Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Selle kutsestandardi alusel võib jätkuda kutse andmine kuni 31. detsembrini 2022 neile isikutele, kes on õppinud vastava kutsestandardi põhjal koostatud kutseõppe õppekaval.
Alus: SA Kutsekoda juhatuse liikme korraldus nr. 1-3/33 17.05.2022.
-------------------------------
Kutsestandard uuendati seoses kehtivusaja lõppemisega. Standardis tehti sõnalisi parandusi, ajakohastati kutsestandardi lisad ja kirjeldati läbiv kompetents, milles kirjutatakse täpsemalt lahti arvutikasutamise ja keeleos...kusnõuded. Loe edasiPeida
441 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (kutsekeskharidusõpe) (vv alates 01.09.2013)
3/0
01.01.2019
Vastuvõttu ei toimu, õppimine keelatud
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Bürootöötaja tegeleb organisatsioonis bürootöö ladusa toimimise tagamise, sise- ja välisklientide teenindamise ning dokumenditööga oma pädevuse piirides, pakkudes tehnilist tuge (sh andmete sisestamine, dokumentide paljundamine, skaneerimine).
Bürootöötaja täpsemad tööülesanded sõltuvad konkreetse...st organisatsioonist ja eeldavad enamasti head suhtlemisoskust ja kiiret, paindlikku ning korrektset tegutsemist. Tüüpilisteks bürootöödeks on info edastamine, telefonisuhtlus, dokumentide koostamine, andmesisestus, ametikohtumiste teenindamine jms.
Bürootöötaja teadmised, oskused ja hoiakud mõjutavad organisatsiooni mainet, mistõttu enda pidev erialane täiendamine on väga oluline. Loe edasiPeida
A.2.2 Sise- ja välisklientide teenindamine
1. Info vahendamine
2. Ametikohtumiste teenindamine
A.2.3 Töö dokumentidega
1. ...Dokumentide loomine ja vormistamine
2. Dokumentide vastuvõtmine ja registreerimine
3. Dokumentide hoidmine
4. Ilukirjutamine Loe edasiPeida
A.3 Töö keskkond ja eripära
Üldjuhul on bürootöötaja tööaeg fikseeritud. Töörütm võib olla nii vahelduv kui ka rutiinne ning sisaldada mitmesuguseid tööülesandeid. Bürootöötaja töötab siseruumides. Tööga võib kaasneda psüühiline pinge ja sundasend, mis võivad põhjustada tervisekahjustusi.
A.4 Töövahendid
Büroo-, esitlus- ja sidetehnika.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Bürootöötaja töö eeldab süsteemsust ja korrektsust, kohuse- ja vastutustundlikkust ning analüütilise mõtlemisvõime olemasolu. Uued tehnoloogiad ja muutuvad tööolud eeldavad õppimis- ja kohanemisvõimet. Meeskonnatöötajana, kelle töö sisaldab palju klienditeenindusega seotud tegevusi on olulisel kohal... ka koostöövõime, tolerantsus, usaldusväärsus, tasakaalukus ja empaatiavõime. Loe edasiPeida
A.6 Kutsealane ettevalmistus
4. taseme bürootöötajaks saab õppida kutseõppeasutuses või läbides kutsealase täienduskoolituse.
Bürootöötaja, tase 4 kutse saamiseks tuleb tõendada kõik (B.2.1 – B.2.4) kompetentsid.
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Bürootöö toimimise tagamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Jälgib bürooruumide korrashoiu vastavust keskkonnasäästlikkuse, tööohutuse ja töötervishoiu nõuetele. Hoolitseb bürooruumide väljanägemise eest (puhtus, dekoratiivelemendid, lilled, trükised jms), lähtudes organisatsioonis väljakujunenud tavadest. Selgitab välja ning kooskõlastab majanduskaupade, bürootarvete ja inventari vajaduse, tellib vajaliku ja peab nende üle arvestust vastavalt korraldustele.
2. Pakub välja ja lepib kokku ametikohtumiste toimumiskohad vastavalt korraldustele ning vajadusel valmistab ette ruumi, tehnilised vahendid ja muu vajaliku. Valmistab ette materjalid ja tagab nende kättesaadavuse vastavalt korraldustele.
3. Tellib perioodika ja korraldab selle kättesaadavuse (sh organisatsiooni väljaanded) ning säilitamise vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele.
4. Kasutab heaperemehelikult bürootehnikat (paljundusmasinad, skannerid, printerid, esitlustehnika, faksid jms), vajadusel abistab kaastöötajaid ja korraldab bürootehnika hooldust. Tellib ja väljastab vajalikud bürootarvikud vastavalt organisatsioonis kehtestatud korrale.
Teadmised:
1) valdkonnaga seotud õigusaktid ja juhendmaterjalid;
2) tööohutuse ja töötervishoiunõuded;
3) dokumentide vormistamise põhimõtted;
4) bürootehnika kasutuspõhimõtted.
B.2.2
Sise- ja välisklientide teenindamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Vastab telefonikõnedele korrektselt ja arusaadavalt, lahendab küsimusi oma pädevuse piires, edastab kõned või teated asjaga seotud töötajatele. Uuendab sise- ja välisveebis olevat informatsiooni, edastab teateid, uudiskirju, pressiteateid, meeldetuletusi vms vastavalt juhistele, valides sobiva edastamise viisi. Sisestab, uuendab ja vajadusel vahendab vajaliku info selleks loodud andmekogumites vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele.
2. Suhtleb korrektselt sise- ja välisklientidega ning vajadusel vahendab infot, juhindudes sekretäritöö eetikakoodeksist. Teavitab osalejaid ametikohtumistest, teeb meeldetuletusi, teenindab (võtab vastu, suunab, kostitab jms) sise- ja väliskliente vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele.
Teadmised:
1) suhtlemise alused (sh telefonitöö, info vahendamine);
2) klienditeeninduse põhimõtted;
3) kujundusprogrammid ja kirjutusvahendid.
B.2.3
Töö dokumentidega
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Vormistab keeleliselt ja tehniliselt etteantud vormile ja nõuetele vastavaid dokumente, lähtudes valdkonna heast tavast. Koostab protokolle ja memosid vastavalt etteantud vormile. Teeb dokumentidest koopiaid ja väljavõtteid vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele. Loob dokumendimalle (kirjamalle jne) vastavalt nõuetele. Abistab kolleege dokumentide vormistamisel oma pädevuse piires ja vajadusel vormistab teiste koostatud dokumente.
2. Registreerib ja süstematiseerib dokumente vastavalt organisatsioonis kehtestatud korrale. Suunab dokumendid adressaadile vastavalt täitmisülesande vajadusele eri kanalite kaudu (dokumendiregister, post, e-post jne). Jälgib dokumentide täitmise tähtaegu ja teeb vajadusel meeldetuletusi vastavalt organisatsioonis kehtestatud nõuetele.
3. Hoiab dokumente vastavalt organisatsioonis kehtestatud korrale, arvestades dokumendi elukäigu etappe. Valmistab dokumente (toimikud, sarjad) ette organisatsiooni arhiivi andmiseks vastavalt õigusaktidele, juhistele ning organisatsioonis kehtestatud korrale. Kasutab dokumentide otsinguks ülevaadet arhiivi koosseisu kohta ja registreerib laenutatavad dokumendid (toimikud) vastavalt organisatsioonis kehtestatud korrale. Vastutab dokumendikogujate, -kastide ja -purustajate töökorras oleku eest vastavalt juhistele.
4. Kirjutab käsitsi ja arvuti abil erinevates ilukirjastiilides.
Teadmised:
1) valdkonnaga seotud õigusaktid ja juhendmaterjalid, sh dokumentide loomise ja vormistamise põhimõtted;
2) dokumenteerimise põhimõtted;
3) dokumendihaldussüsteemi (DHS) põhimõtted;
4) organisatsiooni arhiivi arvestusdokumendi koostamise põhimõtted;
5) dokumentide hoidmise nõuded;
6) erinevad ilukirjastiilid.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.4
Bürootöötaja, tase 4 kutset läbiv kompetents
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. Kasutab tööalaselt arvutit järgmistel tasemetel: infotöötlemine vilunud kasutaja tasemel, kommunikatsioon, sisuloome, probleemilahendus ja ohutus iseseisva kasutaja tasemel. (lisa 1 – digipädevuste enesehindamise skaala).
2. Kasutab oma töös korrektselt riigikeelt tasemel B2. Kasutab tööalaselt veel vähemalt kahte võõrkeelt, neist ühte vähemalt tasemel B1. Soovitavalt üks võõrkeeltest vene keel (lisa 2 – keelte oskustasemete kirjeldused).