442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013)
1/0
02.09.2015
Vastuvõttu ei toimu, õppimine keelatud
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Müüja-klienditeenindaja töötab kaubandusettevõttes ja tema tööks on klientide teenindamine, kaupade käitlemine, müümine ja arveldamine.
Müüja-klienditeenindaja osaleb müügitöö korraldamisel ja meeskonnatöös, on teenindusvalmis,
täidab oma tööülesandeid nii tava- kui eriolukordades.
Müüja-kliendi...teenindaja vastutab oma tööülesannete täitmise eest ja on valmis juhendama teisi töötajaid oma vastutusala piires.
Müüja-klienditeenindajal on lisaks võimalik spetsialiseeruda kindlale kaubagrupile:
1) toidu- ja esmatarbekaubad;
2) aia- ja ehituskaubad;
3) garderoobikaubad;
4) vaba-aja kaubad;
5) elektroonika- ja bürookaubad. Loe edasiPeida
Müüja-klienditeenindaja töötab töögraafiku alusel, mis eeldab töötamist päeva-, õhtu- ja öötundidel, puhkepäevadel ja riiklikel pühadel.
A.4 Töövahendid
Müüja-klienditeenindaja põhilised töövahendid on kassasüsteemid või -aparaat, arvuti, kaarditerminal, vöötkoodilugeja, rahakontrollimisseade, rahalugemisseade, kuum- ja külmseadmed, kaalud, hinnapüstol, lõikeseadmed, kaubakärud, tõstukid ja muud kauba käitlemiseks vajalikud vahendid.
A.5 Tööks vajalikud isikuomadused
Müüja-klienditeenindaja töö on seotud erinevate tegevuste vaheldumisega, mis eeldab füüsilist ja vaimset vastupidavust ja võimet paindlikult lülituda ühelt tegevuselt teisele. Müüja-klienditeenindaja töö eeldab ausust, iseseisvust ja kohusetundlikkust. Töö sujumisele aitab kaasa tolerantsus, kannat...likkus, meeldiv ja viisakas käitumine ning hea suhtlemis- ja väljendusoskus. Loe edasiPeida
A.6 Kutsealane ettevalmistus
Müüja-klienditeenindajaks saab õppida kutseõppeasutuses, täiskasvanute tööalase koolituse kursustel või töökohal.
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse koosneb viiest kohustuslikust kompetentsist ja läbivatest kompetentsidest.
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel on nõutav kohustuslike kompetentside B.2.1 – B.2.4 tõendamine ja läbivate kompetentside B.2.5 – B.2.10 tõendamine.
Lisaks on võimali...k müüja-klienditeenindaja, tase 4 kutse taotlemisel valida spetsialiseerumine ühele järgnevast kaubagrupist:
1) toidu- ja esmatarbekaubad;
2) aia- ja ehituskaubad;
3) garderoobikaubad;
4) vaba-aja kaubad;
5) elektroonika- ja bürookaubad. Loe edasiPeida
B.2 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
Spetsialiseerumistega seotud kompetentsid
Toidu- ja esmatarbekaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.5
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
Keeleoskus:
1) oskab eesti keelt tasemel B1;
2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Aia- ja ehituskaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.6
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
Keeleoskus:
1) oskab eesti keelt tasemel B1;
2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Garderoobikaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.7
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
Keeleoskus:
1) oskab eesti keelt tasemel B1;
2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Vaba-aja kaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.8
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
Keeleoskus:
1) oskab eesti keelt tasemel B1;
2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Elektroonika- ja bürookaubad
Kompetents
EKR tase
B.2.1
Kaupade käitlemine ja kaubatundmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) võtab kaubad saatedokumentide alusel vastu koguseliselt ja kvaliteediliselt, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid (kvaliteet, märgistused, realiseerimisajad jm);
2) teavitab kohe vastutavat töötajat kaupade mittevastavusest;
3) grupeerib kaubad vastavalt sortimendile orienteerudes kaubagruppide liigitamise põhimõtetes;
4) ladustab kaubad müügisaali või lattu, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
5) valmistab kaubad müügiks ette, järgides kaubagrupile kehtestatud nõudeid;
6) paigutab kaubad müügisaali, järgides ettevõttes kehtivaid nõudeid;
7) varustab kaubad nõuetekohase märgistuse ja hinnainfoga, jälgides selle vastavust kassasüsteemis olevatele andmetele; paigaldab vajadusel turvaelemendid;
8) käitleb tööprotsessis pakendeid, taarat ja ohtlikke jäätmeid, järgides käitlemise nõudeid ja ettevõttes kehtestatud korda;
9) jälgib realiseerimisaegu (kõlblik kuni, parim enne) ja mittevastavuse korral kõrvaldab tooted müügilt, jälgib säilimistemperatuure;
10) osaleb kaupade inventeerimisel, fikseerides inventeeritavate kaupade kogused;
11) hindab organoleptiliselt toiduainete ja visuaalselt tööstuskaupade kvaliteeti;
12) eristab erinevate kaupade koostist, kvaliteeti mõjutavaid tegureid, omadusi ja kasutamisvõimalusi.
Teadmised:
1) kaubatundmine;
2) kaupade saatedokumendid;
3) kaupade koodid ja märgistus;
4) taara, pakendid ja jäätmekäitlus;
5) kaupade koostis;
6) kaubagruppide liigitamise põhimõtted ja sortiment;
7) kaupade omadused ja kasutamistingimused.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine töökohal.
B.2.2
Teenindamine ja müümine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) loob positiivse kliendikontakti ja suhtleb kliendiga teenindusvalmilt;
2) selgitab välja kliendi vajadused, kasutades aktiivse kuulamise ja küsitlemise erinevaid tehnikaid;
3) tutvustab kaupa, selgitades kauba kasutamist ja/või hooldust, arvestades kliendi soove ja vajadusi; edastab nõuetele vastava ja tõese teabe müüdava kauba kohta;
4) käsitleb kliendi vastuväiteid, leides kliendile sobiva lahenduse;
5) teostab lisamüüki, kasutades erinevaid müügitehnikaid;
6) lõpetab kliendikontakti positiivselt, tekitades kliendis soovi tagasi tulla;
7) võtab vastu kliendi pretensiooni, võimalusel lahendab selle iseseisvalt või suunab edasi;
8) tutvustab kaubale pretensiooni esitamise korda ja selgitab kauba garantiitingimusi.
Hindamismeetod(id): Praktiline töö ja/või situatsioonülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.3
Kassatöö
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) teeb kassatoiminguid oma vastutusala piires;
2) arveldab klientidega, kasutades erinevaid maksevahendeid ja -liike (sularaha, maksekaardid, arved, mobiiltelefon jt);
3) koostab vajadusel kliendile nõuetekohaselt vormistatud arved/kviitungid;
4) järgib raha käitlemisel kehtivaid reegleid ja nõudeid;
5) kontrollib raha turvaelemente visuaalselt ja/või kasutades spetsiaalseid tehnilisi vahendeid;
6) esitab vajadusel nõuetekohaselt vormistatud kassaaruanded oma vastutusala piires otsesele juhile.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.4
Müügitöö korraldamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) edastab klientidelt saadud tagasiside põhjal info sortimendi muutmise vajaduse kohta vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
2) kontrollib kaupade olemasolu ja piisavust, vajadusel tellib kaubad vastavalt ettevõttes kehtestatud korrale;
3) määrab vajadusel kaubale müügi- ja ühikuhinna, lähtudes ettevõtte hinnakujunduse põhimõtetest;
4) osaleb kaupade väljapanekute kujundamisel vastavalt etteantud juhistele.
Hindamismeetod(id): Test ja/või praktiline ülesanne ja/või oskuste ettenäitamine.
B.2.9
Müüja-klienditeenindaja, tase 4 läbivad kompetentsid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
Keeleoskus:
1) oskab eesti keelt tasemel B1;
2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid:
4) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
5) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine:
6) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
Hügieeninõuete täitmine:
7) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
Kaubanduse valdkonna seadusandlus:
8) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.2.10
Suhtlemine ja kommunikatsioonivahendite kasutamine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) suhtleb kliendikesksuse põhimõtetest lähtuvalt;
2) kasutab oma töös kommunikatsioonivahendeid ja arvutit;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
B.2.11
Keeleoskus
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) oskab eesti keelt tasemel B1;
2) oskab ühte võõrkeelt tasemel A2;
3) väljendab ennast eesti keeles selgelt nii kõnes kui kirjas.
B.2.12
Töökoha ettevalmistamine ja korrashoid
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) kontrollib vajalike töövahendite olemasolu enne töö alustamist ja vajadusel täiendab vajalike töövahendite ja materjalidega;
2) tagab töökoha korrashoiu tööpäeva jooksul.
B.2.13
Tööohutuse, töötervishoiu ja turvanõuete järgimine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) järgib tööandja kehtestatud tööohutus-, töötervishoiu- ja turvanõudeid.
B.2.14
Hügieeninõuete täitmine
4
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad:
1) järgib kutsealaga seonduvaid isikliku- ja tööhügieeni ning enesekontrollisüsteemi nõudeid.
B.2.15
Kaubanduse valdkonna seadusandlus
4
Vaata kompetentsi
1) järgib kaubandusega seotud õigusaktides kehtestatud nõudeid.
Hindamismeetod(id):
Läbivaid kompetentse hinnatakse integreeritult kõigi teiste kutsestandardis toodud kompetentside hindamise käigus.