Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus:
ET: Info- ja telekommunikatsioonitehnoloogia vanemspetsialist, tase 6EN: Information and Telecommunications Senior Specialist, EstQF Level 6
Info- ja telekommunikatsioonitehnoloogia vanemspetsialisti töö on info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) võrkude (raadio- ja kaabelvõrkude ning nendel põhinevate lai- ja kohtvõrkude) ja süsteemide (sh taristu) kasutusele võtmine, haldamine ja ajakohastamine. IKT-vanemspetsialist on kaasatud tele...kommunikatsioonivõrkude tervikarhitektuuri projekteerimisel. Ta tunneb enamlevinud komponentide toimimise füüsikalisi aluseid ja tehnoloogilisi toimimispiiranguid.
IKT-vanemspetsialisti peamisteks ülesanneteks on IKT-süsteemide seadistamine, hooldusplaanide väljatöötamine, , mittevastavuste tuvastamine ja kõrvaldamine. IKT-vanemspetsialist seadistab ja seirab nõuetest lähtuvalt IKT-süsteemi elemente ja nendevahelisi ühendusi, pidades silmas standardeid, parimaid praktikaid, kehtivaid protseduure ja erinevate toodete omadusi. IKT-vanemspetsialist on teadlik organisatsiooni IKT-strateegiast ja äristrateegiast, IKT-eelarve piirangutest, IKT-süsteemi turbest ning meetoditest, tagamaks terviklikkust ja ajakohasusust. Ta osaleb riskianalüüsi tegemisel, tagamaks teenuste toimepidevust. Ta võib olla kaasatud klientide nõustamisse.
IKT-vanemspetsialist töötab iseseisvalt ja meeskondades, lähtudes kehtestatud protseduuridest. IKT-vanemspetsialist vastutab enda ja teiste ohutuse eest töökeskkonnas ning järgib töö- ja keskkonnaohutuse nõudeid. Töökeskkond on seotud kõrgendatud elektriohuga ning raadio- ja laserkiirgusohuga, vajadusel tuleb töötada välitingimustes ja kõrgustes. Töökohustused võivad tingida vajaduse töötada ja/või reageerida väljaspool tavapäraseid kontoritunde, nädalavahetusel, riigipühade ajal ja/või öösel.
IKT-kutsete kirjeldamisel on aluseks Euroopa IKT-kompetentside raamistik (e-CF). Loe edasiPeida
IKT-vanemspetsialistidena töötavad tavapäraselt inimesed, kellel on erialane kõrgharidus või IKT-valdkonna töökogemus ning läbitud on IKT-alane täiendusõpe.
Kutse taotlemisel tuleb tõendada kõik kompetentsid.
B.2 Info- ja telekommunikatsioonitehnoloogia vanemspetsialist, tase 6 üldoskused
1) järgib õigusakte;
2) väärtustab oma tööd, sest see on osa riigi kriitilisest infotaristust;
3) töötab vastutustundlikult info- ja kommunikatsioonisüsteemide haldamisel ja arendamisel;
4) loob uusi ja hoiab olemasolevaid suhetevõrgustikke;
5) avaldab oma arvamust argumenteeritult ja oskab vä...lja tuua olulisemaid arutluse punkte;
6) jälgib valdkonnas usaldusväärseks tunnistatud infoallikaid;
7) lähtub ratsionaalselt kliendi vajadustest, seab realistlikke ootusi;
8) esitab kirjalikud materjalid struktureeritult ja loogiliselt ning keeleliselt korrektselt;
9) arvestab isiklike kutsealaste eesmärkide seadmisel organisatsiooni eesmärkidega, kasutab organisatsiooni ressursse vastutustundlikult ja heaperemehelikult;
10) võtab vastutuse iseenda tegevuste eest oma pädevuse piires;
11) käitleb talle usaldatud informatsiooni vastavalt kehtivale korrale ja õigusaktidele;
12) peab tähtsaks eetilisi tõekspidamisi ja väärtusi ning juhib tähelepanu ebaeetilisele tegevusele;
13) osaleb meeskonnatöös, märkab ja tunnustab teiste panust;
14) hindab oma tegevuse mõju keskkonnale, püüab vähendada oma tegevuse tagajärjel keskkonnale tekkivat negatiivset mõju, väldib keskkonnakahjusid;
15) valdab eesti või inglise keelt tasemel C1 ja veel vähemalt ühte võõrkeelt tasemel B1 (vt Lisa 1). Loe edasiPeida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.1
Teenusetaseme haldus (e-CF kompetents A.2.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. annab sisendi teenusetasemelepingu koostamiseks, lähtudes tehnoloogilistest võimalustest ja parimatest praktikatest;
2. tuvastab mittevastavusi teenustasemelepingus määratletud nõuetele.
B.3.2
Toote või projekti kavandamine (e-CF kompetents A.4) ja Projektijuhtimine ja -portfelli haldamine (e-CF kompetents E.2.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. annab sisendi projektiplaani koostamisel endaga seotud tööde teostamiseks kuluva aja osas;
2. juhib ettevõttesiseseid projekte väliseid osapooli kaasamata, lähtudes üldtunnustatud projektijuhtimise põhimõtetest.
Tegevusnäitajad:
1. kogub infot klientide sidevajaduste kohta;
2. kaardistab olemasolevat IKT-süsteemi ja taristut.
B.3.4
Kavandamine ja väljatöötamine, süsteemide integreerimine (e-CF kompetents B.1 ja B.2)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. koostab kliendilahendusi, kasutades teadaolevaid tehnilisi lahendusi ja lähtudes etteantud nõuetest;
2. kasutab standardprotseduure, tagades seeläbi lahenduste hoolduse ja jätkusuutlikkuse;
3. tagab koosvõime seotud süsteemidega, kasutades standardseid liidestusi;
4. selgitab kliendile loodud lahenduse võimekusi ja võimalusi.
Tegevusnäitajad:
1. koostab ja kohandab dokumente vastavalt dokumentatsioonihalduses sätestatule;
2. koostab ühiselt kasutatavaid dokumendimalle.
B.3.8
Kasutajatugi (e-CF kompetents C.1.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab tugiprotsesse ja tagab kokkulepitud teenusetaseme;
2. kogub infot intsidentide kohta, et selgitada välja tõrke/mittevastavuse põhjuseid;
3. suhtleb lõppkasutajatega ja annab toimimisjuhiseid, järgides klienditeeninduse head tava.
B.3.9
Muudatuste haldus (e-CF kompetents C.2.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. teostab süsteemi muudatusi vastavalt heakskiidetud muudatuste taotlustele;
2. hindab talitluslike/tehniliste muudatuste mõju süsteemile.
B.3.10
Teenuse osutamine (e-CF kompetents C.3.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. mittevastavuse tuvastamisel rakendab ennetavaid ja korrigeerivaid tegevusi, vastavalt kehtestatud protseduuridele;
2. kontrollib, et süsteemide tööomadused vastaksid tehnilistele tingimustele.
B.3.11
Probleemihaldus (e-CF kompetents C.4.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab probleemihalduse protseduure;
2. hindab etteantud kriteeriumide alusel süsteemi komponentide tehnilist seisukorda ja rakendab ennetavaid meetmeid võimalike mittevastavuste ära hoidmiseks.
B.3.12
Infoturbe haldamine (e-CF kompetents E.8.)
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1. rakendab infoturbe protseduure, lähtudes organisatsiooni infoturbe poliitikas määratletud eesmärkidest ja õigusaktides sätestatud nõuetest.