Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus:
ET: Info- ja telekommunikatsioonitehnoloogia vanemspetsialist, tase 6EN: Information and Telecommunications Senior Specialist, EstQF Level 6
Spetsialiseerumised:
Osakutsed:
Kehtib alates:
17.10.2019
Kehtib kuni:
22.09.2024
Kutsestandardi versiooni number:
2
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
Uuendatud versioonis ei ole enam tööosi Infosüsteemide ja äristrateegia kooskõlastamine (A.1), Arhitektuuri projekteerimine (A.5), Jätkusuutlik areng (A.8), Infoturbestrateegia väljatöötamine (D.1),
Lisandunud on tööosad Muudatuste haldus (C.2), Infoturbe haldamine (E.8), Müügipakkumuse koostamine (D.5.),
Senise "Kirjeldus/Teadmised/Oskused"- formaadi asemel on kompetentsid sõnastatud tegevusnäitajatena.
Info- ja telekommunikatsioonitehnoloogia vanemspetsialisti töö on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) võrkude (raadio- ja kaabelvõrkude ning nendel põhinevate lai- ja kohtvõrkude) ja süsteemide (sh taristu) kasutusele võtmine, haldamine ja ajakohastamine. IKT-vanemspetsialist on kaasatud tele...kommunikatsioonivõrkude tervikarhitektuuri projekteerimisel. Ta tunneb enamlevinud komponentide toimimise füüsikalisi aluseid ja tehnoloogilisi toimimispiiranguid.
IKT-vanemspetsialisti peamisteks ülesanneteks on IKT-süsteemide seadistamine, hooldusplaanide väljatöötamine, , mittevastavuste tuvastamine ja kõrvaldamine. IKT-vanemspetsialist seadistab ja seirab nõuetest lähtuvalt IKT-süsteemi elemente ja nendevahelisi ühendusi, pidades silmas standardeid, parimaid praktikaid, kehtivaid protseduure ja erinevate toodete omadusi. IKT-vanemspetsialist on teadlik organisatsiooni IKT-strateegiast ja äristrateegiast, IKT-eelarve piirangutest, IKT-süsteemi turbest ning meetoditest, tagamaks terviklikkust ja ajakohasusust. Ta osaleb riskianalüüsi tegemisel, tagamaks teenuste toimepidevust. Ta võib olla kaasatud klientide nõustamisse.
IKT-vanemspetsialist töötab iseseisvalt ja meeskondades, lähtudes kehtestatud protseduuridest. IKT-vanemspetsialist vastutab enda ja teiste ohutuse eest töökeskkonnas ning järgib töö- ja keskkonnaohutuse nõudeid. Töökeskkond on seotud kõrgendatud elektriohuga ning raadio- ja laserkiirgusohuga, vajadusel tuleb töötada välitingimustes ja kõrgustes. Töökohustused võivad tingida vajaduse töötada ja/või reageerida väljaspool tavapäraseid kontoritunde, nädalavahetusel, riigipühade ajal ja/või öösel.
IKT-kutsete kirjeldamisel on aluseks Euroopa IKT-kompetentside raamistik (e-CF). Loe edasiPeida
IKT-vanemspetsialistidena töötavad tavapäraselt inimesed, kellel on erialane kõrgharidus või IKT-valdkonna töökogemus ning läbitud on IKT-alane täiendusõpe.
Kutse taotlemisel tuleb tõendada kõik kompetentsid.
B.2 Info- ja telekommunikatsioonitehnoloogia vanemspetsialist, tase 6 üldoskused
1) järgib õigusakte;
2) väärtustab oma tööd, sest see on osa riigi kriitilisest infotaristust;
3) töötab vastutustundlikult info- ja kommunikatsioonisüsteemide haldamisel ja arendamisel;
4) loob uusi ja hoiab olemasolevaid suhetevõrgustikke;
5) avaldab oma arvamust argumenteeritult ja oskab vä...lja tuua olulisemaid arutluse punkte;
6) jälgib valdkonnas usaldusväärseks tunnistatud infoallikaid;
7) lähtub ratsionaalselt kliendi vajadustest, seab realistlikke ootusi;
8) esitab kirjalikud materjalid struktureeritult ja loogiliselt ning keeleliselt korrektselt;
9) arvestab isiklike kutsealaste eesmärkide seadmisel organisatsiooni eesmärkidega, kasutab organisatsiooni ressursse vastutustundlikult ja heaperemehelikult;
10) võtab vastutuse iseenda tegevuste eest oma pädevuse piires;
11) käitleb talle usaldatud informatsiooni vastavalt kehtivale korrale ja õigusaktidele;
12) peab tähtsaks eetilisi tõekspidamisi ja väärtusi ning juhib tähelepanu ebaeetilisele tegevusele;
13) osaleb meeskonnatöös, märkab ja tunnustab teiste panust;
14) hindab oma tegevuse mõju keskkonnale, püüab vähendada oma tegevuse tagajärjel keskkonnale tekkivat negatiivset mõju, väldib keskkonnakahjusid;
15) valdab eesti või inglise keelt tasemel C1 ja veel vähemalt ühte võõrkeelt tasemel B1 (vt Lisa 1). Loe edasiPeida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.1
Teenusetaseme haldus (e-CF kompetents A.2.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. annab sisendi teenusetasemelepingu koostamiseks, lähtudes tehnoloogilistest võimalustest ja parimatest praktikatest;
2. tuvastab mittevastavusi teenustasemelepingus määratletud nõuetele.
B.3.2
Toote või projekti kavandamine (e-CF kompetents A.4) ja Projektijuhtimine ja -portfelli haldamine (e-CF kompetents E.2.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. annab sisendi projektiplaani koostamisel endaga seotud tööde teostamiseks kuluva aja osas;
2. juhib ettevõttesiseseid projekte väliseid osapooli kaasamata, lähtudes üldtunnustatud projektijuhtimise põhimõtetest.
Tegevusnäitajad:
1. kogub infot klientide sidevajaduste kohta;
2. kaardistab olemasolevat IKT-süsteemi ja taristut.
B.3.4
Kavandamine ja väljatöötamine, süsteemide integreerimine (e-CF kompetents B.1 ja B.2)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. koostab kliendilahendusi, kasutades teadaolevaid tehnilisi lahendusi ja lähtudes etteantud nõuetest;
2. kasutab standardprotseduure, tagades seeläbi lahenduste hoolduse ja jätkusuutlikkuse;
3. tagab koosvõime seotud süsteemidega, kasutades standardseid liidestusi;
4. selgitab kliendile loodud lahenduse võimekusi ja võimalusi.
Tegevusnäitajad:
1. koostab ja kohandab dokumente vastavalt dokumentatsioonihalduses sätestatule;
2. koostab ühiselt kasutatavaid dokumendimalle.
B.3.8
Kasutajatugi (e-CF kompetents C.1.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab tugiprotsesse ja tagab kokkulepitud teenusetaseme;
2. kogub infot intsidentide kohta, et selgitada välja tõrke/mittevastavuse põhjuseid;
3. suhtleb lõppkasutajatega ja annab toimimisjuhiseid, järgides klienditeeninduse head tava.
B.3.9
Muudatuste haldus (e-CF kompetents C.2.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. teostab süsteemi muudatusi vastavalt heakskiidetud muudatuste taotlustele;
2. hindab talitluslike/tehniliste muudatuste mõju süsteemile.
B.3.10
Teenuse osutamine (e-CF kompetents C.3.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. mittevastavuse tuvastamisel rakendab ennetavaid ja korrigeerivaid tegevusi, vastavalt kehtestatud protseduuridele;
2. kontrollib, et süsteemide tööomadused vastaksid tehnilistele tingimustele.
B.3.11
Probleemihaldus (e-CF kompetents C.4.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab probleemihalduse protseduure;
2. hindab etteantud kriteeriumide alusel süsteemi komponentide tehnilist seisukorda ja rakendab ennetavaid meetmeid võimalike mittevastavuste ära hoidmiseks.
B.3.12
Infoturbe haldamine (e-CF kompetents E.8.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab infoturbe protseduure, lähtudes organisatsiooni infoturbe poliitikas määratletud eesmärkidest ja õigusaktides sätestatud nõuetest.