Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Võrreldes varasemaga on kutsestandardi uues versioonis vähem spetsialiseerumisi. Töörühm leidis, et olme- ja hügieenivaldkonna spetsialiseerumist eraldi ei ole vaja, sest üldjuhul sellele valdkonnale ei spetsialiseeruta ja ühtlasi ei ole vaja tegevuskeskkonna hindamise ja kohandamisega seotud kompetentse eraldi spetsialiseerumisena kirjeldada.
Lisaks on kutsestandardi sisu ümber struktureeritud vastavalt varem muudetud 4. taseme kutsestandardile. Kadus eraldi tööosa/kompetents Dokumenteerimine,... lisandus tööosa/kompetents Müümine ja üürimine. Loe edasiPeida
Abivahendi spetsialisti töö on isiku töö- ja tegevusvõime probleemidest tulenevate häirete kompenseerimine sobiva abivahendiga.
Abivahendi spetsialist hindab inimese toimetulekut toetavate abivahendite vajadust, sobivust ja efektiivsust, valib abivahendi ning kohandab ja/või valmistab abivahendi. ...
Abivahendi spetsialist töötab ajutiste või püsivate tegevuspiirangute ja/või funktsioonihäiretega inimestega, teeb koostööd tervishoiu-, haridus- ja sotsiaalvaldkonna spetsialistidega ning kliendi tugivõrgustikuga. 5. taseme abivahendi spetsialist töötab süsteemselt ja tulemuslikult.
Abivahendi spetsialisti kutsealal on ka abivahendi spetsialist, tase 4 kutse. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1 Abivahendi valimine ja soovitamine
1. Abivahendi vajaduse välja selgitamine.
2. Sobiva abivahendi soovitamine ja valimine.
A.2.2 Abivahendi reguleerimine, proovimine, kohandamine, valmistamine
1. Reguleerimis- ja/või kohandamisvajaduse välja selgitamine.
2. Parameetrite reguleerimine....
3. Abivahendi kohandamine ja/või valmistamine.
A.2.3 Kliendi juhendamine
1. Kliendi teadmiste ja senise kogemuse väljaselgitamine.
2. Kliendi juhendamine.
A.2.4 Abivahendi kasutamise tulemuslikkuse hindamine
1. Järelhindamise perioodi ja aja määramine.
2. Isiku rahulolu ja abivahendi efektiivsuse hindamine.
A.2.5 Võrgustikutöö
1. Koostöö tegemine kliendi tugivõrgustikuga.
2. Koostöö tegemine teiste spetsialistide ja seotud organisatsioonidega.
A.2.6 Müümine ja üürimine
1. Rahastamise võimaluste ja vastavate seaduste tutvustamine.
2. Hinnapakkumise koostamine.
3. Müügitöö tegemine.
4. Üüri- ja/või müügidokumentatsiooni koostamine. Loe edasiPeida
Spetsialiseerumisega seotud tööosad
A.2.7 Nägemisabivahendite valimine ja soovitamine
A.2.8 Kuulmisabivahendite valimine ja soovitamine
A.2.9 Kõne- ja kommunikatsiooniabivahendite valimine ja soovitamine
A.2.10 Proteesid ja ortopeedilised abivahendite valimine ja soovitamine
A.2.11 Liikumisabivahendite valimine ja soovitamine
A.3 Töö keskkond ja eripära
Abivahendi spetsialist võib töötada abivahenditeenust pakkuvas ettevõttes, rehabilitatsiooni-, tervishoiu-, hoolekande- või haridusasutuses.
Töökeskkonnaks võib olla ettevõte või kliendi kodu-, töö-, õpikeskkond jms.
A.4 Töövahendid
Abivahendi spetsialisti töövahenditeks on IKT-vahendid, infosüsteemid, andmetöötlusprogrammid, abivahendite vajaduse hindamiseks, abivahendite reguleerimiseks, kohandamiseks ja valmistamiseks vajalikud seadmed.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Abivahendi spetsialisti töös on oluline hea suhtlemisoskus, koostöövõime, otsustus- ja vastutusvõime, pingetaluvus, loovus, õppimis- ja kohanemisvõime, täpsus ja tehniline taiplikkus.
A.6 Kutsealane ettevalmistus
5. taseme abivahendi spetsialistil on vähemalt keskharidus. Abivahendi spetsialisti erialased kompetentsid on omandatud praktilise töö käigus ja erialasel täienduskoolitusel.
A.7 Enamlevinud ametinimetused
Abivahendi spetsialist.
A.8 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Tööd abivahendi spetsialistina reguleerib sotsiaalhoolekande seadus, meditsiiniseadme seadus ja sotsiaalkaitseministri määrus nr 74 „Abivahendite loetelu, abivahendite eest tasu maksmise kohustuse riigi poolt ülevõtmise otsustamise ja erandite tegemise tingimused ja kord ning abivahendi kaardi andme...d“. Loe edasiPeida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Kutse taotlemisel tuleb tõendada kohustuslikud kompetentsid B.2.1-B.2.6, läbiv kompetents B.2.12 ja vähemalt üks spetsialiseerumisega seotud kompetentsidest B.2.7-B.2.11.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Abivahendi valimine, kohandamine ja valmistamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Tutvub kliendi dokumentidega (nt tõend, retsept, rehabilitatsiooniplaan).
2. Hindab kliendi tegutsemisvõimet sobivate tõenduspõhiste hindamismeetoditega; hindab individuaalse abivahendi vajadust oma spetsialiseerumise valdkonnas; vajadusel suunab teise spetsialisti juurde.
3. Valib, kohandab või valmistab hindamistulemuste põhjal abivahendi, lähtudes kliendi tegutsemisvõime piirangutest ja funktsioonihäiretest.
4. Õpetab abivahendit kasutama, selgitab kasutamise tingimusi, hooldamise tingimusi, kasutamisega seotud ohutegureid, üürimise korral abivahendi kohustusliku hoolduse tingimusi ja sagedust.
Tegevusnäitajad:
1. selgitab välja abivahendi kohandamise ja/või individuaalse abivahendi valmistamise vajaduse, lähtudes kliendi tegevusvõime piirangutest ja funktsioonihäiretest ja abivahendi võimalustest;
2. reguleerib abivahendi vastavalt abivahendi tootja kasutusjuhendile, lähtudes kliendi vajadustest ja tööandja juhistest;
3. valmistab ja/või kohandab sobiva abivahendi, lähtuvalt hindamistulemustest ja kliendi abivahendi vajadusest.
B.2.3
Kliendi nõustamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Kohtub kliendiga ettevõttes või tema tegutsemiskeskkonnas.
2. Selgitab välja kliendi vajadused, võimalused ja varasema kogemuse abivahendi kasutamisel lähtuvalt spetsialiseerumise valdkonnast.
3. Tutvustab riigi poolt korraldatavat abivahendite teenust; vajadusel saadab edasi sobivasse asutusse.
4. Tuvastab ja sõnastab tegeutsemisvõime probleemid; hindab võimalusi ja strateegiaid probleemidele lahenduse leidmiseks.
5. Nõustab klienti lähtuvalt ettevõtte pakutavatest või valmistatavatest individuaalsetest abivahenditest, arvestades kasutuskeskkonda, -otstarvet ja -eesmärki.
B.2.4
Abivahendi efektiivsuse hindamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Määrab järelhindamise perioodi ja aja, lähtudes abivahendi määramise eesmärgist ja vajadusest.
2. Hindab kliendi rahulolu abivahendiga ja abivahendi efektiivsust, kasutades sobivaid hindamisvorme ja meetodeid.
B.2.5
Abivahendi tehingu teostamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Tutvustab kliendile hinnainfot ning üüri- ja/või müügitingimusi.
2. Koostab kliendi funktsioonihäirete ja tegutsemisvõime piirangute alusel abivahendi hinnapakkumise.
3. Vormistab üüri- ja/või müügidokumentatsiooni vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale.
Spetsialiseerumistega seotud kompetentsid
Kutse taotlemisel on nõutav vähemalt ühe spetsialiseerumisega seotud kompetentsi tõendamine kompetentside B.2.7-B.2.11 hulgast.
Nägemisabivahendi spetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.6
Nägemisabivahendite valimine ja soovitamine
5
Vaata kompetentsi
Teadmised:
1) nägemisvaldkonnaga seotud anatoomia, füsioloogia ja funktsionaalne anatoomia;
2) enamlevinud nägemisfunktsiooni häired;
3) nägemisfunktsioonide hindamise põhimõtted;
4) nägemisabivahendite tehnilised parameetrid ja omadused;
5) nägemisabivahendite materjalid, nende omadused ning nende kohandamise võimalused vastavalt kliendi vajadustele;
6) nägemisabivahendite hooldamise ja remondi põhimõtted.
Kuulmisabivahendi spetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.7
Kuulmisabivahendite valimine ja soovitamine
5
Vaata kompetentsi
Teadmised:
1) kuulmisvaldkonnaga seotud anatoomia, füsioloogia ja funktsionaalne anatoomia;
2) enamlevinud kuulmisfunktsiooni häired;
3) kuulmisfunktsioonide hindamise põhimõtted;
4) kuulmisabivahendite tehnilised parameetrid ja omadused;
5) kuulmisabivahendite materjalid, nende omadused ning nende kohandamise võimalused vastavalt kliendi vajadustele;
6) kuulmisabivahendite hooldamise ja remondi põhimõtted.
Kõne- ja kommunikatsiooniabivahendi spetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.8
Kõne- ja kommunikatsiooniabivahendite valimine ja soovitamine
5
Vaata kompetentsi
Teadmised:
1) kõne- ja kommunikatsiooni valdkonnaga seotud anatoomia, füsioloogia ja funktsionaalne anatoomia;
2) enamlevinud kõne- ja kommunikatsioonifunktsiooni häired;
3) kõne- ja kommunikatsioonifunktsioonide hindamise põhimõtted;
4) kõne- ja kommunikatsiooniabivahendite tehnilised parameetrid ja omadused;
5) kõne- ja kommunikatsiooniabivahendite materjalid, nende omadused ning nende kohandamise võimalused vastavalt kliendi vajadustele;
6) kõne- ja kommunikatsiooniabivahendite hooldamise ja remondi põhimõtted.
Proteeside ja ortopeediliste abivahendite spetsialist, tase 5
Kompetents
EKR tase
B.2.9
Proteeside ja ortopeediliste abivahendite soovitamine, valimine ja valmistamine
5
Vaata kompetentsi
Teadmised:
1) ortopeedia valdkonnaga seotud anatoomia, füsioloogia, funktsionaalne anatoomia ja biomehaanika;
2) enamlevinud ortopeedilised häireid;
3) kehastruktuuride ja liikumisfunktsioonide hindamise põhimõtted;
4) proteeside ja ortopeediliste abivahendite tehnilised parameetrid ja omadused;
5) proteeside ja ortopeediliste abivahendite materjalid, nende omadused ning nende kohandamise võimalused vastavalt kliendi vajadustele;
6) proteeside ja ortopeediliste abivahendite hooldamise ja remondi põhimõtted.
Liikumisega seotud abivahendite soovitamine, valimine ja kohandamine
5
Vaata kompetentsi
Teadmised:
1) liikumisvaldkonnaga seotud anatoomia, füsioloogia, funktsionaalne anatoomia ja biomehaanika;
2) liikumisfunktsiooni enamlevinud häireid;
3) liikumisfunktsioonide hindamise põhimõtted
4) liikumisabivahendite tehnilised parameetrid ja omadused;
5) liikumisabivahendite materjalid, nende omadused ning nende kohandamise võimalused vastavalt kliendi vajadustele;
6) liikumisabivahendite hooldamise ja remondi põhimõtted.
Tegevusnäitajad
1. Kasutab ISO-klassifikaatorit ja kodeerimise süsteemi ja RFK klassifikaatorit.
2. Kasutab tehnoloogia võimalusi tööeesmärkide täitmiseks.
3. Jälgib valdkonnas toimuvaid muutusi ja suundumusi, et olla uuendustega kursis.
4. Määratleb oma koolitusvajaduse ja arendab end, et saavutada arengueesmärgid, nt osaleb erialaüritustel, koolitustel, kutseühingute tegevuses, loeb erialakirjandust vms.
5. Jagab oma eksperditeadmisi teiste ekspertidega, et lahendada teiste või ühiseid probleeme.
3 Tehnikud ja keskastme spetsialistid32 Tervishoiu keskastme spetsialistid325 Muud tervishoiu keskastme spetsialistid3253 Kohalike omavalitsuste tervishoiutöötajad
ISCED klassifikaator:
09 Tervis ja heaolu091 Tervis0915 Teraapia ja taastusravi
EMTAK klassifikaator:
Q TERVISHOID JA SOTSIAALHOOLEKANNE88 Sotsiaalhoolekanne ilma majutuseta