuspetsialist, tase 5 kutsestandard on aluseks täiendusõppe õppekavade koostamisele ning isikute kompetentsuse hindamisele kutse andmisel.
Tantsuspetsialistide töö on loominguline. Tantsuspetsialistid oskavad ise tantsida ning suudavad oma oskusi ka teistele edasi anda.
Tantsuspetsialisti kutsealal on neli kutset: tantsuspetsialist, tase 5; tantsuspetsialist, tase 6; tantsuspetsialist, tase 7 ja tantsuspetsialist, tase 8.
Tantsuval...dkond hõlmab järgnevaid spetsialiseerumisi:
1) rahvatantsuspetsialist;
2) kaasaegse tantsu spetsialist;
3) ladina ja standardtantsu spetsialist.
5. taseme tantsuspetsialist on loovisik, kes on tantsijate ja/või tantsuvaldkonnas osalevate isikute juhendaja või juhendaja assistent. On erialase praktilise ettevalmistusega ja vähese töökogemusega (võib vajada juhendamist). Valmistab ette ja viib läbi treeningtunde. Töö tulem on tantsukollektiivi esinemine. Lähtub oma töös heast tavast. Tantsuspetsialist töötab nii iseseisvalt kui meeskonnas. Töö eeldab aktiivset suhtlust tantsijatega ja tööandjaga. Vastutab oma konkreetsete tööülesannete tulemusliku täitmise eest. Loe edasiPeida
A.2.4 Esinemine:
1) sündmuse/teema kaardistamine;
2) repertuaari valimine ja/või kohandamine;
3) tagasiside ja analüüs. Loe edasiPeida
Spetsialiseerumisega seotud tööosad
Spetsialiseerumine toimub vastavalt tantsustiilile ning kõik tööosad on spetsialiseerumisega otseselt seotud.
– rahvatantsuspetsialist,
- kaasaegse tantsu spetsialist,
- ladina ja standardtantsu spetsialist.
A.3 Töö keskkond ja eripära
Tööaeg on paindlik, võib sisaldada töötamist puhkepäevadel ja pühade ajal. Töö on vahelduvate tööülesannetega, füüsilist ja vaimset pingutust nõudev. Üldjuhul töötatakse sisetingimustes, riskiteguriteks tervisele võib olla tolm ja müra.
A.4 Töövahendid
Üldjuhul on töövahenditeks sobiv rõivastus ja jalanõud, muusikainstrument, muusikat mängiv seade või muud tehnilised vahendid.
5. taseme tantsuspetsialistil on üldjuhul keskharidus ja erialane töökogemus ning läbitud erialane koolitus.
Kutse taotlemise eeldused on kirjas kutse andmise korras.
Tantsuspetsialisti kutse taotlemisel on nõutav vähemalt ühe spetsialiseerumise valimine ning kohustuslike kompetentside B.2.1–B.2.4 ja läbiva kompetentsi B.2.11 tõendamine.
Kutsesiseselt spetsialiseerutakse vastavalt tantsustiilile:
-rahvatantsuspetsialist,
-kaasaegse tantsu spetsialist,
-lad...ina ja standardtantsu spetsialist.
Kompetentside hindamine toimub vastavalt spetsialiseerumisele tantsustiili põhiselt. Loe edasiPeida
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Repertuaari ettevalmistamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valib repertuaari lähtudes tantsijate east ja võimetest, tantsustiilist ja seatud eesmärkidest;
2) kohandab repertuaari vastavalt tantsijate eale ja võimetele ning seatud eesmärgile.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.2
Tantsutreeningu/proovi läbiviimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valmistab iseseisvalt või juhendamisel ette treeningtunni, valides tantsijate eale ja füüsilistele võimetele ning tantsustiilile sobiva metoodika ja muusikalise materjali;
2) juhib treeningtundi vastavalt ettevalmistatud plaanile (vajadusel kohandab kavandatud tegevuse ümber);
3) treeningtunnis õpetab, arendab ja kinnistab tantsutehnikat, lähtudes valitud metoodikast ja kasutades oskussõnavara;
4) treeningtunni juhtimisel järgib head tava ja õpetab tantsijatele lava- ja töökultuuri põhimõtteid;
5) seletab ja edastab liikumise sisulist ideed, emotsiooni, vormi, kujundit, lähtudes improvisatsioonilisest või varem loodud koreograafiast;
6) annab vajadusel informatsiooni õpetatava materjali kohta (autor, muusika, ajalooline taust jne);
7) juhendab tantsijaid koregraafilise materjali omandamisel, puhastamisel ja kinnistamisel selle esitamiseks;
8) pärast treeningtundi analüüsib oma tööd, tunni tulemust, lähtudes seatud eesmärkidest;
9) annab tantsijatele treeningtunni jooksul või pärast seda tagasisidet.
Hindamismeetod(id): Tantsutreeningu/proovi vaatlus või digitaalne salvestus nõutud ajaperioodil toimunud treeningtunni kohta.
B.2.3
Juhtimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) koostab trupi/ringi repertuaariplaani või assistendina osaleb selle koostamisel, lähtudes loomingulistest eesmärkidest (sh trupi koosseisust, potentsiaalist jms);
2) koostab hooaja tegevusplaani või osaleb selle koostamisel assistendina, ning kooskõlastab selle tööandjaga, arvestades olemasolevat repertuaariplaani;
3) teeb vajadusel koostööd partnerite (sponsorid, lapsevanemad, meedia jne) ja teiste spetsialistidega (lavatehniline ja loominguline tugi jne), lähtudes seatud eesmärkidest.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.4
Esinemine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kaardistab (või osaleb kaardistamisel) sündmuse/teema eesmärgid ja sisu, sihtgrupi, aja, koha, tingimused, kestvuse jms;
2) valib (või osaleb valikuprotsessis) sobivad esitajad (vanus, koosseis jms) vastavalt sündmusele ja sihtgrupile;
3) valib (või osaleb valikuprotsessis) vastavalt sündmuse stiilile kostüümid, muusika, ruumikujunduse jms;
4) valib, kohandab ja/või loob sobiva repertuaari, lähtudes sündmuse eesmärgist;
5) kogub tagasisidet esinejatelt, sündmuse korraldajalt ja/või sihtgrupilt, kasutades selleks erinevaid võimalusi (vestlus, intervjuu, ankeet jne);
6) analüüsib tagasiside põhjal toimunud esinemist ning teeb järeldused järgnevateks tegevusteks;
7) vahendab tagasisidet esinejatele, lähtudes tehtud analüüsist.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus ning digitaalne salvestus + intervjuu).
Spetsialiseerumistega seotud kompetentsid
Kutsesiseselt spetsialiseerutakse vastavalt tantsustiilile:
-rahvatantsuspetsialist,
-kaasaegse tantsu spetsialist,
-ladina ja standardtantsu spetsialist.
Kompetentside hindamine toimub vastavalt spetsialiseerumisele tantsustiili põhiselt.
Rahvatantsuspetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Repertuaari ettevalmistamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valib repertuaari lähtudes tantsijate east ja võimetest, tantsustiilist ja seatud eesmärkidest;
2) kohandab repertuaari vastavalt tantsijate eale ja võimetele ning seatud eesmärgile.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.2
Tantsutreeningu/proovi läbiviimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valmistab iseseisvalt või juhendamisel ette treeningtunni, valides tantsijate eale ja füüsilistele võimetele ning tantsustiilile sobiva metoodika ja muusikalise materjali;
2) juhib treeningtundi vastavalt ettevalmistatud plaanile (vajadusel kohandab kavandatud tegevuse ümber);
3) treeningtunnis õpetab, arendab ja kinnistab tantsutehnikat, lähtudes valitud metoodikast ja kasutades oskussõnavara;
4) treeningtunni juhtimisel järgib head tava ja õpetab tantsijatele lava- ja töökultuuri põhimõtteid;
5) seletab ja edastab liikumise sisulist ideed, emotsiooni, vormi, kujundit, lähtudes improvisatsioonilisest või varem loodud koreograafiast;
6) annab vajadusel informatsiooni õpetatava materjali kohta (autor, muusika, ajalooline taust jne);
7) juhendab tantsijaid koregraafilise materjali omandamisel, puhastamisel ja kinnistamisel selle esitamiseks;
8) pärast treeningtundi analüüsib oma tööd, tunni tulemust, lähtudes seatud eesmärkidest;
9) annab tantsijatele treeningtunni jooksul või pärast seda tagasisidet.
Hindamismeetod(id): Tantsutreeningu/proovi vaatlus või digitaalne salvestus nõutud ajaperioodil toimunud treeningtunni kohta.
B.2.3
Juhtimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) koostab trupi/ringi repertuaariplaani või assistendina osaleb selle koostamisel, lähtudes loomingulistest eesmärkidest (sh trupi koosseisust, potentsiaalist jms);
2) koostab hooaja tegevusplaani või osaleb selle koostamisel assistendina, ning kooskõlastab selle tööandjaga, arvestades olemasolevat repertuaariplaani;
3) teeb vajadusel koostööd partnerite (sponsorid, lapsevanemad, meedia jne) ja teiste spetsialistidega (lavatehniline ja loominguline tugi jne), lähtudes seatud eesmärkidest.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.4
Esinemine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kaardistab (või osaleb kaardistamisel) sündmuse/teema eesmärgid ja sisu, sihtgrupi, aja, koha, tingimused, kestvuse jms;
2) valib (või osaleb valikuprotsessis) sobivad esitajad (vanus, koosseis jms) vastavalt sündmusele ja sihtgrupile;
3) valib (või osaleb valikuprotsessis) vastavalt sündmuse stiilile kostüümid, muusika, ruumikujunduse jms;
4) valib, kohandab ja/või loob sobiva repertuaari, lähtudes sündmuse eesmärgist;
5) kogub tagasisidet esinejatelt, sündmuse korraldajalt ja/või sihtgrupilt, kasutades selleks erinevaid võimalusi (vestlus, intervjuu, ankeet jne);
6) analüüsib tagasiside põhjal toimunud esinemist ning teeb järeldused järgnevateks tegevusteks;
7) vahendab tagasisidet esinejatele, lähtudes tehtud analüüsist.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus ning digitaalne salvestus + intervjuu).
Kaasaegse tantsu spetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Repertuaari ettevalmistamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valib repertuaari lähtudes tantsijate east ja võimetest, tantsustiilist ja seatud eesmärkidest;
2) kohandab repertuaari vastavalt tantsijate eale ja võimetele ning seatud eesmärgile.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.2
Tantsutreeningu/proovi läbiviimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valmistab iseseisvalt või juhendamisel ette treeningtunni, valides tantsijate eale ja füüsilistele võimetele ning tantsustiilile sobiva metoodika ja muusikalise materjali;
2) juhib treeningtundi vastavalt ettevalmistatud plaanile (vajadusel kohandab kavandatud tegevuse ümber);
3) treeningtunnis õpetab, arendab ja kinnistab tantsutehnikat, lähtudes valitud metoodikast ja kasutades oskussõnavara;
4) treeningtunni juhtimisel järgib head tava ja õpetab tantsijatele lava- ja töökultuuri põhimõtteid;
5) seletab ja edastab liikumise sisulist ideed, emotsiooni, vormi, kujundit, lähtudes improvisatsioonilisest või varem loodud koreograafiast;
6) annab vajadusel informatsiooni õpetatava materjali kohta (autor, muusika, ajalooline taust jne);
7) juhendab tantsijaid koregraafilise materjali omandamisel, puhastamisel ja kinnistamisel selle esitamiseks;
8) pärast treeningtundi analüüsib oma tööd, tunni tulemust, lähtudes seatud eesmärkidest;
9) annab tantsijatele treeningtunni jooksul või pärast seda tagasisidet.
Hindamismeetod(id): Tantsutreeningu/proovi vaatlus või digitaalne salvestus nõutud ajaperioodil toimunud treeningtunni kohta.
B.2.3
Juhtimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) koostab trupi/ringi repertuaariplaani või assistendina osaleb selle koostamisel, lähtudes loomingulistest eesmärkidest (sh trupi koosseisust, potentsiaalist jms);
2) koostab hooaja tegevusplaani või osaleb selle koostamisel assistendina, ning kooskõlastab selle tööandjaga, arvestades olemasolevat repertuaariplaani;
3) teeb vajadusel koostööd partnerite (sponsorid, lapsevanemad, meedia jne) ja teiste spetsialistidega (lavatehniline ja loominguline tugi jne), lähtudes seatud eesmärkidest.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.4
Esinemine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kaardistab (või osaleb kaardistamisel) sündmuse/teema eesmärgid ja sisu, sihtgrupi, aja, koha, tingimused, kestvuse jms;
2) valib (või osaleb valikuprotsessis) sobivad esitajad (vanus, koosseis jms) vastavalt sündmusele ja sihtgrupile;
3) valib (või osaleb valikuprotsessis) vastavalt sündmuse stiilile kostüümid, muusika, ruumikujunduse jms;
4) valib, kohandab ja/või loob sobiva repertuaari, lähtudes sündmuse eesmärgist;
5) kogub tagasisidet esinejatelt, sündmuse korraldajalt ja/või sihtgrupilt, kasutades selleks erinevaid võimalusi (vestlus, intervjuu, ankeet jne);
6) analüüsib tagasiside põhjal toimunud esinemist ning teeb järeldused järgnevateks tegevusteks;
7) vahendab tagasisidet esinejatele, lähtudes tehtud analüüsist.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus ning digitaalne salvestus + intervjuu).
Ladina ja standardtantsu spetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Repertuaari ettevalmistamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valib repertuaari lähtudes tantsijate east ja võimetest, tantsustiilist ja seatud eesmärkidest;
2) kohandab repertuaari vastavalt tantsijate eale ja võimetele ning seatud eesmärgile.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.2
Tantsutreeningu/proovi läbiviimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) valmistab iseseisvalt või juhendamisel ette treeningtunni, valides tantsijate eale ja füüsilistele võimetele ning tantsustiilile sobiva metoodika ja muusikalise materjali;
2) juhib treeningtundi vastavalt ettevalmistatud plaanile (vajadusel kohandab kavandatud tegevuse ümber);
3) treeningtunnis õpetab, arendab ja kinnistab tantsutehnikat, lähtudes valitud metoodikast ja kasutades oskussõnavara;
4) treeningtunni juhtimisel järgib head tava ja õpetab tantsijatele lava- ja töökultuuri põhimõtteid;
5) seletab ja edastab liikumise sisulist ideed, emotsiooni, vormi, kujundit, lähtudes improvisatsioonilisest või varem loodud koreograafiast;
6) annab vajadusel informatsiooni õpetatava materjali kohta (autor, muusika, ajalooline taust jne);
7) juhendab tantsijaid koregraafilise materjali omandamisel, puhastamisel ja kinnistamisel selle esitamiseks;
8) pärast treeningtundi analüüsib oma tööd, tunni tulemust, lähtudes seatud eesmärkidest;
9) annab tantsijatele treeningtunni jooksul või pärast seda tagasisidet.
Hindamismeetod(id): Tantsutreeningu/proovi vaatlus või digitaalne salvestus nõutud ajaperioodil toimunud treeningtunni kohta.
B.2.3
Juhtimine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) koostab trupi/ringi repertuaariplaani või assistendina osaleb selle koostamisel, lähtudes loomingulistest eesmärkidest (sh trupi koosseisust, potentsiaalist jms);
2) koostab hooaja tegevusplaani või osaleb selle koostamisel assistendina, ning kooskõlastab selle tööandjaga, arvestades olemasolevat repertuaariplaani;
3) teeb vajadusel koostööd partnerite (sponsorid, lapsevanemad, meedia jne) ja teiste spetsialistidega (lavatehniline ja loominguline tugi jne), lähtudes seatud eesmärkidest.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus/digitaalne salvestus + intervjuu).
B.2.4
Esinemine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kaardistab (või osaleb kaardistamisel) sündmuse/teema eesmärgid ja sisu, sihtgrupi, aja, koha, tingimused, kestvuse jms;
2) valib (või osaleb valikuprotsessis) sobivad esitajad (vanus, koosseis jms) vastavalt sündmusele ja sihtgrupile;
3) valib (või osaleb valikuprotsessis) vastavalt sündmuse stiilile kostüümid, muusika, ruumikujunduse jms;
4) valib, kohandab ja/või loob sobiva repertuaari, lähtudes sündmuse eesmärgist;
5) kogub tagasisidet esinejatelt, sündmuse korraldajalt ja/või sihtgrupilt, kasutades selleks erinevaid võimalusi (vestlus, intervjuu, ankeet jne);
6) analüüsib tagasiside põhjal toimunud esinemist ning teeb järeldused järgnevateks tegevusteks;
7) vahendab tagasisidet esinejatele, lähtudes tehtud analüüsist.
Hindamismeetod(id): Portfoolio ja eksam (test + videoanalüüs, või praktiline ülesanne, või proovi/tunni vaatlus ning digitaalne salvestus + intervjuu).
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.5
Tantsuspetsialist, tase 5 kutset läbiv kompetents
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kasutab oma töös riigikeelt tasemel B2 ja ühte võõrkeelt tasemel B1 (vt lisa 3 Keeleoskus);
2) kasutab oma töös arvutit vastavalt baasmoodulitele: arvuti põhitõed; tekstitöötlus; interneti põhitõed ja standardmoodulile IT turvalisus. (vt lisa 2 „Arvuti kasutamise oskused“);
3) on oma käitumisega eeskujuks meeskonnale, analüüsib igapäevast tööinformatsiooni ja jagab seda meeskonnaga;
4) külastab regulaarselt valdkonnas toimuvaid sündmusi/etendusi jms;
5) järgib valdkonnaga seonduvaid õigusakte ja kutse-eetikat;
6) kasutab korrektset erialast terminoloogiat, valib ja kasutab erinevaid suhtlemistehnikaid vastavalt olukorrale.
7) järgib tööohutus- ja töökeskkonnanõudeid, arvestades inimeste ja keskkonnaga enda ümber;
8) hindab abivajaja olukorda, annab vajadusel esmaabi ja/või kutsub abi.