Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus:
ET: IT juht, tase 7EN: IT manager, EstQF Level 7
Spetsialiseerumised:
Osakutsed:
Kehtib alates:
14.06.2018
Kehtib kuni:
09.05.2023
Kutsestandardi versiooni number:
6
Muudatused:
IT-juht, tase 7 kutsestandard on põhjalikult uuendatud. Võrreldes varasemaga on kutsestandard kompaktsem ja rohkem fokusseeritud IT-juhi põhikompetentsidele. Senise "Kirjeldus/Teadmised/Oskused"-formaadi asemel on kompetentsid sõnastatud tegevusnäitajatena.
IT-juhi töö eesmärgiks on organisatsiooni tegevust ning eesmärke toetava info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) strateegia väljatöötamine ja elluviimine.
Eesmärgi saavutamiseks juhib IT-juht konkurentsivõimet tagavate ja toetavate IKT-lahenduste loomist, juurutamist ja haldamist pidevalt muutuv...as kõrge konkurentsiga keskkonnas. Ta vastutab organisatsiooni IKT-strateegia ja äristrateegia kooskõla, IKT-eelarve koostamise ja järgimise, ressursi efektiivse kasutamise, infosüsteemi talitluspidevuse, informatsiooni terviklikkuse, ajakohasuse ja turbe eest.
IT-juht on oma valdkonna eestvedajaks, juhib organisatsiooni IKT-meeskonda ja on tihedas koostöös organisatsiooni juhtkonnaga. Ta töötab kiiresti arenevas tegevusvaldkonnas, suheldes tihedalt organisatsiooni sise- ja välispartneritega, toetamaks organisatsiooni jätkusuutlikku arengut.
IT-juhi kutse kirjeldamise aluseks on Euroopa IKT-kompetentside raamistik (e-CF), mis määratleb kokku 40 e-CF-põhikompetentsi ja jaotab need viie IKT-äriprotsessi-valdkonna vahel. 40 e-CF põhikompetentsi on leitavad veebilehel www.ecompetences.eu. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Infosüsteemi ja äristrateegia kooskõlastamine (e-CF kompetents A.1)
A.2.2 IT valitsemine/juhtimine (e-CF kompetents E.9)
A.2.3 Suhete juhtimine (e-CF kompetents E.4)
A.2.4 Äriplaani väljatöötamine (e-CF kompetents A.3)
A.2.5 Tehnoloogia arengu jälgimine ja innovatsioon (e-CF kompetent...sid A.7 jaA.9)
A.2.6 IKT-protsessi täiustamine (e-CF kompetents E.5)
A.2.7 Ärimuudatuste juhtimine (e-CF kompetents E.7)
A.2.8 Arhitektuuri projekteerimine (e-CF kompetents A.5)
A.2.9 Riskijuhtimine (e-CF kompetents E.3)
A.2.10 Infoturbestrateegia väljatöötamine ja haldamine (e-CF kompetentsid E.8 ja D.1)
A.2.11 Personaliarendus (e-CF kompetents D.9)
A.2.12 Hankimine (e-CF kompetents D.4)
A.2.13 Informatsiooni ja oskusteabe haldamine (e-CF kompetents D.10)
A.2.14 Projektijuhtimine ja -portfelli haldamine (e-CF kompetents E.2) Loe edasiPeida
A.3 Töö keskkond ja eripära
IT-juhi töökeskkonnaks on tavapäraselt bürooruumid. Töökeskkonna eripäraks on vajadusel töötamine eriotstarbega ruumides näiteks serveriruum jm.
A.4 Töövahendid
IT-juhi põhilisteks töövahenditeks on enamlevinud bürootöötarkvara, grupitöötarkvara, bürootehnika ja -tarbed ning asjakohased tarkvara tööriistad juhtimiseks.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
IT-juhi töö eeldab koostöö- ja suhtlemisvalmidust, arengule orienteeritust, pingetaluvust, analüüsi- ja sünteesivõimet ning otsustus- ja vastutusvõimet.
A.6 Kutsealane ettevalmistus
Tavapäraselt töötavad IT-juhtidena inimesed, kellel on kõrgharidus ning vähemalt 3-aastane
juhtimisalane ja 5-aastane IKT-alane töökogemus.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
IKT-juht, IT-juht, infotehnoloogia juht, tehnoloogiajuht, IT-osakonna juhataja, tehnoloogiadirektor, IT-direktor, innovatsioonijuht.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
IT-juhi kutse koosneb kohustuslikest kompetentsidest B.2.1-B.2.14 ja läbivast kompetentsist B.2.15.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Infosüsteemi ja äristrateegia kooskõlastamine (e-CF kompetents A.1)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. juhib IKT-strateegia ja -poliitika väljatöötamist;
2. annab sisendi äristrateegia ja äriplaani või arengukava väljatöötamises, kaasates IKT-strateegiaid, lähtudes organisatsiooni IKT võimalustest;
3. kavandab ja juhib organisatsiooni põhiprotsesside digitaalset ümberkujundamist;
4. analüüsib tuleviku arenguid ja vajadusi (äri)protsessis ning tehnoloogia rakendamises;
5. määratleb nõuded IKT teenustele, lähtudes äri- ja IKT-strateegiast, äriprotsesside ja kasutajate pikaajalistest vajadustest.
B.2.2
IT valitsemine/juhtimine (e-CF kompetents E.9)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab sobivaid IKT valitsemismudeleid;;
2. analüüsib IKT organisatsiooni ning sise- ja väliskeskkonna arengut ning nende kooskõla; korraldab regulaarse ja tulemusliku teabevahetuse osapoolte vahel ja arvestab nende vajadusi ja organisatsiooni (äri)kultuuri;
3. määratleb ja rakendab asjakohaseid tulemuslikkuse võtmenäitajaid (KPI), lähtudes organisatsiooni äristrateegiast või arengukavast;
4. planeerib IKT eelarvet ja korraldab varade haldust, lähtudes organisatsiooni äristrateegiast või arengukavast.
B.2.3
Suhete juhtimine (e-CF kompetents E.4)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. tagab positiivsed (äri)suhted kliendi ja teenusepakkuja (organisatsiooni sisene või väline) vahe, järgides organisatsiooni protsesse;
2. tagab ladusa osakondade vahelise koostöö ja positiivse töökeskkonna;
3. korraldab regulaarse ja tulemusliku teabevahetuse protsessi osapoolte vahel ja arvestab nende vajadusi ja organisatsiooni (äri)kultuuri;
4. lahendab erimeelsusi, kasutades erinevaid suhtlus- ja läbirääkimistehnikaid.
B.2.4
Äriplaani väljatöötamine (e-CF kompetents A.3)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. teeb kindlaks toote või teenuse olulised parameetrid ja lahenduse eeldatava väärtuse;
2. koostab äriplaani, tagades äristrateegia/arengukava ja tehnoloogiastrateegia vastavuse;
3. koostab lühi- ja pikaajalisi tegevusaruandeid (nt finantsalane, kasumlikkuse, kasutamise ja väärtuse loomise aruanne);
4. hindab IKT-rakendamise majanduslikke mõjusid.
B.2.5
Tehnoloogia arengu jälgimine ja innovatsioon (e-CF kompetentsid A.7 ja A.9)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. omab ülevaadet IKT valdkonna arengutrendidest ja nende võimalikust mõjust äristrateegiale;
2. pakub innovaatilisi lahendusi toodete ja teenuste loomiseks ning arendamiseks;
3. selgitab välja perspektiivikate lahenduste tootjad ja tarnijad;
4. määrab kindlaks äritegevuse eelised, mis tulenevad väljatöötatavate tehnoloogiate kasutuselevõtmisest.
B.2.6
IKT-protsessi täiustamine (e-CF kompetents E.5)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. hindab olemasolevate IKT-protsesside tõhusust;
2. määratleb eelised ja riskid, mis tulenevad võimalikest IKT-protsessi muudatustest;
3. viib läbi IKT-protsesside muudatusi;
4. kasutab IKT-protsesside hindamiseks, arendamiseks ja rakendamiseks süsteemseid metoodikaid ja raamistikke.
B.2.7
Ärimuudatuste juhtimine (e-CF kompetents E.7)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. analüüsib uute IKT-lahenduste rakendamisega seotud kulusid ja tulusid;
2. osaleb ärimuudatusteks vajaliku IKT-lahenduste valikul ja tagab vajadusel selle rakendamise, lähtudes ärimuudatuste vajadustest;
3. osaleb äriprotsesside muudatuste planeerimises ja juhtimises, andes sisendi muudatuste toestamiseks sobivate IKT-vahendite ja teenustega.
B.2.8
Arhitektuuri projekteerimine (e-CF kompetents A.5)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. tagab, et IKT-lahenduste valikul ja rakendamisel võetakse arvesse vastastikkust ühilduvust, skaleeritavust ja turvalisuse aspekte;
2. tagab ärivajadusi toetavate arhitektuurilahenduste valiku ja rakendamise.
B.2.9
Riskijuhtimine (e-CF kompetents E.3)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. tagab riskiohjeplaani olemasolu ja aktuaalsuse;
2. tagab kõigi IT-süsteemide riskihalduse, rakendades organisatsiooni riskijuhtimispoliitikat ja -protseduuri.
B.2.10
Infoturbestrateegia väljatöötamine ja haldamine (e-CF kompetentsid E.8 ja D.1)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. töötab välja infoturbestrateegia, seostades selle äristrateegiaga ja rakendades asjakohaseid infoturbe standardeid, parimaid praktikaid ja õigusaktidest tulenevaid nõudeid (sh ISKE);
2. kasutab sobivaid raamistikke, et määratleda informatsiooni terviklikkuse, kättesaadavuse ja andmete salajasuse eesmärgid;
3. hindab kriitiliselt infoturbestrateegia realiseerimiseks vajaliku ressursi hulka ja kavandab rollijaotuse;
4. teadvustab ja jõustab infoturbepoliitikat kogu organisatsioonis;
5. tagab kriisi- ja taasteplaanide olemasolu ja nende testimise.
B.2.11
Personaliarendus (e-CF kompetents D.9)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. osaleb personalipoliitika kujundamisel, kirjeldades personali IKT- alaste pädevusete nõuded;
2. tagab organisatsiooni vajadustele vastava IKT-personali olemasolu ja arendamise;
3. ühendab igapäevastesse tööprotsessidesse oskuste arendamise võimalusi.
B.2.12
Hankimine (e-CF kompetents D.4)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. tagab, et kogu IKT hankestrateegia (sh hankeplaanid) vastab eesmärgile ja lisab organisatsioonile väärtust;
2. tagab hankeprotsesside korrektsuse, läbipaistvuse ja õiguspärasuse;
3. koostab teenusena sisseostmise otstarbekuse analüüsi, lähtudes kuluanalüüsist, turvakaalutlustest, turu eripärast, äristrateegia eesmärkidest jm kriteeriumitest.
B.2.13
Informatsiooni ja oskusteabe haldamine (e-CF kompetents D.10)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. tagab asjakohaste vahendite olemasolu teabe loomiseks, arendamiseks, säilitamiseks, uuendamiseks ja levitamiseks;
2. kaardistab organisatsioonisisest ja -välist teavet ja teeb kindlaks informatsioonivajadusi.
B.2.14
Projektijuhtimine ja -portfelli haldamine (e-CF kompetents E.2)
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. tagab projektijuhtimise protsessi olemasolu ja rakendamise vastavalt standarditele ja parimatele praktikatele;
2. haldab IKT projektide portfelli, arvestades projektide prioriteetsust, ressursivajadusi ja ajakava;
3. delegeerib ülesandeid ja toetab meeskonnaliikmeid vastavalt vajadusele.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.15
IT juht, tase 7 kutset läbiv kompetents
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. on selge analüütilise mõtlemise ja probleemilahendusoskusega;
2. valdab inglise keelt tasemel B2 (lisa 1);
3. väljendab ennast selgelt nii suuliselt kui kirjalikult;
4. loob positiivse töökeskkonna ja suhtleb professionaalselt;
5. motiveerib ja tunnustab meeskonda, seab väljakutseid pakkuvaid eesmärke;
6. seab isikliku arengu eesmärke, järgib elukestva õppe põhimõtet;
7. lähtub eetilistest tõekspidamistest ja väärtustest.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
C Üldteave ja lisad
Kutsestandardi tähis:
08-14062018-1.1/6k
Kutsetegevuse valdkond:
Infotehnoloogia ja Telekommunikatsioon
Vastutav kutsenõukogu:
Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Kutsenõukogu