Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks. Füsioterapeut, tase 6 kutsestandard on õppekava aluseks ning ei ole kutse... andmise aluseks. Loe edasiPeida
1) Sõnastati A.6. „Tulevikuoskused“ ja B.2. „Üldoskused“ ja füsioterapeudi kutset läbiv kompetents.
2) Muudeti tööosa ja kohustusliku kompetentsi „Nõustamine ja juhendamine“ pealkirja ja sisu „Nõustamine, juhendamine ning edendus- ja ennetustegevus“ tuues sisse nõustamise ergonoomika ja liikumisharjumuste osas ning laiema teadlikkuse tõstmise ennetamaks tervisekaebuste kujunemist ja/või süvenemist.
3) Sõnastati B.1 kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele kutsete taotlemisel ja taast...õendamisel
4) Kohustuslike kompetentside tegevusnäitajaid sõnastati sisuliselt ja keeleliselt täpsemaks.
5) Korrastati sõnastusi kogu kutsestandardi ulatuses. Loe edasiPeida
Füsioterapeut on iseseisev spetsialist, kes toetab patsiendi/kliendi füüsilist, psühholoogilist, emotsionaalset ja sotsiaalset heaolu, sh keskendudes liikumise- ja tegevusvõime ja osaluse taastamisele, säilitamisele ning arendamisele erinevates sotsiaalsetes rollides. Ta tegeleb ka ennetustööga ja t...eeb interdistsiplinaarset koostööd teiste tervishoiu töötajatega.
Füsioteraapia eesmärk on patsiendi/kliendi parem elukvaliteet, mis saavutatakse koostöös patsiendi/kliendi ja/või tema tugivõrgustikuga, toetades ja arendades patsiendi/kliendi iseseisvust ja (eri) vajadusi tema eale vastavates igapäevategevustes.
Füsioterapeut kasutab oma töös patsientide/klientidega erinevaid enamlevinud tõenduspõhiseid sekkumisviise (nt terapeutilised harjutused, manuaalsed tehnikad, erinevad füüsikalise ravi meetodid, nõustamine).
Füsioterapeut, tase 6 on tervishoiuvaldkonna spetsialist, kes rakendab oma töös kliinilist mõtlemist, tõenduspõhiseid erialaseid teadmisi ja oskuseid. Ta viib läbi füsioteraapia tervikprotsessi, juhendab füsioteraapia eriala üliõpilasi, hoiab end kursis eriala arengutega ning väärtustab elukestvat õpet.
Füsioterapeut töötab avalikus ja/või erasektoris tervishoiu-, sotsiaal-, kultuuri- ja hariduse valdkonnas. Füsioteraapia teenuse osutamiseks peavad olema sobivad, ohutud ja turvalised hooned/ruumid. Ruumid ning sisustus peavad vastama osutatava teenuse eripärale ja nõuetele.
Füsioteraapia kutsealal töötab ka füsioterapeut, tase 7, kes viib läbi füsioteraapia tervikprotsessi, juhendab füsioteraapia eriala üliõpilasi ja/või nõustab teisi oma eriala või teiste erialade spetsialiste, vajadusel moodustab ja juhib meeskonda ning osaleb eriala arendamises. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1. Patsiendi/kliendi füsioterapeutiline hindamine
A.2.2. Füsioteraapia läbiviimine
A.2.3. Nõustamine, juhendamine ning edendus- ja ennetustegevus
A.3 Kutsealane ettevalmistus
Füsioterapeudil on erialane esimese astme kõrgharidus või sellele vastav kvalifikatsioon.
A.4 Enamlevinud ametinimetused
Füsioterapeut
A.5 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Rehabilitatsioonimeeskonda kuuluval füsioterapeudil peab olema sotsiaalhoolekande seaduse kohaselt kutseseaduse alusel antud füsioterapeudi kutse, riiklikult tunnustatud kõrgharidus füsioteraapias või sellele vastav kvalifikatsioon.
A.6 Tulevikuoskused
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.
Füsioterapeutide töös on muutunud järjest olulisemaks tehnoloogiliste lahendustega seonduvad oskused (terviseandmete infosüsteemid, kaugfüsioteraapia, robootika, tehisaru jt), andmekaitse ja- analüüsiga seonduvad oskused, intellekt...uaalomandi kaitse, suhtlus-, kohanemis- ja koostööoskus erinevates kontekstides ja keskkondades, multikultuursusega arvestamine, elukestev õpe, ettevõtlus, kestlik mõtteviis, enesejuhtimise ja meeskonna eestvedamise oskused. Loe edasiPeida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Kutse koosneb üldoskustest, kohustuslikest kompetentsidest ja kutset läbivast kompetentsist. Kutse taotlemisel on vaja tõendada üldoskused B.2., kohustuslikud kompetentsid B.3.1-B.3.3. ja kutset läbiv kompetents B.3.4.
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel:
Kõrgharidusõppe lõpetajale
1. Täies mahus läbitud füsioteraapiaalane kõrghariduse esimese astme õppekava.
Nõuded taastõendamisel:
Kutse on tähtajatu, mistõttu taastõendamise kvalifikatsiooninõudeid ei määrata.
B.2 Füsioterapeut, tase 6 üldoskused
Mõtlemisoskused
1. Analüüsib oma üld- ja erialaseid teadmisi, oskusi ning pädevusi ja vastavalt sellele kavandab edasised tegevused enese professionaalseks arendamiseks hoides ennast kursis valdkonna arengutega.
2. Toetub teabele ja faktidele, mis põhinevad usaldusväärsetel allikatel (nt teadusuur...ing, statistiline analüüs), eristab arvamused ja oletused tõenduspõhisest teabest.
3. Kasutab ja sobitab olemasolevaid tööviise, tooteid ning teenuseid.
Enesejuhtimisoskused
1. Järgib töötervishoiu ja ohutusnõudeid, kasutades töö tegemist soodustavaid ning enda ja teiste tervist säästvaid tööviise, asendeid, vahendeid ja võtteid.
2. Lahendab teiste või iseenda püstitatud ülesandeid minimaalse juhendamisega.
3. Seostab oma otsuseid ja tegevust võimalike tagajärgedega ning on valmis ja võimeline tulemustest aru andma.
4. Tuleb probleemideta toime muutuvate olukordade ja keskkonnatingimustega. Reageerib muutustele ja ootamatustele adekvaatselt ja asjalikult.
5. Mõistab pingelistes ja keerulistes olukordades oma tunnete, mõtete ja käitumise põhjuseid, sümptomeid ja tagajärgi ning reguleerib neid vastavalt olukorrale.
Lävimisoskused
1. Loob teiste inimestega kontakti, väljendab end arusaadavalt ja arvestab suhtluspartneri vajadustega.
2. Kohandab oma käitumist, suhtlemistehnikaid ja- vahendeid, lähtudes suhtluspartneri(te)st ja olukorrast. Esitab isikule selgelt asjakohast teavet suuliselt, kirjalikult või visuaalselt.
3. Teeb koostööd nii ühiste eesmärkide saavutamise nimel kui ka erinevate eesmärkide korral, arvestades kõigi poolte vajaduste ja seisukohtadega.
4. Kasutab oma töös eesti keelt ja inglise keelt tasemel B2 (vt, Lisa 2 „Keelte oskustasemete kirjeldused“).
5. Kasutab arvutit tasemel "Iseseisev kasutaja" (vt, Lisa 3 „Digipädevuste enesehindamise skaala“). Loe edasiPeida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.1
Patsiendi/kliendi füsioterapeutiline hindamine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Viib läbi füsioteraapia vajaduse välja selgitamiseks patsiendist/kliendist lähtuva süstemaatilise füsioterapeutilise hindamise, kasutades selleks sobivaid enamlevinud tõenduspõhiseid hindamismeetodeid (nt vaatlus, anamneesi võtmine, funktsionaalsed testid) ja lähtudes RFK põhimõtetest, sh patsiendi/kliendi tegutsemis- ja osalusvõimest ning struktuuri- ja funktsioonitasandist.
2. Analüüsib patsiendi/kliendi hindamistulemusi süsteemselt ja seostatult, püstitab füsioterapeutilise diagnoosi, lähtudes hindamistulemustest.
3. Selgitab välja patsiendi põhiprobleemi(d) ja püstitab mõõdetava(d) ja selge(d) eesmärgi(d), lähtudes patsiendi/kliendi hindamistulemustest ja kaasates nimetatud protsessidesse aktiivselt patsienti/klienti ja/või tema tugivõrgustikku.
4. Koostab patsiendile/ kliendile füsioterapeutilise tegevuskava.
B.3.2
Füsioteraapia läbiviimine
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Valib, rakendab ja vajadusel kohandab enamlevinud tõenduspõhiseid füsioterapeutilisi sekkumisi, lähtudes patsiendi/kliendi hindamise tulemustest, tema individuaalsetest vajadustest ning teraapia eesmärkidest.
2. Juhindub oma töös koostatud füsioterapeutilisest tegevuskavast, lähtudes patsiendi/kliendi hindamistulemustest, igapäevaelu kontekstist ning teiste ravisse kaasatud spetsialistide tagasisidest ja tegevusest.
3. Analüüsib läbiviidavat teraapiat järjepidevalt ning teeb vajadusel vastavad korrektuurid, kasutades kliinilist mõtlemist ja holistilist lähenemist, rakendab sekkumisi sihipäraselt ja põhjendatult.
4. Hindab füsioterapeutilise sekkumise tulemuslikkust.
5. Soovitab ja vajadusel valib ning reguleerib abivahendi, lähtudes patsiendi/kliendi vajadustest; juhendab abivahendi korrektset eesmärgipärast kasutamist.
6. Koostab vajadusel patsiendile/kliendile harjutusprogrammi iseseisvaks järgimiseks visiitide vahepeal või füsioteraapiateraapia järgsel ajal.
B.3.3
Nõustamine, juhendamine ning edendus- ja ennetustegevus
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Juhendab, motiveerib ja vajadusel nõustab patsienti/klienti ja tugivõrgustikku, kasutades enamlevinud nõustamis- ja juhendamismetoodikaid.
2. Nõustab patsienti/klienti tervisekäitumise alal, lähtudes biopsühhosotsiaalsetest põhitõdedest ja vajadusel suunab patsiendi/kliendi teiste spetsialistide poole.
3. Juhendab füsioterapeudi eriala üliõpilast töösituatsioonis.
4. Nõustab ergonoomika ja liikumisharjumuste osas, tõstab individuaalset ja kollektiivset teadlikkust ennetamaks tervisekaebuste kujunemist ja/või süvenemist.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.4
Füsioterapeut, tase 6 kutset läbiv kompetents
6
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Annab vajadusel esmaabi.
2. Dokumenteerib oma töö nõuetekohases infosüsteemis kasutades korrektset erialast terminoloogiat.
3. Järgib füsioterapeudi eetikakoodeksit (vt, Lisa 1 „Füsioterapeudi eetikakoodeks“), lähtub oma töös kutsealaga seonduvatest õigusaktidest (sh isikuandmete kaitse seadus).
4. Toetab oma tegevuste kaudu füsioterapeudi ameti laiemat väärtustamist ühiskonnas.
5. Orienteerub kaasaegses erialases teaduskirjanduses ja on kursis teadusuuringute tulemustega.