442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013)
1/0
02.09.2015
Vastuvõttu ei toimu, õppimine keelatud
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Müüja-klienditeenindaja töötab kaubandusettevõttes ja tema tööks on klientide teenindamine, kaupade käitlemine, müümine ja arveldamine. Müüja-klienditeenindaja osaleb müügitöö korraldamisel ja meeskonnatöös, on teenindusvalmis, täidab oma tööülesandeid nii tava- kui eriolukordades. Müüja-kliendi...teenindaja vastutab oma tööülesannete täitmise eest ja on valmis juhendama teisi töötajaid oma vastutusala piires.
Müüja-klienditeenindajal on lisaks võimalik spetsialiseeruda kindlale kaubagrupile: 1) toidu- ja esmatarbekaubad; 2) aia- ja ehituskaubad; 3) garderoobikaubad; 4) vaba-aja kaubad; 5) elektroonika- ja bürookaubad. Loe edasiPeida
Müüja-klienditeenindaja töötab töögraafiku alusel, mis eeldab töötamist päeva-, õhtu- ja öötundidel, puhkepäevadel ja riiklikel pühadel.
A.4 Töövahendid
Müüja-klienditeenindaja põhilised töövahendid on kassasüsteemid või -aparaat, arvuti, kaarditerminal, vöötkoodilugeja, rahakontrollimisseade, rahalugemisseade, kuum- ja külmseadmed, kaalud, hinnapüstol, lõikeseadmed, kaubakärud, tõstukid ja muud kauba käitlemiseks vajalikud vahendid.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Müüja-klienditeenindaja töö on seotud erinevate tegevuste vaheldumisega, mis eeldab füüsilist ja vaimset vastupidavust ja võimet paindlikult lülituda ühelt tegevuselt teisele. Müüja-klienditeenindaja töö eeldab ausust, iseseisvust ja kohusetundlikkust. Töö sujumisele aitab kaasa tolerantsus, kannat...likkus, meeldiv ja viisakas käitumine ning hea suhtlemis- ja väljendusoskus. Loe edasiPeida
A.6 Kutsealane ettevalmistus
Müüja-klienditeenindajaks saab õppida kutseõppeasutuses, täiskasvanute tööalase koolituse kursustel või töökohal.
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse koosneb viiest kohustuslikust kompetentsist ja läbivatest kompetentsidest. Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel on nõutav kohustuslike kompetentside B.2.1 – B.2.4 tõendamine ja läbivate kompetentside B.2.5 – B.2.10 tõendamine.
Lisaks on võimali...k müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel valida spetsialiseerumine ühele järgnevast kaubagrupist: 1) toidu- ja esmatarbekaubad; 2) aia- ja ehituskaubad; 3) garderoobikaubad; 4) vaba-aja kaubad; 5) elektroonika- ja bürookaubad. Loe edasiPeida
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm); 2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest; 3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes; 4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid; 7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid; 8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda; 9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure; 10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused; 11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti; 12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised: 1) kaubatundmine; 2) kaupade saatedokumendid; 3) kaupade koodid ja märgistus; 4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus; 5) kaupade koostis; 6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment; 7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt; 2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid; 3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta; 4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse; 5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid; 6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla; 7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi; 8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires; 2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt); 3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid; 4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid; 5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid; 6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest; 4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
Spetsialiseerumistega seotud kompetentsid
Toidu- ja esmatarbekaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm); 2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest; 3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes; 4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid; 7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid; 8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda; 9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure; 10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused; 11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti; 12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised: 1) kaubatundmine; 2) kaupade saatedokumendid; 3) kaupade koodid ja märgistus; 4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus; 5) kaupade koostis; 6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment; 7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt; 2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid; 3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta; 4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse; 5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid; 6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla; 7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi; 8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires; 2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt); 3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid; 4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid; 5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid; 6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest; 4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine: 1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt; 2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit; Keeleoskus: 1) oskab eesti keelt tasemel B1; 2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas. Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid: 4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega; 5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul. Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine: 6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid. Hügieeninõuete täitmine: 7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid. Kaubanduse valdkonna seadusandlus: 8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id): Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Aia- ja ehituskaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm); 2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest; 3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes; 4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid; 7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid; 8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda; 9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure; 10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused; 11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti; 12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised: 1) kaubatundmine; 2) kaupade saatedokumendid; 3) kaupade koodid ja märgistus; 4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus; 5) kaupade koostis; 6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment; 7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt; 2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid; 3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta; 4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse; 5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid; 6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla; 7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi; 8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires; 2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt); 3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid; 4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid; 5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid; 6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest; 4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.6
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine: 1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt; 2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit; Keeleoskus: 1) oskab eesti keelt tasemel B1; 2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas. Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid: 4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega; 5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul. Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine: 6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid. Hügieeninõuete täitmine: 7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid. Kaubanduse valdkonna seadusandlus: 8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id): Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Garderoobikaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm); 2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest; 3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes; 4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid; 7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid; 8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda; 9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure; 10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused; 11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti; 12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised: 1) kaubatundmine; 2) kaupade saatedokumendid; 3) kaupade koodid ja märgistus; 4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus; 5) kaupade koostis; 6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment; 7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt; 2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid; 3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta; 4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse; 5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid; 6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla; 7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi; 8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires; 2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt); 3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid; 4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid; 5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid; 6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest; 4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.7
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine: 1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt; 2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit; Keeleoskus: 1) oskab eesti keelt tasemel B1; 2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas. Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid: 4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega; 5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul. Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine: 6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid. Hügieeninõuete täitmine: 7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid. Kaubanduse valdkonna seadusandlus: 8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id): Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Vaba-aja kaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm); 2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest; 3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes; 4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid; 7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid; 8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda; 9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure; 10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused; 11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti; 12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised: 1) kaubatundmine; 2) kaupade saatedokumendid; 3) kaupade koodid ja märgistus; 4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus; 5) kaupade koostis; 6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment; 7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt; 2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid; 3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta; 4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse; 5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid; 6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla; 7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi; 8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires; 2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt); 3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid; 4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid; 5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid; 6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest; 4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.8
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine: 1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt; 2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit; Keeleoskus: 1) oskab eesti keelt tasemel B1; 2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas. Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid: 4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega; 5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul. Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine: 6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid. Hügieeninõuete täitmine: 7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid. Kaubanduse valdkonna seadusandlus: 8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id): Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Elektroonika- ja bürookaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm); 2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest; 3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes; 4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid; 6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid; 7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid; 8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda; 9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure; 10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused; 11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti; 12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised: 1) kaubatundmine; 2) kaupade saatedokumendid; 3) kaupade koodid ja märgistus; 4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus; 5) kaupade koostis; 6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment; 7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt; 2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid; 3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta; 4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse; 5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid; 6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla; 7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi; 8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires; 2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt); 3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid; 4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid; 5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid; 6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale; 3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest; 4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.9
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine: 1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt; 2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit; Keeleoskus: 1) oskab eesti keelt tasemel B1; 2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas. Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid: 4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega; 5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul. Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine: 6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid. Hügieeninõuete täitmine: 7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid. Kaubanduse valdkonna seadusandlus: 8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id): Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.10
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt; 2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
B.2.11
Keeleoskus
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) oskab eesti keelt tasemel B1; 2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2; 3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
B.2.12
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega; 2) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
B.2.13
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
B.2.14
Hügieeninõuete täitmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad: 1) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
B.2.15
Kaubanduse valdkonna seadusandlus
4
Vaata kompetentsi
1) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id): Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.