Kutseregister Kutseregister
Teksti suurus
Reavahe suurus
Kontrastsus
Tühista
Taasta vaikimisi seaded
Kutsestandardid: Päästekorraldaja, tase 4
Tagasi: Kutsestandardid |

Üldandmed
Kasutusala: Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid. Kutsestandardeid kasutatakse õppekavade koostamiseks ja kutse andmiseks.
Nimetus: ET: Päästekorraldaja, tase 4
EN: Call-taker, EstQF Level 4
Spetsialiseerumised:
Osakutsed:
Kehtib alates: 14.11.2024
Kehtib kuni: 13.11.2029
Kutsestandardi versiooni number: 10
Muudatused võrreldes eelmise versiooniga:
Ühendati neli kompetentsi. Eelmise standardi versiooni kompetentside „Hädaabiteadete vastuvõtmine“, „Hädaabiteadete töötlemine ja ohuhinnangu andmine“, „Hädaabiteadete menetlemisega seotud informatsiooni reaalajas infosüsteemi sisestamine“ ja „Hädaabiteadete esmase informatsiooni edastamine“ asemel on kompetents „Hädaabiteadete menetlemine“.
Lisati kompetents „Hädaabiteadeteks mitterealiseeruvate teadete menetlemine“.
Muudeti kompetentsi „Professionaalne eneseareng“ nimetust: „Refleksioon ja p...
rofessionaalne enesearendamine“. Tegevusnäitajad sõnastati ümber ning kompetentsi Eesti kvalifikatsiooniraamistiku taset alandati 5-lt 4-le.
Valitava kompetentsi „Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene keel)“ Eesti kvalifikatsiooniraamistiku taset alandati 5-lt 4-le.
Jäeti välja valitav juhendamise kompetents.
Jäeti ära lisa „Päästekorraldaja töös nõutavad keeled“.
Uuendati tegevusnäitajaid.
Sõnastati üldoskused, sh täpsustati digioskuste nõutav tase.
Ajakohastati töö kirjeldust.
Lisati kvalifikatsiooninõuded kutse taotlemisel.
Lisati tulevikuoskused.

Loe edasi
Peida
Kutsestandardi versioonid:
Kutse andja:
Õppekavad ja õppeasutused
  Õppeasutus Õppekava nimetus Õppekava kood Õppekava tase ja liik Õppimise kestus aastat/kuud Õppekava registreerimise kuupäev Vastuvõtt
1 Sisekaitseakadeemia Päästekorraldaja 130378 442 Neljanda taseme kutseõppe esmaõpe (vv alates 01.09.2013) 1/0 03.04.2024 Avatud
A Kutsekirjeldus
A.1 Töö kirjeldus
Päästekorraldaja töötab Häirekeskuses, mille ülesanne on menetleda hädaabinumbrile saabuvaid teateid ja täita teisi Häirekeskuse põhimääruses olevaid ülesandeid. Päästekorraldaja töötab riigikaitselisel ametikohal.

Päästekorraldaja ülesanne on võtta vastu ja menetleda viivituseta kõiki hädaabinum...
brile või muudest kanalitest saabuvaid teateid, anda kõigile hädaabiteadetele kiire ja õige ohuhinnang ning edastada esmane informatsioon nii abivajajale kui ka koostööpartnerile. Lisaks täidab 4. taseme päästekorraldaja juhi korraldusi ja võtab vastu iseseisvaid otsuseid oma pädevuse piires, tegutsedes nii üksi kui ka meeskonnas. Töö nõuab palju suhtlemist kasutades erinevaid kommunikatsioonivahendeid (sh videokõne ja reaalajas tekstikõne) nii eesti kui ka vene keeles, oskust täita samaaegselt erinevaid ülesandeid ja head pingetaluvust. Töö eeldab valmisolekut töötamiseks graafiku alusel, sh õhtusel ja öisel ajal ning pühadel.
Loe edasi
Peida
A.2 Tööosad
A.2.1. Hädaabiteadete menetlemine
A.2.2. Hädaabiteadeteks mitterealiseeruvate teadete menetlemine
A.2.3. Refleksioon ja professionaalne enesearendamine
Valitavad tööosad
A.2.4. Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene keel)
A.3 Kutsealane ettevalmistus
Päästekorraldajal on vähemalt keskharidus. Kutseoskused on omandatud kutseõppeasutuses või väljaõppel Häirekeskuses, omandatud oskused vastavad päästekorraldaja kutsestandardile.
A.4 Enamlevinud ametinimetused
Päästekorraldaja
A.5 Regulatsioonid kutsealal tegutsemiseks
Töötamiseks on nõutav kutse päästeteenistuse seaduse ning siseministri määruse Päästeteenistujate kutsesobivuse nõuded, sealhulgas füüsilise ettevalmistuse, hariduse- ja tervisenõuded alusel.
A.6 Tulevikuoskused
Innovatsiooni ja uue tehnoloogiaga kohanemise oskus.
B Kompetentsusnõuded
B.1 Kutse struktuur
Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid:
Päästekorraldaja, tase 4 kutse koosneb üldoskustest, kohustuslikest kompetentsidest, kutset läbivatest kompetentsidest ja valitavast kompetentsist. Kutse taotlemisel on nõutav üldoskuste (B.2), kohustuslike kompetentside (B.3.1−B.3.3) ja kutset läbivate kompetentside (B.3.5) tõendamine. Lisaks on võ...imalik tõendada valitavat kompetentsi B.3.4.
Loe edasi
Peida
Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
Nõuded kutse taotlemisel
Töömaailma taotlejale
1. Keskharidus
2. Väljaõpe Häirekeskuses
Kutseõppe lõpetajale
1. Läbitud täies mahus päästekorraldaja tasemeõppe õppekava ja omandatud õppekavas kirjeldatud kvalifikatsioonile vastavad õpiväljundid

Kutse andmise korraldus on reguleeritud pääste...
valdkonna kutsete kutse andmise korras.
Loe edasi
Peida
B.2 Päästekorraldaja, tase 4 üldoskused
Mõtlemisoskused
1. Kasutab mõtlemisel loogikat ja süsteemset arutlust, et teha järeldusi, tuvastada lahenduste tugevad ja nõrgad küljed ning leida probleemide võimalikud lahendamise viisid.
2. Töötleb ja mõistab fakte ning nende seoste kõige olulisemaid aspekte kiiresti ja täpselt.
Enesejuhtimiso...
skused
3. Järgib inimväärikuse austamise põhimõtteid ja tegutseb viisil, mis ei diskrimineeri isikuid soo, rassilise või etnilise päritolu, usutunnistuse või veendumuste, puuete, vanuse või seksuaalse sättumuse tõttu.
4. Järgib oma töös avaliku teenistuse eetikakoodeksit ja lähtub Häirekeskuse põhiväärtustest.
5. Järgib oma tööga seotud õigusakte, muid valdkondlikke ja töökorralduslikke nõudeid.
6. Seostab oma otsuseid ja tegevust võimalike tagajärgedega.
7. Säilitab keerukates olukordades rahu ega kaota enesekontrolli.
Lävimisoskused
8. Kasutab eesti keelt vastavalt keeleseaduses toodud nõuetele ning vene keelt vähemalt tasemel B1 erialase sõnavara kasutamisega (vt lisa 1 − keelte oskustasemete kirjeldused).
9. Kasutab ametikohal vajalikke infotehnoloogiaseadmeid sisuloome ja probleemilahenduse jaoks algtasemel ning infotöötluse, ohutuse ja kommunikatsiooni jaoks iseseisva kasutaja tasemel (vt lisa 2 − digipädevuste enesehindamisskaala).
10. Suhtleb lugupidavalt ja professionaalselt, kasutab konflikti lahendamise meetodeid ennetamaks konflikte, loob positiivse ja konstruktiivse suhtluskeskkonna ning käitub vastavalt headele suhtlemistavadele.
11. Töötab tõhusalt meeskonnas ja selle huvides ning kohandub meeskonnaga, arvestab teistega ja täidab oma rolli meeskonnas, rakendab töös oma teadmisi ning oskusi maksimaalselt lähtudes organisatsiooni eesmärkidest.
12. Arvestab oma töös organisatsiooni struktuuri ning erinevate üksuste funktsioone ja pädevust, osaleb asutusesiseses koostöös.
13. Sisestab kiiresti teksti arvutiklaviatuuril kümne sõrme tehnikaga.
14. Suudab samaaegselt helistajaga suhelda, eristada olulist informatsiooni ja selle kirja panna ning õigeaegselt koostööpartneritele edastada.

Loe edasi
Peida
B.3 Kompetentsid
Kohustuslikud kompetentsid
    Nimetus EKR tase
B.3.1 Hädaabiteadete menetlemine 4

Tegevusnäitajad
1. Võtab hädaabinumbrile 112 saabunud teate vastu kõnena või muul õigusaktides sätestatud viisil saabunud teatena, lähtudes juhenditest.
2. Annab ohuhinnangu lähtudes Päästeameti, Politsei- ja Piirivalveameti ning Terviseameti tüüpjuhtumitest ja juhistest.
3. Selgitab välja sündmuse asukoha, kasutades GIS112 kaardi ja positsioneeringu andmeid.
4. Selgitab välja abivajajate arvu ning sisestab reaalajas asjakohase informatsiooni abiandjate väljasaatmiseks andmekogusse vastavalt töökorralduslikele juhenditele ja kordadele.
5. Annab hädaabiteate edastajale juhised vastavalt töökorralduslikele dokumentidele.
B.3.2 Hädaabiteadeteks mitterealiseeruvate teadete menetlemine 4

Tegevusnäitajad
1. Võtab hädaabinumbrile 112 saabunud teate vastu kõnena või muul õigusaktides sätestatud viisil saabunud teatena, lähtudes juhenditest.
2. Annab ohuhinnangu lähtudes Päästeameti, Politsei- ja Piirivalveameti ning Terviseameti tüüpjuhtumitest ja juhistest.
3. Hädaabiteadeteks mitterealiseeruva teate korral registreerib teate andmekogus vastavalt töökorralduslikele õigusaktidele, kordadele ja juhenditele.
4. Annab juhised teatajale probleemi lahendamiseks.
B.3.3 Refleksioon ja professionaalne enesearendamine 4

Tegevusnäitajad
1. Teadvustab arendamist vajavaid oskusi oma töös ning täiendab ja arendab oma teadmisi.
2. Määratleb ja kirjeldab enda tehtud vead konkreetses olukorras, refleksiooni tulemusena muudab oma lähenemist ja tegutsemist.
3. Analüüsib ja arvestab kvaliteedihindamiselt saadud tagasisidet, eristab fakte hinnangutest ja vajadusel parendab oma tegutsemisviise.
4. Jälgib, hindab ja väärtustab oma füüsilist, vaimset ja emotsionaalset tervist ja heaolu, tegutseb nende tasakaalus hoidmise nimel, optimeerides enda aja- ning energiakulu.
5. Otsib probleemide tekkimisel vajadusel abi kolleegidelt ja juhtidelt jt.

Teadmised
Hädaabinumbri 112 kvaliteedijuhtimise mõõdikud ja kvaliteedihindamise kriteeriumid, eneserefleksiooni alused
Valitavad kompetentsid
Lisaks on võimalik tõendada valitav kompetents B.3.4
    Nimetus EKR tase
B.3.4 Hädaabiteadete menetlemine võõrkeeles (v.a vene keel) 5

Tegevusnäitajad
1. Menetleb hädaabiteateid ja hädaabiteadeteks mitterealiseeruvaid teateid kokku lepitud võõrkeeles (v.a vene keel) vastavalt nõuetele, kasutades hädaabiteadete töötlemiseks vajalikku võõrkeelt vähemalt tasemel B1 erialase sõnavara kasutamisega.
2. Abistab teisi teenistujaid võõrkeelsete hädaabiteadete menetlemisel.
Kutset läbivad kompetentsid
    Nimetus EKR tase
B.3.5 Päästekorraldaja, tase 4 kutset läbiv kompetents 4

Tegevusnäitajad
1. Kasutab hädaabiteadete menetlemiseks vajalikke info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid ja võimalusi ning infotehnoloogilisi programme.
2. Kasutab andmebaase ja -kogusid järgides andmekaitse ja infoturbenõudeid.

Teadmised
Asutusesiseste info- ja kommunikatsioonitehnoloogia tööprogrammid ja põhimõtted.
C Üldteave ja lisad
Kutsestandardi tähis: 26-14112024-2.1/10k
Kutsetegevuse valdkond: Vara- ja Isikukaitse
Vastutav kutsenõukogu: Vara- ja Isikukaitse Kutsenõukogu
Kutsenõukogu otsuse number: 33
Kutsenõukogu otsuse kuupäev: 14.11.2024
EKR tase: 4
Viide Euroopa kvalifikatsiooniraamistikule (EQF): 4
Valdkond: VARA- JA ISIKUKAITSE
Kutseala: Päästeteenistus
Kutse grupp: Päästekorraldaja
Ametite (ISCO) klassifikaator: 4 Kontoritöötajad ja klienditeenindajad
42 Klienditeenindajad
422 Muud klienditeenindajad
4229 Klienditeenindajad, mujal liigitamata
ISCED klassifikaator: 10 Teenindus
103 Turvateenused
1032 Vara- ja isikukaitse
EMTAK klassifikaator: O AVALIK HALDUS JA RIIGIKAITSE; KOHUSTUSLIK SOTSIAALKINDLUSTUS
84 Avalik haldus ja riigikaitse; kohustuslik sotsiaalkindlustus
Kutsestandardi lisad
Lisa 1 Keelte oskustasemete kirjeldused
Lisa 2 Digipädevuste enesehindamise skaala
Standardi töörühm
Nimi Institutsioon
Mari-Liis Jaanipere Häirekeskus
Tiina Johkem Eesti Päästeala Töötajate Ametiühingu Häirekeskuse allüksus
Margit Kallas Häirekeskus
Teele Kants Häirekeskus
Kadi Luht-Kallas Siseministeerium
Ülle Mäe Sisekaitseakadeemia päästekolledž
Kalev Pahla Terviseamet
Ivan Puškin Terviseamet
Sirli Seegar Häirekeskus
Kalle Sild Päästeamet
Krislin Tigase Häirekeskus

Tagasi: Kutsestandardid |
PIKSEL
Avaleht Väljastatud kutsed
Kutsestandardid
Kutsetunnistuse lisad Kompetentsid Kutse andjad Kutsenõukogud Väljavõtted kutseregistrist