Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks. Õigusassistent, tase 5 kutsestandard on kutse andmise aluseks.
Nimetus:
ET: Õigusassistent, tase 5EN: Legal Aid Assistant, EstQF Level 5
Spetsialiseerumised:
Osakutsed:
Kehtib alates:
21.11.2024
Kehtib kuni:
20.11.2029
Kutsestandardi versiooni number:
3
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
1. Täiendati A.6. „Tulevikuoskused“ ja B.2. „Üldoskused“ sõnastusi.
2. Lisati B.1.1 Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele kutsete taotlemisel ja taastõendamisel.
3. Kohustuslike kompetentside tegevusnäitajaid sõnastati sisuliselt ja keeleliselt täpsemaks.
4. Korrastati sõnastusi kogu kutsestandardi ulatuses.
Õigusassistent on omandanud õigusalased baasteadmised ja nende rakendamise esmased oskused, et toetada oma tegevusega õigusvaldkonnas töötavaid spetsialiste. Õigusassistendi põhilisteks tööülesanneteks on õigusteenuste administreerimine ja klientide esmane õigusalane teenindamine, sh menetlusdokumen...tide, tähtaegade ning menetluskordade selgitamine. Ta teeb spetsialisti poolt etteantud probleemipüstituse pinnalt ja vajadusel tema juhendamisel esmase analüüsi erialases valdkonnas (nt analüüsib kohtupraktikat, õigusnormide rakenduspraktikat jne). Õigusassistendi töö sisaldab õigusteenuste osutamiseks vajalike õigusnormide, kohtulahendite ja muu õigusteabe väljaotsimist andmebaasidest, infoteenustest, tõendite ja asjakohaste andmete kogumist ning erinevate õigusdokumentide kavandite koostamist. Õigusassistendi tööülesanded sõltuvad konkreetse organisatsiooni vajadustest ja eeldavad suhtlemisvalmidust ning kiiret ja paindlikku tegutsemist, samuti teabe ja kliendisuhte konfidentsiaalsuse tagamist ning toimetulekut erinevate inimeste ja olukordadega. Loe edasiPeida
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.
Õigusassistendi tulevikuoskuste tõusev trend on digitehnoloogia, pilvelahenduste ja tehisintellekti võimaluste kasutamine. Järjest olulisemaks muutuvad oskused suurte andmemahtude töötlemisel ja analüüsimisel. Kasvava tähtsusega on t...eadmised küberturvalisusest ja andmekaitsest ning nende rakendamisest praktikas. Tuleviku õigusassistentidel on vaja kombineerida traditsioonilised õigusoskused kaasaegsete tehniliste ja analüütiliste oskustega, et nad suudaksid tõhusalt toetada õigusprofessionaale ning vastata tuleviku multikultuurse õigusmaailma keerukatele nõudmistele. Loe edasiPeida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Õigusassistent, tase 5 kutsestandard koosneb üldoskustest B.2. ja kahest kohustuslikust kompetentsist B.3.1. – B.3.2. Kutse saamiseks on vaja tõendada üldoskused B.2. ja kohustuslikud kompetentsid B.3.1. – B.3.2.
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel
Töömaailma taotlejale
1. Keskharidus ja vähemalt kahe aastane erialane töökogemus
Kutseõppe lõpetajale
1. Täies mahus läbitud vastava eriala tasemeõppe õppekava
Nõuded kutse taastõendamisel
1. Õigusassistent, tase 5 kutsetunnistus, mille kehtivusaja lõppemisest ...ei ole taastõendamise hetkeks möödunud rohkem kui üks aasta ja
2. vähemalt 2,5- aastane erialane töökogemus kutsetunnistuse kehtivusaja jooksul ja
3. läbitud kutsestandardi kompetentsusnõuetega seotud erialased täienduskoolitused viimase 2,5 aasta jooksul.
Kutse andmise korraldus on reguleeritud bürooassistendi, sekretäri, õigusassistendi ja juhiabi kutsete kutse andmise korras. Loe edasiPeida
B.2 Õigusassistent, tase 5 üldoskused
Mõtlemisoskused
1. Analüüsioskus ̶ teeb olemasoleva teabe ja analüüsi põhjal loogilisi ning põhjendatud järeldusi vajadusel hinnates ja korrigeerides oma tegevusi.
2. Probleemidega tegelemine ̶ tuvastab ja sõnastab probleemid ning hindab võimalusi lahenduste leidmiseks vastavalt kliendi vaja...dustele.
3. Õppimisoskus ̶ omandab uusi teadmisi ja oskusi. Mõtestab ja väärtustab õpitu sisulist tähendust.
4. Loovmõtlemine ̶ kasutab, täiustab või sobitab olemasolevaid ja rakendab uudseid tööviise.
Enesejuhtimisoskused
5. Väärtustest lähtumine ̶ järgib oma töös kutse-eetika põhimõtteid.
6. Juhistest ja nõuetest lähtumine ̶ järgib tööd tehes juhiseid, valdkondlikke nõudeid, eeskirju, õigusakte, standardeid, tavasid jmt.
7. Kohanemisoskus ̶ reageerib muutustele ja ootamatustele adekvaatselt ning asjalikult käitudes tasakaalukalt ja eesmärgipäraselt.
8. Iseseisev tegutsemine ̶ lahendab ülesandeid minimaalse juhendamisega töötades nii iseseisvalt kui meeskonnas.
9. Eesmärkide saavutamine ̶ teeb eesmärgi saavutamiseks kohaseid valikuid ja otsuseid. Tegutseb järjekindlalt ülesande täitmise või tegevuse lõpuleviimise nimel.
10. Tervist säästev tegutsemine ̶ kasutab töö tegemist soodustavaid ning enda ja teiste tervist säästvaid tööviise, asendeid, vahendeid ja võtteid.
11. Vastutuse võtmine ̶ vastutab oma käitumise ja selle võimalike tagajärgede eest.
Lävimisoskused
12. Suhtlemisoskus ̶ väljendab end suhtlusolukordades viisakalt, austavalt, arusaadavalt ja olukorrale vastavalt püüdes mõista teise mõtteid ning seisukohti.
13. Meeskonna- ja koostööoskus ̶ teeb koostööd ühiste eesmärkide saavutamise nimel arvestades kõigi poolte vajaduste ja seisukohtadega.
14. Teabe esitamine ̶ esitab sihtrühmale või isikule selgelt asjakohast teavet suuliselt ja kirjalikult.
15. Keeleoskus ̶ kasutab oma töös riigikeelt tasemel C1 ja inglise keelt tasemel B1 (vt lisa 1 Keelte oskustasemete kirjeldused).
16. Digitaalne kirjaoskus ̶ kasutab oma töös digioskusi tasemel “Iseseisev kasutaja“ lähtudes õigusassistendi töövajadusest (vt lisa 2 Digipädevuste enesehindamise skaala). Loe edasiPeida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.1
Kliendisuhete korraldamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Selgitab välja kliendi vajadused, mh huvide konflikti olemasolu, kasutades asjakohaseid teenindusviise ja –tehnikaid ning lähtudes teeninduse korraldusest.
2. Selgitab kliendile esmase analüüsi pinnalt õigusteenuse tingimusi ja seotud tegevusi, arvestades õigusteenust osutava organisatsiooni eripära (nt selgitab menetlustoiminguid, sellega seotud tähtaegu ja menetluskorda).
3. Kontrollib õigusteenuse eest tasumist või arvestab õigusteenuse eest tasu vastavalt õigusaktidele ja organisatsioonis kehtestatud korrale.
4. Järgib teabe haldamisel konfidentsiaalsuse nõude täitmist vastavalt õigusaktidele ja organisatsioonis kehtestatud korrale.
B.3.2
Õigusteenuse toetamine
5
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Koostab etteantud probleemipüstituse pinnalt esmase õigusalase analüüsi erialases valdkonnas.
2. Koostab dokumente sh õigusdokumentide kavandeid vastavalt etteantud nõuetele ja juhistele, lähtudes heast tavast ja organisatsioonis kehtestatud korrast.
3. Saadab dokumendid vastavalt täitmisülesande vajadusele valides kliendist lähtuva suhtluskanali.
4. Teeb vajadusel dokumentidest ärakirju, väljavõtteid,- trükke ja/või koopiaid ning vormistab ametliku kinnitusmärke vastavalt oma volitustele.
5. Koordineerib teabe haldamist ja arhiveerib dokumendid järgides juurdepääsupiiranguid vastavalt õigusaktides ja organisatsioonis kehtestatud korrale.
6. Kasutab veebikeskkondi ning infosüsteeme infootsinguteks ja/või tööülesannete täitmiseks, arvestades andmekaitsenõudeid.
7. Korraldab kohtumisi ja/või istungeid ning protokollib neid, arvestades õigusteenuse eripära.
8. Korraldab õigusdokumentide avalikustamist või teatavaks tegemist vastavalt õigusaktidele.