Kutseregister Kutseregister
Teksti suurus
Reavahe suurus
Kontrastsus
Tühista
Taasta vaikimisi seaded
Kutsestandardid: Õpetaja, tase 7
Tagasi: Kutsestandardid |

Üldandmed
Kasutusala: Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus: ET: Õpetaja, tase 7
EN: Teacher, EstQF Level 7
Spetsialiseerumised:
Osakutsed:
Kehtib alates: 01.09.2025
Kehtib kuni: 31.08.2030
Kutsestandardi versiooni number: 11
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
1. Kutsestandardite töökirjeldus on ajakohastatud.
2. Lisatud on tulevikuoskused, mis hõlmavad õpetaja töös olulisi tuleviku oskusi. Need oskused võivad olla tähtsad juba täna, kuid omavad suurt rolli ka tulevikus.
3. Lisatud on üldoskused.
4. Seni kutsestandardis olnud 7 kohustusliku kompetentsi ja 2 valitava kompetentsi asemel on kutsestandardis kirjeldatud 4 kohustuslikku kompetentsi. Kompetentside tegevusnäitajad on läbivalt kirjeldatud hinnatavalt ning tegelikule tööülesandele vastaval...
t.
5. Lisati seni kutse andmise korras olnud kvalifikatsiooninõuded kutse taotlemisel, lähtudes kutsestandardi muutunud juhendist.
6. Standardile on loodud kaks lisa: 1) standardis kasutatud mõisted, 2) õpetaja kutsegrupi standardid võrdleval kujul.

Loe edasi
Peida
Kutsestandardi versioonid:
Kutse andja: Andmed puuduvad
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Õpetaja peamine eesmärk on toetada ja suunata õppijate arengut nii nende isiklikuks kui ka ühiskondlikuks toimetulekuks, aidates kaasa teadmiste ja oskuste omandamisele ning väärtuste kujunemisele. Õpetaja arendab süsteemselt oma kutseoskusi ja on kursis haridusuuendustega.

Õpetaja, tase 7 olu...
lisemad valdkonnad on töö iseenda, õppijate, kolleegide, organisatsiooni ja kogukonnaga, sh lastevanematega. Töö toimub eelkõige indiviidi, klassi või rühma, organisatsiooni, aga ka piirkonna tasandil ning eeldab rohket suhtlemist. Seitsmenda kutsetaseme õpetaja võib töötada nii lasteaiaõpetaja, huvihariduse kui ka üldhariduse õpetajana. Üldhariduskooli ja kutseõppeasutuste üldainete õpetaja peab vastama vähemalt standardile õpetaja, tase 7. Seitsmenda kutsetaseme õpetaja tegutseb nii iseseisvalt kui ka meeskonnas ning võib juhtida abiõpetajate tööd. Tema töö on vaheldusrikas ja eeldab süsteemsust, kohanemisvõimet, pingetaluvust ning suutlikkust luua ja toetada iseenda ja teiste heaolu.

Õpetaja kutseid on neljal tasemel kokku viis: lisaks õpetaja, tase 7 kutsele eristatakse kutseid õpetaja, tase 5, õpetaja, tase 6, vanemõpetaja, tase 7 ja meisterõpetaja, tase 8.

Võrreldes 5. taseme õpetajaga võib õpetaja, tase 7 sarnaselt 6. taseme õpetajaga juhtida abiõpetajate tööd. Võrreldes kõrgema taseme õpetajatega keskendub õpetaja tase 7 rohkem õpetamisele, samas kui vanemõpetaja panustab enam kolleegide juhendamisse ja haridusarendusse. Meisterõpetaja juhib ka haridusuuendusi ning tegutseb rahvusvahelisel tasandil.

Loe edasi
Peida
A.2 Tööosad
A.2.1. Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine
A.2.2. Õppijate toetamine
A.2.3. Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine
A.2.4. Panustamine laiemas hariduse ökosüsteemis
A.3 Kutsealane ettevalmistus
Õpetajal, tase 7 on magistrikraad, töökogemus õpetajana ja läbitud täienduskoolitus(ed).
A.4 Enamlevinud ametinimetused
Lasteaiaõpetaja, huvihariduse õpetaja, õpetaja
A.5 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Põhikooli ja gümnaasiumi õpetaja kvalifikatsiooninõuded on sätestatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses. Selle kohaselt peab õpetajal olema magistrikraad või sellele vastav kvalifikatsioon, õpetajakutse ning eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele.
Lasteaia...
õpetaja kvalifikatsiooninõuded on sätestatud alusharidusseaduses. Selle kohaselt peab lasteaiaõpetajal olema kõrgharidus ja õpetajakutse ning eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele või kõrgharidus, pedagoogilised kompetentsid ning eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele.
Loe edasi
Peida
A.6 Tulevikuoskused
Õpetaja tulevikupädevuseks on kohanemisvõimelisus ja suutlikkus paindlikult reageerida muutuvas keskkonnas, arvestades õppijate, kolleegide ja iseenda vajaduste ning ressurssidega. Veelgi olulisemaks muutub teaduspõhisus – pidev enesetäiendamine nii ainevaldkonnas, pedagoogilistes meetodites kui ka ...õppimise ja õpetamise käsitlustes. Õpetaja peab olema võimeline tõhusalt õpetama kaasavas mitmekultuurilises keskkonnas, pakkudes tuge erineva taustaga ja vajadustega õppijatele. Samuti on oluline oskus kujundada positiivset ja toetavat heaolukeskkonda nii enda, kolleegide kui ka õppijate jaoks. Professionaalne õpetaja oskab analüüsida ja uurida oma tööd, et mõista, mis toetab õppimist ja arengut kõige tõhusamalt, ning kohandada oma praktikat toetudes kogutud andmetele ja teaduspõhistele teadmistele. Tehnoloogiapädevus jääb õpetaja oluliseks kompetentsiks –  tulevikku vaatav õpetaja on kursis nüüdisaegsete tehnoloogiate, sh tehisintellekti ja digitaalsete õppevahendite arenguga ning kasutab neid oma töös arukalt ja eetiliselt.
Loe edasi
Peida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid: Õpetaja, tase 7 kutse moodustub üldoskustest B.2 ja kohustuslikest kompetentsidest B.3.1 – B.3.4. Kutse taotlemisel on nõutav nende kõigi tõendamine.
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel

1. Vähemalt ühe aasta pikkune töökogemus õpetajana.
2. Magistrikraad või sellega võrdsustatud haridustase*
3. Taotletava kutse kompetentsusnõuetega seotud enesetäiendus
4. Eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele

*erandi...
d lähtuvalt kvalifikatsioonimääruse rakendussätetest

Kutse on soovitatavalt tähtajatu ning taastõendamise nõudeid ei kehtestata.

Kutse andmise korraldus on reguleeritud õpetaja kutsete kutse andmise korras.

Loe edasi
Peida
B.2 Õpetaja, tase 7 üldoskused
Mõtlemisoskused
1. Analüüsi- ja sünteesioskus - kasutab mõtlemisel süsteemset arutlust, mõtestab protsesse, nähtusi ja nendega seotud osapooli ning selgitab nendevahelisi suhteid, valikute tegemisel alternatiivide tugevusi ja nõrkusi ning loob saadud teadmistest uusi tervikuid ja teeb järeldusi.
...
2. Õppimisoskus - valib ja kohandab teadlikult tõhusaid õpistrateegiaid, et omandada uusi pädevusi, ning suudab eesmärgipäraselt juhtida õppimisega seotud motivatsiooni ja emotsioone.
3. Innovatsioonipädevus ¬ läheneb raskustele-probleemidele eri vaatenurkadest, otsib neile loovaid ja tõhusamaid lahendusi ning rakendab uudseid lähenemisviise, meetodeid ja materjale, olles valmis toime tulema ebakindluse ja eksimise võimalustega.
Enesejuhtimisoskused
4. Väärtustest lähtumine - järgib oma tegevuses üldinimlikke ning organisatsiooni väärtusi ja põhimõtteid.
5. Säilenõtkus - tuleb toime muutustega nii tunnete, mõtete kui ka käitumise tasandil, reageerides adekvaatselt ja asjalikult ning taastades enesehoiuks vajaliku tasakaalu.
Lävimisoskused
6. Suhtlemisoskus - loob, hoiab ja arendab teiste inimestega usaldusväärseid ning koostööle suunatud suhteid, väljendades end selgelt ja viisakalt. Märkab enda ja teiste vajadusi, ootusi ja emotsioone ning kohandab suhtlust, toetades positiivset ja mõistvat suhtluskeskkonda.
7. Koostööoskus - seab teistega ühiselt eesmärke ning teeb nende saavutamise nimel tõhusat koostööd, arvestades osapoolte vajaduste ja seisukohtadega.
8. Digipädevus - suhtub positiivselt digivahendite, -keskkondade ja -sisu tähenduslikku eesmärgipärasesse kasutamisse. Rakendab ja kohandab neid tõhusalt, eetiliselt ja vastutustundlikult oma töös. On omandanud vajaminevad digipädevused.

Loe edasi
Peida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
    Nimetus EKR tase
B.3.1 Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine 7

Tegevusnäitajad
1. Tervise hoidmine - hoolitseb enda vaimse, füüsilise, sotsiaalse ja emotsionaalse heaolu eest.
2. Tasakaalu hoidmine ¬ hoolitseb enda töö- ja eraelu tasakaalu eest.
3. Karjääritee kujundamine - kujundab teadlikult enda kui õpetaja karjääriteed ja õppimist, toetudes enda professionaalse tegevuse refleksioonile.
4. Teadmiste ajakohastamine - hoiab ennast kursis valdkonna ning õpetamise- ja õppimisalaste uuenduste, teaduskirjanduse ja uuringutega.
5. Uurimusliku lähenemise rakendamine enda professionaalsuse arendamiseks - analüüsib ja täiustab enda õpetamisoskust rakendades uurimuslikku lähenemist.

Teadmised
Refleksioon ja refleksioonimudelid, teadmised enesehoiust (vaimne, füüsiline, sotsiaalne, emotsionaalne), uurimistöö, sh tegevusuuringu metoodika, andmekirjaoskus ning teaduspõhise info leidmise ja hindamise oskus, õpetajatööd reguleeriv seadusandlus (õigused ja kohustused), õpetajaeetika
B.3.2 Õppijate toetamine 7

Tegevusnäitajad
1. Õppijate tundmaõppimine - õpib tundma igat õppijat ja õppijate rühma, sh nende eripärasid.
2. Suhete loomine, keskkonna kujundamine ja õppijatest hoolimine - loob õppijatega head suhted, kujundab õppimiseks turvalise ja kaasava keskkonna ning hoolib iga õppija arengust.
3. Õpetamise kavandamine ja õpetamine - kavandab õpetamist pedagoogiliselt asjatundlikult, lähtudes õppekavast. Osaleb õppekava arenduses. Käsitleb õppeprotsessi kui tervikut ning kohandab seda, lähtudes õppijate vanusest, võimetest, vajadustest ning vaimsest ja füüsilisest heaolust. Rakendab tervist hoidvaid tegevusi, sh aktiivseid ja liikumisega lõimitud õppetegevusi, sirutus- ja liikumispause.
4. Õppevara valimine, kohandamine, koostamine ja jagamine - valib, kohandab ja koostab õppijatele kohast õppevara, arvestades õppijate eripärasid.
5. Ainesisu käsitlemine ¬ käsitleb ainesisu teadus- ja tõenduspõhiselt ning tekitab aine vastu huvi ja toetab sügavat õppimist.
6. Väärtuste kujundamine ja järgimine - kujundab ja järgib koos õppijatega ühiselt kokkulepitud väärtusi.
7. Üldpädevuste arendamine - toetab õppijate üldpädevuste arengut.
8. Õppijate võimestamine - võimestab õppijaid kolleegi juhendamisel sihipäraselt ning suunab neid aktiivselt vastutust võtma oma õppimise ja arengu eest. Teadvustab stereotüüpide mõju, sh enda hoiakutes, ning väldib nende kinnistamist oma töös.
9. Tagasiside andmine ja hindamine - annab õppijatele õpiprotsessi ja õpitulemuste kohta edasiviivat tagasisidet ning hindab õppijaid, kasutades sobivaid ja õppijaid kaasavaid meetodeid.

Teadmised
Psüühika toimimise alused, motivatsiooniteooriad, arengumõtteviis, sotsiaal-emotsionaalsed oskused, üldpädevused ja nende arendamise võimalused, hindamise ja õppimist toetava tagasiside võimalused, sh andmekirjaoskus, kaasava hariduse olemus ja rakendamine, õppekavad, õppevaldkonna teadmised vastavalt haridusliigile, õpetamismeetodid ja nende valiku põhimõtted sügava õppimise toetamisel, lõimingu olemus ja rakendamine, tehnoloogia rakendamine õppimise toetamisel, õppimist ja õpetamist reguleerivad õigusaktid
B.3.3 Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine 7

Tegevusnäitajad
1. Eesmärkidest ja väärtustest lähtumine - juhindub organisatsiooni eesmärkidest ja väärtustest ning enda õigustest ja kohustustest.
2. Koostöö kolleegidega oma organisatsioonis - tegutseb koostöiselt ja algatab koostööd.
3. Turvaline töökeskkond - kujundab koos kolleegidega toetava ja turvalise töökeskkonna.
4. Kolleegide professionaalse arengu toetamine - toetab kolleegide professionaalset arengut, jagades metoodikaid ja õppematerjale.
5. Suhtlemine ja koostöö lapsevanematega - teeb koostööd lapsevanematega, vahetades ja vahendades teavet ning rakendades suhtlemise aluspõhimõtteid.
6. Info ja andmed organisatsioonis - töötleb infot vastutustundlikult, järgides konfidentsiaalsuse ja andmekaitse põhimõtteid, hinnates info väärtust ja mõju ning võttes vastu otsuseid selle töötlemise kohta.

Teadmised
Andmekaitse, konfliktide lahendamine, kollektiivne tõhusus, koostööprotsessid, kuulamisoskused, nõustamispädevus, organisatsioonikultuur, tööõigus
B.3.4 Panustamine laiemas hariduse ökosüsteemis 7

Tegevusnäitajad:
1. Koostöö ja panustamine valdkonna- või erialaühenduste töösse - osaleb valdkonna- või erialaühenduste tegevuses.
2. Õpetaja elukutse positiivse kuvandi kujundamine - on eeskujuks õpetaja rollis ning panustab ühiskonnas õpetajast positiivse kuvandi loomisse ja õpetajaameti väärtustamisse.
3. Pedagoogilise teadmuse levitamine ühiskonnas - osaleb haridusvaldkonna avalikel üritustel, uurimis- ja/või projektirühmades.

Teadmised
Haridusvaldkonna strateegilised dokumendid, meediakirjaoskus, professionaalsed võrgustikud
C Üldteave ja lisad
Kutsestandardi tähis: 21-16042025-1.3/11k
Kutsetegevuse valdkond: Haridus
Vastutav kutsenõukogu: Hariduse Kutsenõukogu
Kutsenõukogu otsuse number: 39
Kutsenõukogu otsuse kuupäev: 16.04.2025
EKR tase: 7
Viide Euroopa kvalifikatsiooniraamistikule (EQF): 7
Valdkond: HARIDUS JA KULTUUR
Kutseala: Õpetamine
Kutse grupp: Õpetaja
Ametite (ISCO) klassifikaator: 2 Tippspetsialistid
23 Pedagoogika tippspetsialistid
233 Gümnaasiumiõpetajad
2330 Gümnaasiumiõpetajad
ISCED klassifikaator: 01 Haridus
011 Haridus
0113 Klassiõpetaja koolitus
EMTAK klassifikaator: P HARIDUS
85 Haridus
Kutsestandardi lisad
Lisa 1 Õpetajate kutsestandardite võrdlus
Lisa 2 Mõisted
Standardi töörühm
Nimi Institutsioon
Anne Aasamets Õpetajate Ühenduste Koostöökoda
Anneli Eesmaa Eesti Linnade ja Valdade Liit
Karin Klemmer Eesti Haridustöötajate Liit
Katrin Poom-Valickis Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut
Kristi Tarik Eesti Koolijuhtide Ühendus
Liina Õmblus Eesti Eripedagoogide Liit
Margit Timakov Eesti Õpetajate Liit
Margus Pedaste Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut
Rasmus Kits Eesti Teadushuvihariduse Liit
Taavi Kreitsmann Haridus- ja Teadusministeerium
Tiina Kivisalu Eesti Lasteaednike Liit

Tagasi: Kutsestandardid |
PIKSEL
Avaleht Väljastatud kutsed
Kutsestandardid
Kutsetunnistuse lisad Kompetentsid Kutse andjad Kutsenõukogud Väljavõtted kutseregistrist