Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks. Füsioterapeut, tase 6 kutsestandard on õppekava aluseks ning ei ole kutse... andmise aluseks. Loe edasiPeida
1) Sõnastati A.6. „Tulevikuoskused“ ja B.2. „Üldoskused“ ja füsioterapeudi kutset läbiv kompetents.
2) Muudeti tööosa ja kohustusliku kompetentsi „Nõustamine ja juhendamine“ pealkirja ja sisu „Nõustamine, juhendamine ning edendus- ja ennetustegevus“ tuues sisse nõustamise ergonoomika ja liikumisharjumuste osas ning laiema teadlikkuse tõstmise ennetamaks tervisekaebuste kujunemist ja/või süvenemist.
3) Kompetentside alla lisati 7 taseme puhul kohustuslik kompetents „Eriala arendamine“
4) Sõnas...tati B.1 kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele kutsete taotlemisel ja taastõendamisel
5) Kohustuslike kompetentside tegevusnäitajaid sõnastati sisuliselt ja keeleliselt täpsemaks.
6) Korrastati sõnastusi kogu kutsestandardi ulatuses. Loe edasiPeida
Füsioterapeut on iseseisev spetsialist, kes toetab patsiendi/kliendi füüsilist, psühholoogilist, emotsionaalset ja sotsiaalset heaolu, sh keskendudes liikumise- ja tegevusvõime ja osaluse taastamisele, säilitamisele ning arendamisele erinevates sotsiaalsetes rollides. Ta tegeleb ka ennetustööga ja t...eeb interdistsiplinaarset koostööd teiste tervishoiu töötajatega.
Füsioteraapia eesmärk on patsiendi/kliendi parem elukvaliteet, mis saavutatakse koostöös patsiendi/kliendi ja/või tema tugivõrgustikuga, toetades ja arendades patsiendi/kliendi iseseisvust ja (eri) vajadusi tema eale vastavates igapäevategevustes.
Füsioterapeut kasutab oma töös patsientide/klientidega erinevaid diagnoosispetsiifilisi tõenduspõhiseid sekkumisviise (nt terapeutilised harjutused, manuaalsed tehnikad, erinevad füüsikalise ravi meetodid, nõustamine).
Füsioterapeut, tase 7 on tervishoiuvaldkonna tipp-spetsialist, kes rakendab oma töös kliinilist mõtlemist, tõenduspõhiseid erialaseid teadmisi ja oskuseid. Ta viib läbi füsioteraapia tervikprotsessi, juhendab füsioteraapia eriala üliõpilasi, hoiab end kursis eriala arengutega, väärtustab elukestvat õpet ning panustab eriala arengusse. Ta nõustab teisi oma eriala või teiste erialade spetsialiste. Vajadusel moodustab ja juhib meeskonda.
Füsioterapeut töötab avalikus ja/või erasektoris tervishoiu-, sotsiaal-, kultuuri- ja hariduse valdkonnas. Füsioteraapia teenuse osutamiseks peavad olema sobivad, ohutud ja turvalised hooned/ruumid. Ruumid ning sisustus peavad vastama osutatava teenuse eripärale ja nõutele.
Füsioteraapia kutsealal töötab ka füsioterapeut, tase 6, kes viib läbi füsioteraapia tervikprotsessi, juhendab füsioteraapia eriala üliõpilasi ning hoiab end kursis eriala arengutega. Loe edasiPeida
A.2 Tööosad
A.2.1. Patsiendi/kliendi füsioterapeutiline hindamine
A.2.2. Füsioteraapia läbiviimine
A.2.3. Nõustamine, juhendamine ning edendus- ja ennetustegevus
A.2.4. Eriala arendamine
A.3 Kutsealane ettevalmistus
Füsioterapeudil on erialane teise astme kõrgharidus või sellele vastav kvalifikatsioon või kõrgharidus ja erialane töökogemus.
A.4 Enamlevinud ametinimetused
Füsioterapeut
A.5 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Rehabilitatsioonimeeskonda kuuluval füsioterapeudil peab olema sotsiaalhoolekande seaduse kohaselt kutseseaduse alusel antud füsioterapeudi kutse, riiklikult tunnustatud kõrgharidus füsioteraapias või sellele vastav kvalifikatsioon.
A.6 Tulevikuoskused
Teave oskuste ja trendide kohta, mille tähtsus valdkonnas kasvab.
Füsioterapeutide töös on muutunud järjest olulisemaks tehnoloogiliste lahendustega seonduvad oskused (terviseandmete infosüsteemid, kaugfüsioteraapia, robootika, tehisaru jt), andmekaitse ja- analüüsiga seonduvad oskused, intellekt...uaalomandi kaitse, suhtlus-, kohanemis- ja koostööoskus erinevates kontekstides ja keskkondades, multikultuursusega arvestamine, elukestev õpe, ettevõtlus, kestlik mõtteviis, enesejuhtimise ja meeskonna eestvedamise oskused. Loe edasiPeida
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Kutse koosneb üldoskustest, kohustuslikest kompetentsidest ja kutset läbivast kompetentsist. Kutse taotlemisel on vaja tõendada üldoskused B.2., kohustuslikud kompetentsid B.3.1-B.3.4. ja kutset läbiv kompetents B.3.5.
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel
Kõrgharidusõppe lõpetajale
1. Täies mahus läbitud füsioteraapiaalane kõrghariduse teise astme õppekava.
Töömaailma taotlejale
1. Füsioteraapiaalane kõrgharidus või
2. liikumisravi-/ravikehakultuurialane kõrgharidus, töökogemus füsioterapeudina viimase viie aasta jooksu...l vähemalt 2,5 aastat täiskoormusega (arvestuslikult) ning läbitud füsioteraapiaalased täiendkoolitused 7,5 EAP ulatuses viimase viie aasta jooksul või
3. tervishoiu- ja/või kehakultuurialane kõrgharidus, varasem füsioterapeut, tase 7 kutsetunnistus, töökogemus füsioterapeudina viimase viie aasta jooksul vähemalt 2,5 aastat täiskoormusega (arvestuslikult) läbitud füsioteraapiaalased täiendkoolitused 7,5 EAP ulatuses viimase viie aasta jooksul.
Nõuded taastõendamisel:
Kõrgharidusõppe lõpetajale
Kutse on tähtajatu, mistõttu taastõendamise kvalifikatsiooninõudeid ei määrata.
Töömaailma taotlejale
1. Varasem füsioterapeut, tase 7 kutsetunnistus, mille kehtivuse tähtajast ei ole möödunud rohkem kui 1 aasta.
2. Töökogemus füsioterapeudina viimase viie aasta jooksul vähemalt 2,5 aastat täiskoormusega (arvestuslikult).
3. Füsioteraapiaalased täiendkoolitused viimase viie aasta jooksul Terviseministri määruses fikseeritud mahus tervishoiutöötajatega võrdsustatud spetsialistidele.
Mõtlemisoskused
1. Analüüsib oma üld- ja erialaseid teadmisi, oskusi ning pädevusi ja vastavalt sellele kavandab edasised tegevused enese professionaalseks arendamiseks hoides ennast kursis valdkonna arengutega.
2. Toetub teabele ja faktidele, mis põhinevad usaldusväärsetel allikatel (nt teadusuur...ing, statistiline analüüs), eristab arvamused ja oletused tõenduspõhisest teabest.
3. Kasutab, täiustab ja sobitab olemasolevaid tööviise, tooteid ning teenuseid.
Enesejuhtimisoskused
1. Järgib töötervishoiu ja ohutusnõudeid, kasutades töö tegemist soodustavaid ning enda ja teiste tervist säästvaid tööviise, asendeid, vahendeid ja võtteid.
2. Lahendab teiste või iseenda püstitatud ülesandeid minimaalse juhendamisega.
3. Seostab oma otsuseid ja tegevust võimalike tagajärgedega ning on valmis ja võimeline tulemustest aru andma.
4. Tuleb probleemideta toime muutuvate olukordade ja keskkonnatingimustega. Reageerib muutustele ja ootamatustele adekvaatselt ja asjalikult.
5. Mõistab pingelistes ja keerulistes olukordades oma tunnete, mõtete ja käitumise põhjuseid, sümptomeid ja tagajärgi ning reguleerib neid vastavalt olukorrale.
Lävimisoskused
1. Loob teiste inimestega kontakti, väljendab end arusaadavalt ja arvestab suhtluspartneri vajadustega.
2. Kohandab oma käitumist, suhtlemistehnikaid ja- vahendid, lähtudes suhtluspartneri(te)st ja olukorrast. Esitab isikule selgelt asjakohast teavet suuliselt, kirjalikult või visuaalselt.
3. Teeb ja algatab koostööd nii ühiste eesmärkide saavutamise nimel kui ka erinevate eesmärkide korral, arvestades kõigi poolte vajaduste ja seisukohtadega.
4. Kasutab oma töös eesti keelt ja inglise keelt tasemel C1 (vt, Lisa 2 „Keelte oskustasemete kirjeldused“).
5. Kasutab arvutit tasemel " Vilunud kasutaja" (vt, Lisa 3 „Digipädevuste enesehindamise skaala“). Loe edasiPeida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.1
Patsiendi/kliendi füsioterapeutiline hindamine
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Viib läbi füsioteraapia vajaduse välja selgitamiseks (multiprobleemse) patsiendist/kliendist lähtuva süstemaatilise füsioterapeutilise hindamise, kasutades selleks sobivaid diagnoosispetsiifilisi tõenduspõhiseid hindamismeetodeid (nt vaatlus, anamneesi võtmine, funktsionaalsed testid) ja lähtudes RFK põhimõttetest, sh patsiendi/kliendi tegutsemis- ja osalusvõimest ning struktuuri- ja funktsioonitasandist.
2. Analüüsib (multiprobleemse) patsiendi/kliendi hindamistulemusi süsteemselt ja seostatult, püstitab füsioterapeutilise diagnoosi, lähtudes hindamistulemustest.
3. Selgitab välja (multiprobleemse) patsiendi/kliendi põhiprobleemi(d) ja püstitab mõõdetava(d) ja selge(d) eesmärgi(d), lähtudes patsiendi/kliendi hindamistulemustest ja kaasates nimetatud protsessidesse aktiivselt patsienti/klienti ja/või tema tugivõrgustikku.
4. Koostab (multiprobleemsele) patsiendile/ kliendile füsioterapeutilise tegevuskava.
B.3.2
Füsioteraapia läbiviimine
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Valib, rakendab ja vajadusel kohandab diagnoosipetsiifilisi ja tõenduspõhiseid füsioterapeutilisi sekkumisi, lähtudes (multiprobleemse) patsiendi/kliendi hindamise tulemustest, tema individuaalsetest vajadustest ning teraapia eesmärkidest.
2. Juhindub oma töös koostatud füsioterapeutilisest tegevuskavast lähtudes (multiprobleemse) patsiendi/kliendi hindamistulemustest, igapäevaelu kontekstist ning teiste ravisse kaasatud spetsialistide tagasisidest ja tegevusest.
3. Analüüsib läbiviidavat teraapiat järjepidevalt ning teeb vajadusel vastavad korrektuurid, kasutades kliinilist mõtlemist ja holistilist lähenemist, rakendab sekkumisi sihipäraselt ja põhjendatult.
4. Hindab füsioterapeutilise sekkumise tulemuslikkust.
5. Soovitab ja vajadusel valib ning reguleerib abivahendi, lähtudes (multiprobleemse) patsiendi/kliendi vajadustest ja diagnoosispetsiifilistest teadmistest, juhendab abivahendi korrektset eesmärgipärast kasutamist.
6. Koostab vajadusel (multiprobleemsele) patsiendile/kliendile harjutusprogrammi iseseisvaks järgimiseks visiitide vahepeal või füsioteraapiateraapia järgsel ajal.
B.3.3
Nõustamine, juhendamine ning edendus- ja ennetustegevus
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Juhendab, motiveerib ja vajadusel nõustab (multiprobleemset) patsienti/klienti ja tugivõrgustikku, kasutades selleks sihtgrupi eripärast lähtuvaid nõustamis- ja juhendamismetoodikaid.
2. Nõustab (multiprobleemset) patsienti/klienti tervisekäitumise alal lähtudes biopsühhosotsiaalsetest põhitõdedest ja vajadusel suunab (multiprobleemse) patsiendi/kliendi teiste spetsialistide poole.
3. Juhendab füsioterapeudi eriala üliõpilast ja vajadusel kolleegi töösituatsioonis sh multiprobleemse patsiendi korral.
4. Nõustab ergonoomika ja liikumisharjumuste osas, tõstab individuaalset ja kollektiivset teadlikkust ennetamaks tervisekaebuste kujunemist ja/või süvenemist.
B.3.4
Eriala arendamine
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Osaleb teadus- ja arendustegevustes ja/või avaldab füsioteraapiaalaseid artikleid ja/või koostab erialaseid juhendeid ja/või juhendab ja/või retsenseerib üliõpilaste lõputöid ja/või teeb erialaseid ettekandeid ja/või viib läbi koolitusi, seminare ja infotunde.
2. Osaleb eriala puudutavate otsuste kujundamises võttes osa vastavate töörühmade ja komisjonide tööst, tehes ettepanekuid täiendusteks ja/või muudatusteks eriala reguleerivatesse seadustesse vm dokumentidesse ja/või teeb koostööd erialaliidu ja/või õppe- ja teadusasutustega ja/või teeb muud administratiivset füsioteraapiaalast tegevust (näiteks praktika juhendamine, osakonna, meeskonna või töörühma vms juhatamine).
Kutset läbivad kompetentsid
Nimetus
EKR tase
B.3.5
Füsioterapeut, tase 7 kutset läbiv kompetents
7
Vaata kompetentsi
Tegevusnäitajad
1. Annab vajadusel esmaabi.
2. Dokumenteerib oma töö nõuetekohases infosüsteemis kasutades korrektset erialast terminoloogiat.
3. Järgib füsioterapeudi eetikakoodeksit (vt, Lisa 1 „Füsioterapeudi eetikakoodeks“), lähtub oma töös kutsealaga seonduvatest õigusaktidest (sh isikuandmete kaitse seadus).
4. Toetab oma tegevuste kaudu füsioterapeudi ameti laiemat väärtustamist ühiskonnas.
5. Orienteerub kaasaegses erialases teaduskirjanduses ja rakendab töös teadusuuringute tulemusi.